Passiv pre vs. Aktiv

samlanes

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.02.2008
Innlegg
2.463
Antall liker
550
Sted
Hordaland
Torget vurderinger
1
Asbjørn skrev:
samlanes skrev:
Spm til deg Asbjørn som eg håper du har tid å svare på.
Eg bruker ein passiv pre frå merket tribute,den trur eg bruker conductor,virker den på samme måte som tvc i praksis?

På inngangen på effektforst(røyr)har eg bytta ut motstand (100k) med ein trafo(choke,silk super malloy))den trur eg er veldig lett last,lettere enn feks 100kohm,stemmer det?

mvh.
Der innser jeg mine begrensninger, dessverre, for rørforsterkere har jeg rett og slett ikke spesielt mye greie på.
Ok,det var synd.

mvh.
 

SOEDAL

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.03.2002
Innlegg
3.099
Antall liker
497
Når tuller en "passiv pre" minst med impedansen og frekvensgangen? Med volumbryteren på mye demping eller på lite demping?
 

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Innlegg
11.093
Antall liker
4.197
Torget vurderinger
1
Når tuller en "passiv pre" minst med impedansen og frekvensgangen? Med volumbryteren på mye demping eller på lite demping?
Begge deler, worst case er vanligvis ved -6 dB.

Mvh
KJ
 

whistler

Bransjeaktør
Ble medlem
28.11.2004
Innlegg
1.821
Antall liker
609
Når tuller en "passiv pre" minst med impedansen og frekvensgangen? Med volumbryteren på mye demping eller på lite demping?
Gjelder dette en TVC/AVC eller en vanlig pot (evt. med faste motstander)?
 

SOEDAL

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.03.2002
Innlegg
3.099
Antall liker
497
Takk for svar.

Vet du hvordan dette henger sammen rent teknisk?

Jeg tenkte at jo mindre man dempet lyden jo mindre impedanskrøll ville det bli, men i praksis opplever jeg at frekvensgangen endres når jeg "vrir opp".
Min erfaring støtter altså opp under det du sier.
 

VegardW

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.02.2007
Innlegg
4.046
Antall liker
2.799
Sted
Kolsås
Torget vurderinger
4
samlanes skrev:
Spm til deg Asbjørn som eg håper du har tid å svare på.
Eg bruker ein passiv pre frå merket tribute,den trur eg bruker conductor,virker den på samme måte som tvc i praksis?

På inngangen på effektforst(røyr)har eg bytta ut motstand (100k) med ein trafo(choke,silk super malloy))den trur eg er veldig lett last,lettere enn feks 100kohm,stemmer det?

mvh.
Der innser jeg mine begrensninger, dessverre, for rørforsterkere har jeg rett og slett ikke spesielt mye greie på.


Grid choken fra Silk har en dc motstand på 1300 Ohm .
AC motstanden er gitt av induktansen i gitterchoken: 7000H.
Ac motstanden varierer med frekvensen og er rundt 800 kiloOhm ved 20 Hz, og 5 Megaohm ved
1 kHz.
Om du har plass Og det ikke er monoblokker kan du Bruke tributes Autoformer som gridchoke. Den er i en helt annen liga en silk
 
Z

Zomby_Woof

Gjest
Tror jeg har hatt DP BPC i 15 år, nå (7.0 først og nå 7.3). Synes ikke det mangler dynamikk fra den siden. Det skal jo litt til før en motstand begynner å begrense dynamikken....

At det funker henger nok sammen med at jeg har kilder som klarer å levere strøm, og at effektforsterkerne er sånn skapelig høyimpedante på inngangene. Alt i alt synes jeg ting slipper temmelig urørt gjennom.
 

Oura

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
18.08.2010
Innlegg
496
Antall liker
226
Torget vurderinger
4
samlanes skrev:
Spm til deg Asbjørn som eg håper du har tid å svare på.
Eg bruker ein passiv pre frå merket tribute,den trur eg bruker conductor,virker den på samme måte som tvc i praksis?

På inngangen på effektforst(røyr)har eg bytta ut motstand (100k) med ein trafo(choke,silk super malloy))den trur eg er veldig lett last,lettere enn feks 100kohm,stemmer det?

mvh.
Der innser jeg mine begrensninger, dessverre, for rørforsterkere har jeg rett og slett ikke spesielt mye greie på.


Grid choken fra Silk har en dc motstand på 1300 Ohm .
AC motstanden er gitt av induktansen i gitterchoken: 7000H.
Ac motstanden varierer med frekvensen og er rundt 800 kiloOhm ved 20 Hz, og 5 Megaohm ved
1 kHz.
Om du har plass Og det ikke er monoblokker kan du Bruke tributes Autoformer som gridchoke. Den er i en helt annen liga en silk

Trodde gridchokene fra Silk var av de bedre. Et par koster jo rundt 1500,- Er selv i ferd med å sette inn et sett som har en noe «dårligere» spec. enn Silk. DC resistansen på disse måler ca 18 kOhm.

Derfor er det litt interessant hvordan, og i hvilken grad, en bedre type gridchoke vil kunne påvirke lydkvaliteten i positiv retning.

Ser at Tribute også kan lage gridchoker på bestilling.
 

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Innlegg
11.093
Antall liker
4.197
Torget vurderinger
1
Takk for svar.

Vet du hvordan dette henger sammen rent teknisk?

Jeg tenkte at jo mindre man dempet lyden jo mindre impedanskrøll ville det bli, men i praksis opplever jeg at frekvensgangen endres når jeg "vrir opp".
Min erfaring støtter altså opp under det du sier.
Det enkleste er å se på et lineært potmeter. Forutsatt ei konvensjonell oppkobling med lavimpedant signal inn på den ene «foten», jord på den andre og signal ut på «viper». Når «viper» står i midtposisjon er 50 pst av motstanden mot signal og 50 pst av motstanden mot jord, og signalet ut dempes med 6 dB, og utgangsimpedansen er så høy som den blir med 1/4 av motstanden i potmeteret. Dvs begge halvdelene av motstandsbanene i potmeteret er reelt sett i parallell, både halvdelen til signal og halvdelen til jord. Siden disse to motstandene er i parallell så blir utgangsimpedansen i midtpunktet 1/4 av motstanden i potmeteret. Når du vrir på potmeteret så flytter du punktet på motstandsbanen som plukker opp signalet, men alltid slik at summen av de to motstandene (til hhv signal og jord) er konstant og lik motstanden i potmeteret. Uavhengig av posisjonen til «viper» så er utgangsimpedansen den parallelle summen av motstanden til jord + motstanden til signal (1/R ut = (1 / R sig) + (1 / R jord)) Når du virr potmeteret bort fra midtpunktet (mht motstand) så reduseres utgangsimpedansen, fordi den lavere motstanden (enten mot jord eller mot signal) gradvis blir dominerende for utgangsimpedansen.

For et vanlig logaritmisk potmeter så har du en 50/50 fordeling av motstand (= -6 dB demping) i næheten av 75-80 pst. av rotasjonen mot høyre. Dvs at fra lavt volum så øker utgangsimpedansen jevnt og trutt mot 75-80 pst rotasjon, før den avtar over dette.

Figuren under viser «typiske» kurver for antilog, lineær og logaritmisk potmeter.
Pot Log.jpg


mvh
KJ
 
Sist redigert:

VegardW

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.02.2007
Innlegg
4.046
Antall liker
2.799
Sted
Kolsås
Torget vurderinger
4
samlanes skrev:
Spm til deg Asbjørn som eg håper du har tid å svare på.
Eg bruker ein passiv pre frå merket tribute,den trur eg bruker conductor,virker den på samme måte som tvc i praksis?

På inngangen på effektforst(røyr)har eg bytta ut motstand (100k) med ein trafo(choke,silk super malloy))den trur eg er veldig lett last,lettere enn feks 100kohm,stemmer det?

mvh.
Der innser jeg mine begrensninger, dessverre, for rørforsterkere har jeg rett og slett ikke spesielt mye greie på.


Grid choken fra Silk har en dc motstand på 1300 Ohm .
AC motstanden er gitt av induktansen i gitterchoken: 7000H.
Ac motstanden varierer med frekvensen og er rundt 800 kiloOhm ved 20 Hz, og 5 Megaohm ved
1 kHz.
Om du har plass Og det ikke er monoblokker kan du Bruke tributes Autoformer som gridchoke. Den er i en helt annen liga en silk

Trodde gridchokene fra Silk var av de bedre. Et par koster jo rundt 1500,- Er selv i ferd med å sette inn et sett som har en noe «dårligere» spec. enn Silk. DC resistansen på disse måler ca 18 kOhm.

Derfor er det litt interessant hvordan, og i hvilken grad, en bedre type gridchoke vil kunne påvirke lydkvaliteten i positiv retning.

Ser at Tribute også kan lage gridchoker på bestilling.


Tribute har avviklet endel av produksjonen. han nærmer seg pensjonsalder og vikler for noen faste profesjonelle kunder og "gamle kjente"

Hvorvidt Silk choken er ev de bedre kan spørsmålstilles. Den er i hvertfall ikke en snap-in erstatning for en grid leak resistor i enhver rørforsterker. Årsakene er flere. Det som er lettest å lese ut ifra specs er at den høye induktansen og den lave dcr fort kan resultere i en skikkelig peak subsonisk.
Her ser du et sim rappet ifra "sy" i en tråd på diy audio. Koplingskondensator er 0,1 uF.
En lundahl grid choke med lavere induktans og høyere dcr vil være enklere å implementere.... ( men den tar mye mer plass)
 

Vedlegg

SOEDAL

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.03.2002
Innlegg
3.099
Antall liker
497
Takk for svar.

Vet du hvordan dette henger sammen rent teknisk?

Jeg tenkte at jo mindre man dempet lyden jo mindre impedanskrøll ville det bli, men i praksis opplever jeg at frekvensgangen endres når jeg "vrir opp".
Min erfaring støtter altså opp under det du sier.
Det enkleste er å se på et lineært potmeter. Forutsatt ei konvensjonell oppkobling med lavimpedant signal inn på den ene «foten», jord på den andre og signal ut på «viper». Når «viper» står i midtposisjon er 50 pst av motstanden mot signal og 50 pst av motstanden mot jord, og signalet ut dempes med 6 dB, og utgangsimpedansen er så høy som den blir med 1/4 av motstanden i potmeteret. Dvs begge halvdelene av motstandsbanene i potmeteret er reelt sett i parallell, både halvdelen til signal og halvdelen til jord. Siden disse to motstandene er i parallell så blir utgangsimpedansen i midtpunktet 1/4 av motstanden i potmeteret. Når du vrir på potmeteret så flytter du punktet på motstandsbanen som plukker opp signalet, men alltid slik at summen av de to motstandene (til hhv signal og jord) er konstant og lik motstanden i potmeteret. Uavhengig av posisjonen til «viper» så er utgangsimpedansen den parallelle summen av motstanden til jord + motstanden til signal (1/R ut = (1 / R sig) + (1 / R jord)) Når du virr potmeteret bort fra midtpunktet (mht motstand) så reduseres utgangsimpedansen, fordi den lavere motstanden (enten mot jord eller mot signal) gradvis blir dominerende for utgangsimpedansen.

For et vanlig logaritmisk potmeter så har du en 50/50 fordeling av motstand (= -6 dB demping) i næheten av 75-80 pst. av rotasjonen mot høyre. Dvs at fra lavt volum så øker utgangsimpedansen jevnt og trutt mot 75-80 pst rotasjon, før den avtar over dette.

Figuren under viser «typiske» kurver for antilog, lineær og logaritmisk potmeter.
Vis vedlegget 510310

mvh
KJ
Veldig interessant. Må lese den der flere ganger. Takk for at du tok deg tid til å svare så utdypende.
 
  • Liker
Reaksjoner: KJ

Oura

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
18.08.2010
Innlegg
496
Antall liker
226
Torget vurderinger
4
Grid choken fra Silk har en dc motstand på 1300 Ohm .
AC motstanden er gitt av induktansen i gitterchoken: 7000H.
Ac motstanden varierer med frekvensen og er rundt 800 kiloOhm ved 20 Hz, og 5 Megaohm ved
1 kHz.
Om du har plass Og det ikke er monoblokker kan du Bruke tributes Autoformer som gridchoke. Den er i en helt annen liga en silk

Trodde gridchokene fra Silk var av de bedre. Et par koster jo rundt 1500,- Er selv i ferd med å sette inn et sett som har en noe «dårligere» spec. enn Silk. DC resistansen på disse måler ca 18 kOhm.

Derfor er det litt interessant hvordan, og i hvilken grad, en bedre type gridchoke vil kunne påvirke lydkvaliteten i positiv retning.

Ser at Tribute også kan lage gridchoker på bestilling.


Tribute har avviklet endel av produksjonen. han nærmer seg pensjonsalder og vikler for noen faste profesjonelle kunder og "gamle kjente"

Hvorvidt Silk choken er ev de bedre kan spørsmålstilles. Den er i hvertfall ikke en snap-in erstatning for en grid leak resistor i enhver rørforsterker. Årsakene er flere. Det som er lettest å lese ut ifra specs er at den høye induktansen og den lave dcr fort kan resultere i en skikkelig peak subsonisk.
Her ser du et sim rappet ifra "sy" i en tråd på diy audio. Koplingskondensator er 0,1 uF.
En lundahl grid choke med lavere induktans og høyere dcr vil være enklere å implementere.... ( men den tar mye mer plass)
Takk for svar ! Meget nyttig info.

Jeg ser at JACmusic i Tyskland anbefaler at Lundahl gridchoken implementeres sammen med en gridleak motstand på rundt 47k. Dette for å unngå noe han kaller «overshoot». (Se dokumentet i linken. Det lot seg ikke kopiere direkte inn.) Vet du hva han mener med det. ?

http://www.jacmusic.com/lundahl/applications/Grid-Choke-1.pdf
 

VegardW

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.02.2007
Innlegg
4.046
Antall liker
2.799
Sted
Kolsås
Torget vurderinger
4
Oura: Hvilken grid choke er du skal bruke, og hvilke egenskaper ved den mener du er dårligere en Silk sin ?
 

Oura

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
18.08.2010
Innlegg
496
Antall liker
226
Torget vurderinger
4
Oura: Hvilken grid choke er du skal bruke, og hvilke egenskaper ved den mener du er dårligere en Silk sin ?

Jeg har et sett Valab choker kjøpt på Ebay. De måler ca. 18 kOhm DCR og er oppgitt til å ha en induktans på 640 H ved 120Hz.

Uten ennå å ha gått voldsomt i dybden omkring temaet grid choke, tenkte jeg at en så lav DCR som mulig var det ideelle både med tanke på optimal bias stabilitet og minimalt tap av gain. Det var før du viste at veldig høy induktans i choken kan føre til subsonisk oscillasjon ;) Slik sett kan det jo faktisk hende at de jeg har her er å foretrekke. ? Kretsen er common cathode med cathode bias.

Grunnen til at jeg vil prøve gridchoke er at jeg endrer input/driver rørene fra 7N7 til 6E5P (triodekoblet), for å se hvordan 300B rørene vil respondere på driverrør med vesentlig høyere Gm. Dette vil medføre at jeg må betydelig ned på gridleak motstanden, antagelig ned til rundt 100 kOhm fra 560 kOhm. Hvorfor ikke da heller bruke en gridchoke med 18 kOhm DCR...?

Ri til 6E5P er betydelig lavere enn 7N7 (6SN7). Hvis ikke økningen i kapasitansen grid-anode (Miller) blir for stor med 6E5P, kan kanskje også båndbredden (som en bonus) forbedres noe ut i fra dette trinnet, siden anodelasten Rp blir redusert fra 50k til 17k.


Glad for alle forslag og irettesettelser :)
 
Sist redigert:

VegardW

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.02.2007
Innlegg
4.046
Antall liker
2.799
Sted
Kolsås
Torget vurderinger
4
Det er jo ikke all verdens jobb å prøve dette. Mål frekvensresponsen før og etter, så ser du jo raskt hvor mye som forsvinner i begge ender av skalaen....:cool:
 

Oura

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
18.08.2010
Innlegg
496
Antall liker
226
Torget vurderinger
4
Jeg regner med å få det klart i løpet av helgen, så det blir spennende. Har ingen erfaring med gridchoke, så ønsket bare å få en indikasjon på om dette var verdt jobben med å rydde plass i kabinettet, og ikke minst om det var eventuelle andre overraskelser i vente :) Det er ikke så mye å finne omkring dette temaet på nettet, heller ikke i bøkene til Jones og Blencowe. Synes umiddelbart det virker litt dumt å måtte kompensere gridchoken med en 47k motstand i parallell for å unngå ringing eller oscillasjon. Da er det trolig like greit å bare benytte en 100k gridleak motstand og vite at det vil fungere problemfritt. ?

Kjenner du til om det er enklere å implementere gridchoke dersom det ikke benyttes global negativ feedback sløyfe. ? Mener å ha lest dette et sted...
 
Topp Bunn