Parallellkobling av basser og følsomhet

Hornlyd

Musikkglad
Ble medlem
01.04.2005
Innlegg
19.843
Antall liker
10.663
Torget vurderinger
10
Jeg bruker for tiden et stk Eminence 15A bass i åpen baffel med følgende speccer: 200 watt / 8 ohm / 97 db / fs 41 hz

Jeg skal parallellkoble 2 stk og da synker impedansen til 4 ohm.

Hva øker følsomheten med, er det 3 ohm slik at den blir 100 db?

Blir den reelle følsomheten som om det var 97 db pga halvering av impedansen? Mao blir det høyere lydtrykk med parallellkobling eller ikke?

Jeg bruker dem i åpen baffel, her har jeg lest at følsomheten synker med 6 db, dvs med et stk basselement så blir følsomheten 91 db. I tillegg har jeg et første ordens filter ved +/- 180 hz (andre ordens etterhvert) noe som kutter følsomheten enda mer hvis jeg har forstått det rett? Jfr graf. Det ser ut for meg at jeg mister ytterligere 3 db der?

Skjer det noe med effekten og fs ved parallellkobling?

(Jeg bruker et stk First Watt F4 effekttrinn (ca 25 watt) som kun driver bassene)
 

Vedlegg

A

audiosan

Gjest
hei. følsomheten blir uforandret ved parallel kobling. men grunnet helvering av impedans så kan du tilføre mere effekt.
og dermed stiger spl med 3db. en annen ting. 97db følsomhet som oppgis er ikke relevant for din del. det er ved 1000Hz.
ved 180Hz som du deler er den nærmere 93-94db. og enda lavere nedover i frekvens.
 
M

Mr-T

Gjest
Ved parallellkobling øker spenningsfølsomheten 6 dB.
 
M

Mr-T

Gjest
hel skrev:
Jeg bruker dem i åpen baffel, her har jeg lest at følsomheten synker med 6 db, dvs med et stk basselement så blir følsomheten 91 db.
Ja og nei. Eller: tankegangen din er litt feil.

Følsomhet er frekvensavhengig, som grafen du har i første innlegg tydelig viser.

I en dipol vil følsomheten både øke og gå ned, avhengig av frekvens.
 
M

Mr-T

Gjest
hel skrev:
Skjer det noe med effekten og fs ved parallellkobling?
Fs forblir den samme. Hvert element vil tåle det samme, men i sum blir det dobbelt så mye.
 

Barbaresco

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.03.2006
Innlegg
2.931
Antall liker
584
Disse elementene vil stå i hverandres nærfelt og samvirke konstruktivt på lydtrykk, ikke bare på effekt. Følsomheten vil øke med 6 dB (hvis forsterkeren har muskler til å dra).
 

Hornlyd

Musikkglad
Ble medlem
01.04.2005
Innlegg
19.843
Antall liker
10.663
Torget vurderinger
10
Jeg skjønner ingenting ::)

Blir det høyere lyd med 2 basser?
 
Z

Zomby_Woof

Gjest
Ja. Doblingen av membranarealet gir +3dB, og halveringen av impedansen gir +3dB. Men, parallellkoblingen trekker dobbelt med strøm, så det er en forutsetning at forsterkeren leverer nok strøm.
 

Hornlyd

Musikkglad
Ble medlem
01.04.2005
Innlegg
19.843
Antall liker
10.663
Torget vurderinger
10
Zomby_Woof skrev:
Ja. Doblingen av membranarealet gir +3dB, og halveringen av impedansen gir +3dB. Men, parallellkoblingen trekker dobbelt med strøm, så det er en forutsetning at forsterkeren leverer nok strøm.
Jeg bruker denne: http://www.firstwatt.com/f4.html

Den leverer 25 watt / 8 ohm og 50 watt / 4 ohm

Da blir lydnivået 6db høyere da ved eksakt samme voluminnstilling fra forsterkeren....eller?
 

Hornlyd

Musikkglad
Ble medlem
01.04.2005
Innlegg
19.843
Antall liker
10.663
Torget vurderinger
10
Takk. Da erklærer jeg herved tråden for lukket og går videre til planlegging av baffel (med evt EQ) ;D
 
Z

Zomby_Woof

Gjest
Jepp. Jeg tipper at forsterkeren er skikkelige saker og klarer å levere nok strøm til å drive en last på 4 Ohm. Volumet vil i alle fall være 6dB høyere med volumknotten på samme sted, helt til forsterkeren begynner å gi seg. Som et lite apropos: De fleste produsenter har de siste 10-15 åra begynt å oppgi lavere enn reell effekt i 8 Ohm, for siden å skryte på seg dobling av effekten i halv impedans (en slags motedrevet juksing etter at strømsterk ble det hotte innen hifi).
 
M

Mr-T

Gjest
Dette med forsterkeres maxeffekt i 4 ohm vs 8 ohm er i denne sammenhengen en helt uinteressant diskusjon synes jeg, kun egnet til avsporing, noe vi har sett klart her.

Så lenge utgangsimpedansen er noenlunde normal (ny avsporing der ja..) får vi en 6 dB økning i lydstyrken med to drivere i parallell. Uansett. Punktum.
 
Topp Bunn