Passende arm til Ariston RD40

GeirTj

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
10.03.2003
Innlegg
197
Antall liker
25
Torget vurderinger
6
Har en RD40 med en billig Mission arm (774LC (low cost)) som jeg gjerne vil oppgradere til bedre brukt/ny arm.
Spilleren står på tre fjærende ben (high compliance?) og foreløpig benytter jeg en av Ortofons billigere MC (OM 15 Turbo?) som sikkert kan byttes til noe bedre senere. RIAA'en er ASR Mini Basis.

Innspill og kjøpsanbefalinger mottas med stor takk.
Skulle noen også ha synspunkter på om jeg heller burde oppgrader til en bedre platespiller, så er det også verdifull info (spiller'n er fra studietiden i Manchester for 20 år siden :)
Geir
 

karl

Overivrig entusiast
Ble medlem
03.09.2006
Innlegg
1.192
Antall liker
0
Vil du ha en dyrere arm eller en bedre arm? Hvis du vil ha en bedre arm, hva er galt med den du har? Er du ute etter en bestemt type lyd?
 

GeirTj

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
10.03.2003
Innlegg
197
Antall liker
25
Torget vurderinger
6
Vil du ha en dyrere arm eller en bedre arm? Hvis du vil ha en bedre arm, hva er galt med den du har? Er du ute etter en bestemt type lyd?
Ville vært fristende å si at jeg bare er ute etter at det skal være dyrt.... Nei, jeg var interressert i å få tips fra andre eiere av RD40 om armer som passer bra til nevnte spiller. Finner på nettet at min 774 Low Cost var ja akkurat, low cost-alternativet til Mission og tror at verden kan tilby bedre armer enn denne idag?? Er ute etter en noen varmere mellomtone en kombinasjonen gir idag.

Geir
 

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Innlegg
16.745
Antall liker
272
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Finner på nettet at min 774 Low Cost var ja akkurat, low cost-alternativet til Mission og tror at verden kan tilby bedre armer enn denne idag?? Er ute etter en noen varmere mellomtone en kombinasjonen gir idag.

Geir
Da kan du jo driste deg til å titte nærmere på unipivot-armer om du føler for det; generelt har de gjerne en mer "magisk" mellomtone enn hva man er vant til. Selv hadde jeg styrt unna f.eks Rega RB300 dersom det er varme og klangfarger du er ute etter, det er vel en av RB300's klareste svakheter imho.
Både Hadcock og Roksan lager gode unipivot-armer, Naim lager vel en av de aller beste, men den faller vel litt dyr for din Ariston.
Selv om din Ariston har tjent deg vel, så tror jeg kanskje du ville vært godt tjent med et virkelig godt drivverk også, gitt det fine utstyret du ellers har videre ned i kjeden; mange av de gir gjerne en musikalsk glød og energi som løfter musikkgjengivelsen opp til nye nivåer.
Det er pussig dette med drivverk og armer; mange tror at pu'en er så viktig for lydkvaliteten fra vinyl; like mange blir solid overrasket når de finner ut hvor utrolig stor forskjell det er på enkle og påkostede drivverk/armer.

Mvh Vidar P
 

GeirTj

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
10.03.2003
Innlegg
197
Antall liker
25
Torget vurderinger
6
Takk for fine innspill Vidar P.
Jeg skal sjekke ut dine anbefalinger om armer og se om jeg kan finne noen importører av de nevnte merkene.
Ut ifra dine utsagn om at drivverket kanskje er noe utdatert, skal jeg også se på bruktannonser for nyere komplette spillere som skulle dukke opp i prisklassen 10 store :D.
 

karl

Overivrig entusiast
Ble medlem
03.09.2006
Innlegg
1.192
Antall liker
0
Husk regelen:

Hva er viktigst på en platespiller:
1: Drivverk
2: Pu
3: Arm
 

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Innlegg
16.745
Antall liker
272
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Husk regelen:

Hva er viktigst på en platespiller:
1: Drivverk
2: Pu
3: Arm
Jeg ville ha byttet om på pkt 2 og 3, men ellers er jeg enig i prinsippet :D Skjønt jeg har aldri sett dette som noen allmenngyldig "regel" som du kaller det...?
Man må selvsagt også føye til en kompliserende faktor med innbyrdes kompatibilitet mellom punktene...

Mvh Vidar P
 

GeirTj

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
10.03.2003
Innlegg
197
Antall liker
25
Torget vurderinger
6
Takk for gode innlegg.
Ser at nykjøp av arm fort kommer opp i prisen på en grei platespiller. Fristes av Nottingham, Michell eller Thorens midt-på-treet modeller. Skal lese gamle tråder vedrørende anbefalte platespiller-kjøp.

Mvh Geir
 

nik

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
12.06.2002
Innlegg
291
Antall liker
12
Jeg har RD-40 med (original?) Ariston-arm.
Dette fungerer bra, og jeg har tenkt å beholde spiller/arm og heller koste på meg en bedre pu. (Har også rimelig Ortofon-pu)

Jeg synes Ariston'en er bra, uten at jeg har sammenlignet den med så mye annet da..
Den er i hvertfall av en helt annen klasse enn min forrige spiller! (Rega P2)
Når jeg spiller perfekte plater med god lydkvalitet er det ikke så mye jeg har å utsette på lyden fra Ariston! :)
 

Vedlegg

GeirTj

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
10.03.2003
Innlegg
197
Antall liker
25
Torget vurderinger
6
Fått kjøpt brukt Nottingham arm til spilleren nå, og det var tydelig at armen er viktig for totallyden. Egentlig en helt annen opplevelse; mer trøkk, mer oppløsning.

Byttet ogå ut gummiføttene under spilleren med noen enkle aluminiums-cones. Også en merkbar bedring i attack.

Denne nye brukte armen har dessverre ikke noen enkel måte å lese av nåle-vekt. Er det noen som skulle vite om enkle og kanskje billige nålevekter å få tak i?

Igjen takk for alle gode innspill.
Mvh Geir
 

juster

Overivrig entusiast
Ble medlem
22.11.2003
Innlegg
500
Antall liker
16
Torget vurderinger
1
Ortofon har en billig og grei vægt, rundt 100kr. tror jeg!
Fungere utmerket

Mvh Tom-Erik
 

ErosLoveking

Æresmedlem
Ble medlem
03.02.2004
Innlegg
15.747
Antall liker
3.916
Sted
Oslo
Fått kjøpt brukt Nottingham arm til spilleren nå, og det var tydelig at armen er viktig for totallyden. Egentlig en helt annen opplevelse; mer trøkk, mer oppløsning.

Byttet ogå ut gummiføttene under spilleren med noen enkle aluminiums-cones. Også en merkbar bedring i attack.

Denne nye brukte armen har dessverre ikke noen enkel måte å lese av nåle-vekt. Er det noen som skulle vite om enkle og kanskje billige nålevekter å få tak i?

Igjen takk for alle gode innspill.
Mvh Geir

Sjekk ebay. Burde få tak i Shure sin nålevekt til 200-300.- inkl. porto
 
Topp Bunn