Papphorn

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • E.H.

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    04.07.2013
    Innlegg
    671
    Antall liker
    311
    Jeg har hatt lyst til å prøve meg på horn en stund nå, men har ikke budsjett til å lage noe skikkelig.
    Men nå ble altså lysten så stor at noe måtte gjøres.
    Jeg kjøpte tegningene til Inlowsounds 135Hz horn da jeg håpte at mine JA-8008 kunne brukes i de, noe John mente de kunne.
    Så gikk jeg ut i garasjen og hentet en pappeske og satte i gang med stanleykniv og linjal.
    Begynte i går og har lyd i de nå, det blir jo som ventet noe egenlyd i dette papphornet, men det var spennende nok til at jeg lager ett til.
    To må til om det skal evalueres skikkelig.

    DSC_0001.jpg


    DSC_0002.jpg


    DSC_0003.jpg


    Her spiller jeg kun med slåbben som bass, hornet som midbass delt på 1000Hz mot den lille 4 tommeren og diskanten over der.
    Suben og åttetommeren i LX521 er altså koblet ut.


    Bakkammeret er lagd så lite som jeg fikk til, vet ikke hva som ville vært optimalt, nå er det 2,6 liter minus drivervolum, ingen demping.
    Hele stasen har kostet meg 60 Kroner i nye innkjøp(støperør fra biltema til bakkammer) ellers er det bare driveren som koster noe her.
    Dette må være det grønneste hornet på sentralen, det aller meste er resirkulert.
     
    Sist redigert:

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.201
    Antall liker
    101.668
    Torget vurderinger
    23
    :D Greenhorns, indeed! Morsomt og ikke så dumt. Jeg har selv brukt pappesker til ht kab. når utålmodigheten tok overhånd.
     

    E.H.

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    04.07.2013
    Innlegg
    671
    Antall liker
    311
    Bodde på en stygg hybel i en stygg betongblokk i Drammen en stund når jeg gikk på skole der.
    Da brukte jeg SEAS 4 tommere i sopps makaroniesker, drevet direkte av en bærbar cd spilller, de spilte for hele gangen de(med døren åpen)
     

    Milenko

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2003
    Innlegg
    5.833
    Antall liker
    1.415
    Sted
    Steinkjer
    Hei, vurderer å kjøpe og bygge et par Inlowsound horn selv, muligens 135 Hz hornet, var tegninger/byggeplaner greie?
     

    E.H.

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    04.07.2013
    Innlegg
    671
    Antall liker
    311
    Byggetegningene er helt greie, men nå er det bare selve hornprofilen som følger tegningene sånn noenlunde på mine konstruksjoner.
    Å skjære til dette i tre er ikke noe jeg vil prøve med vanlig sirkelsag, skjæring må settes bort hvis det blir bygging.
    Hvilken driver tenker du å bruke?
     

    Milenko

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2003
    Innlegg
    5.833
    Antall liker
    1.415
    Sted
    Steinkjer
    Har ikke kommet så langt i det eventuelle prosjektet enda, muligens de han har brukt, eventuelt om han gir meg tallene til hornet i hornresp (husker ikke hva programmet heter i farta men sånn ca.) Da kan jeg leke litt med simuleringene i forhold til hvilke drivere som er lett tilgjengelige.
    Bygde tappedhorn subbene mine slik.
    Har i dag en beyma slotloaded diskantfra 12 khz, fostex horndriver i jmlchorn fra 800 hz og oppover, Onken fra ca 100 hz, faller fra ca 130 hz opp til 800 hz så fyller tappa horna under dette, kraftig styrt med dsp og masse watt.

    Men har veldig lyst på horn all the way....
    135 hz hornet til Inlowsound er vel det jeg har funnet som enklest kan gå rett inn og erstatte Onken uten at jeg må begynne å bytte delefilter osv og da vil det fort bli dyrt.

