Patos Lyric 402 vs 502

Per S.

Medlem
Ble medlem
14.02.2008
Innlegg
18
Antall liker
0
Hei.

Jeg skal ha meg nye høyttalere og begge disse modellene er meget aktuelle kandidater. De skal brukes i dedikert hjemmekinorom i et 5.1 system, rommet er ca 30m2 og er rektangulert (ca 4X7,5m).
Forsterkeren som skal drive disse er foreløpig en Onkyo TX-SR875 surround reciever, men denne skal få hjelp av et effekttrinn så snart som mulig.

Av musikk går det mest i den litt hardere typen rock, men også en del akustisk og pop. Alt fra Dimmu borgir til Johnny Cash.
Var innom Tonart i Trondheim og fikk høre 402 der, og falt virkelig for lyden i den. Det eneste jeg savnet litt var litt mere trykk i den dypeste bassen. Men det har kanskje 502 modellen?

På bakgrunn av dette: Hvilken av 402/502 tror dere vil passe best for meg?

Kan legge til at jeg nå har Klisch RF-35, men at jeg hører mer og mer på musikk og begynner å bli lei den litt agressive toppen i dem.

Om noen har forslag til andre høyttalere jeg bør sjekke ut før kjøp, vil jeg gjerne høre dem. Maks budsjett 25k inkl. senter høyttaler.

Mvh
Per S
 

el_mariachi

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
5.636
Antall liker
394
Når det gjelder Patos har jeg ikke hørt noen bedre enn 302 lyric (var det ikke det den med en 6 1/2" het?) Har aldri eid noen selv men har flere bekjente som befinner seg i Patosverden, så jeg har hørt en del på dem.
 
O

OldBoy

Gjest
Velkommen til HFS!

Jeg regner med at du har lest grundig gjennom vennetråden "Patos's venner" her på HFS? Det er bare rundt hundre sider, men kan være vel verdt en titt.

:) :) :)
 

logen

Hi-Fi interessert
Ble medlem
13.11.2007
Innlegg
55
Antall liker
0
Hei.

Selv har jeg 302 på en 20 kvadratmeter stor hybel, og dette er mer enn nok for mitt rom. Så 502 vil jeg tro blir i største laget for 30 kvadrat, uten at jeg kan si noe helt sikkert. Det beste hadde vel vært hvis du kunne få lånt de med deg hjem og testet de der. Da finner du fort ut hva som passer ditt rom og din bruk best. Lyric serien er forøvrig en kjempe serie, er utrolig fornøyd med mine 302mk1.

Mvh Vidar
 

Ivaols

Overivrig entusiast
Ble medlem
29.12.2004
Innlegg
1.190
Antall liker
507
Sted
Flekkerøy
Har hatt både 402 og 502. Tidligere var 402 en bedre høyttaler, men i følge Moen (Patos) skal de nå være like gode.

Når du skal bruke de til rock og hjemmekino er 502 en høyttaler som leverer vesentlig mer trøkk enn 402 og kan spille mye høyere. I min ca 30 kvadratmeter stue synes jeg 402 ble for puslete etter å ha hatt 502... Når det er sagt så beror mye av resultatet på om du kan få litt avstand til bakvegg, noe som absolutt er å anbefale på disse høyttalerene. I tillegg er bassmengde, som alt annet av foretrukket lyd, en smaksak :)

Begge høyttalerene er glad i kraftige effekttrinn!
 

Per S.

Medlem
Ble medlem
14.02.2008
Innlegg
18
Antall liker
0
Takk for gode tilbakemeldinger. Når det gjelder hjemlån bor jeg litt for langt unna Tonart til at jeg gidder å kjøre frem og tilbake mange ganger. 502 hadde de heller ikke inne da jeg var der.

Kan jo legge til at jeg hørte Dali Ikon 8 og Mentor 6(spilte på en Nad reciever til ca 18000) samme dagen jeg hørte 402'ene. Ikon 8 likte jeg ikke i det hele tatt. Syntes den låt tynt med tanke på elementbestykningen, men Mentor 6 var et meget hyggelig bekjentskap.
Da jeg senere på dagen hørte Lyric'ene (på electrocompaniet forsterker til ca 20000) syntes jeg de hadde 95% av det jeg likte med Mentoren til en mye hyggeligere pris.

Hva slags effekttrinn kan anbefales til Lyricserien? 10-15000.-

Mvh
Per S.
 

Ivaols

Overivrig entusiast
Ble medlem
29.12.2004
Innlegg
1.190
Antall liker
507
Sted
Flekkerøy
Det er mange som sverger til Doxa sammen med Patos. Ligger stadig noen ute på bruktbørsen. Sjekk Doxa`s venner tråden her på forumet, og les Patos venner tråden. Dette vil gi deg svar på det meste.
 

Holmium

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Innlegg
3.444
Antall liker
784
Torget vurderinger
5
Ikke alle er enige med meg, men jeg synes EC er en fin match til Patos. Men dette er dt delte meninger om og prøvelytt anbefales. Men å kjøpe brukt EC er ingen fare, lett omsettelig om det ikke skulle falle i smak.

Ellers synes jeg egen sub er å foretrekke i surroundoppsett uansett fronthøyttalere.
 

Per S.

Medlem
Ble medlem
14.02.2008
Innlegg
18
Antall liker
0
Hmm. Ser ut som 502 kan vere mitt valg da. Liker at det gå dypt i bassen, men bruker som regel ikke sub til musikk.

Det var som nevnt tidligere EC elektronikk Tonart brukte på 402*en. Den komboen likte jeg veldig godt.
Hva med Abrahamsen? Blir den integrerte V2.0 kraftig nok, eller bør man gå for to brokoblede V4.0?

Mvh
Per S.
 

Ivaols

Overivrig entusiast
Ble medlem
29.12.2004
Innlegg
1.190
Antall liker
507
Sted
Flekkerøy
På AV Centeret her i Kristiansand mener de Abrahamsen og Patos er en sjeldent god match, men har ikke hørt dette selv. Det var 402 de snakket om i dette tilfellet. Rart hvis det ikke skulle gjelde 502 også, men kanskje det blir for lite strøm for 502? Gjengen som jobber der har veldig peiling på Patos så jeg foreslår at du ringer og spør!

TLF: 380 27 555

Vil påpeke at jeg ikke har noe kommersiell interesse, bare interessert i å hjelpe :)
 

Per S.

Medlem
Ble medlem
14.02.2008
Innlegg
18
Antall liker
0
Takk for tipset. Skal ta en telefon utpå dagen.

Mvh
Per S.
 

PearlJam

Hi-Fi interessert
Ble medlem
16.08.2007
Innlegg
73
Antall liker
0
Har selv Patos 502 og er kjempefornøyd. Bruker de i en vinkelstue som er på 36 kvadrat. Har Vincent SV236 som jeg synes matcher perfekt:)
 

Palace

Overivrig entusiast
Ble medlem
05.07.2003
Innlegg
761
Antall liker
35
Sted
Hagan
Det å ringe en forhandler evt. ringe Patos er nok ikke dumt. Husk at 502 er en voksen høyttaler med doble 8" basser og trenger nok helt sikkert en kraftig forsterker for å yte sitt beste. Selv bruker jeg 402 og synes det er en vanvittig god høyttaler, men husk at begge disse må stå et godt stykke ut fra bakveggen. Dersom du ikke kan plassere dem noe særlig ut fra bakveggen bør du kanskje gå for 402 istedenfor 502.
 

PearlJam

Hi-Fi interessert
Ble medlem
16.08.2007
Innlegg
73
Antall liker
0
Mine står 40 cm ut i fra veggen. Mulig de hadde vært enda bedre (minimalt vil jeg tippe) om jeg hadde plassert de en meter ut i fra veggen, men jeg kan enkelt og greit ikke ha høytalerene midt i stua :). Uansett, synes det låter vanvittig bra slik jeg har det nå, men ikke umulig at det blir oppgradering av forsterker etterhvert. Snakker da om 2 stk Vincent monoblokker og en Vincent forforsterker.
 

Per S.

Medlem
Ble medlem
14.02.2008
Innlegg
18
Antall liker
0
Plassering er ikke noe problem. Rommet de skal stå i er et dedikert hjemmekinorom hvor det er jeg som er interiørarkitekt. ;D

Mvh
Per S
 

scarymary

Medlem
Ble medlem
01.12.2006
Innlegg
27
Antall liker
0
Per S. skrev:
Hmm. Ser ut som 502 kan vere mitt valg da. Liker at det gå dypt i bassen, men bruker som regel ikke sub til musikk.

Det var som nevnt tidligere EC elektronikk Tonart brukte på 402*en. Den komboen likte jeg veldig godt.
Hva med Abrahamsen? Blir den integrerte V2.0 kraftig nok, eller bør man gå for to brokoblede V4.0?

Mvh
Per S.


Jeg har selv Lyric 402mk3. Jeg brukte først kun en stk V4.0. Har nå kjøpt meg en til som jeg har brokoblet og merket veldig forskjell i bl.a bassen, den ble veldig strammet opp. Og man kan selvfølgelig spille høyere :)
 

Per S.

Medlem
Ble medlem
14.02.2008
Innlegg
18
Antall liker
0
Høres bra ut. Problemet mitt er at jeg ikke har råd til å kjøpe allt samtidig. I hvilken ende bør jeg begynne, amp eller høyttalere? Frister med nye høttalere, men samtidig hadde det vert gøy å prøve et effekttrinn (eller 2) på klipschene før de selges.

Mvh
Per S.
 
S

svk

Gjest
hadde EC,når 402`ene kom i hus..EC`n ble fort solgt...og holfi kom inn i huset

synes EC passer dårlig til patos,jeg vil anbefale deg holfi.. er som natt og dag
 
J

Jurassic

Gjest
Per S. skrev:
Høres bra ut. Problemet mitt er at jeg ikke har råd til å kjøpe allt samtidig. I hvilken ende bør jeg begynne, amp eller høyttalere? Frister med nye høttalere, men samtidig hadde det vert gøy å prøve et effekttrinn (eller 2) på klipschene før de selges.

Mvh
Per S.
Ikke ta det ille opp men jeg tror elektronikken din har skylda i at du aldri har blitt fornøyd med Klipsch'ene dine.

Gi de en god transisitor klasse A eller rørsak og de vil synge. Selv har jeg gjentatte ganger blitt imponert over Klipsch.
 
J

Jurassic

Gjest
Finnes en Klipsch tråd som det finnes mye informasjon i.

Forøvrig er det ikke en kraftig forsterker som er det viktigste for å få utnyttet disse høyttalerenes potensiale.
 

Per S.

Medlem
Ble medlem
14.02.2008
Innlegg
18
Antall liker
0
Synes lyden ble betraktelig bedre i stereo etter at jeg kjøpte onkyoen, Hadde før en H/K avr 7500 som var mye mere rett i trynet enn hva tilfellet er med onkyoen.

Leste forøvrig at forforsterkerdeleen i onkyoen kan samenlignes med en stereo forforsterker opp til 20k. Tror det var i testen i hjemmekino det sto. Kan dette virkelig stemme? Synes det høres for bra ut til å vere sant... :eek:

Mvh
Per S
 

Palace

Overivrig entusiast
Ble medlem
05.07.2003
Innlegg
761
Antall liker
35
Sted
Hagan
Jeg bruker LC Audio The End Millenium XP på 402 og er storfornøyd med det. Det finnes massevis av forsterkere som vil funke ypperlig på disse så det ville jeg ikke bekymret meg over. Hadde jeg vørt deg hadde jeg kjøpt høyttalerne først av rent praktiske grunner. Det er mye lettere å låne med seg div forsterkere hjem for å teste enn det er å dra nye høyttalere i hus hvis ikke resultatet skulle bli etter ditt ønske.
 

Per S.

Medlem
Ble medlem
14.02.2008
Innlegg
18
Antall liker
0
Høres fornuftig ut. Får skrive et par mailer rundt til forskjellige forhandlere og spørre om en god pris på lyric 502 + senter.
Er det noen forhandlere som er å foretrekke på patos? Tenker både på service og pris.


Mvh
Per S.
 
S

svk

Gjest
de fleste gir vel 10%? styr unna alle som ikke gjør det.. ;D
 
J

Jurassic

Gjest
Per S. skrev:
Høres fornuftig ut. Får skrive et par mailer rundt til forskjellige forhandlere og spørre om en god pris på lyric 502 + senter.
Er det noen forhandlere som er å foretrekke på patos? Tenker både på service og pris.


Mvh
Per S.
Strandberg i Skien forhandler Patos og gir en helt upåklagelig service.

Forøvrig var jeg der du er i dag for 5 år siden bare at jeg hadde Yamaha reciver og høyttalere i Synergi serien og ca samme erfaringer som du forteller om her. Sier ikke at forsterkeren din er dårlig men derimot at skal du få fullt utbytte av høyttalerene dine bør du prøve noe annet Hadde du f. eks koblet Klipschene til en Copland forsterker så hadde du nok fått en aha opplevelse.

Angående Patos så holder jeg en knapp på 302 eller 402, forøvrig meget bra høyttalere.
 

AAaF

Overivrig entusiast
Ble medlem
12.01.2007
Innlegg
1.034
Antall liker
147
Per S. skrev:
Hva slags effekttrinn kan anbefales til Lyricserien? 10-15000.-

Mvh
Per S.
Hørte Patos på Marantz PM-15 S1, villedende 15000kr, og CD-spelar SA-15 S1, kr 15000. Dette spilte eigentleg heilt fantastisk etter mi meining. Tok vekk ssss-inga som ofte dome-diskantar har.
 

xRocky

Hi-Fi interessert
Ble medlem
20.07.2007
Innlegg
73
Antall liker
1
Hei.

Fikk et dilemma nå....

Jeg har Patos 402 MKII her hjemme nå og er fornøyd, men så plutselig ser jeg patos 502 til salgs nå til 8000kr... what to do ? fyren pendler igjennom byen jeg bor, så han kan levere de til meg.

HAr 8000 til mandag, så det er syyykt fristende å kjøpe de! og selge 402 MKII...

Hva er forskjellen mellom de ? eneste jeg synes 402 mangler er mere trøkk! Hvis 502 bringer meg mer trøkk og har minst det samme lydbildet, så er jeg meget fristet!

Gi meg tips og råd så fort som mulig!
 

Frxta

Hi-Fi interessert
Ble medlem
02.03.2006
Innlegg
57
Antall liker
25
Sted
Fredrikstad
Torget vurderinger
3
Hei. Helt erlig behold 402. Har hatt 501 mk II og en kompis hadde 502, Beggen endte opp med 402..Synes 502 mangler oppløsning i øvre mellomtone/diskant samtidig som elementene er tregere.

Har etter mitt par med 501 mkII hatt 2 par 402. Og jeg kommer garantert å kjøpe det tredje par en gang!
 

xRocky

Hi-Fi interessert
Ble medlem
20.07.2007
Innlegg
73
Antall liker
1
HAr lest litt mer igjennom også, og beholder 402 ja.. Ser 502 krever litt større rom blant annet etc.

Skal nok uansett få litt mere trøkk i 402`en med bedre elektronikk... kjører bare på med marantz PM-7001 nå, skal kjøpe Vincent forforsterker, effektforsterker og cdspiller nå.. = ) og selvfølgelig en svs sub.
 
Topp Bunn