Politikk, religion og samfunn Oslopolitikken - på rett spor, eller ville veier...?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.404
    Antall liker
    17.098
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    MDG innfører piggdekkstøtte i Oslo.

    Ja, du leste riktig, men det gjelder selvfølgelig for syklister. 4 mill er avsatt til de som kjøper piggdekk til sin sykkel maksimalt begrenset oppdal til 1000,- pr person.
     

    cox

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    24.08.2003
    Innlegg
    1.093
    Antall liker
    284
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    MDG innfører piggdekkstøtte i Oslo.

    Ja, du leste riktig, men det gjelder selvfølgelig for syklister. 4 mill er avsatt til de som kjøper piggdekk til sin sykkel maksimalt begrenset oppdal til 1000,- pr person.
    Man gir penger til menigheten.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.710
    Antall liker
    13.197
    MDG innfører piggdekkstøtte i Oslo.

    Ja, du leste riktig, men det gjelder selvfølgelig for syklister. 4 mill er avsatt til de som kjøper piggdekk til sin sykkel maksimalt begrenset oppdal til 1000,- pr person.
    Er dere ikke glade for at mange sykler om vinteren også fremfor å forlenge bilkøene eller sørge for at folk står ennå tettere stuet sammen på offentlig transport?
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.710
    Antall liker
    13.197
    Klart man er fornøyd med at kommunen bruker penger på fiffen som sykler til kontoret er ikke noe annet å bruke pengene på…
    Er dette en test du bruker på alt av kommunale utgifter eller er det eder og galle som er forbeholdt noe MDG kunne finne på? Kanskje man skulle økte satsene i bomringen for å finansiere mat til folk i matkø? Fiffen som har råd til ikke bare å eie bil men også kjøre den gjennom bomringen kan sikkert fint avse noen kroner til sårt trengende.

    Budsjettet til Oslo kommune er på 565 sider og beskriver hva ca 85 milliarder kroner brukes til. Nå har vi lært at kommunen ikke burde bruke 4 mill på å rekruttere helårssyklister men heller burde bruke midlene på matkøer. Hva mener du om de resterende 84.996 milliardene på budsjettet?

    Det er liten vits i å late som om en kommunes første og eneste oppgave er å drive nødhjelp for trengende. En kommune, og spesielt Oslo, har et tårn av hensyn som skal balanseres og prioriteringer som må gjøres. Det er alltid noe annet å bruke pengene på, avhengig av hvem man spør.

    disclaimer: jeg søkte ordningen i sin tid, men brukte den aldri da det ble hjemmekontor fremfor vintersykling pga corona. Nå har jeg for egne penger uten kommunal støtte kjøpt vinterdekk til sykkelen. De er ikke montert og jeg tviler på at jeg kommer til å sykle særlig i vinter. Da jeg allerede har vinterdekk kommer jeg ikke til å søke denne gangen. Jeg er ikke så lat at jeg tar bilen så om det er kø er det ikke min feil.
     
    Sist redigert:

    Roald

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2005
    Innlegg
    5.267
    Antall liker
    2.505
    Torget vurderinger
    1
    Nope kun en betraktning om idiotbruk av felleskapets midler og mdg har jo vist til gangs at bruk av andre sine penger ikke er noe de bekymrer seg over, og dydeposeringen din imponerer ikke for du viser gang på gang at du ikke evner å sette deg inn i at andres behov er noe helt annet enn dine.

    Er dette en test du bruker på alt av kommunale utgifter eller er det eder og galle som er forbeholdt noe MDG kunne finne på? Kanskje man skulle økte satsene i bomringen for å finansiere mat til folk i matkø? Fiffen som har råd til ikke bare å eie bil men også kjøre den gjennom bomringen kan sikkert fint avse noen kroner til sårt trengende.

    Budsjettet til Oslo kommune er på 565 sider og beskriver hva ca 85 milliarder kroner brukes til. Nå har vi lært at kommunen ikke burde bruke 4 mill på å rekruttere helårssyklister men heller burde bruke midlene på matkøer. Hva mener du om de resterende 84.996 milliardene på budsjettet?

