På tide med rør-bytte?

BanjoArrne

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.01.2007
Innlegg
1.433
Antall liker
30
Kjøpte for noen år siden nye rør til CD-spilleren min. Kanskje 3-4 år siden.

Da jeg satt og koste meg med litt musikk for noen dager siden hørte jeg tendenser til litt svak støy nesten som en radio som ikke er helt tunet. Kom litt i pulser.
I dag satte jeg på en skive fra XX og på et spor med en del bass så fikk jeg en veldig ufinn flerrelyd. Spekulerte på om diskantene hadde gått heden, men jeg spiller aldri så høyt at det skulle være fare for det og når jeg fikk prøvd samme musikk på et annet par høyttalere med annen forsterker så fikk jeg så å si samme resultat.

Er det da nesten sikkert at det er rørene i CD-spilleren som har gjort jobben sin og som nå er på tur til å ta kvelden? Bør jeg i så fall skifte alle sammen (4 stk. henholdsvis 12au7 og 12ax7)?
 

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Innlegg
13.111
Antall liker
4.964
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
28
Bytt rør fra venstre til høyre side og omvendt. Hør om U-lyden følger med.
Lite trolig at alle er kaputt samtidig.
3-4 år høres ikke mye ut.
Hvem har produsert rørene dine?
 

BanjoArrne

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.01.2007
Innlegg
1.433
Antall liker
30
Rørene er av type Golden Dragon.

Nå er det kunn ett rør pr. utgang på denne spilleren. Et for XLR og et for RCA, samt det i hodetelefonutgangen og strømforsyningen. Så da vet jeg ikke helt hvordan jeg skal få testet slik du nevner. I og med at jeg hørte samme på begge utgangene (XLR og RCA) så tenker jeg at det da nesten må være strømfosyningens eller hodetelefonutgangens rør som holder på å få det. Testet hodetelefonutgangen nå og der er samme effekt. Legger også merke til at lyden i tillegg til skurringen er mer livløs enn jeg er vant til.





Rørene er jo alle av samme fabrikat og ikke så dyre så da er det vel kanskje på tide å bytte alle?
 
Topp Bunn