På besøk hos hifipuristen

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • hifipuristen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.10.2010
    Innlegg
    2.565
    Antall liker
    2.561
    Sted
    Bærums Verk
    Hei alle venner

    Jeg har en advarsel til alle eiere av Audio Desk ultralyd platevaskere.
    Det kan godt hende dette gjelder mange andre merker også.

    Strømforsyningen som følger med Audio Desk og kanskje flere,
    er av typen switching.
    Denne strømforsyningen(Audio Desk) må ikke stå på samme kurs
    som stereoanlegget.👿
    Hvis dere ikke har noen mulighet for dette,dra ut stikkontakten når
    den ikke brukes.
    Hos meg står den på kontoret.
    Ellers idfb. vil jeg anbefale å kjøpe en strømpadde med bryter som
    alle switching powersupplyer er tilkoblet. Mobil lader,lader til tannbørste,
    lader til barbermaskin mm. Da kan man bare slå av alt fra padda, når
    en skal nyte musikk.😂

    Ellers må jeg gratulere flere av dere med nye og bedre strømforsyninger
    til platesnurra. Hyggelig at dere alle hører forskjell.😄
    37C56F0E-8413-4266-B9FE-5491ADF5318A.jpeg
     

    Armand

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    13.08.2005
    Innlegg
    2.150
    Antall liker
    3.833
    Sted
    Kongsberg
    1619875732962.png

    Takk for hyggelig snarlytt i går. Det ble ikke tid til mer enn en time, men det var nok til å få et inntrykk av Geir Fredriksens
    siste versjon av Audio Insight Q10-Ribbon 2.2. Opphenget til båndene har blitt optimalisert og disse kan nå brukes helt ned til 70Hz. Disse høyttalerne blir i praksis nesten en fulltone linjekilde. Superdiskanten i midten fyller på helt i toppen og de to basstårnene tar jobben under 70Hz.
    Med disse optimalt plassert i en stor stue med strategisk plasserte store absorbenter og diffusorer og med elektronikk i toppklasse så byr dette på store lydopplevelser.
    Med 16 basselementer fordelt på to tårn som er fintunet til rommet sitter bassen selvfølgelig 100%. Jeg satt og tenkte på at vi lytter virkelig med mer enn ørene når jeg kjente basstonene i overkroppen selv om vi ikke spilte veldig høyt.
    Bassen sitter som et skudd og her er det ikke noe booming eller toner som stikker seg frem.
    Linjekilder tegner opp et stort lydbilde og oppløsningen er bare helt fantastisk. Cymbaler låter helt magisk bra.

    Et slikt anlegg er avslørende og i stille partier eller på slutten av musikken er det er lett å høre bakgrunnsstøy som knirk i gulvet og støy fra mikrofoner osv.

    Det er gøy å høre et slikt anlegg innimellom og jeg må virkelig gratulere med et skikkelig vellykket oppsett. :)



     

    hifipuristen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.10.2010
    Innlegg
    2.565
    Antall liker
    2.561
    Sted
    Bærums Verk
    Vis vedlegget 718735
    Takk for hyggelig snarlytt i går. Det ble ikke tid til mer enn en time, men det var nok til å få et inntrykk av Geir Fredriksens
    siste versjon av Audio Insight Q10-Ribbon 2.2. Opphenget til båndene har blitt optimalisert og disse kan nå brukes helt ned til 70Hz. Disse høyttalerne blir i praksis nesten en fulltone linjekilde. Superdiskanten i midten fyller på helt i toppen og de to basstårnene tar jobben under 70Hz.
    Med disse optimalt plassert i en stor stue med strategisk plasserte store absorbenter og diffusorer og med elektronikk i toppklasse så byr dette på store lydopplevelser.
    Med 16 basselementer fordelt på to tårn som er fintunet til rommet sitter bassen selvfølgelig 100%. Jeg satt og tenkte på at vi lytter virkelig med mer enn ørene når jeg kjente basstonene i overkroppen selv om vi ikke spilte veldig høyt.
    Bassen sitter som et skudd og her er det ikke noe booming eller toner som stikker seg frem.
    Linjekilder tegner opp et stort lydbilde og oppløsningen er bare helt fantastisk. Cymbaler låter helt magisk bra.

    Et slikt anlegg er avslørende og i stille partier eller på slutten av musikken er det er lett å høre bakgrunnsstøy som knirk i gulvet og støy fra mikrofoner osv.

    Det er gøy å høre et slikt anlegg innimellom og jeg må virkelig gratulere med et skikkelig vellykket oppsett. :)



    Tusen takk for et bitte lite minibesøk.
    Du kom for å levere 2 stk Super Powersuppyer til MSB Transporter.
    Støygulvet på disse lå vel på riktige siden av -170db!!
    Ellers er bildet du har lagt ut lillebror til Audio-Insight Ref.2.2.
    De mindre som er avbildet står på kontoret.
    Det store bassystemet til Ref. modellen har dessverre bare 12 stk 10’’
    Hyggelig at du likte det du hørte.😄
    Neste gang tar vi en helkveld med tilhørende middag?
     

    JENO

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.07.2003
    Innlegg
    2.325
    Antall liker
    1.007
    Vis vedlegget 718735
    Takk for hyggelig snarlytt i går. Det ble ikke tid til mer enn en time, men det var nok til å få et inntrykk av Geir Fredriksens
    siste versjon av Audio Insight Q10-Ribbon 2.2. Opphenget til båndene har blitt optimalisert og disse kan nå brukes helt ned til 70Hz. Disse høyttalerne blir i praksis nesten en fulltone linjekilde. Superdiskanten i midten fyller på helt i toppen og de to basstårnene tar jobben under 70Hz.
    Med disse optimalt plassert i en stor stue med strategisk plasserte store absorbenter og diffusorer og med elektronikk i toppklasse så byr dette på store lydopplevelser.
    Med 16 basselementer fordelt på to tårn som er fintunet til rommet sitter bassen selvfølgelig 100%. Jeg satt og tenkte på at vi lytter virkelig med mer enn ørene når jeg kjente basstonene i overkroppen selv om vi ikke spilte veldig høyt.
    Bassen sitter som et skudd og her er det ikke noe booming eller toner som stikker seg frem.
    Linjekilder tegner opp et stort lydbilde og oppløsningen er bare helt fantastisk. Cymbaler låter helt magisk bra.

    Et slikt anlegg er avslørende og i stille partier eller på slutten av musikken er det er lett å høre bakgrunnsstøy som knirk i gulvet og støy fra mikrofoner osv.

    Det er gøy å høre et slikt anlegg innimellom og jeg må virkelig gratulere med et skikkelig vellykket oppsett. :)



    Interessant å få litt teknisk info om disse høyttalerne. Det er vel åpenbart at elementene er basert på BG NEO8. Jeg regner med det er snakk om en kinesisk kopi som er bearbeidet av Geir Fredriksen. Interessant at han har fått FS så lav at de kan deles så lavt. Begrensningen blir vel kapasitet med uunngåelig liten slaglengde på slike elementer. Det virker likevel som en meget gjennomtenkt og elegant konstruksjon.
     

    Armand

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    13.08.2005
    Innlegg
    2.150
    Antall liker
    3.833
    Sted
    Kongsberg
    Jeg tror Geir blir snurt hvis du sier dette er en moddet NEO8. Jeg trodde også dette tidligere men det er nok bare det yttre utseende som ligner. Såvidt jeg vet så er dette Geirs design fra bunnen av med hans egne materialvalg hele veien.
     

    JENO

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.07.2003
    Innlegg
    2.325
    Antall liker
    1.007
    Jeg tror Geir blir snurt hvis du sier dette er en moddet NEO8. Jeg trodde også dette tidligere men det er nok bare det yttre utseende som ligner. Såvidt jeg vet så er dette Geirs design fra bunnen av med hans egne materialvalg hele veien.
    Er ikke meningen å fornærme noen, nei. :) Chassiet er jo åpenbart fra NEO8-familien, men skjønner han har noen hemmeligheter på lur når det gjelder membran, magneter og oppheng for å få dette til å fungere så lavt i frekvens. Synes for øvrig at det er kult at dette ikke er hyllevare.
     

    hifipuristen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.10.2010
    Innlegg
    2.565
    Antall liker
    2.561
    Sted
    Bærums Verk
    Er ikke meningen å fornærme noen, nei. :) Chassiet er jo åpenbart fra NEO8-familien, men skjønner han har noen hemmeligheter på lur når det gjelder membran, magneter og oppheng for å få dette til å fungere så lavt i frekvens. Synes for øvrig at det er kult at dette ikke er hyllevare.
    Jeg kan bekrefte at dette er egendesign fra
    Geir Fredriksens side.😀
     

    hifipuristen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.10.2010
    Innlegg
    2.565
    Antall liker
    2.561
    Sted
    Bærums Verk
    Hei igjen alle venner

    Hvis jeg er heldig i morgen,får jeg kanskje besøk av torem.
    Vi har tidligere tilbrakt mye tid sammen på diverse Munchen messer.
    Hvis han kommer,har han også med mine kinesiske monoblokker
    av merke Kinki Studio som kanskje skal bli mine sommerforsterkere.😄
    Kommer snart tilbake.🤪
     

    torem

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.12.2007
    Innlegg
    2.742
    Antall liker
    563
    Ok, jeg prøver meg på noen lytteinntrykk fra et besøk hos hifipuristen forleden. Jeg har vært i feriemodus en god stund etter at jeg var innom, men jeg skrev ned noen notater like etter besøket, så derfor husker litt av det jeg hørte fortsatt.

    Kanskje et par ting jeg kan nevne innledningsvis. Det ene er at jeg er fryktelig dårlig på tekniske spesifikasjoner og jeg skriver ikke noe om selve oppsettet og de ulike komponentene, for det er hifipuristen veldig god til å forklare selv (for å si det forsiktig!). Så alle mine inntrykk bygger utelukkende på lytting på musikken jeg hørte og ikke f.eks. hvor langt ned bassen gikk. Hjemme hos meg selv lytter jeg kun på vanlig cd og vinyl, så jeg skal heller ikke begi meg ut på si noe om ulike digitale formater her (selv om en digital master av plata "Quiet Winter Night" på 2L låt veldig bra, og det er ei plate jeg ellers ikke liker spesielt godt!).

    Jeg har tatt meg selv i at hvis jeg hører veldig gode oppsett så glemmer jeg fort å tenke på diskant-mellomtone-bass. Hos hifipuristen er alt dette så integrert i helheten at det er veldig lett å fokusere på selve musikken. Bassen er nok den mest integrerte jeg noen gang har hørt. Diskanten er ikke pågående, og mellomtonen er helt konge, f.eks. vokal som har en helt annen naturlighet og en enorm "kraft" over seg enn det jeg er vant til. Men som sagt; når jeg hørte vokal hos hifipuristen satt jeg egentlig ikke og tenkte på mellomtonen, og for meg er det faktisk et kvalitetstegn.

    Det er som om "alt" i opptaket bare "popper" opp og frem i lydbildet fra en svært mørk bakgrunn. Dette var f.eks. veldig tydelig på enkelte jazz-innspillinger hvor de ulike instrumentene bare plutselig er der. I tillegg en fantastisk naturlighet i de ulike instrumentene. Selv "vanskelige" instrumenter som Sigmund Grovens munnspill(!) låt veldig bra. Og jeg har neppe hørt vibrafon mere naturlig noen gang.

    Det er også en helt utrolig bedde i lydbildet. En helt annen verden enn det jeg er vant til hjemme hos meg (heldigvis dro jeg ikke rett hjem til meg selv etter besøket, for da hadde denne forskjellen blitt påtrengende!).

    Det eneste jeg kanskje er litt usikker på er dybdeperspektivet. Jeg tror selv at dette skyldes at alle instrumentene kommer så mye tydeligere frem i lydbildet enn det jeg er vant til at det tar tid for meg å få et dybdeperspektiv. Skyldes sikkert også at forskjeller mellom ulike innspillinger kommer tydeligere frem. På et par cd-er jeg selv hadde med og som jeg kjenner godt var det bra dybde. Mest overraskende var at Diana Kralls "Live in Paris" på vanlig cd hadde en veldig bra "3D-følelse". Ikke bare hørte jeg dama bedre enn jeg er vant til, men det var også mye luft rundt henne, og strykerne var åpenbart i bakgrunnen. Og de som mener at Diana Krall høres bra ut på alle anlegg har ikke hørt dama hjemme hos hifipuristen!