    Hadde litt lyst til å bygge bassdelen til LaScala, men ser at den deles ved 500 hz oppover, dvs ny større driver til jmlc hornet jeg har fra før, nytt mindre jmlc horn til fostex driveren og nytt delefilter, blir fort dyrt.
    Eventuelt en coax driver til jmlc hornet og nytt frekvenskort til Marchand delefilteret. Coax driverene tror jeg koster en del og liker fostex lyden velig godt.
     
    Sist redigert:

    ePi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.04.2003
    Innlegg
    1.454
    Antall liker
    955
    ...hva med å dope pappen med polyester/epoxy? Ja, hornene altså... :rolleyes:
     

    permorten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.10.2005
    Innlegg
    3.615
    Antall liker
    1.749
    Torget vurderinger
    5
    Støtter den ePi , nå er jo kurven der og en kan forsterke/støpe inn pappen til en mer rigid sak.
     

    E.H.

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    04.07.2013
    Innlegg
    671
    Antall liker
    311
    Har tenkt på det, problemet er prisen på epoksy, det blir såpass at det hadde vært bedre å lagd det i tre med en gang.
    Jeg kommer sannsynligvis til å lime på avstivinger med epoksy, bruker bare papp fra samme esken, den er ganske stiv i utgangspunktet.
    Jeg holder på med det andre hornet nå, legger ut noe mer informasjon når jeg har begge i gang.
    Må innom biltema en tur i morgen, bakplaten ble for veik, jeg har nå laminert to hobbyplater og trenger lengre skruer til å feste disse.
    200 Kroner for skruer på biltema, blir sinnsykt dyre etter hvert disse horna:)
     

    permorten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.10.2005
    Innlegg
    3.615
    Antall liker
    1.749
    Torget vurderinger
    5
    Hvorfor epoksy - polyester gjør samme jobben, gips kan også brukes og lukter heller ikke som rene helvete !
     

    E.H.

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    04.07.2013
    Innlegg
    671
    Antall liker
    311
    ja det var nettopp dette med lukten av polyester, jeg måtte til med litt sparkel på baffelen til det andre hornet og sitter her og nyter lukten av båtbyggeri nå.
    Og så er det fryktelig gris da, og jeg er fryktelig flink til å grise, det hadde garantert ikke sett bra ut.
    Gips har jeg aldri jobbet med, men da hadde det kanskje vært best å støpt rundt en form som så ble fjernet?

    Jeg kommer bare til å holde dette prosjektet så billig som mulig, det høres ikke så galt ut nå etter jeg fikk litt silikon i hjørnene, det var mye lyd av papp mot papp.
    Skal gi det en liten stund når begge er klare, hvis jeg liker lyden får jeg se hva det blir til, men det blir nok mest sannsynlig å bygge nye i tre, heller enn å bygge videre på disse.
     

    permorten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.10.2005
    Innlegg
    3.615
    Antall liker
    1.749
    Torget vurderinger
    5
    Skjønner, tre er tross alt mer renslig enn gips - eller andre giftige materialer. På den annen side hadde muligens ei traktformet ytterforskaling gjort at man kunne helle gips ned og rundt... - huff beklager !

    Tøft "prosjekt" uansett !
     

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.898
    Antall liker
    13.154
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    kan vel klines inn med papp marsje?
     

    xerxes

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.01.2005
    Innlegg
    9.630
    Antall liker
    5.276
    Sted
    Holmestrand
    :)
    Har du regnet på WAF her?
    :)
    Pappsløyd er et undervurdert fag.
    Her viser du fram fine arbeider som sikkert holder til en svenneprøve!
     

    E.H.

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    04.07.2013
    Innlegg
    671
    Antall liker
    311
    Waf trenger jeg ikke ta stilling til, her gjelder bare AAF(audiophile acceptance factor)

    Jeg har gang i begge nå og er egentlig veldig fornøyd, har brukt lite tid og penger for noe jeg synes låter ganske bra.
    Har hørt litt på Daniel Herskedal og Jimi Hendrix tyter ut av horna nå før parallellslalomen, tuba ble tøft på horn.

    Hvordan er det greiest å måle disse horna? jeg får veldig forskjellige målinger ved hornmunning og lytteposisjon.

    Nå har jeg jo blandet prinsipper litt her kan man si, slåb i bunn mot horn og så dipol over der, regner med dette ikke er optimalt.
    Nå frister det en del å prøve horn lenger opp også, men er det mulig å få til med minimale utlegg?
    jeg har noen femtommere fra Celestion, kan man lage et billig horn/waveguide til de for å matche spredning kanskje?
    Noe i papp for å matche midbasshornet kanskje?
    Vis vedlegget celestion 5 tommer frekvens.pdf

    DSC_0001.jpg


    Åttetommeren i LX521 er ikke i bruk.
     

    rumath

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.03.2004
    Innlegg
    1.653
    Antall liker
    228
    Hva med sagspon og lim? Rør det godt sammen, og jobb det pent utover med gummihansker?
     

    E.H.

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    04.07.2013
    Innlegg
    671
    Antall liker
    311
    Det kunne kanskje også vært en løsning, men det er vel en risiko for at pappen skal trekke til seg vann fra limet.

    Foreløpig blir de værende slik de er, sannsynligvis bare forsterket litt med pappremser.
    Det spørs om ikke HIFIen må tre til side litt nå, da det har dukket opp et sverd jeg har tenkt å slipe, en hobby om gangen.
     

    E.H.

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    04.07.2013
    Innlegg
    671
    Antall liker
    311
    Legger ut måling også, her er det målt i stuen min, rett ved hornmunning, en halvmeter og en meter fra hornmunning.
    Jeg lurer på om noe av dette kan rettes ut med å forandre på bakkammeret eller om det må endringer til på hornet.
    John nevnte at han forstørret noen dimensjoner for å rette ut responsen i simuleringen, men ikke hva han hadde gjort.
    Jeg retter det til med DSP men det hadde jo vært fint hvis det var mulig å få en bedre respons uten å rive fra hverandre hornet.

    ja8008 inlow135.jpg
     

    trosse1

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.02.2012
    Innlegg
    2.645
    Antall liker
    2.343
    Torget vurderinger
    75
    Hei, morsom løsning-
    Ser du har slob i bunn, har du noe info på de?
     

    E.H.

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    04.07.2013
    Innlegg
    671
    Antall liker
    311
    Jeg la ut noe info om de tidligere, det står en Eminence Deltalite II 2515 oppi.

    http://www.hifisentralen.no/forumet...35-beregne-volum-pa-slobbs-5.html#post2598856

    Jeg er meget fornøyd, men kan ikke anbefale element som slår nedover til folk som har folk boende under seg.
    Det kjennes godt i tregulvet i mitt gamle hus.
    Det er igrunnen ikke så vanskelig å lage slike slåber og de gir en imponerende bass fra en forholdsvis liten pakke.
    Jeg driver og eksperimenterer litt med mellomtone og diskant nå, bruker for tiden en Celestion femtommer og Scanspeak D2905-93000

    Resteslåb og papphorn, for oss som bor alene.

    DSC_00011.jpg
     

    E.H.

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    04.07.2013
    Innlegg
    671
    Antall liker
    311
    Jeg ble etterhvert så glad i midbasshorna at jeg ble nødt til å prøve noe mer med papp.
    Tanken var da å tilpasse spredningsmønsteret og presentasjon av øvre mellomtone til midbasshorn og AMT, med bruk av horn/waveguide.
    Da midler til slikt er ikke eksisterende har jeg igjen brukt ting jeg finner hjemme.
    Den samme Celestion 5 tommeren brukes som driver, hornet er lagd av enkeltlags pappeske kledd med Sjøkartverkets kart Nr.16.
    Kartet er laget av kraftig papir, ikke som veikart, og hornet ble veldig stivt og hardt, mulig det bør dempes med noe på baksiden.
    Det er så limt til en kryssfinerplate som har en oval åpning, driveren står i et dempet lukket kammer på 0,9 liter(minus driver).
    Av målingene ser det ut som jeg har god forsterkning mellom 500 og 2000, jeg hadde hatt bruk for en oktav til, men jeg bruker EQ til å fylle ut nå.
    Alle mål er tatt på gefülen og kurvene er tegnet opp for hånd, så hvis noe stemmer er det ikke min feil.

    Jeg legger ut bilde av et par målinger, der den ene er ETC og step respons, ETC går opp og step respons går ned, er det mulig?

    kart no14 ETC og step.jpg
    MT horn kart nr 14.jpg


    DSC_0008.jpg
    DSC_0015 (2).jpg
     
    Sist redigert:

    E.H.

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    04.07.2013
    Innlegg
    671
    Antall liker
    311
    takk for hyggelige tilbakemeldinger.
    Jeg har puslet litt mer med DSP og måling i dag, og synes det låter ganske bra igrunn.
    Spredning horisontalt virker å stemme godt overens med AMTen, jeg vridde hornet og AMT i sammen med mikrofonen på samme plass, 1,2 meter avstand.

    Målevindu satt til 6 ms. 12 db glatting, delefrekvenser er 600 og 5000, 0-75 grader, hvilken DI får jeg her?

    kart 16 med amt spredning horisontal1.jpg



    kart 16 voicing.jpg
     
    Sist redigert:

    E.H.

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    04.07.2013
    Innlegg
    671
    Antall liker
    311
    Nå tenker jeg at det sitter sikkert utallige hifi-interesserte mennesker rundt i de tusen hjem og lurer på hvordan papphorn låter.
    For å unngå at dette hos noen utvikler seg til søvnløshet og depresjoner har jeg tatt tak i saken.
    Så hvis du vil vite hvordan Dr John låter på paphorn via billig Huawei telefon kan du prøve denne filmen:

    https://youtu.be/xGMd81nC6Co

    Jeg prøvde også med digitalkameraet, det fanger visst ikke opp noe særlig bass men virkerå få med seg litt mer smekk.
    Ingen av videoene høres egentlig ut som anlegget mitt når jeg ser de på laptopen med headsett, det er vel mest mikrofonene vi hører.

    https://youtu.be/0h2bNet7NE0
     
    Sist redigert:

    Naturlyd

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    31.03.2006
    Innlegg
    560
    Antall liker
    336
    Torget vurderinger
    23
    Morsomt! Har selv lekt meg litt med EPS-plater med papp på sidene. Prøv gjerne å dempe veggene. Det er stor forskjell på lyden opp til et dødt og stivt horn.

    Lurer bildet meg eller går kurven til hornsidene i horisontalen innover? Alle teorier jeg har sett har dreiet seg om fortreffeligheten til forskjellige varianter av eksponentielle kurver. Type Tractrix ell Le Cleach. Rart at ikke din kurve gir enda større utslag off-aksis, den burde gi en anske abrupt overgang fra der den fokuserer energi til der det faller.

    Med din skaperglede bør du se på diyaudio og Synergy horn. Fantastiske muligheter. Og når du ser at mesteparten av problemene som diskuteres er relatert til at diy-folka er for gjerrige til å kjøpe seg en DSP eller noen litt mer robuste kompresjonsdrivere som kan deles lavere og gi mer fleksibilitet mht dimensjoner, ja da er det slett ikke så vanskelig å få til noe hørverdig.
     

    E.H.

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    04.07.2013
    Innlegg
    671
    Antall liker
    311
    Morsomt! Har selv lekt meg litt med EPS-plater med papp på sidene. Prøv gjerne å dempe veggene. Det er stor forskjell på lyden opp til et dødt og stivt horn.

    Lurer bildet meg eller går kurven til hornsidene i horisontalen innover? Alle teorier jeg har sett har dreiet seg om fortreffeligheten til forskjellige varianter av eksponentielle kurver. Type Tractrix ell Le Cleach. Rart at ikke din kurve gir enda større utslag off-aksis, den burde gi en anske abrupt overgang fra der den fokuserer energi til der det faller.

    Med din skaperglede bør du se på diyaudio og Synergy horn. Fantastiske muligheter. Og når du ser at mesteparten av problemene som diskuteres er relatert til at diy-folka er for gjerrige til å kjøpe seg en DSP eller noen litt mer robuste kompresjonsdrivere som kan deles lavere og gi mer fleksibilitet mht dimensjoner, ja da er det slett ikke så vanskelig å få til noe hørverdig.
    Takk for svar.
    Jeg må nok til med noe demping etterhvert men vil se på litt avstiving først tror jeg.

    Et bilde sier mer enn tusen ord sies det, og her lyver det.
    Sidene starter med et rett stykke med en vinkel på 40 grader, før en bue som ender opp på nesten 90 grader.
    Topp og bunn starter med en vinkel på seks grader og går umiddelbart over i en slags eksponentiell kurve som ender rundt 75 grader et sted.
    Meningen var at det skulle gi en jevn bred horisontal spredning og en smal vertikal spredning, lik AMTen som brukes til diskant.

    Som sagt så er alt mer eller mindre på måfå, men jeg har jo sett en del horn og waveguider og har prøvd å legge meg på noe som ligner.
    Har også puslet litt i hornresp og resultatet her ser ut til å stemme greit overens med simuleringene jeg fikk til der.
    Det er mulig jeg legger til en plate mellom driver og horn hvor jeg kan krympe hornstarten noe også, det burde gi mer HF, men det er jo ikke en kompresjonsdriver jeg bruker så det er vel grenser for hvor liten starten kan være.

    Har også lest og sett mye på DIYaudio ja og et synergy horn som de styrer mye med der ligger høyt på listen over ting jeg har lyst til å prøve.
    Men så var det de penga da, kompresjonsdrivere av nevnte kvalitet gis jo ikke bort.

    Legger ved et par bilder som forhåpentligvis er litt ærligere.

    DSC_0002.jpg
    DSC_0003.jpg
     

    E.H.

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    04.07.2013
    Innlegg
    671
    Antall liker
    311
    Ja da ble det en ny omgang med epoksy.
    Jeg har avstivet/forsterket og dempet, bankelyden ble veldig forandret, minner om tre når jeg banker med knokene nå.
    Det syntes godt på målingene også, men vet ikke om jeg hører noe forskjell etter korreksjon med DSP, mulig det er en smule mer ro i lydbildet.
    Dette resultatet er jeg meget fornøyd med, synes det låter skikkelig bra.

    DSC_0005.jpg


    Den blå er nye måling med demping, samme plassering av horn og mikrofon.
    Kart 16 dempet 1.jpg
     

    E.H.

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    04.07.2013
    Innlegg
    671
    Antall liker
    311
    jeg hadde jo et ønske om å få litt mer nivå i toppen her med å krympe hornstart noe.
    Jeg lagde i dag en adapter som krymper arealet til sånn cirka 28 cm2, det var ikke bare vellykket.
    Nivået oppover økte men det dukket opp dipper ved 3k, 6k, og 9k de skyldes samspillet mellom kon og adapter.
    Jeg gjorde et forsøk med en naken driver og adapteret med noe fyll mellom adapter og kon og da ble dippene erstattet av en kjempedip ved 2k.
    Vet ikke om jeg gidder jobbe noe mer med det, det fungerer greit å korrigere med DSP og jeg kommer nok aldri til å få det bra nok til å slippe korrigering.

    Sånn generelt synes jeg det låter skikkelig bra, dette er den beste lyden jeg har hatt, LX521 blir nok ikke koblet inn igjen.
    LX521 er skikkelig bra, men den presenterer lyden på en annen måte, og har utfordringer i bassen.
    Jeg liker bedre denne presentasjonen, ikke at det ikke er utfordringer og helt klare begrensninger med disse også, men det låter bra.

    DSC_0004.jpg
    DSC_0006.jpg


    Rød med adapter, grønn uten.
    kart 16 med adapter.jpg
     

    rama

    biskopen av holmlia
    Ble medlem
    09.06.2003
    Innlegg
    15.783
    Antall liker
    21.295
    Sted
    oslo
    Torget vurderinger
    17
    papp 1 - 0 linkwitz :cool:
     

    E.H.

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    04.07.2013
    Innlegg
    671
    Antall liker
    311
    Søket etter nivå over 2000Hz fortsetter.
    Nå har jeg montert 70mm støvhetter på femtommerne og det fungerte ganske greit.
    Nå har jeg fullt nivå til nesten 3k, samtidig som jeg fikk dempet det meste over 4k som jeg uansett ikke bruker.
    Jeg regner med det er den økte massen først og fremst som demper toppen, støvhetten veier 1,3 gram og konen veier 5,7.
    Denne responsen ble det veldig lett å rett til med DSP, kun 3 PEQer foruten delingene ved 600 og 2000.
    Lyden er det litt tidlig å si noe om, må lytte litt først, men førsteinntrykket er bra.

    Måling av siste utgave under.
    Her er lilla før, og grønn etter montering av ny støvhette, og den blå er slik det ser ut etter deling, den får ikke være med på så mye.

    DSC_0002.jpg
    DSC_0004.jpg
    kart 16 kon v dome 2.jpg
     

    E.H.

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    04.07.2013
    Innlegg
    671
    Antall liker
    311
    Jeg har sett litt på timingen mellom slob og midbasshorn.
    Tidligere har jeg målt driverne uten lavpass for å finne løpetidsforskjell.
    Når jeg så lavpasser sloben så blir jo impulsresponsen dratt ut en del, og nå har jeg prøvd å forsinke de øvrige driverne slik at de når maks sånn cirka samtidig.
    Men jeg er usikker på hva som blir mest riktig, det er mest på fasemålingen det ser ut som en forbedring, veldig usikker på step respons, den ser liksom ikke ut uansett.
    Forhåpentligvis har noen en mening og kanskje innspill om hva som egentlig ser best ut eller iallefall burde være best.

    Jeg har målt alle driverne på venstre side sammen på disse målingene, grønn er nytt oppsett med forsinkelse av midbass mellomtone og diskant.

    etc.jpg
    fase1.jpg
    gruppef.jpg
    spl.jpg
    step.jpg
     

    E.H.

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    04.07.2013
    Innlegg
    671
    Antall liker
    311
    I dag fikk jeg lyst til å se litt på bakkammeret til midbasshornet, der har jeg til nå brukt tett kammer uten demping.
    Jeg prøvde først å dempe med polyfill men det gjorde minimale utslag på målingene, så da prøvde jeg uten bakplate istedenfor.
    Det syntes jeg så finere ut på målingene, spesielt forvrening og GD, og det ble lettere å få til en fin avrulling mot bassen, så nå står det åpent.
    Legger ved noen målinger i tilfelle det skulle være av interesse.
    Lukket bakkammer i grønn og åpent i blå, den mørkere grønne i SPL er korrigert respons før deling ved 170 og 600 Hz.
    uten bakkammer fase.jpg
    uten bakkammer gruppef.jpg
    uten bakkammer impuls.jpg
    uten bakkammer spl.jpg
    uten bakkammer vreng.jpg
     

    rama

    biskopen av holmlia
    Ble medlem
    09.06.2003
    Innlegg
    15.783
    Antall liker
    21.295
    Sted
    oslo
    Torget vurderinger
    17
    skjer det noe nytt her?
    artig prosjekt å følge med på.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn