Pickup med feil - er det håp?

Blackstar

Hi-Fi interessert
Ble medlem
14.04.2016
Innlegg
82
Antall liker
117
Hei smarte folk. Handlet nettopp en pickup på Finn. En Ortofon X3 MCP (T4p fatning). Den var flunka ny, handlet for lenge siden og hadde ligget uberørt i en skuff i en årrekke iflg selger. Og det stemmer nok, alt var strøkent visuelt, både emballasje og selve pickupen.

Men heisann det var problemer gitt. Jeg får kun lyd på høyre kanal. Vet med sikkerhet at det ikke skyldes spiller eller anlegget forøvrig, har to andre pickuper til spilleren og den fungerer med de (spilleren er en Technics SL-7).

Er det noe som helst håp i få reddet den fra søppelbøtta? Heldigvis var selger veldig redelig, fikk hele beløpet refundert umiddelbart (han opplyste på forhånd om at han ikke hadde muligheten til å sjekke om den fungerte). Men har jo lyst til å få den til å fungere da. Har prøvd med elektrorens på pinnene bak, ingen umiddelbar effekt. En rar ting; jeg får utslag på VU-meter på forsterker på venstre kanal (altså der det ikke er lyd). Faktisk ganske mye utslag, men jeg må skru høøøøyt for å høre noen ting som helst, og det er bare en slags rumling der man så vidt aner noe musikk langt i det fjerne.

Noen tips?
 

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Innlegg
11.158
Antall liker
4.322
Torget vurderinger
1
Skitne kontakter på PU ?

mvh
KJ
 

HasseBasse

OVK-Generalkonsul of Jutland :-)
Ble medlem
29.10.2016
Innlegg
8.017
Antall liker
20.153
Sted
Hjortshøj, Danmark.
Torget vurderinger
2
Neiii så ergerligt.
Den har med 100% sikkerhet korrodert på tråden, som er loddet på innersiden af kontaktstiften.
Ikke helt ualmindeligt med den alderen.
Krever gode øyne, mikroskop og "steady hands" med den tynneste loddekolbe-spids, om det lykkes
at få huset skilt ad. Det skal du selvfølgelig kun forsøke, om du har evnerne og synes, det er sjovt.
Har du masser af tid, hjelper det også. Spør du mig, om det er vert det, så nei. Bedre er den alligevel ikke :)
 

Blackstar

Hi-Fi interessert
Ble medlem
14.04.2016
Innlegg
82
Antall liker
117
Høres vel ikke helt ut som det er verdt det nei. Forstår det slik at kablene inne i pickup kan være hårtynt. Selv om jeg har lodda litt på større ting i det siste tror jeg vel mine ferdigheter stopper ca her... æsj. Jaja, sånn kan det være å handle gammalt!
 

Uttern

Overivrig entusiast
Ble medlem
23.11.2007
Innlegg
808
Antall liker
428
Sted
Ytre Enebakk
Torget vurderinger
3
Hva er det å tape? Kun masse læring å vinne :) Har man egnet verktøy og microskop/ kraftig lupelampe tilgjengelig, er det bare artig å prøve.

Mvh
 
Topp Bunn