Pang! Sa det. Full fyr i eci 5

Bjeff

Hi-Fi interessert
Ble medlem
22.11.2008
Innlegg
89
Antall liker
16
Sted
Bergen
Slo på anlegget idag, først litt fresing og så DET fyrverkeriet ut av forsterkeren. (Electrocompaniet eci 4, oppgradert til eci5) Stikkflammer og greier.
Etter et par sekunder kom det jaggu røyk ut av høytalerene også. ( jamo concert 8).
Måtte lufte i en halvtime for å bli kvitt lukten.
Noen som har opplevd noe tilsvarende her?
Evt. Dekker vanlig innbo forsikring dette.
Takker for alle svar.
 

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Innlegg
22.142
Antall liker
10.631
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
Utgangstransistorer som har tatt kvelden kanskje?....
Har opplevd tilsvarende på en klasse D forsterker. Tok med seg noen HT elementer i samme slengen...

 

BHO

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.10.2004
Innlegg
3.082
Antall liker
296
Sted
Asker
Torget vurderinger
2
Best og holde seg til rør. ;D
 

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Innlegg
16.382
Antall liker
12.325
Sted
Smurfeland
Kjipt.

Men dette bør vel være en reklamasjonssak, hvis det virkelig er så vanlig som jeg har hørt at EC forsterkere eksploderer og tar fyr uten forvarsel.
 

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Innlegg
22.142
Antall liker
10.631
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
Jamo Concert 8 er det det du har? Hvilke HT kabler benyttes? Og skjedde dette helt uten forvarsel?
Skjedde (kom det røyk) ut av begge HT dvs. begge kanalene på forsterkeren?
 

RJEL

Servicemann
Ble medlem
30.04.2004
Innlegg
2.131
Antall liker
1.417
Torget vurderinger
4
blitzkrieg skrev:
Kjipt.

Men dette bør vel være en reklamasjonssak, hvis det virkelig er så vanlig som jeg har hørt at EC forsterkere eksploderer og tar fyr uten forvarsel.
Det kunne hende på de "gamle" ampene med metallfront og håndtak. Fra år 85 til 94 sånn ca.
På de "nye" har dette ikke vært noe problem.
Men er den nylig oppgradert så burde det være reklamasjon. Kjipt hvis den dro med seg høytalerene.
Kan ikke tru at det kom røyk av BEGGE høytalerene?
 

SRM

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.06.2009
Innlegg
2.626
Antall liker
2.497
Sted
Oppland
Torget vurderinger
23
Opplevd det samme med en AW120. Slo den på, og etter ei lita stund kom det en freselyd med påfølgende stikkflamme fra forsterkeren. Var utgangstransistor. Hvorfor det skjedde vet jeg ei.
 
Z

Zomby_Woof

Gjest
Litt trøst:
Klar reklamasjonssak. Du skal ha reparert eller ny forsterker.

Litt malurt i begeret:
Følgeskader på høyttalerne dekkes neppe.

Litt mer trøst:
Mener å huske at Jamo Concert-serien bruker SEAS Excel, som dynaBel antageligvis klarer å skaffe til sine 'vanlige' priser (sikkert mye billigere enn å kjøpe reservedeler fra Jamo.)
 

Frikken

Overivrig entusiast
Ble medlem
21.11.2004
Innlegg
670
Antall liker
851
Sted
Larvik
Torget vurderinger
9
Var ute for det samme med en tidlig Doxa 70 sig.Røyk og stikkflammer!! Brant av ett basselement også.
Alt løste seg greit via innbo forsikring og god hjelp fra Doxa :)Fikk også basselementet dekket.

Mvh Fredrik
 

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Innlegg
23.920
Antall liker
8.206
Torget vurderinger
1
Smoke from the speakers
And fire in the ECI 5

-fritt diktet etter en annen kjent låt fra 70-tallet. Hørtes rimelig skummelt ut. Men, er dette med høyttalerne på noen måte dekket av innboforsikringen?
 

Janix

Overivrig entusiast
Ble medlem
20.12.2010
Innlegg
661
Antall liker
107
Hadde en EC 25w effekt av de første som kom. Klarte å koble den opp på en lysdimmer kurs, og stikkflamme og tykk mørk røyk var et faktum selv om innmaten stort sett bestod av et printkort i press mellom 2 skumgummi biter i topp og bunn.
Høyttalerne klarte seg.
 

