Pendlerhybel i Oslo... Vanskelig for voksen person?

Haugenial

Overivrig entusiast
Ble medlem
07.10.2008
Innlegg
691
Antall liker
204
Torget vurderinger
4
Vet ikke om dette passer seg på forâ men jeg gjør et forsøk. Moderator fjern dette hvis du finner det upassende.
Har fått et lukrativt jobbtilbud i Oslo som jeg har takket ja til. Er fastboende 20 mil unna og trenger derfor et sted og sove mellom slagene. Det meste på markedet er beregnet på studentsamfunn/kollektiv og vil helst unngå sånne tilverelser. Er seriøs og ordentlig i alle former, så hvis noen har noe til overs hadde jeg blitt glad for det. Har også god erfaring som kan benyttes av meg når det gjelder hifi... :)
Innspill og tips tas mot med stor takk!
 
N

Nifelheim

Gjest
Oslo er svinedyrt.

Det finnes noen utleiehybler der man deler fasiliteter som f.eks bad, kjøkken og toalett med x antall andre. Koster vel rundt 4000kr. Altfor dyrt i forhold til det man får. Hushaiene florerer i Oslo og politikerne synes det er greit.

Det du trolig er på utkikk etter er en sokkelleilighet eller lofthybel. Er du heldig kan du finne sånt til en rimelig penge også. Enkelte som har lyktes med å sette inn annonse på leilighet ønskes leid.
 

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Innlegg
19.515
Antall liker
7.849
Torget vurderinger
0
Tror du burde prøve deg med en annonse. Vet i allefall med meg selv at jeg mye heller ville leid ut til en voksen person i fast jobb enn til en student. Det er nå helt sikkert. Og fri og bevare for å leie ut til en jentunge!!!
 
N

nb

Gjest
Om du er hjemme i helgene og generelt en del borte er du ganske attraktiv leietager.

Ville satt inn en annonnse og presisere at du stort sett ikke kommer til å være i hybelen/leiligheten/whatever i helgene om så er tilfelle. Og gjerne at du kommer til å være der minst mulig om det også stemmer. Og selvsagt at du er voksen og i god jobb.

Det er som nevnt dyrt i Oslo, men du kan ha flaks. Kan spare en del på om du kan bo litt utenfor sentrum - hvor i byen ligger jobben?
 

Haugenial

Overivrig entusiast
Ble medlem
07.10.2008
Innlegg
691
Antall liker
204
Torget vurderinger
4
nb skrev:
Om du er hjemme i helgene og generelt en del borte er du ganske attraktiv leietager.

Ville satt inn en annonnse og presisere at du stort sett ikke kommer til å være i hybelen/leiligheten/whatever i helgene om så er tilfelle. Og gjerne at du kommer til å være der minst mulig om det også stemmer. Og selvsagt at du er voksen og i god jobb.

Det er som nevnt dyrt i Oslo, men du kan ha flaks. Kan spare en del på om du kan bo litt utenfor sentrum - hvor i byen ligger jobben?
Jobben er på Økeren. Har faktisk fått tilslag på en hybel etter endt telefonsamtale der det var stor pågang, så det viser seg at det foretrekkes voksen og etablert. Er litt usikker og har ikke tatt avgjørelse enda. 3800,- inkludert strøm og internett, liten hybel med deling av bad og kjøkken. Er det ok pris? Det er det jeg tar for utleieleiligheten i huset mitt hjemme, og den er ca 40 kvm. Så jeg skjønner at prisnivået er dramtisk i forhold i Oslo... Kanskje jeg ikke skal ta det første og beste men heller sette inn en annonse og se hva det bærer med seg. Men er litt redd for å havne i et kollektiv med festeglad ungdom/ eller campingvogn... :)
 

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Innlegg
11.147
Antall liker
4.305
Torget vurderinger
1
Du bør uansett ikke gå ut i markedet i juli/august/september - så slipper du å konkurrere med «desperate» studenter som presser prisnivået opp. Dvs bestem deg i god tid før den tid dersom du må evt vent til et godt stykke ut i oktober dersom du kan.

mvh
KJ
 
N

nb

Gjest
Haugenial skrev:
Jobben er på Økeren. Har faktisk fått tilslag på en hybel etter endt telefonsamtale der det var stor pågang, så det viser seg at det foretrekkes voksen og etablert. Er litt usikker og har ikke tatt avgjørelse enda. 3800,- inkludert strøm og internett, liten hybel med deling av bad og kjøkken. Er det ok pris? Det er det jeg tar for utleieleiligheten i huset mitt hjemme, og den er ca 40 kvm. Så jeg skjønner at prisnivået er dramtisk i forhold i Oslo... Kanskje jeg ikke skal ta det første og beste men heller sette inn en annonse og se hva det bærer med seg. Men er litt redd for å havne i et kollektiv med festeglad ungdom/ eller campingvogn... :)
Høres ikke så altfor ille ut (men jeg har begrenset kjennskap til leiemarkedet i Oslo). Skal du ha eget bad/kjøkken må du nok en del lapper opp i pris med mindre du beveger deg lengre bort fra sentrum. Husk også på at om du bor langt unna kollektivtransport skal du ikke kjøre mye taxi før den rimeligere leien er spist opp. Du bør også vurdere om du har noen interesse av å besøke sentrum/uteliv/restauranter osv i løpet av uken.

Sjekk også eventuell reisetid kollekvit. T-bane er ganske pålitelig,mens buss (og særlig om du må bytte) kan ta MYE lengre tid enn hva rutetabellen sier når det er rushtrafikk.
 
N

Nifelheim

Gjest
Haugenial skrev:
nb skrev:
Om du er hjemme i helgene og generelt en del borte er du ganske attraktiv leietager.

Ville satt inn en annonnse og presisere at du stort sett ikke kommer til å være i hybelen/leiligheten/whatever i helgene om så er tilfelle. Og gjerne at du kommer til å være der minst mulig om det også stemmer. Og selvsagt at du er voksen og i god jobb.

Det er som nevnt dyrt i Oslo, men du kan ha flaks. Kan spare en del på om du kan bo litt utenfor sentrum - hvor i byen ligger jobben?
Jobben er på Økeren. Har faktisk fått tilslag på en hybel etter endt telefonsamtale der det var stor pågang, så det viser seg at det foretrekkes voksen og etablert. Er litt usikker og har ikke tatt avgjørelse enda. 3800,- inkludert strøm og internett, liten hybel med deling av bad og kjøkken. Er det ok pris? Det er det jeg tar for utleieleiligheten i huset mitt hjemme, og den er ca 40 kvm. Så jeg skjønner at prisnivået er dramtisk i forhold i Oslo... Kanskje jeg ikke skal ta det første og beste men heller sette inn en annonse og se hva det bærer med seg. Men er litt redd for å havne i et kollektiv med festeglad ungdom/ eller campingvogn... :)
Det er rundt der prisene ligger. Inkludert strøm og internett. Ikke håpløst prismessig. Er enkelte som forlanger sånt i tillegg.
 

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Innlegg
19.515
Antall liker
7.849
Torget vurderinger
0
Kommentaren fra kollegaen ved siden av: 3800,- i Oslo MED strøn og internett? Hvordan i "hund hæ..te" greide han det ??

Mao, en meget grei pris.................
 

Haugenial

Overivrig entusiast
Ble medlem
07.10.2008
Innlegg
691
Antall liker
204
Torget vurderinger
4
Spiralis skrev:
Kommentaren fra kollegaen ved siden av: 3800,- i Oslo MED strøn og internett? Hvordan i "hund hæ..te" greide han det ??

Mao, en meget grei pris.................
Den er på Røa. Når jeg setter opp reiserute på gulesider bruker jeg 15 min, og det er 12 km. Dette går via ring 3 antar jeg. Jeg kommer til å begynne kl 08.00. Hvor lang tid må jeg beregne i forhold til morgenrushet?
 
