OVK: Noen som har lyst til å sammenligne DP og NC hos meg i morgen?

Z

Zomby_Woof

Gjest
EHED kommer innom med en Hypex i morgen. Tenkte å sammenligne med DP. Noen OVK'ere som har lyst til å ta turen innom? Jeg årner en enkel matbit.

Maks et par stykker til, men det pleier ikke være noe problem på så kort varsel.... ;)
 

Sluket

Sivilaudiofil og Master Baiter
Ble medlem
11.08.2006
Innlegg
55.202
Antall liker
101.676
Torget vurderinger
23
Klokkeslett ca. hadde du tenkt..?
 
Z

Zomby_Woof

Gjest
Han kommer i tretida. Anytime etter det (må rekke å stå opp og sånt ;))
 

nlykke

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.02.2008
Innlegg
3.587
Antall liker
11.043
Jeg kommer gjerne som et avbrekk fra loftprojektet mitt, men kan uansett ikke før 18 tida. . .

Petter.
 

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
Ble medlem
03.11.2008
Innlegg
11.296
Antall liker
2.903
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Artig sammenligning. NCore måler bedre enn DP, men det er jo ikke ensbetydende med at der låter bedre i alle anlegg. Strømforsyningen kan også ha litt og si på tungdrevne høyttalere.

Har dere muligheten til å nivåmatche skikkelig?
 

Karmana

Æresmedlem
Ble medlem
13.06.2008
Innlegg
24.204
Antall liker
62.216
Sted
Bergen
Torget vurderinger
42
Hadde vært kjekt om almuen i etterkant fikk noen lytteinntrykk...
 

EHED

Bransjeaktør
Ble medlem
15.03.2010
Innlegg
1.256
Antall liker
258
Sted
Nordby
Torget vurderinger
3
Artig sammenligning. NCore måler bedre enn DP, men det er jo ikke ensbetydende med at der låter bedre i alle anlegg. Strømforsyningen kan også ha litt og si på tungdrevne høyttalere.

Har dere muligheten til å nivåmatche skikkelig?
Jeg skal passe på det :)
Har testet mot DP før og DP har ganske mye mer gain.
 

Sluket

Sivilaudiofil og Master Baiter
Ble medlem
11.08.2006
Innlegg
55.202
Antall liker
101.676
Torget vurderinger
23
Nivåmatch er en selvfølge. Jeg har kalibrert, skikkelig SPL meter som kan brukes.
 

Bx

Bransjeaktør
Ble medlem
04.08.2005
Innlegg
8.852
Antall liker
4.281
Spennende. Her hos meg slår ICEPower en "entry level" DP i alle disipliner. Jeg tror det blir close race hvis Nkåren ikke har så høy impedans i toppen at det oppstår en tonekontrolleffekt....
 
Z

Zomby_Woof

Gjest
Da ser det ut til at Sluket og nlykke dukker opp med ører. ;)

Kommer selvsagt til å skrive noen ord om opplevelsene våre.
 
8

8x12_TOM

Gjest
Det blir spennende, jeg har jo en 6.4 stående som ikke er i bruk. Brukprisen står i fare for å fall nå, hvis dp'en får grisebank.:)
 
Z

Zomby_Woof

Gjest
Når det gjelder nivåmatch, så er det en liten utfordring. Min BPC 7.3 har 1dB-step. Vi skal komme oss innenfor en dB, men er litt avhengig av flaks for å komme nærmere enn det.

Pizza, forresten. Hjemmelaget, testet i går, funker.
 
Z

Zomby_Woof

Gjest
Tviler på grisebank, verken i den ene eller den andre retningen. Men vi får se. :D
 

Sluket

Sivilaudiofil og Master Baiter
Ble medlem
11.08.2006
Innlegg
55.202
Antall liker
101.676
Torget vurderinger
23
N'kåre virker! Rett fra bilen!
 
Z

Zomby_Woof

Gjest
Inntrykk så langt: RIAA'en sluttet plutselig å virke. Vi kom litt i gang med å varme opp ørene, og spille noen skiver som jeg tenkte å bruke til å sammenligne. Så bare konka jævelen ut, og vi var over på CD...

Sånne ting kan få ut norlendingen i en stakkar.


Konsentrasjonsevnen ble lettere preget av dette, så jeg skal vente litt før jeg sier noe om forsterkerne. ;)
 
Z

Zomby_Woof

Gjest
Det gjør det.

Jeg har ingen ambisjoner om å gjennomføre en skikkelig blindtest. Jeg diskuterer fortløpende med de som er innom og hører greiene, tter at vi har hørt på det. Men kommer ikke til å sette meg ned og lese andres 'tester'. En viss frihet i meningsdannelsen, altså.
 
Z

Zomby_Woof

Gjest
Dagen i dag: Fikk låne en fullfunksjons rørpre av Mesut. Det er neppe noen overdrivelse å si at det etterhvert blir mange inntrykk å fordøye på en gang... Men nå kan jeg i det minste spille vinyl mens jeg finner ut av (forhåpentligvis) mitt eget RIAA-trinn...

Det samles litt på inntrykk, det lyttes, det prates. Tenker fortsatt å bruke litt mer tid før jeg mener noe her inne.
 
Sist redigert av en moderator:

TrompetN

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.03.2004
Innlegg
8.700
Antall liker
7.011
Artig og interessant test Zomby.
Ganske sikker på hva som blir gjengangeren av lytteinntrykkene her. :)
 
Z

Zomby_Woof

Gjest
Skjønner at det er noen som savner beskrivelser.

Mitt inntrykk så langt er at vi snakker om to forsterkere som har en del forskjeller, men samtidig slett ikke diametrale motsetninger. NC er i mine ører noe mer oppløst over hele fjæla. DP opplever jeg som mer kraftfull, muligens uten egentlig å være det. Kanskje er DP noe dempet helt i toppen av diskanten, kanskje er NC noe hevet eller betonet. Jeg opplever forskjellene som subjektivt tonale/frekvensresponsmessige, men er ikke sikker på om de er det.

Litt ner rundt omgivelsene som gjør det vanskelig å ha en mening: Min, skjønner jeg etterhvert, høyt elskede NLE 22 har sluttet å virke. Jeg har for øyeblikket en annen fullfunksjons forforsterker på lån. Denne er for det første til de grader annerledes enn NLE/DP BPC at jeg sliter med å tolke inntrykkene via vinyl. For det andre er den rett og slett ikke min kopp te (rør). I den grad, faktisk, at jeg stort set har spilt CD via BPC mens jeg har hatt NC i hus. CD er hos meg, tross alt, et sekundært format. Min CD-spiller er ikke i samme liga som vinylspilleren. Jeg er redd for å konkludere med bakgrunn i kaotiske og, for meg, subjektivt suboptimale betingelser.

Så langt må jeg nok si at under de rådende omstendigheter foretrekker jeg DP, riktignok med knapp margin, og uten på noen som helst måte å mene at det er en objektiv sannhet jeg har kommet fram til.

Begge er i mine ører knallgode effektforsterkere, men jeg føler ikke at jeg har kommet til bunns i det hele. Jeg må rett og slett sortere ut RIAA-problemene først, og ha en omkamp før jeg gir mitt endelige svar.
 

RojohII

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2011
Innlegg
4.422
Antall liker
1.850
Sted
Karmøy - Rogaland
Høres ut som et ganske close race. Jeg mener: Det virker som om forskjellen mellom NLE-RIAAen og EAR 912(?) er for stor til å kvalifisere mellom DP og NC? Kunne kanskje like gjerne vært som en forskjell mellom to ulike PUer? Eller at "best" er litt sånn der smak og behag/systemmatch i denne sammenheng?
 
Z

Zomby_Woof

Gjest
I mine ører er forskjellen mellom EAR og NLE hundre reiser større enn mellom DP og NC. Virkelig! Og jeg er rett og slett et transistorhue, enkelt og greit.

I en viss grad den samme typen forskjeller, egentlig, men så uendelig mye større. Jeg har hatt to rørentusiaster innom. Begge har sagt 'DP in a heartbeat', og det gir mening. Jeg er fortsatt i stuss. Det gir kanskje ikke mening. Samtidig tviler jeg på at noen av rørmenneskene hadde valgt DP foran en tilsvarende kraftig rørforsterker.

Her er vi inne på det subjektive. På mange måter vinner det subjektive hver gang. Jeg er rett og slett et transistorhue, enkelt og greit. Jeg kan ikke annet enn å tillate andre å være like mye rørhuer. Ingen kan si noe objektiv som trumfer dette perspektivet.

EAR har baller til tusen, og er usedvanlig distinkt og tydelig til rørforsterker å være. Jeg vet at mange synes jeg er en tulling nå. Men, jeg savner de tingene som man bare får fra velkonstruerte transistorting.

Jeg har nesten vært på gråten over NLE'en. Det er et lys eller to i enden av tunnellen, og jeg håper inderlig at det ikke er toget. Men jeg har rett og slett et problem om den er kassabel. De lages ikke lenger, og de er sjeldne som hønsetenner på bruktmarkedet
 
Sist redigert av en moderator:
Z

Zomby_Woof

Gjest
ASR er definitvt en kandidat, hvis. Men jeg funderer faktisk minst like mye på NLE 17 som en mulig plan B. Dette er et av stedene jeg har 'landet' hifimessig.
 
Topp Bunn