Gingolf

Hi-Fi interessert
Ble medlem
17.01.2006
Innlegg
92
Antall liker
1
Heisan - nå fikk jeg "flash back" til midten av 90 tallet, når min AW250 rett som det var skremte vannet av familien, med sine periodiske eksplosjoner, og dertil hørende festfyrverkeri!
Men den spilte utrolig bra mellom verksted besøkene ;D
 

grammofon

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.02.2011
Innlegg
5.646
Antall liker
2.853
Sted
Bærum
VilhelmW skrev:
Har du sjekka med forsikringsselskapet, Bjeff??
Ja, her er det sikkert bare å håve inn forsikringspengene.
Kan være morsomt å høre hva forsikringsselskapet svarer.

Men ta det med det positive: Nå har du en gyllen anledning til å kjøpe nytt utstyr. ;D
 

fodera

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
19.03.2010
Innlegg
115
Antall liker
0
Hei!

vedr forsikring kommer det litt ant på hvilken dekkning og hvilket selskap.
er det såkalt "super" så dekker den "plutselig og uforuttsett skade"..
Min har 1000,-i egenandel.. kollektive avtaler har gjerne 3.000,- i egenandel..
Er likevel litt usikker på om denne skaden kommer inn under vilkårene for hva som dekkes. Med plutselig og uforuttsett menes såkalt "tabbe" velter ned eller noe faller over.. korsluttning som følge av vann eller annen flytende væske er også dekket.. etter 5 års alder har noen 5% nedskrivning av verdi hvis den må kondemneres..

håper det ordner seg :)
 

Guit

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.09.2009
Innlegg
1.122
Antall liker
164
Sted
Sunndalsøra
Har selv hatt en EC effektforsterker som det smallt i. Det var rett etter en rep hos Electrocompaniet. Da var det driverne i utgangen. Har ikke hatt dette problemet på en stund :D
 

Powerpoint

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.04.2003
Innlegg
7.422
Antall liker
12.982
Undertegnede var med bokstavelig talt med på å fyre opp en EC NEMO blokk i mars 2010.
Et lite utdrag fra HiFi klekkeriet på odden:

Hjem kom en smaløyd jamakr fra Dombås med behov for bærehjelp atter en gang. McIntosh MC 402 skulle pakkes ned og EC Nemo monoblokker pakkes ut, stilles opp og kobles til.
Power`n grynter og håndterer 134 kg med forsterkeri fordelt på 3 enheter. Så er det klart for tilkobling til nettet, og verten ber Powerpoint om å skru opp for ren vannkraft. POFF, knitre, sprak…#¤”=(&%¤.. :p Men i svarte h….der fyrte f… meg høyre monoblokk opp med en intens grønnblå flamme. Den stønnet, og sendte opp et røyksignal, og ble prompte slått av. Der hang geipen på tredje knapphølet hos 4 godt voksne gutter som ville leke. Etter en kort apatisk runde ble vi enig om å koble opp MC 402 igjen, og pakke ned ”dritten” som skulle til reparasjon.
Er det rart vi måtte ”tweake” litt med hver vår flaske lett fransk bordvin fra Cognac distriktet.
Som Ludvig i Flåklypa sa: ”AU, det va vondt det!” – dagen etter.

Det viste seg at verten hadde all mulig grunn til å henge med geipen. Abrahamsen gutta på Skårer brukte over 2 mnd på å fikse monoblokka, og hadde dusinet fullt med unnskyldninger. Over halvparten sto ikke til troende, og det er synd for slikt har man slettes ikke råd til å behandle sine kunder i denne bransjen spør du oss. Et helt print i den ene kanalen (AW 180) hadde begått harakiri viste det seg.

Og disse monoblokkene var slettes ikke fra perioden 1985-1994.
 

Guit

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.09.2009
Innlegg
1.122
Antall liker
164
Sted
Sunndalsøra
motoren skrev:
Sier ikke dette litt om EC ::)

mvh
Ja det var tider det. Fikk også noe kjeft fra en gebrokken stemme på telefonen. Jeg må ha noe som funker fortalte jeg ;D Mvh. Guit
 

Cobra2

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.02.2003
Innlegg
4.980
Antall liker
1.055
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
75
Arven fra Mr. Abrahamsen... ::)

Håper snart alle gamle EC-modeller er utfaset, har faktisk endel mer tro/tillit til
dagens konstruktører & produksjon.

Arne K

(og regner med å få lært modell / tids-linja snart ;) )
 

motoren

Æresmedlem
Ble medlem
13.01.2007
Innlegg
23.836
Antall liker
38.553
Sted
Flekkefjord
Torget vurderinger
30
Cobra2 skrev:
Arven fra Mr. Abrahamsen... ::)

Håper snart alle gamle EC-modeller er utfaset, har faktisk endel mer tro/tillit til
dagens konstruktører & produksjon.

Arne K
Ja ja det vil jo vise seg etter hvert :-\

mvh
 

Music4all

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.04.2009
Innlegg
1.329
Antall liker
7
bambadoo skrev:
Utgangstransistorer som har tatt kvelden kanskje?....
Har opplevd tilsvarende på en klasse D forsterker. Tok med seg noen HT elementer i samme slengen...

Krell tilbakekalte en del KAV amper fra markedet for noen år siden pga at de hadde problemer med at de kortsluttet og tok fyr, dessverre :(

Mvh :)
 
Z

Zomby_Woof

Gjest
Jeg har ikke hatt de store EC-brannene, takk og lov. Men jeg solgte en gang en AW-60 som sluttet å virke på vei til kjøperen i posten. Himmelen alene vet hvorfor.

Men på den annen side så 'sprakk' en lytt i strømforsyningen på min DP 6.4P. Jeg hadde også en Audiolab 8000A som plutselig ga seg, den var til service flere ganger før de ga opp og ga meg en ny. Jeg hadde også en Thule CD-150B som sendte DC på utgangen når den gikk i standby, noe som kostet meg noen kroner i nye basselementer før jeg ga opp og kjøpte ny spiller.

Så. EC er nok ikke alene om å levere ting som går i stykker....
 

grammofon

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.02.2011
Innlegg
5.646
Antall liker
2.853
Sted
Bærum
Kjør i alle fall ikke med for høy spenning! Hadde et fint lite hytteanlegg som visstnok skulle gå på 9V. Ikke all verden, men det ga i alle fall litt lyd fra seg. Kjørte det på hyttestrømmen som er 12 V. Det gikk bra en stund. ..... Måtte kaste anlegget ut i snøen for å kjøle det etter at det smalt. 8)
 

Bjeff

Hi-Fi interessert
Ble medlem
22.11.2008
Innlegg
89
Antall liker
16
Sted
Bergen
Har ikke meldt det inn til forsikringsselskapet enda, men har sendt en epost til Companiet og spurt om de kan sende meg en ny en.
Det var Consert 8, og det var den høyre bassen som røk.
Takker for alle svar så langt.
Mvh.
 

ls35a

Hi-Fi interessert
Ble medlem
06.09.2005
Innlegg
99
Antall liker
0
Hvor gammel er forsterkeren og er den oppgradert av Abrahamsen eller Electrocompaniet? Det er som Cobra sier definitivt ikke samme greie!!

Nytter ikke å klage til "nye" Electrocompaniet på Abrahamsens mange gamle synder
 

Bjeff

Hi-Fi interessert
Ble medlem
22.11.2008
Innlegg
89
Antall liker
16
Sted
Bergen
Da var oppgjøret i boks.
Forsterkeren ble erstattet i sin helhet, og spenn til ny i tilsvarende kvalitet (eci 5 mk2) ble utbetalt, samt rep av høytaler.
Storebrand kan herved anbefales.
Takker for alle innspill.
 
T

Tittentei

Gjest
Zomby_Woof skrev:
Litt trøst:
Klar reklamasjonssak. Du skal ha reparert eller ny forsterker.

Litt malurt i begeret:
Følgeskader på høyttalerne dekkes neppe.
Hvorfor ikke? At et produkt som er ment å stå i en kjede av produkter påfører andre objekter i kjeden skade ved feil er påregnelig. Med påregnelig menes det at det er rimelig at slik følgeskade kan forekomme ved feil på ett av produktene, samt at det skal være mulig å lage prognoser på skadeomfangets kostnader. Dette er et juridisk kriterium i norsk erstatningsrett som ofte er basert ulovfestet rett og sedvane. I dette tilfellet er man heldig, fordi man her har hjemmel i forbrukerkjøpsloven.

Her ville jeg krevd full kompensasjon for all skade som ble påført kjeden av produker som følge av feilen på forsterkeren.

Forbrukerkjøpsloven ( http://www.lovdata.no/all/nl-20020621-034.html ):
§ 33. Erstatning

Forbrukeren kan kreve erstatning for tap han eller hun lider som følge av at tingen har en mangel. [min utheving]

Gjelder det avtale med nettselskap om overføring av elektrisk energi (jf. § 2 første ledd bokstav d), kan forbrukeren kreve erstatning for tap som følge av mangelen. Dette gjelder likevel ikke så langt nettselskapet godtgjør at mangelen skyldes hindring som nevnt i § 24 annet ledd. Reglene ellers i § 24 gjelder tilsvarende.

Erstatningen utmåles etter reglene i kapittel 11.

Endret ved lov 30 juni 2006 nr. 46 (ikr. 1 jan 2007 iflg. res. 30 juni 2006 nr. 873).

§ 34. Produktskader

Selgerens erstatningsansvar for tap som følge av en mangel omfatter, foruten skade på salgstingen selv, også skade på gjenstander som salgstingen brukes til fremstilling av, eller som har nær og direkte sammenheng med salgstingens forutsatte bruk. [min utheving]

For andre produktskader enn dem som er nevnt i første ledd, kan forbrukeren kreve erstatning med mindre selgeren godtgjør at tapet ikke skyldes feil eller forsømmelse på selgerens side.

Når selgeren betaler erstatning for skade på annet enn salgstingen selv, trer selgeren inn i forbrukerens eventuelle krav mot produsenten etter lov 23. desember 1988 nr. 104 om produktansvar.
Edit: Ser nå at det lønner seg å lese hele tråden ferdig før man svarer... ;D Bra det ordnet seg for TS.
 

Grace

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Innlegg
3.162
Antall liker
33
Torget vurderinger
7
Vanskelig å bedømme testemonier vedrørende bestemte produsenter;- man skal vel helst være varsom med å kolportere anektdotisk funderte betraktninger;- har selv hatt lite problemer med objekter av ulikt opphav,- men må dessverre si med unntak for EC;- så vidt jeg husker i farten har jeg hatt befatning med syv EC produkter;- av disse oppstod det feil på alle, borsett fra det lille riaa-trinnet.



Grace
 

Jamakr

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.08.2003
Innlegg
1.598
Antall liker
2.213
Hei,
ser at Powerpoint har vært inne og redegjort litt for vår ufrivillige oppfyring av en Nemoblokk. Blårøyk og vond lukt. Trist.

Men, det hører med til historien at jeg også har hatt 120DMB, Nemo også en gang før, samt en oppgradert 250-R uten problemer. Verre var det med en av 4,6 jeg hadde, den oppførte seg heller merkelig før den ble del av en heller store byttehandel (og kjøper visste hva han fikk).

Det er godt å høre at ting ordnet seg via forsikringsselskapet.

Mvh
JMK
 

rock

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.09.2009
Innlegg
1.858
Antall liker
309
Synd du fikk komponenter ødelagt.

Har sprengt noen utganger på en eldre Tandberg receiver 2060 kombinert med eldre Jamo høytalere.
Har vel skjedd 2 - 4 ganger totalt mens jeg eide denne.

Men det tok ikke fyr i komponenter som hos deg, men en gang smalt det virkelig høyt.
Om noen hadde fyret av en hagle ved siden av meg hadde det ikke smelt høyere, kan godt si jeg skvatt ganske så kraftig.
 

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Innlegg
22.142
Antall liker
10.631
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
Nei, det er gamle versjon zappulse 2.2...... Kostet meg rimelig dyrt til slutt. Og slutt ble det med zappulse...
 

hifiasylet

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
18.10.2004
Innlegg
393
Antall liker
90
Sted
Vestlandet
EC 250 i begynnelsen av 90 tallet, spilte med CLS I.
Fyll fyr i den ene høyttaleren, svidd print og motstander.
Men jeg tror forsterkeren berga...
Selvsving?



Kun illustrasjon, ikke fra hendelsen... :)
 

Vedlegg

P

PacMan

Gjest
Bjeff skrev:
Da var oppgjøret i boks.
Forsterkeren ble erstattet i sin helhet, og spenn til ny i tilsvarende kvalitet (eci 5 mk2) ble utbetalt, samt rep av høytaler.
Storebrand kan herved anbefales.
Takker for alle innspill.
Bra.
 
Topp Bunn