Phono pre til 78-plater (Graham Slee? Eller?)

mvno_subscriber

Overivrig entusiast
Ble medlem
12.03.2020
Innlegg
1.131
Antall liker
2.098
Sted
Asker
Torget vurderinger
1
Ønsker oppgradere riggen jeg har i dag, som er en Rega Fono MM koblet gjennom en EQ.

Trenger en preamp med valgbare frekvenskurver, samt flat (for akustiske opptak).

Graham Slee Revelation M virker ålreit, men kjenner ikke til så mye på dette området.

Har ingenting i mot rør.


Noen tips? Hva bruker dere?
 

Jasså

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
24.02.2015
Innlegg
124
Antall liker
194
Torget vurderinger
7
Hei
Jeg har en slik og den fungerer helt topp.
 

mvno_subscriber

Overivrig entusiast
Ble medlem
12.03.2020
Innlegg
1.131
Antall liker
2.098
Sted
Asker
Torget vurderinger
1
Begge disse ser ganske snasne ut. Men @pekaill , har du mono ut fra platespiller? Eller summerer du før boksen?

Og @Jasså , hvordan summerer du til mono?
 

Jasså

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
24.02.2015
Innlegg
124
Antall liker
194
Torget vurderinger
7
Summer ikke. Mono inn - mono ut, stereo inn - stereo ut. "Cart", avgjør.
 

mvno_subscriber

Overivrig entusiast
Ble medlem
12.03.2020
Innlegg
1.131
Antall liker
2.098
Sted
Asker
Torget vurderinger
1
Har du 78-pickup?
Ja, alt er på stell sånn sett. Jeg vil bare ha bedre pre enn jeg har nå.

Når det er sagt, ang summering av kanaler, så har jeg i dag en ren mono-pickup som da summeres ved platespilleren. Men det er ikke gitt at det alltid kommer til å være slik. Flere 78-pickuper er stereo, og da vil jeg trenge å summere.

For ikke å snakke om hvis jeg vil spille Pathé eller Edison-skiver med vertikal modulering. Men da må preampen støtte det også..
 

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
20.700
Antall liker
7.941
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Dette er eit univers eg har svært lite erfaring med. Men før stereo og riaa var det fleire slike korreksjonssystem med ulike kurver. Det finnest nokre boksar med fleire slike du kan velje mellom, men her må du snakke med ein entusiast som samlar på musikk frå denne epoka.
 

pekaill

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.10.2011
Innlegg
1.672
Antall liker
1.091
Sted
Averøy
Torget vurderinger
5
Min er ren mono. Så lenge pickup summerer er det jo bare å bruke høyre eller venstre kanal.
Jeg har mono pickup. Er det stereo pickup må en summere før forsterker.
 

mvno_subscriber

Overivrig entusiast
Ble medlem
12.03.2020
Innlegg
1.131
Antall liker
2.098
Sted
Asker
Torget vurderinger
1
@pekaill Hvordan vet du hva du skal stille den inn på? Følger det med noen tabeller, eller bruker du øret?
 

mvno_subscriber

Overivrig entusiast
Ble medlem
12.03.2020
Innlegg
1.131
Antall liker
2.098
Sted
Asker
Torget vurderinger
1
Sjekk denne
Artig og interessant sak! Den er dog så mye mer enn en phono pre, med DAC osv, så da ender jeg opp med å betale for mye mer enn det jeg trenger.

Det er sikkert som å banne i kjærka, men her er det praktisk alternativ: http://parksaudiollc.com/
Hihi, ja det er å banne litt i kjerka det. Konseptet er egentlig kjempekult, og jeg har tidligere rutet platespilleren via en A/D og så inn i digital inngang på forforsterkeren da jeg ikke hadde nok analoge innganger - uten å høre forskjell på det og "rent" signal.

De skal ha pluss for å utnytte konseptet til maks, for hyppige oppdateringer, og for at du ikke må styre den med app eller lignende kortsiktige konsept. Men jeg er ikke så fan av designet, og liker også bokser som er reparerbare og med begrenset nivå av kruseduller. Spesielt på helanalogt (og gammeldags) utstyr som 78-plater, så er det viktig for meg å ikke være for techy.
 
Topp Bunn