    Nå er det neppe noen stor hemmelighet at jeg og hifipuristen har litt forskjellig musikksmak. Jeg hører mye på pop/rock og elektronisk musikk. Nå hadde det seg slik at før jeg dro til hifipuristen var jeg også innom Geir Fredriksen i Nord-Trøndelag. Der hørte jeg en del pop og rock. Hos Geir låt det, på et annet oppsett uten basstårn (eller sub), mere "nakent" enn i det nøye avstemte lytterommet til hifipuristen, men slettes ikke ille. Noe PA-anlegg er det ikke. Men personlig er jeg ganske sikker på at jeg ville klart og hørt de fleste av mine egne plater på oppsettet til hifipuristen uten veldig store problemer, selv om hifipuristen nok ikke er helt enig her(!).

    Musikksmak er nå uansett en subjektiv greie, og uten at det var avtalt på forhånd fant vi fort ut at på jazz er vi nok mere samstemte enn det jeg hadde trodd. Ikke minst på vinyldelen av besøket hvor hifipuristen dro frem gamle plater han har kjøpt brukt og som ikke er 180g. en gang (og som ikke var ment som noe "hifi-musikk" da de ble utgitt) blir det fort tydelig at hifipuristen både er musikkelsker og platesamler. Mulig en må være litt over snittet musikkinteressert for å høre juleplata til The Singers Unlimited i sin helhet på original vinyl, og det attpåtil i juli! Men det opptaket låt, eh, himmelsk bra, selv om kanskje ikke basstårnene var veldig aktive akkurat på den plata.

    Kanskje jeg får lov til å komme på et nytt besøk igjen ved en passende anledning :)
     

    hifipuristen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.10.2010
    Innlegg
    2.565
    Antall liker
    2.561
    Sted
    Bærums Verk
    Hei ToreM

    Tusen takk! for ett meget hyggelig besøk.
    Må også takke deg for at du hentet monoblokkene mine hjemme hos Geir Fredriksen.
    Lyden hjemme hos Geir Fredriksen,står nok ikke tilbake for den jeg har fått til.
    Hjemme hos G.F. står all absorbasjon mye lenger unna høyttalerne,og rommet
    er veldig mye større med skikkelig høyde under taket.
    Hos ham låter det mye mer nakent enn hos meg.
    Det er nok en smak sak. Findetaljer kommer enda tydligere fram når det låter
    mer nakent.
    Ellers var det hyggelig at du likte hva du hørte hos meg.
    Dybde-bredde og høyde har alltid vært viktige elementer i musikken hjemme
    hos meg.
    Detaljoppløsning og selvfølgelig dynamikken likeså. Jeg har alltid prøvd å komme så nær innpå levende
    musikk gjengitt med naturlig akustikk og uten mikrofoner og dertil PA-rigg.

    Da kommer vi til et punkt vi ikke helt ble enig om.🙄
    Du mener at hjemme hos meg kunne vi avspille alle typer musikk?
    Jeg mener at Rock,Blues mm. blir for pent gjengitt ifht.hva en Rocker
    er vant til. I tillegg er mange rockeplater dårlig innspillt,dessverre.
    Når Rockere mm. er på konserter,lytter de som oftest på en kjempe PA-rigg
    med paller av forsterkere og ofte store hornsystemer.
    Dette betyr at lytterne gjerne ønsker noe tilsvarende av gjengivelsen hjemme?
    Da er jeg redd at det jeg har fått til hjemme ligger et stykke unna………….?
    Dette er nok grunnen til at vi ikke ble helt enige om emnet?
    Hva mener du?

    Ellers var det veldig hyggelig at du endelig tok turen.
    Det har tatt noen år,før du endelig dukket opp.

    Du er selvfølgelig hjertlig velkommen i framtida.
     
    Sist redigert:

    torem

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.12.2007
    Innlegg
    2.742
    Antall liker
    563
    Nåvel, et forsøk på et svar litt vedr. pop og rock.

    Poenget mitt her er at anlegget ditt er så bra at det også er kapabel til å spille andre typer plater enn de du selv foretrekker. Det er en detalj fordi hvis folk får inntrykk av at det ikke er mulig å spille f.eks. studioinnspillinger hvor det er brukt flere mikrofoner og lagt på flere spor i opptaket, blir det litt feil imo. For jeg ser vel ikke helt hvorfor oppsettet ditt ikke skulle klare typiske studioinnspillinger av pop og rock – jeg skriver "pop og rock" fordi jeg ofte er litt usikker på om jeg skal kalle platene mine pop eller rock. Jeg vil si at de fleste platene mine er mere pop enn rock; hører ikke på hardrock eller ren blues, men jeg har enkelte plater som er beslektet. Men kanskje spesielt innen pop og rock kan en ikke skrive mye før en ender opp i en "smak og behag -greie". For meg personlig har aldri noe PA-rigg vært noe mål. Jeg har alltid skilt mellom konserter og hifi-anlegget hjemme, men mulig jeg kan presisere at jeg hovedsakelig lytter til studioinnspillinger. Joda, jeg har vært på noen rockekonserter oppover, men jeg gikk heldigvis til innkjøp av noen profesjonelle øreplugger på en musikkforretning før det var for sent for å dempe de høyeste frekvensene på konserter (hadde jeg levd på nytt ville jeg ha kjøpt de ørepluggene allerede på ungdomsskolen!). Men at andre foretrekker "live-lyd" hjemme i stua har jeg forståelse for, og da har du sikkert rett i at for litt "røff" rock er et PA-anlegg kanskje bedre. Verst er det nok for de som lytter mye til hardrock.

    Min erfaring er nå at på, la oss si, litt roligere pop og rock, vil i praksis alle innspillinger nyte godt av en bra mellomtone, og det har jo du :) Ellers har du selvsagt rett i at lydkvaliteten varierer sterkt fra plate til plate, og også ofte internt på samme lp (siden ulike spor på plate kan være innspilt i ulike studio på ulike tidspunkt). Eneste utfordringen med ditt oppsett er at det avslører alle svakheter ved en innspilling. Jeg vil tippe at hjemme hos deg er det plater som har litt bredde (luft mellom lydsporene) og dybde som kommer best ut. Der er nok oppsettet ditt i Norgestoppen :) Ellers tipper jeg videre dette blir litt pluss og minus for hvert enkelt opptak. Hvis f.eks. vokalen er litt for langt ned i miksen vil oppsettet ditt allikevel dra fram vokalen litt og ha litt luft rundt vokalisten. Men hvis trommene (slagverket) er for langt fremme i miksen, så vil ikke oppsettet ditt legge skjul på det. Osv.

    Jeg klarte faktisk å skrive dette uten å nevne et eneste artistnavn, så da tråkker jeg ikke på noens musikksmak her :) Men man kan jo f.eks. diskutere hva som er best hvis en skal høre på Dire Straits. Ditt oppsett eller en PA-rigg?
     

    eggogbacon

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    22.07.2003
    Innlegg
    639
    Antall liker
    1.361
    Sted
    Brønnøysund
    Nåvel, et forsøk på et svar litt vedr. pop og rock.

    Poenget mitt her er at anlegget ditt er så bra at det også er kapabel til å spille andre typer plater enn de du selv foretrekker. Det er en detalj fordi hvis folk får inntrykk av at det ikke er mulig å spille f.eks. studioinnspillinger hvor det er brukt flere mikrofoner og lagt på flere spor i opptaket, blir det litt feil imo. For jeg ser vel ikke helt hvorfor oppsettet ditt ikke skulle klare typiske studioinnspillinger av pop og rock – jeg skriver "pop og rock" fordi jeg ofte er litt usikker på om jeg skal kalle platene mine pop eller rock. Jeg vil si at de fleste platene mine er mere pop enn rock; hører ikke på hardrock eller ren blues, men jeg har enkelte plater som er beslektet. Men kanskje spesielt innen pop og rock kan en ikke skrive mye før en ender opp i en "smak og behag -greie". For meg personlig har aldri noe PA-rigg vært noe mål. Jeg har alltid skilt mellom konserter og hifi-anlegget hjemme, men mulig jeg kan presisere at jeg hovedsakelig lytter til studioinnspillinger. Joda, jeg har vært på noen rockekonserter oppover, men jeg gikk heldigvis til innkjøp av noen profesjonelle øreplugger på en musikkforretning før det var for sent for å dempe de høyeste frekvensene på konserter (hadde jeg levd på nytt ville jeg ha kjøpt de ørepluggene allerede på ungdomsskolen!). Men at andre foretrekker "live-lyd" hjemme i stua har jeg forståelse for, og da har du sikkert rett i at for litt "røff" rock er et PA-anlegg kanskje bedre. Verst er det nok for de som lytter mye til hardrock.

