Philips 202 Electronic

bruce

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
28.10.2005
Innlegg
291
Antall liker
0
Jeg fikk tak i en gammel platespiller i dag. Den heter Philips 202 Electronic. Den virker ganske forseggjort. Børstet stål/eik i chassis Helautomatisk, flytende oppheng. Jeg aner ikke hvor gammel den er, men designen minner om 70-tallet. Er det noen der ute som vet noe om denne modellen?
 

Rune.U

Overivrig entusiast
Ble medlem
15.10.2006
Innlegg
1.054
Antall liker
15
Hei!
Vi snakker midt på 70-tallet ja.202 er en helt grei spiller.Den spiller rent og pent,selv etter dagens middelstandard.Gi den en bra pu for lettvektsarm.Disse spillerene er,som nevnt mange ganger(ikke akkurat her)mye bedre enn sitt rykte.-Og ryktet fikk de vel mest sannsynlig pga at den heter Philips,og pga at de har laget vanvittig mye rart,og pga at de fleste av den neppe hadde optimale arbeidsforhold den gangen.Likeledes var det heller ingen som var seriøst lydinteresserte som kom på å sette dem inn i et anlegg de fortjente.Fagpressen den gangen gjorde heller ingenting i forhold til å profilere et masseprodukt fra Philips.
Faktum er likevel at denne ,og etterfølgerene var/er svært gode spillere.Vil påstå at de spiller i øvre middelsjikt(hva nå det er...?),den dag i dag.
Gjør et forsøk,og avgi gjerne rapport.Jeg har hatt både Rega Planar 3 og en 202(bare for å ta en rettferdig sammenligning),og foretrakk 202 den gangen i alle fall!
Mvh Rune :) :)
 
J

jukes

Gjest
:)

Disse 202 kan du få til og spille meget bra hvis du legger litt jobb i den. Det er drivverket som er litt spesielt i disse. Den har to remmer og er helt tyst i drivverket. Ene remmen sitter i en boks og drar aksel som går på oversiden av plintet. I denne aksel går det en rem til tallerken.
Mener at en kan stramme det flytende opphenget på den,og det er helt nødvendig etter så mange år som den er.Husker ikke hva jeg gjorde med dette fjærsystemet på den.Men det er mulig og gjøre noe med det.

Ellers så sier Rune U det meste om denne spiller.

Mvh Roar
 

gunnhamm

Hi-Fi interessert
Ble medlem
26.04.2004
Innlegg
90
Antall liker
6
Kjøpte denne da den kom ny på markedet.Meget bra spiller, men den fortjener en bedre pickup. Den gang jeg hadde den ble den brukt i etter datiden et High end system, og den gjorde en meget bra jobb.
 

bruce

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
28.10.2005
Innlegg
291
Antall liker
0
Takk for mange opplysende svar. Her fikk jeg jo til og med link til brukermanualen!

Jeg får begynne med å kjøpe en billig RIAA og se om det er lyd i den. Er NAD sin RIAA ok? Jeg ser at det er DIN kontakter ut fra platespilleren. Her er det vel mulig å kjøpe en overgang til phono?
 

emotikon

Æresmedlem
Ble medlem
24.10.2004
Innlegg
12.505
Antall liker
2.944
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
NAD PP2 hadde jeg engang. Helt ok til prisen. Synes den var MYE bedre enn Vincent sin i samme prisleie.
En annen riia som har fått mye skryt, er Cambrigde 640.
Denne har jeg ikke hørt selv.
Men disse tror jeg er noe av det bedre i klassen rundt 1k.
 

Rune.U

Overivrig entusiast
Ble medlem
15.10.2006
Innlegg
1.054
Antall liker
15
Overganger Din-phono er ennå blister hyllevare hos de fleste El-butikker.Mrk: du trenger absolutt ikke en svindyr sak til dette!
Mvh Rune :)
 

bruce

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
28.10.2005
Innlegg
291
Antall liker
0
Fint! Da har jeg et prosjekt neste uke. Skal rapportere tilbake.
 

Vinylguru

Hi-Fi interessert
Ble medlem
09.03.2007
Innlegg
76
Antall liker
3
jukes skrev:
:)

Disse 202 kan du få til og spille meget bra hvis du legger litt jobb i den. Det er drivverket som er litt spesielt i disse. Den har to remmer og er helt tyst i drivverket. Ene remmen sitter i en boks og drar aksel som går på oversiden av plintet. I denne aksel går det en rem til tallerken.
Mener at en kan stramme det flytende opphenget på den,og det er helt nødvendig etter så mange år som den er.Husker ikke hva jeg gjorde med dette fjærsystemet på den.Men det er mulig og gjøre noe med det.

Ellers så sier Rune U det meste om denne spiller.

Mvh Roar
2 remmer? Min har nå bare 1. Mellom motor og innertallerken ala Thorens. 202 ble introdusert i 68-69 og var på markedet til 212 kom i 72. Har både 202 og 212. Meget gode spillere. Mye bedre enn sitt rykte.

Min 202 kan sees her: http://www.alternativaudio.no/forum/viewtopic.php?t=1902&postdays=0&postorder=asc&&start=20

Og min 212 er litt lenger ned på siden.
 

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Innlegg
19.115
Antall liker
9.427
Vinylguru skrev:
2 remmer? Min har nå bare 1. Mellom motor og innertallerken ala Thorens.
Den andre remmen er innkapslet i samme boksen som motoren. Den remmen er ganske liten.
 
Topp Bunn