P-rom

wotg

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.04.2005
Innlegg
2.376
Antall liker
4
Er det jeg som ikke har skjønt dette eller spiller dette med p-rom ingen rolle for oss som bor i normal byleilighet med standard takhøyde 2.40m?
Fører jeg isåfall bare opp kvadratmeterstørelsen og sender inn?
 

Trondmeg

Æresmedlem
Ble medlem
28.12.2003
Innlegg
13.063
Antall liker
7.917
Torget vurderinger
12
http://forbrukerportalen.no/temaer/bolig/begreper/p-rom

Standard metode for måling av areal i bygninger
Publisert: 30.05.2008 12:33
Primærrom (P-ROM) er for eksempel oppholdsrom, soverom, kjøkken, bad, entre, samt ganger og trapper mellom denne type rom. I salgsoppgaver, prospekt eller internettannonser skal samlet areal for disse rommene oppgis - i tillegg skal det lages en liste over hvilke rom som er inkludert i P-ROM. P-ROM erstattet betegnelsen Boligareal (BOA) fra 1. januar 2008.
 
N

nb

Gjest
wotg skrev:
Er det jeg som ikke har skjønt dette eller spiller dette med p-rom ingen rolle for oss som bor i normal byleilighet med standard takhøyde 2.40m?
Fører jeg isåfall bare opp kvadratmeterstørelsen og sender inn?
Ja, blir det i praksis. Men eventuelle innvendige boder du måtte ha skal ikke tas med så vidt jeg har skjønt. P-rom er det samme som BOA for leiligheter, det er jeg 94% sikker på. Så kjøpte du en leilighet målt til X m2 i BOA for noen år siden, så blir tallet for P-rom det samme nå.

(disclaimer: ikke mitt spesialfelt)
 

wotg

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.04.2005
Innlegg
2.376
Antall liker
4
nb skrev:
wotg skrev:
Er det jeg som ikke har skjønt dette eller spiller dette med p-rom ingen rolle for oss som bor i normal byleilighet med standard takhøyde 2.40m?
Fører jeg isåfall bare opp kvadratmeterstørelsen og sender inn?
Ja, blir det i praksis. Men eventuelle innvendige boder du måtte ha skal ikke tas med så vidt jeg har skjønt. P-rom er det samme som BOA for leiligheter, det er jeg 94% sikker på. Så kjøpte du en leilighet målt til X m2 i BOA for noen år siden, så blir tallet for P-rom det samme nå.

(disclaimer: ikke mitt spesialfelt)
Ja det var slik jeg forstod det også, men jeg er heller ikke ekspert på dette feltet...
 

Terka

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.06.2007
Innlegg
1.374
Antall liker
3
En bekjent av meg ringte inn for å høre hva definisjonen av "boder" var, dvs innvendige rom som ikke skulle tas med i kvm regnestykket. Disse skulle altså være... boder... og de kravene han fikk presisert var at da kunne de ikke ha tapet på veggene eller parkett på gulvet.
(Hvor hvidt dette er gjeldende ut fra hvem du snakker med hos "den offentlige etat" elle er standard krav fra staten vites ikke.)
 

Jan_I

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
4.128
Antall liker
309
Holder på med dette nå. Eneboligen har aldri blitt "boligmålt" så dette blir vel litt "så dær"
Har et par spørsmål som jeg håper å få svar på her:
1. Hva regnes som innredet gang?
spør fordi på skatteetatens egne sider så er en P-gang definert slik:

•Innredet gang mellom P-ROM, trapp mellom P-ROM og gang inklusive trapp mellom rom som er nevnt over.

Men en gang som IKKE er definert som P-rom blir definert slikt:

•Rom for kommunikasjon/gang inklusive trapp mellom rom som er nevnt over (uansett innredning og hvor mye de er påkostet)

se her :
http://www.skatteetaten.no/no/Bibliotek/Sporsmal-og-svar/?mainchapter=119231&chapter=119235#x119235

Har en kleshylle( vegghengt ) i begge gangene,blir det da regnet som et P-rom?
Ser forbrukerportalen omtaler en gang som et P-rom uansett.
Blir ikke helt klok av dette.

EDIT: glemte selvfølgelig en ting.
2. Blir et kaldt kjellerrom som det står en varmtvannsbereder og avfuktingsmaskin regnet som vaskerom (rettere et P-rom)
når det står en vaskemaskin der ? Romet blir ellers brukt som bod.

Mvh Jan I
 
Topp Bunn