N

nb

Gjest
Haugenial skrev:
Spiralis skrev:
Kommentaren fra kollegaen ved siden av: 3800,- i Oslo MED strøn og internett? Hvordan i "hund hæ..te" greide han det ??

Mao, en meget grei pris.................
Den er på Røa. Når jeg setter opp reiserute på gulesider bruker jeg 15 min, og det er 12 km. Dette går via ring 3 antar jeg. Jeg kommer til å begynne kl 08.00. Hvor lang tid må jeg beregne i forhold til morgenrushet?
Du kjører mot rushet på Ring 3 begge veier så det bør går ganske fint
 

gwh

Overivrig entusiast
Ble medlem
01.04.2006
Innlegg
842
Antall liker
627
Sted
Oslo
Når du kommer deg gjennom Smestadkrysset hvis du tar den veien, så er det grei skuring etterpå.
Bor rett på nedsiden der, og bruker 12-15minutter bort til jobben min på Brobekkveien, som er rett ved siden av Økern.
 
N

nb

Gjest
gwh skrev:
Når du kommer deg gjennom Smestadkrysset hvis du tar den veien, så er det grei skuring etterpå.
Bor rett på nedsiden der, og bruker 12-15minutter bort til jobben min på Brobekkveien, som er rett ved siden av Økern.
Problemet fra Røa er ikke Ring 3, men strekningen fra Røa og ned til Smestadkrysset, der går det sent begge veier - selvsagt avhengig av når man kjører, men i alle fall om ettermiddagen går det virkelig i sneglefart oppover Sørkedalsveien. Strekningen Smestadkrysset-Røa tar sikkert like lang tid som til Smestadkrysset fra der man kjører inn på Ring 3 (jeg bor for tiden på Røa og priser meg lykkelig for at jeg ikke er avhengig av bil til og fra jobb).

Røa er ikke akkurat der det skjer mest i Oslo, men de basale behovene blir dekt og vil man til sentrum en gang imellom så går det både T-bane og nattbuss dit.
 

Haugenial

Overivrig entusiast
Ble medlem
07.10.2008
Innlegg
691
Antall liker
204
Torget vurderinger
4
Høres bra ut. Da går altså rushen andre veien. Har stått i stampe i Oslo før og vet av erfaring at tolmodigheten ikke takler den settingen like godt... Vi er godt vandt sånn sett oss bondeknøler!:) Pendler pdd 11 mil om dagen og sitter oppimot 50 minutter i bil hver vei så litt dautid er jeg jo tilvendt med, men det er effektiv kjøring og ikke køståing så tiden går nok merkbart fortere sånnsett.
Røa er vel fredelig med gode turmuligheter osv? Spørs om jeg skal slå til på denne da...
 
N

nb

Gjest
Haugenial skrev:
Røa er vel fredelig med gode turmuligheter osv? Spørs om jeg skal slå til på denne da...
Jada, fredelig er det med mindre du bor kloss inntil en av trafikkårene (Sørkedalsveien, Vækerøveien eller Griniveien - det er sterkt traffikerte veier). Kort vei til marka på sykkel, greit utvalg av sjapper på bydelssenteret. Ikke noe bra sted å ta seg en øl e.l. om kvelden - da må du til sentrum.

Jeg ville kanskje sett om det var noe på Grefsen e.l. - da er du mye nærmere jobben og fortsatt ganske kort vei til marka. Vil du benytte litt av Oslos muligheter på kveldstid ville jeg sett etter noe som lå nærme t-banen, da er det fort gjort å komme seg til og fra. Røa er et vidt begrep - kan fort være et stykke å gå til banen om det er relevant for deg. Du skal tross alt bo på hybelen 4(?) netter i uken, så det er kanskje ikke helt irrelevant med slike ting heller?

Du kjører mot rushet på Ring 3 til og fra jobb, ja. Hadde du skullet kjøre motsatt vei, måtte du vært en tolmodig mann for å takle det. Men om du går for Røa, belag deg på kø i Sørkedalsveien. Må du gjennom Røakrysset til og fra jobb er heller ikke det et pluss.
 
Topp Bunn