    Det er liten vits i å late som om en kommunes første og eneste oppgave er å drive nødhjelp for trengende. En kommune, og spesielt Oslo, har et tårn av hensyn som skal balanseres og prioriteringer som må gjøres. Det er alltid noe annet å bruke pengene på, avhengig av hvem man spør.

    disclaimer: jeg søkte ordningen i sin tid, men brukte den aldri da det ble hjemmekontor fremfor vintersykling pga corona. Nå har jeg for egne penger uten kommunal støtte kjøpt vinterdekk til sykkelen. De er ikke montert og jeg tviler på at jeg kommer til å sykle særlig i vinter. Da jeg allerede har vinterdekk kommer jeg ikke til å søke denne gangen. Jeg er ikke så lat at jeg tar bilen så om det er kø er det ikke min feil.


    Mdg sitt diktatoriske tilnærming er faktisk litt skremmende og løsningene ofte helt på trynet, enten det gjelder felling av gamle trær eller livsfarlige sykkelveiløsninger, her en liten oppfriskning av tåpelig pengebruk.






     
    Sist redigert:

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.710
    Antall liker
    13.197
    Alle partier driver med mye noe som noen synes er fjas. En bekjent av meg som er passe senior i byråkratiet hadde en del gøy å fortelle fra budsjettforhandlingene mellom regjeringspartiene og SV. Om man gidder å finlese statsbudsjettet finner man mengder av ting som virker merkelig. Disse har fort et 1:1 forhold til hvor ymse politikere kommer fra (nei, jeg kommer ikke til å gi eksempler)

    Det er imidlertid ingen som orker å lese statsbudsjettet i sin helhet så alt dette går godt under radaren.

    Et eksempel som har vært offentlig er at SV forhandlet om en greie rundt amnesti for kirkeasylanter. Det gjaldt en - 1 - familie. I hvilket univers noe slikt har noe i forhandlinger om statsbudsjettet å gjøre må man nok være politiker på riksplan for å skjønne.
     

    torf

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    20.06.2003
    Innlegg
    175
    Antall liker
    185
    Norge har statlig og kommunalt en forvaltning som tilsier at innbyggertallet burde være 50-60millioner.
    Pengesløseriet er enormt.

    Etter min mening burde man gjøre kort prosess og slå sammen alle kommunene innenfor de gamle fylkesgrensene og opprette Østfold kommune, Vestfold kommune, Nordland kommune, etc.
    Finnmark har tross alt færre innbyggere enn Groruddalen og det er kortere avstand til Storting og rådhus i Kirkenes enn der er fra Furuset.

    På et mye lavere nivå er det også milliarder å hente. Et eksempel er IT-virksomhetene til de fire forskjellige helseregionene. Nå innfører Helse-Midtnorge et nytt system som ingen vil ha til over en milliard. Det er heller ikke samme system og leverandør som i de helseregionene. At de i det hele tatt får lov til å gå utenfor standarden er en skandale. Det er enda større skandale at det ikke er en felles IT-tjeneste for hele landet. Staten burde gå inn og styre ved å evaluerer hvilken helseregion som har den beste IT-infrastrukturen og la den overta drift for hele landet. Innsparingspotensialet her er sikkert 5 - 10 milliarder årlig i tillegg til at tre helseregioner hadde fått bedre IT-tjenester.
     

    Dr_BASS

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Innlegg
    4.574
    Antall liker
    1.841
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    Her tror jeg det har skjedd en feil..
    De mener vel ikke piggdekk støtte, heller piggdekk avgift vel.
    Tenk på slitasjen og svevestøvet disse racersyklistene bidrar til.
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.404
    Antall liker
    17.098
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    OBOS bremser nå på boligbyggingen i Oslo.
    Årsak: Boligprisene er nå alt for lave - så det blir for lav lønnsomhet:rolleyes:.

    Ja, "stakkars" OBOS. Overskuddet i fjor var jo bare så vidt over 4 mrd.
     

    Cash 63

    Æresmedlem
    Ble medlem
    14.06.2007
    Innlegg
    11.863
    Antall liker
    26.593
    Sted
    Oslo/Grebbestad
    Beboer parkering som det blitt her i Groruddalen en skikkelig suksess nå vinterstid med masse snø(y) Enveiskjørte veier er det parkering på samme side som fortau så det går ikke og brøyte/strø veier:p Jada.
     
    • Liker
    Reaksjoner: ptb

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.710
    Antall liker
    13.197
    Beboer parkering som det blitt her i Groruddalen en skikkelig suksess nå vinterstid med masse snø(y) Enveiskjørte veier er det parkering på samme side som fortau så det går ikke og brøyte/strø veier:p Jada.
    Det er ikke meningen man skal ha bil i Oslo med mindre man har egen parkeringsplass, det vil bare ta litt tid før folk innser det siden gamle vaner er vonde å vende. Nå er det også et forslag (vet ikke om det er vedtatt) å fjerne kravet til antall parkeringsplasser i nybygg men beholde en maksimumsgrense for antall parkeringsplasser. Intensjonen er, rimelig nok, å bruke arealet til noe mer vettugt enn å parkere biler på.
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.404
    Antall liker
    17.098
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Ja, vettug og vettug fru Blom. Det kommer vel an på øyet som ser - og den enkeltes behov.
    Men, det er jo ikke annet å forvente når det er en miljøorganisasjon som styrer Oslo, utfra ideologi.

    Sirin Stav er jo, om mulig, mer håpløs enn forgjengeren. Nå ligger de jo etter målsettingen om 100km sykkelvei i Oslo, så for å bøte på det har de nå besluttet å iverksette utbygging av sykkelveier i traseer der det ikke var planlagt (mao ikke grunnlag/behov) - kun fordi det er raskt og «enkelt» å gjennomføre.
    Og, da kan de jo skilte med at målsettingen blir nådd:rolleyes:
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.710
    Antall liker
    13.197
    Ja, vettug og vettug fru Blom. Det kommer vel an på øyet som ser - og den enkeltes behov.
    Men, det er jo ikke annet å forvente når det er en miljøorganisasjon som styrer Oslo, utfra ideologi.
    Har null tro på at noe av dette kommer til å bli reversert om/når sammensetningen av byrådet endrer seg.
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.404
    Antall liker
    17.098
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Har null tro på at noe av dette kommer til å bli reversert om/når sammensetningen av byrådet endrer seg.
    Reversert er nok tvilsomt, men retningsendring er jo å håpe på.
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.508
    Antall liker
    7.843
    Torget vurderinger
    0
    Etter min meninog det er kortere avstand til Storting og rådhus i Kirkenes enn der er fra Furuset.
    Kan du utdype den der? Slik den er skrevet nå minner det mest om en strofe fra Øystein Sundes "Det året det var så bratt"
     

    cox

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    24.08.2003
    Innlegg
    1.093
    Antall liker
    284
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Et flott eksempel på sykdommen "Byråkratitis Vulgaris".....
    Nei, ikke tullete byråkrater, de gjør bare det de blir bedt om. Her har man politikere som har vrangforestillinger om alt som handler om bil.

    I gata der jeg bor skal det fjernes 70-80 parkeringsplasser og bygges ekstra utvidet og opphøyd de luxe sykkelfelt (det er allerede sykkelbane her som fungerer helt utmerket til de få som sykler her). Så vidt vi kan se av planene er det ikke tatt hensyn til varelevering til alle butikkene i gata. De må også fjerne et totalfredet hus og mange fredete trær. Dette handler kun oom å oppnå en litt forvridd politisk tankegang uten å ta et eneste hensyn til økonomi og at folk bor og jobber i området.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.710
    Antall liker
    13.197
    Det artigeste med sykkelveiutbyggingen i Oslo er at det virker som at de tror at litt rød asfalt på siden av veien skal få folk som i utgnagspunktet ikke er komfortable med å sykle i trafikk til å begynne å sykle. Utover en og annen person på elsykkel fremstår det for meg som veldig åpenbart, basert på materiell brukt, at de som sykkelpender til jobben har gjort det lenge og ville gjort det uansett. For å nå målene må man vel et sted rundt doble antall syklister i Oslo, det kommer til å bli veldig, veldig tungt.
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.508
    Antall liker
    7.843
    Torget vurderinger
    0
    Det artigeste med sykkelveiutbyggingen i Oslo er at det virker som at de tror at litt rød asfalt på siden av veien skal få folk som i utgnagspunktet ikke er komfortable med å sykle i trafikk til å begynne å sykle. Utover en og annen person på elsykkel fremstår det for meg som veldig åpenbart, basert på materiell brukt, at de som sykkelpender til jobben har gjort det lenge og ville gjort det uansett. For å nå målene må man vel et sted rundt doble antall syklister i Oslo, det kommer til å bli veldig, veldig tungt.
    Neida, det vil gå så greit. Det er bare å forby privatbiler for alle andre enn kommunepolitikere!
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.710
    Antall liker
    13.197
    Bare å ta bena fatt

    Hasteinnfører P-forbud i flere trikkegater (aftenposten.no)

    Bymiljøetaten etablerer midlertidig parkeringsforbud på enkelte strekninger fra januar til mars for å sikre bedre fremkommelighet for kollektivtrafikken. Det melder Oslo kommune mandag.

    Det gjelder følgende strekninger:

    Bogstadveien mellom Jacob Aalls gate og Professor Dahls gate.

    Vogts gate mellom Biermanns gate og Torshovgata.

    Hegdehaugsveien mellom Oscars gate og Grønnegata.


    Kollektivtrafikken, spesielt trikken, får store fremkommelighetsproblemer i vintermånedene på grunn av mange feilparkeringer.

    Dette bidrar til forsinkelser og middelkollisjoner. Tiltaket er nødvendig for å opprettholde et godt kollektivtilbud, selv i vintermånedene.

    P-forbudet vil vare til slutten av mars.
     

    morbid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2018
    Innlegg
    4.073
    Antall liker
    2.533
    parkeringsplassene er vel fulle av snø uansett, det er vel derfor bilene blir stående for langt ut.
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.404
    Antall liker
    17.098
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    ^ Høyst trolig - og da er det jo mye smartere å behandle enn å forebygge:rolleyes:
     
    • Liker
    Reaksjoner: cox

    morbid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2018
    Innlegg
    4.073
    Antall liker
    2.533
    Ja, det er nok komplisert å frakte store mengder snø ut av sentrumsgatene, en plass må den jo ligge, er ikke sikkert lastebiler og frontlastere heller er balsam for kollektivtrafikken
     

    SAL

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.10.2006
    Innlegg
    3.465
    Antall liker
    4.251
    Torget vurderinger
    10
    I Drammen var det en time.........
     

    Roald

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2005
    Innlegg
    5.267
    Antall liker
    2.505
    Torget vurderinger
    1
    15 min hva?? :cool:

    Tipper det hinter til at ingen skal bo lengre unna ett trafikknutepunkt enn 15 minutter å gå, kommer vel fra samme gjengen som vil at ingen skal eie noe og at vi alle skal spise innsekter.
     
    • Liker
    Reaksjoner: cox

    palmaris

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.11.2002
    Innlegg
    1.517
    Antall liker
    882
    Torget vurderinger
    1
    Stemmer det er våt drøm for en grønn politiker
    https://www.weforum.org/agenda/2022/03/15-minute-city-stickiness/


    Begynner så smått i flere europeiske byer
    Ja,det er heilt for jævlig. Rein ondskap om me gjer det slik at alle kan koma seg til ein teneste eller kollektivtransport på mindre enn eit kvarter utan bil. Til å spy av...
     

    Dr_BASS

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Innlegg
    4.574
    Antall liker
    1.841
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    Hvis det samtidig betyr at bilen i praksis forbys så er det forjævlig.
    Og man må ikke glemme at Norges mest trafikkerte vei går gjennom denne byen
     

    Roald

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2005
    Innlegg
    5.267
    Antall liker
    2.505
    Torget vurderinger
    1
    Ja,det er heilt for jævlig. Rein ondskap om me gjer det slik at alle kan koma seg til ein teneste eller kollektivtransport på mindre enn eit kvarter utan bil. Til å spy av...

    Nei kollektivt er helt greit og bør være godt utbygd, problemet er at man gjør hverdagen mye mer strevsom for de som har behov for bil, og hvorfor skal alle tvinges til å bo i blokk/høyhus, minner litt for mye gamle sovjet, arbeidere stuet sammen uten å eie noe som helst.
     
    • Liker
    Reaksjoner: SAL

    tjua

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.08.2012
    Innlegg
    2.293
    Antall liker
    1.733
    Sted
    Bergen
    Disse stakkerne skal jo også ha noe å leve av
    Heimstaden.no

    Eie sitt eget hus, nei det er for bøndene på landet; alle andre skal være leilendinger. Husk at samfunnsutviklingen, på lik linje med moter, går i runder og tar opp tidligere moter,,,
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn