Overhaling og modding av delefilter på IMF TLS50mk2

Hornlyd

Musikkglad
Ble medlem
01.04.2005
Innlegg
19.753
Antall liker
10.548
Torget vurderinger
10
En kollega har et lite prosjekt.

Den ene høyttalern skurrer litt og funker når han dytter på komponentene på delefilteret.

Vi skal gå over loddingene og skifte kondiser.

Noen som har erfaring og kan gi noen tips underveis?

Tenkte først å rense printkortet med elektrorens og ta det derfra. Har LCR meter så vi får målt av verdiene. Satser på å kjøre på rimeligste polyprop fra Dynabel.


Bassene blir skiftet med drop in replacement drivere fra Monacor: https://www.monacor.com/en-us/monacor/products/components/speaker-technology/hi-fi-speakers/sph-210/


IMG_8238.JPG

IMG_8239.JPG


imf1.jpg

imf2.jpg
 

E.H.

Overivrig entusiast
Ble medlem
04.07.2013
Innlegg
671
Antall liker
311
Er det ikke like greit eller bedre å lodde punkt til punkt og lime på en plate heller?
Det er jo ganske trangt på det printet også, og det er jo ikke helt sikkert at billigste alternativ hos dynabel passer så godt.
Jeg vet hva jeg ville gjort :)
 

W.Sand

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.05.2012
Innlegg
2.977
Antall liker
4.257
Sted
moelv
Torget vurderinger
2
Siden du spør...
Lag et filterdiagram og før på verdiene til komponentene du måler.
Det vil være av verdi senere og hjelper deg å holde oversikten (og muligheter for tweaks via f.eks X-sim)
Lytter kan vise avvik, da holder du deg til påstemplet verdi.
På bildet vises litt kabel-ironi, bl.a. selve printkortets baner.
Lag ei ny plate med gode plassforhold og hardwiring.
 

skinnyboy

Overivrig entusiast
Ble medlem
20.06.2003
Innlegg
834
Antall liker
413
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Må si meg enig med det som står i posten over.

Hos Dynabel har de sponplater med hull:
Tilbehør - DYNABEL AS

Jeg har selv "re-designet" et delefilter, og bestilte plater med hull, og det var jeg glad for i etterkant.
Kondensatorer av god kvalitet er gjerne større enn de originale.
Spoler med luftvikling er ihvertfall mye større enn de originale med jernkjerne.
Skal du i tillegg har Mundorf motstander tar de større plass de også.

Det enkleste for deg vil faktisk være å sende delefilteret til Dynabel for måling, for endring av komponenter i et delefilter kan endre den totale motstanden filteret.
Det var ihvertfall rådet jeg fikk da jeg skiftet mine komponenter i delefilteret.
Spesielt spole med samme verdi kan endre motstand i filteret.

Du vil uansett oppnå bedre lyd med skifte til gode komponenter i delefilteret, så den investeringen er absolutt verdt pengene.
 

E.H.

Overivrig entusiast
Ble medlem
04.07.2013
Innlegg
671
Antall liker
311
Kabel-ironi ja, jeg tipper det er et ord som bare finnes i ordlister på telefoner :)
Helt enig med godeste Sand her, tok en titt på delfilteret og det er ganske store verdier på kondensatorene, skal de byttes ut med polyproplylen blir det mye større.
Selv elektrolyttene på 100 mFd hos dynabel har 30mm. diameter, vanskelig å se hvor store de originale er men de virker ganske tynne.
Løft en fot på hver spole for å måle induktans/motstand og lag nytt filter, originalt filter kan følge høyttaleren.
Glattfolie er kanskje noe å tenke på for de store kondensatorene
 

Hornlyd

Musikkglad
Ble medlem
01.04.2005
Innlegg
19.753
Antall liker
10.548
Torget vurderinger
10
Har laget drøssevis av filtre på hullplate før så jeg kjenner metoden.
Hadde ikke lyst til å bruke altfor mye tid på dette.

Polyesterkondiser (de gule på Dynabelj gjør nok mer enn bra nok jobb ja.

En spole tørker ikke ut som elektrolytter så det er vel ikke nødvendig å skifte dem ut?
 

W.Sand

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.05.2012
Innlegg
2.977
Antall liker
4.257
Sted
moelv
Torget vurderinger
2
Har laget drøssevis av filtre på hullplate før så jeg kjenner metoden.
Hadde ikke lyst til å bruke altfor mye tid på dette.

Polyesterkondiser (de gule på Dynabelj gjør nok mer enn bra nok jobb ja.

En spole tørker ikke ut som elektrolytter så det er vel ikke nødvendig å skifte dem ut?
Selvsagt, bare pass på at de måler likt for begge kanaler (justincase).
 

Pilsern

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Innlegg
1.749
Antall liker
868
Torget vurderinger
35
Jeg har recapet flere par IMF høyttalere, bla. ITLS50, TLS80 og Compact Monitor. I disse høyttalerne er det hovedsakelig benyttet Elcap kondensatorer.
Jeg anbefaler sterkt å bytte disse med "Alcap" kondensatorer fra Falcon Acoustics - det er ny-produserte kondensatorer som har "riktig" karakteristikk og lydsignatur sammenlignet med de gamle sorte Elcap.
Advarer sterkt mot å benytte polypropylen kondensatorer der hvor det er benyttet Elcap tidligere!!

Er de originale bassene røket siden de skal byttes ut ?

mvh
 

Hornlyd

Musikkglad
Ble medlem
01.04.2005
Innlegg
19.753
Antall liker
10.548
Torget vurderinger
10
Takk for tips.

Jeg trodde at en kondensator av god nok kvalitet ikke er noe annet enn en kondensator?

Bassene er defekte ja. Har ikke bestilt fra Monacor enda.
 

Pilsern

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Innlegg
1.749
Antall liker
868
Torget vurderinger
35
Er flere typer delefiltre til TLS50 og har lest/vært borti at det kan være en del surr med kondensator-settene. Det sikreste er å bestille Alcap low loss 5% "verdi for verdi" utifra filteret som du har framfor deg. Ser ut til å være 100uf, 60uf, 4uf og 4uf .
Den lille gule polyester kondisen til superdiskanten er sannsynligvis ikke nødvendig å bytte. (skulle det være nødvendig så anbefaler jeg brune ITT PMT2r - 250V - fåes på ebay.)

Så lenge spolene ikke er brent o.l ser jeg ingen grunn til å bytte de. Det kan dessuten være vanskelig å få tak i korrekte verdier. Sannsynligvis henger verdiene på spolene også sammen med plasseringen av dem overfor hverandre.
Sjekk/evt. bytt motstanden med tilsvarende verdi.



mvh
 
Sist redigert:

cbarth1

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.08.2012
Innlegg
2.195
Antall liker
2.436
Sted
Arendal
Torget vurderinger
2
Takk for tips.

Jeg trodde at en kondensator av god nok kvalitet ikke er noe annet enn en kondensator?

Bassene er defekte ja. Har ikke bestilt fra Monacor enda.
Etter min erfaring er det vanvittig forskjell på lyd i kondensatorer. Byttet forholdsvis billige Mundorf poly til 50/50 med Jantzen superior. Det ga en merkbar forbedring. Byttet så til fullt ut til 100qF Jantzen superior og det ble noe helt annet. Synd at det skal koste så mye.
Til diskanten har jeg prøvd Mundorf sølv i olje, Duelund Cast kobber og Jupiter pio. Og det er mye mer forskjell enn folk tror.
Mundorfene er superdetaljerte og analytiske, Duelund er helt motsatt varme og runde, mens Jupiter er en slags mellomting.
 

Hornlyd

Musikkglad
Ble medlem
01.04.2005
Innlegg
19.753
Antall liker
10.548
Torget vurderinger
10
Er den grønne en motstand?
(har ikke meter tilgjengelig)


FullSizeRender.jpg
 

E.H.

Overivrig entusiast
Ble medlem
04.07.2013
Innlegg
671
Antall liker
311
Sannsynligvis 5Watt, men det ser da ut som de godt kunne vært 10.
 

Hornlyd

Musikkglad
Ble medlem
01.04.2005
Innlegg
19.753
Antall liker
10.548
Torget vurderinger
10
Den ene er brun. Moden for utskiftning kanskje?

Ellers testet vi bassene med 9 volts batteri. Den ene er død?
 

Pilsern

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Innlegg
1.749
Antall liker
868
Torget vurderinger
35
Den ene er brun. Moden for utskiftning kanskje?

Ellers testet vi bassene med 9 volts batteri. Den ene er død?
Ja ville ha bytta motstandene, Falcon Acoustics har 7 watts motstander som sannsynligvis passer greit på printet.
Kjedelig hvis bassen er død, de er vel stort sett bare brukt i et 2-3 IMF modeller og kan være vanskelig å få tak i.

mvh
 

Hornlyd

Musikkglad
Ble medlem
01.04.2005
Innlegg
19.753
Antall liker
10.548
Torget vurderinger
10
Bassene var fra Seas. Vi bestilte Monacor drop basser in i dag sammen med kondensatorer.
Da bytter vi motstander også. Jeg har drøssevis med hvite (trådviklede) og grønne (metalloksyd) på lager.
 

Pilsern

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Innlegg
1.749
Antall liker
868
Torget vurderinger
35
Bassene var fra Seas. Vi bestilte Monacor drop basser in i dag sammen med kondensatorer.
Da bytter vi motstander også. Jeg har drøssevis med hvite (trådviklede) og grønne (metalloksyd) på lager.
Seas? ikke originale da ?
 

Hornlyd

Musikkglad
Ble medlem
01.04.2005
Innlegg
19.753
Antall liker
10.548
Torget vurderinger
10
Bildene i starten av tråden er illustrasjonsbilder
 

Uttern

Overivrig entusiast
Ble medlem
23.11.2007
Innlegg
804
Antall liker
424
Sted
Ytre Enebakk
Torget vurderinger
3
Bassene skal være mulig å få tak på. KEF B200 er nå og se på diverse brukt markeder av og til. Bruk Hifishark til å søke. Dukker nok opp til slutt :)
 
Topp Bunn