    Min erfaring er nå at på, la oss si, litt roligere pop og rock, vil i praksis alle innspillinger nyte godt av en bra mellomtone, og det har jo du :) Ellers har du selvsagt rett i at lydkvaliteten varierer sterkt fra plate til plate, og også ofte internt på samme lp (siden ulike spor på plate kan være innspilt i ulike studio på ulike tidspunkt). Eneste utfordringen med ditt oppsett er at det avslører alle svakheter ved en innspilling. Jeg vil tippe at hjemme hos deg er det plater som har litt bredde (luft mellom lydsporene) og dybde som kommer best ut. Der er nok oppsettet ditt i Norgestoppen :) Ellers tipper jeg videre dette blir litt pluss og minus for hvert enkelt opptak. Hvis f.eks. vokalen er litt for langt ned i miksen vil oppsettet ditt allikevel dra fram vokalen litt og ha litt luft rundt vokalisten. Men hvis trommene (slagverket) er for langt fremme i miksen, så vil ikke oppsettet ditt legge skjul på det. Osv.

    Jeg klarte faktisk å skrive dette uten å nevne et eneste artistnavn, så da tråkker jeg ikke på noens musikksmak her :) Men man kan jo f.eks. diskutere hva som er best hvis en skal høre på Dire Straits. Ditt oppsett eller en PA-rigg?
    Dire Straits :unsure: Da regner jeg med Puristen sitt :)
     

    hifipuristen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.10.2010
    Innlegg
    2.565
    Antall liker
    2.561
    Sted
    Bærums Verk
    Hei igjen alle venner

    Idag tenkte jeg å ta opp emnet: Hirez

    Jeg leser mye rart på nettet og i noen hifiblekker.
    I kveld tenkte jeg å skrive litt om min erfaring om emnet.
    Er så heldig og ha mulighet for å lytte til alle formater,
    44,1,88,2,176,4,352,8. Videre 96,192 og 384.
    Fra 16 bit til 32 bit. I tilegg DSD formatene.
    Dette da gjengitt fra kilder som er auteniske.
    Med det mener jeg IKKE fra STREAMING,da man
    overhodet ikke har kontroll på kilden.
    På meg virker det som man må ha flaggermus ører for
    å høre forskjell på formatene?
    Det er dette jeg her prøver å avkrefte,som nettopp er min konklusjon.
    Min erfaring (som jeg mener jeg hører) er at det kan skje mye med
    musikksignalet ved oppsampling eller nedsampling.
    Dette skjer spesielt hvis det blir kommafeil.
    Jeg skal prøve å gi et eksempel på dette.
    La si jeg bruker et opptak fra 2L som er innspillt i Wav 24/352,8.
    352,8 går opp i CD’s samplingfrekvens som er 44,1.(44,1x8=352,8)
    Hvis du kjøper BluRay versjonen av innspillingen får du 24/192.
    I DVD får du 24/96.
    Hverken 96 eller 192 går opp i 352,8. Da får en såkalt kommafeil.
    Originalversjonen i wav på 24/352,8 kalt DXD låter i mine ører her hjemme
    på mitt annlegg veldig anderledes enn BluRay versjonen på 24/192.
    I dette tilfellet anderledes menes dårligere. Langt dårligere.
    Jeg tror dette mest skyldes kommafeilen.
    Det er ikke flaggermus frekvensene som utgjør disse «degraderingene».
    Det er detaljer i musikken som samlet låter i dette tilfellet langt dårligere
    enn originalen eller Masteren om dere skjønner?
    Når jeg avspiller masteren i dette tilfellet 24/352,8 er dette IKKE fra en PC.
    Masteren fra PC låter dårligere enn CD’n.
    Jeg brenner ut datafilen i wav på en DVDR på 8Gig.
    Deretter avspiller jeg DVD’n eller datafilen fra et av mine drivverk.
    En DVDR rommer ca 60 min musikk i 24/352,8 i wav.
    Jeg har egentlig samme erfaring med både oppsampling og nedsamling
    med kommafeil.
    Uten kommafeil er forskjellen endel mindre, men den er der.
    Lytt til musikken,og ikke prøv å høre om forskjellen ligger i de høye frekvenser.
    Det må være kveldens råd fra meg.
    Hvis Masteren er 24/96, låter det alltid best i mine ører.
    I dag er vel bortimot 80% av dagens musikk tatt opp i nettopp 24/96.
    De resterende formater også i DSD og analogt deler resten av de ca 20%.
    Ikke arrester meg på prosentene hvis jeg tar feil?😄

    Takk for meg i denne omgang.
     

    Kalle Klovn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.09.2009
    Innlegg
    2.682
    Antall liker
    1.617
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    7
    Jeg synes det er veldig interessant å lese om andres anlegg, lydmessige idealer, prioriteringer, musikkvalg etc. I så henseende er jo Puristen sine valg i en ende av en multidimensjonal skala.

    Av den grunn bli det spesielt interessant diskusjon knyttet til hvilken type musikk Puristen selv foretrekker å spille på eget anlegg.

    Så til min hypotese, basert på noen antakelser og mange års erfaring med vitenskapelig tilnærming til god lyd, prøving og feiling. Jeg tar opp temaet fordi det kanskje kan være noe å lære enten for meg selv eller for andre. Det vedlagte bildet er et forsøk på å beskrive hvordan vi opplever lyd fra forskjellige instrumenter, og samtidig et varsel knyttet til mulige ulemper ved en relativ heving av signalet i enkelte frekvensområder.

    Hypotensen min, basert på de siste kommentarene i trådene er at frekvensresponsen (i sweetspot) hos Puristen er relativt flat, eller i det minste flatere enn en typisk "house curve" med et fall på 7-10dB fra feks 100hz til 15-20khz. Kanskje Puristen har en kurve som viser 5dB fall eller kanskje til og med mindre, målt i forhold til psykoakustisk glatting.

    audio frequency spectrum.jpeg


    Bakgrunnen for hypotesen er hvordan jeg selv har opplevd at foretrukket musikk eller hvilke forbedringsområder som jeg har fokusert på har vært vesentlig styrt av frekvensresponsen i sweetspot. Så har jeg deretter gått noen runder med å finne meg selv og finne en frekvensrespons som gjør at musikken jeg foretrekker å lytte til kommer ut på en god nok måte. I dag faller nok frekvenskurven hos meg ca 7-8dB. Det gir meg det jeg vil kalle "smørefrie ski" - greit nok til det meste, kanskje aldri helt perfekt, men heller sjelden helt galt.
    -På en del "prosessert" pop og rock ville jeg gjerne hatt enda mer vekt i bunn eller la oss si en større demping i presenceområdet for å dekke over forvrengning introdusert gjennom den dynamiske kompresjonen som er gjort i produksjonsleddet. Kanskje et fall på 10dB ville vært optimalt.
    -På de beste produksjonene av feks jazz kunne jeg hatt enda litt flatere kurve for å la feks symbaler og overtoner komme enda klarere fram. kanskje jeg kunne levd med bare 5dB fall på kurven hvis jeg bare spilte slik musikk.
    -Desto mer prosessert og dynamisk komprimert musikken er, desto større er behovet for en fallende frekvenskurve.

    Og så: min erfaring med de periodene jeg har hatt en veldig flat kurve har dreid musikkpreferansen min i retning av gode innspillinger, gjerne jazz og klassisk. For øvrig har jeg i de samme periodene også opplevd større forskjeller på mindre lydmessige tweaks. Jeg tror dette har med at man da relativt sett løfter frekvensområdet hvor hørselen er mest sensitiv, og at man dermed lettere hører forskjell på ørsmå avvik i gjengivelse. Når alt stemmer gir en flatere kurve bedre stereoperspektiv, mer åpenhet og nærhet til musikerne. En mer fallende kurve gir større rom for å akseptere "små feil", litt mindre nærhet i musikken, men også mulighet for å skru lydnivået høyere og få mer av "live" opplevelsen fra rock (og pop).

    Jeg vil jo dermed tro, at dersom min hypotese er korrekt - at frekvensresponsen hos Puristen er kanskje 5dB fall eller mindre, så vil en enkel justering i frekvensrespons (øke fallet til feks 9-10dB) gjøre at til og med Puristen selv ville ment at anlegget også ville gjort rock og pop mer spillbart?

    yes/no/maybe?
     

    hifipuristen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.10.2010
    Innlegg
    2.565
    Antall liker
    2.561
    Sted
    Bærums Verk
    Hei Kalle Klovn

    Tusen takk! For et intresant innlegg.
    Jeg har helt flat frekvensgang. Altså IKKE fallende frekvenskurve som nesten alle
    andre har.(iflg.all lesing her på hfs.)
    Problemstillingen med rak frekvenskurve er at det kan låte påtrengende eller
    kanskje til og med hardt.
    Dette har jeg arbeidet med i mange år for å få til.
    Jeg har merket på meg selv at jeg i stigende alder tåler mindre og mindre hårdhet.
    Låter noe hardt eller påtrengende orker jeg ikke å spille musikk.
    Når det gjelder pop musikk,går det helt greit både ifht. preferanse og at det kan låte
    bra her hjemme hos meg.
    Det er spesielt Rock og Blues som ikke er mine musikkpreferanser som jeg mener
    låter for lite autentisk ifht. «virkeligheten».
    Mitt anlegg har ikke råheten og de skarpe kantene som konsertene med PA har.
    Dynamikken er begrenset av innspillingen,så den har vi uansett ikke kontroll over.
    Har hatt noen Rockere innom og de sier Rocken låter for «pent».
    I tillegg kler mitt anlegg fullstendig av opptaket.
    Jeg liker melodiøs musikk. Er nok ikke like opptatt av teksten som flertallet.😄

    Håper dette var oppklarende?
     

    hifipuristen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.10.2010
    Innlegg
    2.565
    Antall liker
    2.561
    Sted
    Bærums Verk
    Hei noch einmal alle freunde

    Det er sikkert noen av dere som fortsatt savner mitt inntrykk av
    Audio-Insight Isovolt 3K mot Adyton Isovolt 6K?
    Tro det eller ei,men jeg har fortsatt lånt bort min 6K.
    Kommer tilbake til denne etterhvert.😄
     

    MusicBear

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.01.2013
    Innlegg
    5.877
    Antall liker
    2.728
    Torget vurderinger
    0
    Har hatt noen Rockere innom og de sier Rocken låter for «pent».
    Få har vel hørt riktig gode anlegg, i hvert fall ikke over hele frekvensområdet og iboende tonal klangbalanse, stillhet og lav forvrengning - dette tror jeg er mye av forklaringen bak det du her sier.
    De beste lytterne av gode anlegg er ofte de som selv bedriver akustisk musikk, skulle vært moro å se en gjeng fra eksempelvis KORK sitte foran anlegg som du har og lytte, disse vil nok aldri si ting låter for pent.
    Mange musikere er jo også nesten ødelagt av det de hører via dårlige PA anlegg/monitorer, heldigvis har disse anleggene begynt å bli bedre etter at line-arrays med mindre mellomtoner har blitt mer og mer gjeldende.
     

    hifipuristen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.10.2010
    Innlegg
    2.565
    Antall liker
    2.561
    Sted
    Bærums Verk
    Få har vel hørt riktig gode anlegg, i hvert fall ikke over hele frekvensområdet og iboende tonal klangbalanse, stillhet og lav forvrengning - dette tror jeg er mye av forklaringen bak det du her sier.
    De beste lytterne av gode anlegg er ofte de som selv bedriver akustisk musikk, skulle vært moro å se en gjeng fra eksempelvis KORK sitte foran anlegg som du har og lytte, disse vil nok aldri si ting låter for pent.
    Mange musikere er jo også nesten ødelagt av det de hører via dårlige PA anlegg/monitorer, heldigvis har disse anleggene begynt å bli bedre etter at line-arrays med mindre mellomtoner har blitt mer og mer gjeldende.
    I London finnes et veldig kjent teater. De har et lydanlegg med arrays som låter meget bra.😄
    Det finnes håp mao.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn