Pålitelighet av « tester»

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • TrompetN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Innlegg
    8.700
    Antall liker
    7.011
    Enig med Svart-hvitt at det er noe som skurrer med formatet "test" i Hi-Fi sammenheng.

    Tror at markedet presser frem formen på magasinene over tid.

    I en ideel verden der man ikke trenger å tenke på ressursbruk så kunne jeg tenkt meg:

    - innsikt i tekniske løsninger som er gjort med hvert enkelt produkt som skiller det fra andre sortert i topologigrupper.
    - målinger som viser hvilke utslag disse tekniske løsningene gir.
    - lyttebeskrivelser av de samme tekniske løsningene.
    - info om hvilke produkter som testproduktet teknisk sett vil matche med og hvorfor.

    Jeg synes det er et stort krater i forståelsen mellom det tekniske og musikalske lyttebeskrivelser. Det virker som at for konsktruktørene er produktet kun en død dings med tekniske egenskaper mens for testlytteren gir de tekniske løsningene liv til musikken. Jeg kunne ønsket meg at noen bygger bro av forståelse mellom disse verdnene, men jeg må innrømme at jeg er usikker på om denne kompetansen egentlig finnes.

    Edit: synes Inner Fidelity kan være nære. https://www.innerfidelity.com/content/katzs-corner-episode-24-pass-labs-hpa-1-headphone-amplifier
     
    Sist redigert:
    • Liker
    Reaksjoner: KJ

    Distinctive

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Innlegg
    11.063
    Antall liker
    3.589
    Sted
    Stavanger
    Spørs vel også hvor mye salg denne fremgangsmåten genererer blant prospektene.
    Det er vel et faktum at å tilfredstille ėn person på det tekniske eller 100 personer som tenner på andre argumenter, så er vel stien oppgått?
     

    TrompetN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Innlegg
    8.700
    Antall liker
    7.011
    Mitt forslag eller ønske om testform er på ingen måte realistisk, men tanken skulle være å gi i både pose og sekk.

    Slik som Snickers is beskriver testingen av Oberon forsterkerene i sin tid er noe man for enhver pris burde unngå. Hi-Fiprodukter handler jo først og fremst tekniske løsninger og da bør det forventes en minimum av teknisk forståelse både fra de som selger og tester synes jeg.
     
    M

    MusicBear

    Gjest
    Målinger. Jo, hvis målinger er gjort helt likt slik at man har sammenligningsgrunnlag, så støtter jeg bruken av det.
    Svenske Hifi & Musik er flinke her, målinger de fleste forstår, selv om de sikkert kunne vært enda mer vitenskapelige.

    Uansett; hi-fi journalister med lyttetrening og -erfaring, og som har hørt en del opp gjennom. Deres (subjektive) vurderinger mener jeg er noe av det beste man kan benytte som hjelp, fordi det aldri kan bli mer enn subjektive oppfattelser, med dette finne de man har mest tillit til av hi-fi journlistene. Men selvfølgelig ikke bruke det som et faktaverktøy, men sier eksempelvis Haakon Rognlien at en høyttaler graver dypt i bassen er det ingen grunn til å tro noe annet enn nettopp det han fremhever om denne - i hvert fall ikke det motsatte. Vanskeligere og mer vitenskap bør det ikke være, mener jeg.
     

    W.Sand

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    3.016
    Antall liker
    4.360
    Sted
    moelv
    Torget vurderinger
    2
    En "test" uten måling og teknisk beskrivelse er heller en meningsytring.
    Jeg kan like å lese hva andre mener om et produkt, men det forteller heller ikke mer en vedkommendes standpunkt som er tatt under ukjente omgivelser og rammebetingelser. Et MC-blad som ikke forteller om detaljer om motoren, fjæring etc ? Nope.
     

    rocknrolla

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    09.09.2009
    Innlegg
    312
    Antall liker
    22
    Sted
    Florø
    Torget vurderinger
    1
    Litt merkelig at en nesten aldri kjem over produkter som får dårlige anmeldelser, spesielt i klassen der det koster litt. Spesielt innen høytalere så syns eg det er mykje lesing mellom linjene og eg har lært meg gjennom testing/prøvelytting til at enkelte uttrykk slik som " krever arbeid med plassering" og "kresen på elektronikk" mykje godt betyr at dei er uegna til typiske stueanlegg.
     

    nat

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    1.572
    Antall liker
    3.616
    Torget vurderinger
    6
    Litt merkelig at en nesten aldri kjem over produkter som får dårlige anmeldelser, spesielt i klassen der det koster litt. Spesielt innen høytalere så syns eg det er mykje lesing mellom linjene og eg har lært meg gjennom testing/prøvelytting til at enkelte uttrykk slik som " krever arbeid med plassering" og "kresen på elektronikk" mykje godt betyr at dei er uegna til typiske stueanlegg.
    Håper det er greit at jeg blander meg litt inn i tråden her????
    Har holdt på i denne bransjen i 25 år og som hobby i snart 40 år. Jeg spurte meg også selv mange ganger. Hvorfor slaktes ikke produkter så ofte når det kommer til HiFi produkt omtaler?? Svaret fikk jeg for mange år siden og ble bekreftet av mange andre HiFi journalister.
    Hvorfor teste dårlige produkter??? Ingen vil lese om det, utenom dem som vil tilfredstille sin evt blodtørstigheten og skadefro over det...Ble også fortalt at mange produkter ble sendt tilbake til importører grunnet at produktene ikke holdt mål!!!
    Mvh
    Morten N.A.T
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.507
    Antall liker
    9.252
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Litt merkelig at en nesten aldri kjem over produkter som får dårlige anmeldelser, spesielt i klassen der det koster litt. Spesielt innen høytalere så syns eg det er mykje lesing mellom linjene og eg har lært meg gjennom testing/prøvelytting til at enkelte uttrykk slik som " krever arbeid med plassering" og "kresen på elektronikk" mykje godt betyr at dei er uegna til typiske stueanlegg.
    Håper det er greit at jeg blander meg litt inn i tråden her????
    Har holdt på i denne bransjen i 25 år og som hobby i snart 40 år. Jeg spurte meg også selv mange ganger. Hvorfor slaktes ikke produkter så ofte når det kommer til HiFi produkt omtaler?? Svaret fikk jeg for mange år siden og ble bekreftet av mange andre HiFi journalister.
    Hvorfor teste dårlige produkter??? Ingen vil lese om det, utenom dem som vil tilfredstille sin evt blodtørstigheten og skadefro over det...Ble også fortalt at mange produkter ble sendt tilbake til importører grunnet at produktene ikke holdt mål!!!
    Mvh
    Morten N.A.T
    Vi får håpe det er slik som du beskriver det, men i tillegg hadde det vært fint om leserne fikk informasjon om produkter som ikke holder mål.
    Spesielt viktig hvis importør overser tilbakemeldingen fra journalisten og dytter et uferdig produkt ut i markedet.
     

    Distinctive

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Innlegg
    11.063
    Antall liker
    3.589
    Sted
    Stavanger
    Litt merkelig at en nesten aldri kjem over produkter som får dårlige anmeldelser, spesielt i klassen der det koster litt. Spesielt innen høytalere så syns eg det er mykje lesing mellom linjene og eg har lært meg gjennom testing/prøvelytting til at enkelte uttrykk slik som " krever arbeid med plassering" og "kresen på elektronikk" mykje godt betyr at dei er uegna til typiske stueanlegg.
    Håper det er greit at jeg blander meg litt inn i tråden her????
    Har holdt på i denne bransjen i 25 år og som hobby i snart 40 år. Jeg spurte meg også selv mange ganger. Hvorfor slaktes ikke produkter så ofte når det kommer til HiFi produkt omtaler?? Svaret fikk jeg for mange år siden og ble bekreftet av mange andre HiFi journalister.
    Hvorfor teste dårlige produkter??? Ingen vil lese om det, utenom dem som vil tilfredstille sin evt blodtørstigheten og skadefro over det...Ble også fortalt at mange produkter ble sendt tilbake til importører grunnet at produktene ikke holdt mål!!!
    Mvh
    Morten N.A.T
    Vi får håpe det er slik som du beskriver det, men i tillegg hadde det vært fint om leserne fikk informasjon om produkter som ikke holder mål.
    Spesielt viktig hvis importør overser tilbakemeldingen fra journalisten og dytter et uferdig produkt ut i markedet.
    Klippet fra PF Editorial Review Philosophy:
    'If we work hard, but cannot find the "magic," then the gear is returned without review. Read the above—if it does not fit into what we are after, fails in system synergy, or is simply not happening, we are not going to spend our time on it. This has happened on a number of occasions. It does not mean that the equipment is "bad," simply that we could not find a combination that did anything for us. Other settings might well yield excellent results. We wish to tell our readers where the gold is, not where it ain't. Those seeking "trash 'em, gut 'em" reviews will find several other high end journals to be more helpful. We believe that our procedures provide a much wider perspective of a component's performance and characteristics.'

    https://positive-feedback.com/editorial-philosophy/
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.291
    Antall liker
    16.341
    Sted
    Østfold
    ...men... hvis alle gjør det slik, hvorfor er det da stort sett professional reviews å lese om hvert eneste produkt der ute allikevel? Burde det ikke være slik at det var en viss konsensus mellom de ulike skribentene?
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.507
    Antall liker
    9.252
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    ...men... hvis alle gjør det slik, hvorfor er det da stort sett professional reviews å lese om hvert eneste produkt der ute allikevel? Burde det ikke være slik at det var en viss konsensus mellom de ulike skribentene?
    Fordi det meste er en suppe av synsing og sponsing kanskje? It's a jungle out there!
     

    Distinctive

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Innlegg
    11.063
    Antall liker
    3.589
    Sted
    Stavanger
    Det er ihvertfall en forklaring på hvorfor PF ikke inneholder reviews av dårlige produkter, tenker jeg.
    Skribentens erfaring, subjektivitet og personlig smak er vel en fellesnevner som forklarer spredningen av konsensus?
     

    Janix

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.12.2010
    Innlegg
    661
    Antall liker
    107
    Har vært på test et par ganger med folk fra et velkjent blad. Mange år siden nå, men gutta skriver fremdeles.
    De var totalt på bærtur etter min mening, men alle har sin egen oppfatning.
    Ler inni meg hver gang jeg hører eller ser bladet nevnt. Kan sikkert kjøpes for underholdningens skyld.
    Nei, har ikke tenkt å si mer enn det.
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.291
    Antall liker
    16.341
    Sted
    Østfold
    Utenom egne produkter jeg har konstruert/bygget, som har blitt vurdert av andre, så har jeg også vært borti en del reviews av produkter jeg har inngående kjennskap til både på teknisk og på brukernivå. Det som undrer meg er at i de aller fleste tester har jo gjerne skribentene noen innvendinger som gjør at produktet, tross at det er veldig bra, ikke er helt perfekt. Det er greit, men hvorfor er det da alltid slik at disse innvendingene som regel er skivebom, brukerfeil osv, mens de manglene som faktisk er der (for produktene har gjerne mangler) har ikke skribenten en gang fått med seg?

    Når man da kommer drassende med at "produkter som ikke er gode nok ikke blir omtalt" så kan man jo spørre seg om det var samme type vurdering som ble lagt til grunn...

    Jeg har ingen agenda i å skulle henge ut noen. Men det jeg spør meg er hvorfor ikke skribentene oppsøker mer kompetanse. Vi har jo en viss industri her i landet, om enn ikke stor. Videre har vi en del som er høyt utdannede innen elektronikk, akustikk osv, og som faktisk kan en del. Vi har også en del kjente (dyktige) profiler som jeg personlig opplever rister på hodet over hva skribentene kan få seg til å skrive. Jeg er helt sikker på at dette er mennesker som gjerne tar en prat, men om man er hifijournalist så er det jo så forbanna viktig å være så sinnssykt stolt, man vet jo tross alt absolutt alt best selv.

    Heldigvis finnes det unntak som bekrefter regelen, både her til lands, og internasjonalt, men de er så altfor langt fra å utgjøre noe flertall. Kanskje vi burde arrangere flere teknologiseminarer, og oppfordre nettopp skribenter til å komme?
     

    Distinctive

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Innlegg
    11.063
    Antall liker
    3.589
    Sted
    Stavanger
    Min erfaring (sett med skråblikk) er at når jeg leser en test om et produkt jeg selv besitter, så er det minimalt med interessante betraktninger i innholdet. Som regel er det en opplisting av produktets 'features' klippet og limt fra broskyrer og noen kommentarer fra fabrikanten som pyntes på og fremstilles som ens egne.
    Slikt sett er faktisk den personlige vurderingen av lydkvalitet det mest interessante kriteriet.
    Nå er vel tester ikke beregnet for en som allerede eier produktet men mest for prospekter som har minimalt med kunnskaper om produktet, men det er jo alltid gøy å få en bekreftelse på ens valg i den grad noe kan utredes i så måte. Som et eksempel på dette kan Rognlien sin test av PSA Directstream nevnes. En DAC jeg har hatt siden tidenes morgen og nå andre her inne (endelig) har oppdaget.
     

    rocknrolla

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    09.09.2009
    Innlegg
    312
    Antall liker
    22
    Sted
    Florø
    Torget vurderinger
    1
    Håper det er greit at jeg blander meg litt inn i tråden her????
    Har holdt på i denne bransjen i 25 år og som hobby i snart 40 år. Jeg spurte meg også selv mange ganger. Hvorfor slaktes ikke produkter så ofte når det kommer til HiFi produkt omtaler?? Svaret fikk jeg for mange år siden og ble bekreftet av mange andre HiFi journalister.
    Hvorfor teste dårlige produkter??? Ingen vil lese om det, utenom dem som vil tilfredstille sin evt blodtørstigheten og skadefro over det...Ble også fortalt at mange produkter ble sendt tilbake til importører grunnet at produktene ikke holdt mål!!!
    Mvh
    Morten N.A.T
    Det forklarer jo sjølvsagt en heil del, men eg har framleis en mistanke om at det av og til er slik at den som skriver en produktomtale egentlig ikkje likte det vedkomende hørte, men då velger å pakke det inn med standardfraser om plassering og matching.
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.291
    Antall liker
    16.341
    Sted
    Østfold
    Det forklarer jo sjølvsagt en heil del, men eg har framleis en mistanke om at det av og til er slik at den som skriver en produktomtale egentlig ikkje likte det vedkomende hørte, men då velger å pakke det inn med standardfraser om plassering og matching.
    Spesialister i kunsten å få et produkt til å låte dårlig, eller spesialister i å pakke inn kritikk i bomull?
     
    M

    MusicBear

    Gjest
    Dersom båtjournalister skulle testet båter som hi-fi journralister tester ut ting - ville det medført pen kjøring og helt uten bølger.
    Dersom biljournalister skulle jobbet under samme ånd, ville kjøreturen Oslo - Holmestrand - Oslo med tom bil vært grunnlag nok.

    Jeg mener lesing av tester til en viss grad handler om å lese så mye fra vedkommende journalist at man danner seg et bilde av hvordan han ser på ditt & datt innenfor emnet og hi-fi verden - for så å lese det med øyne som VEILEDNING. Så må man selv sortere ut gode og dårlige veiledere.

    Særlig høyere kommer ikke et menneske (journalist) uten et godt fagmiljø rundt seg og tilgjengelige måleverktøy, for eksempelvis måling av effekter, belastninger det måtte tåle, forvrengning, "feil" som store fasevinkler, impedansproblemer eller annet viktig som knapt blir omtalt.

    Tror mange ville fått et mer positivt til journalister dersom ordet tester hadde blitt byttet ut med omtaler - ofte (kun) det det er.

    I min skandinaviske "hi-fi-blad-drømmeverden" skulle det vært ett eneste hi-fi blad; svenske Hi-Fi & Musik, utgitt i alle tre land, fire med Finland. Men da måtte vi KJØPT bladene og alle annonsørene vært MED, for at skribentene skulle fått god lønn for å gjøre en god jobb. Når det er sagt; all honnør til alle journalister som har bedrevet dette som hobby uten lukten av en gang småpenger.
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.719
    Antall liker
    32.599
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Stereo+ gikk i sin spede barndom hardt ut etter de hadde "avdekket" produktene med MX oppgradering. Siden den gang har de ikke avdekket så mye og heller bidratt til forflatningen ved at 99% av testede objekter får en høy score som ikke sier noe som helst...
     

    Distinctive

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Innlegg
    11.063
    Antall liker
    3.589
    Sted
    Stavanger
    Magasiner handler også om følelser. Hi-Fi & Musik trykker vel ikke på noen 'må ha' knapper hos de som ikke er spesielt teknisk interessert. Man overlever neppe på denne kundemassen i stort volum.
     

    rocknrolla

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    09.09.2009
    Innlegg
    312
    Antall liker
    22
    Sted
    Florø
    Torget vurderinger
    1
    Spesialister i kunsten å få et produkt til å låte dårlig, eller spesialister i å pakke inn kritikk i bomull?
    Er det så vanskelig å få et produkt til å spille bra så bør vel produsenten ha komt med noken tips.
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.291
    Antall liker
    16.341
    Sted
    Østfold
    Spesialister i kunsten å få et produkt til å låte dårlig, eller spesialister i å pakke inn kritikk i bomull?
    Er det så vanskelig å få et produkt til å spille bra så bør vel produsenten ha komt med noken tips.
    At man klarer å få det til å spille dårlig trenger ikke å bety at det er vanskelig å få det til å spille bra.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn