PC som kilde. ?Musikk bibliotek?

Stein 99

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.11.2009
Innlegg
1.620
Antall liker
929
Jeg har registrert at mange selger CD spiller og forlater vinyl også og går over til PC som musikkilde og bruker så en påkostet DAC.
Kommer da musikken fra Spotify, WiMp m.fl. eller har folk lagrede mp3 filer som DACen ikke kan gjøre noe med.
Man kan vel kjøpe nedlasting kanskje men er det mp3 fil eller noe bedre.?
Det er vist noe jeg ikke har forstått her ennå.
Kort spørsmål egentlig, hvordan brukes PC som musikkilde og bibliotek.??
Tusen takk for noen svar.
 

rumath

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.03.2004
Innlegg
1.653
Antall liker
228
De fleste ripper cd og vinyl til tapsfrie formater, slik som Flac. Så bruker de en pc som lager, en avspiller, f.eks iTunes, foobar m.m. Fjernkontroll, iPad og iPhones. Fra pc, via dac til forsterker.

Så...... Musikk! :)
 

Jonnyen

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
28.09.2007
Innlegg
103
Antall liker
7
Hvordan ripper man en CD over til FLAC?

Er helt grønn på dette jeg.
 
M

Mr-T

Gjest
Jeg bruker SqueezeBox ... som er veldig mye mer brukervennlig enn PC-avspilling synes jeg.
 
M

Morpheus

Gjest
Jonnyen skrev:
Hvordan ripper man en CD over til FLAC?

Er helt grønn på dette jeg.
Heisann.

Står endel om dette under datahjørnet her på sentralen :).
 
L

lasse5214

Gjest
Jeg går motsatt og har investert i platespiller og ser nå etter Riaa og en bra pickup.
Gleder meg veldig til å spille plater igjen.
Spotify når jeg ikke gidder å snu plate eller legge i ny cd.
Alle formater har noe bra ved seg.
 

Just4Fun

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.11.2005
Innlegg
1.469
Antall liker
29
Sted
Sauda
Torget vurderinger
1
MP3 er lossy format og er kun egent til mobil telefon og små MP3 spillere. De fleste som bruker pc som avspiller ripper til ALAC eller FLAC som er tapsfrie formater. Rippingen gjøres ofte med dbPoweramp eller Exact Audio Copy (EAC). Da velger en på forhånd formatet en vil rippe til. Flere avspillere kan også gjøre jobben med ripping, men de to overnevnte er mer eller mindre standard rippe programmer blandt audiofile på windows plattform, på MAC er det MAX eller XLD som brukes som ripper hvis en ikke bruker iTunes.

Fordelen med å bruke EAC eller DBPoweramp er at rippingen blir verifisert mot en data base for å sjekke at rippen er 100% korrekt.
Når det kommer til avspiller så er det vel 3 programmer som er anbefalt, MediaMonkey,J-River eller Foobar 2000. Er du ikke fortrolig med PC så ville jeg prøvd de 2 første, da Foobar 2000 krever litt tweaking for å se bra ut, men det er ikke mer en at det er overkommlig for de fleste, det finnes flust med gode bruksanvisninger.

Skal du begynne å rippe så få orden på tags først som sist, det er en drit jobb å rette på i etterkant. Tag & Rename eller MP3Tag er gode programmer for dette, hvis rippe programmet ikke har gjort en god nok jobb.

Skulle jeg anbefalt noen programmer så er det dbpoweramp til ripping, J-River avspiller og Tag&Rename for å rette opp tags.
Ellers så er jo Squeezebox et knakendes godt produkt når en begynner med PC avspilling, da slipper en å ha PC stående ved annlegget da musikken streames trådløst, da slipper du å tenke på avspiller program.
 

Ulf-B

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.05.2008
Innlegg
7.905
Antall liker
2.086
Sted
Oslo
Torget vurderinger
20
Stein 99 skrev:
Jeg har registrert at mange selger CD spiller og forlater vinyl også og går over til PC som musikkilde og bruker så en påkostet DAC.
Kommer da musikken fra Spotify, WiMp m.fl. eller har folk lagrede mp3 filer som DACen ikke kan gjøre noe med.
Man kan vel kjøpe nedlasting kanskje men er det mp3 fil eller noe bedre.?
Det er vist noe jeg ikke har forstått her ennå.
Kort spørsmål egentlig, hvordan brukes PC som musikkilde og bibliotek.??
Tusen takk for noen svar.
60+ - det er meg - og jeg har solgt alt som heter CDspillere her hjemme. Det er en 3-4 år siden - nå går det i tre Squeezebox'er med musikk fra harddisk og nettradio. Jeg kjøper fortsatt fysiske CDer, men det første jeg gjør, er å rippe dem til FLAC. Inn på harddisken - og jeg er i business. Via trådløst nettverk til Squeezeboxer av ymse slag - derfra til bra DACer og forsterkere - og det blir musikk. Harddiskene er frittstående saker - pluss en ekstra frittstående til backup - og det er slikt som barna mine tar seg av. DACene mine - de er nok ganske påkostede, og det hjelper - har ikke noe problem med MP3 heller - verken fra harddisken eller nettradio - men man skal nok opp i rundt 320 kbps i MP3 før det blir vanskelig å skille slik musikk fra CDkvalitet.

Platespilleren solgte jeg for et års tid siden - i forbindelse med flytting fra hus til leilighet - og har ikke savnet den heller. Helst hadde jeg nok sett et slags "ja takk, begge deler" - men det var det ikke plass til i den nye boligen.
 

pstraums

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.05.2007
Innlegg
1.413
Antall liker
118
Sted
Flateby
Torget vurderinger
1
Daccen kan håndtere Wimp også på en fortreffelig måte (ok, svært OK til hverdagsbruk iallefall.. det høres faktisk ofte kjempefint ut når du sitter foran anlegget og koser deg mens du leser Pondus/Rocky/VG/Aftenposten e.l.... ! :))

Kanskje ikke streaming->dac til extremlytting!, men clouet i det lange løp er helt klart å konvertere cd-ene dine til lossless filer! så sett deg inn i det, og TAG årntli fra første dag! (hvis ikke blir det en uggen ekstrajobb etterpå! trust ME!) jeg har gjort jobben 3 ganger og det suger.. :) (først mp3 128/160 (nei, DET var ikke i dette årtusenet).. så 320. og til slutt Flac... og først i sistnevnte "generasjon" skjønte jeg at Tags var greit)
 

Stein 99

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.11.2009
Innlegg
1.620
Antall liker
929
Jeg er 60 - såvidt, og er i tvil om jeg orker dette. Cd er vel best for meg tror jeg. Veldig enkelt og så høre nettradio og spotify av og til, uten bibliotek. Kun Cd samling og gamle mp3 filer.
Jeg har Squeesbox nettradio som jeg kan koble til anlegget og så har jeg nettopp fått iphone 4 S så jeg får se hva det blir etterhvert.
 

Barbaresco

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.03.2006
Innlegg
2.931
Antall liker
585
Squeezebox og NAS (nettverksdisk), ikke PC. Men orker ikke å rippe alle CD'er.
 

pstraums

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.05.2007
Innlegg
1.413
Antall liker
118
Sted
Flateby
Torget vurderinger
1
Kan du ikke bare begynne sakte men sikkert ? Ta de fineste platene først? Du skjønner ikke hvor nydelig det er før du sitter der med fjernkontrollen og kan velge mellom musikken du liker.. Ting blir litt mer impulsivt enn når du må lete i cd-hylla og finne riktig spor!

Når det er på harddisk (MED backup!) så får du inspirasjon mens du hører, og det blir så lett å finne andre spor i samme kategori ..

synes JEG da :) men du trenger jo ikke rippe ALLE platene med en gang ? bare prøv om det er noe for deg? Bra låter det iallefall! og det er veldig greit å kontrollere alt via telefonen (slik du kan med noen av løsningene)
 

tkr

Æresmedlem
Ble medlem
27.03.2007
Innlegg
20.570
Antall liker
27.613
Sted
Nede i fjæresteinene
Torget vurderinger
2
Nærmer meg 60 jeg også, men har egen musikkserver og mac mini inn i studiodac. Funker som bare det. Lett å rippe, kjøpte akkurat en del ny musikk og brukte en liten time på å rippe 6 nye cder til harddisk.

mvh
 

pstraums

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.05.2007
Innlegg
1.413
Antall liker
118
Sted
Flateby
Torget vurderinger
1
Og en ting til: hvis du kommer i gang med dette så får du plutselig tilgang til endel highres musikk som er tilgjengelig på nett også.. og å kjøpe disse (nå føler jeg meg veldig politisk korrekt) blir veldig enkelt hvis du kjører i gang dette.. Du KOMMER til (tror jeg) å måtte gjøre dette før eller siden uansett, så gjør det nå?) :D
 

CDWMcInSpots

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.09.2010
Innlegg
7.551
Antall liker
564
Sted
Bergensregionen
pstraums skrev:
Kan du ikke bare begynne sakte men sikkert ? Ta de fineste platene først? Du skjønner ikke hvor nydelig det er før du sitter der med fjernkontrollen og kan velge mellom musikken du liker.. Ting blir litt mer impulsivt enn når du må lete i cd-hylla og finne riktig spor!

Når det er på harddisk (MED backup!) så får du inspirasjon mens du hører, og det blir så lett å finne andre spor i samme kategori ..

synes JEG da :) men du trenger jo ikke rippe ALLE platene med en gang ? bare prøv om det er noe for deg? Bra låter det iallefall! og det er veldig greit å kontrollere alt via telefonen (slik du kan med noen av løsningene)
Dette er gode råd. Ripp noen CDer du liker godt, og bruk filene, gjerne med Squeezeboxen din. Da opplever du gleden/nytten med dette, finner ut at tagging kan være nyttig, osv. osv. Jeg husker at jeg ble spesielt fasinert over og glad i randomavspilling med min første Squeezebox og ganske få rippede CDer. Man hadde plutselig sin egen melodiradio med musikk man liker. Umiddelbar glede og nytte.

Hvis man ønsker variasjon allerede fra start, kan det være lurt å begynne med samleplater, gjerne med mange artister. Disse kan riktignok være mer utfordrende å tagge og organisere, men de første kan jo retagges (eller rerippes) senere om nødvendig.

Etter at man har brukt det en tid og vunnet erfaring, kan man gå videre og rippe flere CDer med et system/opplegg som passer en selv og ens bruk, basert på erfaringene man har opparbeidet og tips fra andre, f.eks. i denne og andre HFS-tråder.

Hvis man på død og liv skal rippe, tagge og organisere 2000 CDer før man begynner å høre på musikken, blir det for de aller fleste i beste fall meget ulystbetont. Ofte blir det aldri utført.

"Foobar innstallasjon - guide (Windows)" og dens lenker er en god start hvis du ønsker å spille musikk fra Windows-PC.
 

rumath

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.03.2004
Innlegg
1.653
Antall liker
228
Bruker "Audio transcoder" til å rippe. Ufattelig bra brukergrensesnitt på programmet, og det er rimelig også. (100,- ca.)

Jeg kjøper en del musikk fra Linn audio, der kan du kjøpe i Flac direkte. Når du har lastet ned, og lagt på server/pc, så er du i gang. Jeg konverterer selv Flac filene til avspilling i lytterommet, og da blir det til Apple lossless. I stua så bruker jeg Flac-filene uten dill-dall. :)

Lykke til!

Rune
 
Topp Bunn