Overføringshjelp LP>CD

R.E.S.

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.05.2006
Antall liker
6.834
Torget vurderinger
35
Min mor ringte meg i dag tidlig og fortalte om en kollega av henne som trengte hjelp til å overføre noe fra en LP til CD. Selv har platespiller, men ikke mulighet for å få det over til digitalt. Er det noen (gjerne i Sandefjord eller i nærheten) som kan hjelpe moderns kollega?

Roy

R.E.S.

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.05.2006
Antall liker
6.834
Torget vurderinger
35
Jeg får visst med meg plata hit (Røyken) i påska, så da trenger ikke folk som har utstyr til å hjelpe befinne seg i Sandefjord eller omegn. Da funker også sentrale Østlandsområdet glimrende.

Roy

Ulf-B

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.05.2008
Antall liker
2.103
Sted
Oslo
Torget vurderinger
20
Jeg har sendt deg PM.

R.E.S.

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.05.2006
Antall liker
6.834
Torget vurderinger
35
Takk til Ulf-B for hjelpen. Nå har jeg fått låne utstyr av ham, slik at jeg kan få lagt over vinylen til CD her hjemme.

Roy

Ulf-B

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.05.2008
Antall liker
2.103
Sted
Oslo
Torget vurderinger
20
Bare hyggelig, det!

Håper resultatet blir bra! Kollegaen til moren din bør kanskje legge inn en kopi på harddisken sin, når det kommer så langt, bare for å være føre var - holdbarheten på slike brente CDer er ikke allverden, etter det jeg har forstått.

ottone

Nesten klassiker
Ble medlem
08.04.2008
Antall liker
13.030
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
3
Jeg er bare litt nysgjerrig når dere holder på.
Hva slags utstyr ble brukt?
Jeg leker litt med min sønns Zoom H4 (Kjempemorsomt apparat, håndholdt digitalopptaker) og et eksternt lydkort, men sliter med å finne brukbar gratis-software for å splitte sporene.

J.

Ulf-B

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.05.2008
Antall liker
2.103
Sted
Oslo
Torget vurderinger
20
Jøgga skrev:
Jeg er bare litt nysgjerrig når dere holder på.
Hva slags utstyr ble brukt?
Jeg leker litt med min sønns Zoom H4 (Kjempemorsomt apparat, håndholdt digitalopptaker) og et eksternt lydkort, men sliter med å finne brukbar gratis-software for å splitte sporene.

J.
Det er snakk om noe så gammeldags som en frittstående Pioneer CD-spiller/CD-brenner - en sak som er helt uavhengig av PC og software. Den kan bare brukes sammen med de forholdsvis dyre - ca. 15 kr/stk. - CD-R-Audio-platene og ikke slike billige CD-R plater som PC-folket bruker. Pioneer-boksen har analog-til-digital-konverter - og foruten at den som alle CD-brennere kopierer digitalt-til-digital, kopierer den også analogt-til-digitalt.

I og med overgangen til harddiskbasert avspilling her hjemme, er dette noe som plutselig er blitt helt overflødig. Broren min har lovet å hente den - men han har somlet ganske lenge, og i mellomtiden har R.E.S. fått låne den i påsken til sin lille jobb. Han bor bare et langt steinkast unna - så jeg antar at det var dette som var enklest for ham.

PS: Jeg har lenge hatt planer om å bruke denne CD-brenneren min til å kopiere over en del LPer til CD og videre derfra til harddisk - men å gjøre slikt i stor skala er litt av en jobb. Jeg overveier sterkt å kjøpe musikken på nytt i CDformat.

nma

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.12.2003
Antall liker
587
Torget vurderinger
1
For dere andre som ikke har en sånn gammeldags CD-opptaker er det bare å koble RIAA-trinnet til line-in på PC'en. Laste ned Audacity (freeware)
Regulere følsomhet/gain på inngangen slik at det blir noenlunde normalisert.
Trykke på RECORD og legge pickup ned på den spinnende plata. Den kutter vel automatisk mellom sporene om jeg ikke tar feil. (eller har mulighet for det)

R.E.S.

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.05.2006
Antall liker
6.834
Torget vurderinger
35
Det er ikke musikk som skal legges over, men en siste hilsen fra morfaren til min mors kollega. Han satt i konsentrasjonsleir under 2. verdenskrig, overlevde, men kom aldri tilbake til Norge. Hilsenen ble spilt inn på en LP-plate sammen med hilsenen til flere andre.

De hilsnene ønsker han forståelig nok å bevare, og min mor kjenner jo til mine tilbøyeligheter innen hifi, og henvendte seg derfor til meg for hjelp.

Roy

Ulf-B

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.05.2008
Antall liker
2.103
Sted
Oslo
Torget vurderinger
20
Dette traff midt i hjerterøttene....

For et så prisverdig formål kan du bare brenne i vei av hjertens lyst. Jeg spanderer de CDene du måtte ha behov for – prøv gjerne med flere innspillinger, slik at det blir best mulig. Det er ikke hver dag man opplever at man bidrar til noe som er viktig for noen. Og ikke stress - ta den tiden du trenger.

Topp Bunn