Politikk, religion og samfunn Oslopolitikken - på rett spor, eller ville veier...?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.561
    Antall liker
    13.022
    Tipper det konsolidere ganske raskt og at det ender med 1 app eller 2
    Ja, TØI og andre har vel ment at en anbudsrunde burde vært valgt. Jeg driver ikke med elsparkesykkel så vet strengt tatt lite om hvordan dette funker i praksis, men det virker ganske jobbigt med såpass mange apper og sannsynligheten for å finne en ledig fra en gitt tilbyder må falle dramatisk, basert på stirremetoden er det i alle fall fryktelig mye mer Voi og de grønne enn av de andre, men siden jeg bor litt ute i periferien er muligens mitt datagrunnlag ikke helt representativt.
     

    Hønndjevelen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2010
    Innlegg
    7.027
    Antall liker
    7.627
    Sted
    Oslo
    Om ikke ståmoped bransjen er helt cowboy, noe mange med rette hevder, så må de da klare å ha en overordnet app
    som gjør at selv om det er flere selskaper, så kan kundene forholde seg til en løsning
    Leser at corona støtten til Ruter kuttes, med resultat at kollektiv tilbudet i Oslo reduseres.
    Bedriver Erna den brente jords taktikk for tiden?
     

    morbid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2018
    Innlegg
    4.056
    Antall liker
    2.521
    Ja, TØI og andre har vel ment at en anbudsrunde burde vært valgt. Jeg driver ikke med elsparkesykkel så vet strengt tatt lite om hvordan dette funker i praksis, men det virker ganske jobbigt med såpass mange apper og sannsynligheten for å finne en ledig fra en gitt tilbyder må falle dramatisk, basert på stirremetoden er det i alle fall fryktelig mye mer Voi og de grønne enn av de andre, men siden jeg bor litt ute i periferien er muligens mitt datagrunnlag ikke helt representativt.
    Prøvde når jeg var i Oslo for et par uker siden, det var ganske praktisk for å bevege seg mellom møter på ulike lokasjoner med knapp tid imellom. Alternativet hadde vært taxi for å rekke det.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.613
    Antall liker
    9.169
    Sted
    Trondheim
    Det er da ingen vegetartvang? Før fikk du automatisk kjøttbasert mat og måtte be spesielt om vegetar hvis du ville ha det. Nå får du automatisk vegetarmat, men får annen mat hvis du ber om det. Man har endret fokus, men det er ingen tvang.
    Storm i vannglass.
     
    Sist redigert:

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.613
    Antall liker
    9.169
    Sted
    Trondheim
    For så vidt, men noen vil vel mene at nå har vegetarianere blitt diskriminert i alle år, nå er det kjøtteterne sin tur.

    PS: Jeg er ikke vegetarianer, men min datter er samboer med en, og jeg har oppdaget hvor mye god vegetarmat som finnes.
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.309
    Antall liker
    16.927
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Skjønner ikke hvorfor den ene nødvendigvis skal ha høyere fokus enn det andre. Hvorfor ikke noe så "enkelt" som å sidestille?
    Eeh.. nei, vi snakker jo tross alt om byrådet i Oslo:rolleyes:
     

    ThomasJ

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    03.05.2012
    Innlegg
    52
    Antall liker
    41
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    6
    Flott tiltak!
    Det blir spennende å se hvor mange som forter seg å be om kjøtt eller fisk neste gang de skal på gallamiddag i kommunen.
     

    morbid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2018
    Innlegg
    4.056
    Antall liker
    2.521
    Jeg tenker at flere enn vi tror vil velge vegetaralternativet når de nå faktisk får det skikkelig presentert og prioritert.
    Før har det ofte bare vært samme retten bare at kjøttet er byttet ut med ei litt sliten skive med aubergine
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.613
    Antall liker
    9.169
    Sted
    Trondheim
    Vegetarpizza, quiche med grønnsaker, pasta med tomatsaus (med grønnsaker, men uten kjøtt i) etc... Det er tross alt vegetar og ikke vegan vi snakker om.
    PS: Spiste vegetarpizza i går. Helt utmerket.
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.309
    Antall liker
    16.927
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Det som gjør det litt "spesielt" er jo at det er en politisk beslutning.
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.309
    Antall liker
    16.927
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Hva blir det neste krumspringet?
    At matbutikker kun får ha vegetar fremme i hyllene. Skal man ha noe som inneholder kjøtt må man be om det, slik at det hentes frem fra lageret ;) .
    Det er nok ikke en helt fremmed tanke i hodet på en MDG´r det:cool:
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.309
    Antall liker
    16.927
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Over til noe annet.
    Det lanseres nå spennende planer om å åpne opp større deler av Akershus Festning for publikum, utvide med ulike servicetilbud, utstillinger osv:)
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.561
    Antall liker
    13.022
    Bra inflasjon i bompengene i Oslo om dagen ser det ut til

    Enighet om bompengehopp i Oslo – prisene stiger allerede i september (aftenposten.no)

    Langt på overtid er partene i Oslopakke 3-forhandlingene enige. Det betyr nye bompengepriser, blant annet i et forsøk på å redde Fornebubanen. Bompengene i bompengeringene i Oslo økes med et gjennomsnitt på 40 prosent.

    ...

    Enigheten innebærer også økte bompenger – både for elbil og fossilbiler.

    Allerede før Fornebu-sprekken var Oslopakke 3-forhandlingene i krise. Det var fordi bompengeinntektene har vist seg å være mindre enn det man tidligere forventet. Derfor var det allerede planlagt et raskt hopp i bompengene.

    Etter det Aftenposten kjenner til vil første prisøkning komme allerede 1. september. Den andre vil tre i kraft i 2024.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.613
    Antall liker
    9.169
    Sted
    Trondheim
    Allerede før Fornebu-sprekken var Oslopakke 3-forhandlingene i krise. Det var fordi bompengeinntektene har vist seg å være mindre enn det man tidligere forventet. Derfor var det allerede planlagt et raskt hopp i bompengene.
    Man vil ha kjøring over på elbil, og for å få det har elbiler sluppet bompenger og etter hvert fått lave satser. Og så klages det på at inntektene i bomringen går ned? Hva kan de forvente?
    Aller helst vil man ha folk over på kollektivtransport, men hvorfor skal folk ta bussen/trikken hvis det er billigere og mer praktisk å kjøre? Den eneste løsningen er en kraftig prisøkning for elbiler i bomringen.

    PS: Når jeg er i Oslo tar jeg alltid trikken (eller jeg går), og jeg har sluttet å kjøre bil dit.
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.309
    Antall liker
    16.927
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Det er jo en litt vond sirkel når bompenger skal finansiere utbygging av kollektivtilbudet og sykkelfelt/traseer, slik at privatbilismen går ned - og at bompengeinntektene gjennom det reduseres :unsure: .

    Lurer på hvem som egentlig skulle finansiert MGS´s Oslo-politikk dersom andel bruk av privatbil pr dato var der de har målsetting om.
     
    • Liker
    Reaksjoner: cox

    Larson

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Innlegg
    11.476
    Antall liker
    4.214
    jeg legger merke til hvordan media presenterer enigheten om ny oslopakke. Det som skal bygges og utvikles nevnes ikke med et ord på forsidene. Det som nevnes er at nå går bompengene opp. Det er budskapet. Vi skal være imot sunn byutvikling grunnet bompenger, hilsen media. En sint og redd befolkning selger aviser og klikk.

    Normal praksis ute i verden er at eiendomsbaroner må betale for infrastrukturen når de skal utvikle et område. Fornebubanen skulle vært betalt av de som bygde på Fornebu for 25 år siden. I stedet må hvermannsen ta regningen i god klassisk privatiser profitten og sosialiser kostnadene. Frp sutrer nå over bompengene, partiet som har økt bompengene mest i noen regjering. Det er også partiet som tillot at fornebu ble utviklet uten noen t-bane. Det er også partiet som sikret ny E18 til bærum som er et bompengesluk uten like.
     

    BeetleBug

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.06.2009
    Innlegg
    6.371
    Antall liker
    12.374
    Sted
    Sørlandet
    Fornebubanen er det største idiotprosjektet i nyere tid her i landet. Alle vi som bor/har bodd på Formebu vet at det aldri har vært behov for noen bane. Eksisterende bussruter har overkapasitet og dem kunne når som helst valgt å gjenåpne hurtigbåten som dem stengte ned for å øke presset på bussene når prosessen hang i en tynn tråd en stund.

    -BB-
     
    • Liker
    Reaksjoner: ptb

    tjua

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.08.2012
    Innlegg
    2.204
    Antall liker
    1.679
    Sted
    Bergen
    Flertallet vil jo ha det sånn så da er det bare å kjøre på.
    Var så uheldig å forville meg inn i Oslo med bil for et par år siden. D skal ikke skje ingen med mindre noe stort lokker.. Og i så måte så funker MDG politikken helt fint. Man tenker seg nøye om før man drar til Oslo, ihvertfall med bil

    Og for oss fra landet, intet glæder oss mer en at skattetyvene i Oslo no må betale meir for å benytte seg av statens felles infrastruktur anlegg til innbyggernes beste, vel forfordelt i stor mengder til Oslo på bekostning av distriktene. Sjekk veikvaliteten i vest, langs kysten og i nord der eksportnæringen eksporterer for milliarder. Ta en tur i vårløysinga utpå Senja, Arnøy, Gloppen, ++ også kan man kanskje vurdere klaging på nytt

    Test spørsmål; hvor langt fra/utenfor BeRRRRgen, norges nest største by - en småby i europa, men likevel- må man kjøre før man treffer en 80 sone på Europaveien? hvor lang er den 80 sona? hvor langt må man kjøre fra BeRRRRgen før man treffer en 90 sone, 100 sone, 110 sone og 130 sone (gud forby). Hvor mange km med dobbelspor på jernbanen er det rundt BeRRRgen?

    Hvor mange busser passerer daglig Hatteng, et sted langs E6?

    Nei, Oslo folka har godt av å betale litt for sin glimrende og vel utbygde vei/tog infrastruktur
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.309
    Antall liker
    16.927
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Normal praksis ute i verden er at eiendomsbaroner må betale for infrastrukturen når de skal utvikle et område. Fornebubanen skulle vært betalt av de som bygde på Fornebu for 25 år siden. I stedet må hvermannsen ta regningen i god klassisk privatiser profitten og sosialiser kostnadene.
    Helt enig i akkurat dette.
    På lik linje med de som nå må betale (omtrent en million pr husstand) for utvidelse av en liten stikkvei, fordi en utbygger skal tjene seg rik på å bygge ut en tomt innerst i veien.
    Komplett uforståelig galskap.
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.309
    Antall liker
    16.927
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Litt usikker på om jeg finner det interessant, frustrerende eller... tja:) .

    Jeg refererer til gårsdagens intervju med den mest fanatiske av MDG´rne (Eivind Trædal) i Oslo-bilaget til Aftenposten.
    Som nå medlem av 17 mai komiteen har han "funnet opp" sin egen tolkning av hva 17 mai egentlig er, og det ble det naturlig nok litt støy av.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.561
    Antall liker
    13.022
    Helt enig i akkurat dette.
    På lik linje med de som nå må betale (omtrent en million pr husstand) for utvidelse av en liten stikkvei, fordi en utbygger skal tjene seg rik på å bygge ut en tomt innerst i veien.
    Komplett uforståelig galskap.
    Nå tapte kommunen så det sprutet i retten for litt siden i en av diss sakene og de valgte å ikke anke dommen så hva som skjer nå er litt i det blå, men så vidt jeg har skjønt så må kommunen kraftig redusere hva de kan kreve, om noe, hva utbygger kan pålegges og følgelig hva de berørte skal være med på å betale for. Praksisen har visstnok vært som den er i flere ti-år i Oslo, men det er først i det siste det har blitt en del fokus på det - delvis fordi kravene har blitt ganske mye høyere enn hva de har vært tidligere. En del av de større utbyggerene har også valgt å bare ta kostnaden selv siden prosessene rundt refusjon typisk tar flere år og de ikke vil vente så lenge.

    Det er for øvrig ikke primært en Oslo-sak, lovverket som regulerer dette er vedtatt av Stortinget. Det jobbes så vidt jeg vet med en lovendring på Stortinget, men det tar flere år før den eventuelt er klar.

    Hvordan Oslo Kommune politisk skal forholde seg til dette er det forsåvidt de selv som avgjør regner jeg med, men det er vanskelig å se at de har noen hjemmel til å velte alt av kostnader over på utbygger.
     
    Sist redigert:
    U

    Utgatt24668

    Gjest
    ^ Jeg synes bystyret gjorde en god jobb under pandemien - stort sett - og opplever at Raymond har bakkekontakt med folket, med et stort unntak av økonomien. Det har han, og ikke minst hans venner i MDG, virkelig et forbedringspotensial, til tross for økte inntekter (eiendomsskatt).

    Vedrørende kostnadsfordeling mht utbygging og infrastruktur er dette et stort problem i flere kommuner. Man får ikke bygget ut raskt nok grunnet omkamper - mens boligprisene stiger på en usunn måte.
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.309
    Antall liker
    16.927
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Feilposting.
     
    Sist redigert:

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.309
    Antall liker
    16.927
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Fyrverkeri til besvær.
    Det er bekymringsverdig at du får tillatelse til fyrverkeri-show om du er en bemidlet aktør som har lyst til å tøffe deg
    mener SV i Oslo - og miljøaktivisten Eivind Trædal henger seg selvfølgelig på.
    Forslaget om å forby privat fyrverkeri, fremmet av MDG, ble nedstemt.
    Fyrverkeriet 18 mai i Oslo ble avholdt etter at alle nødvendige tillatelser var innhentet.
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.309
    Antall liker
    16.927
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Ekstra inntekter velter inn i Oslo kommune om dagen. Allikevel er det i budsjettet lagt opp til store økninger i alle kommunale avgifter.
    Raymond kaller det et "krisebudsjett", men det virker allikevel å være rikelig med midler til byrådets fanesaker.

    Men, det gjenspeiler vel at det er valg neste år.
     

    cox

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    24.08.2003
    Innlegg
    1.091
    Antall liker
    284
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Ekstra inntekter velter inn i Oslo kommune om dagen. Allikevel er det i budsjettet lagt opp til store økninger i alle kommunale avgifter.
    Raymond kaller det et "krisebudsjett", men det virker allikevel å være rikelig med midler til byrådets fanesaker.

    Men, det gjenspeiler vel at det er valg neste år.
    Sykkelveier svært få bruker til 600 millioner
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.309
    Antall liker
    16.927
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    ^ Slik tellerne er plassert, så vil jo én tur/retur jobb fort kunne gi 6-8 registrerte passeringer.
     
    • Liker
    Reaksjoner: cox

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.561
    Antall liker
    13.022
    ^ Slik tellerne er plassert, så vil jo én tur/retur jobb fort kunne gi 6-8 registrerte passeringer.
    Forsåvidt, men selv om man passerer flere tellere så er jo hver enkelt passering en indikasjon på at en sykkelvei faktisk brukes av noen.

    Som ganske ivrig syklist er jeg godt under middels imponert av sykkelveiutbyggingen i Oslo. Noen av de er helt absurde og jeg sliter med å skjønne hva de faktisk har tenkt på innimellom. Men det er vanskelig når det skal presses inn uten å være tenkt på det helt fra starten siden tilgjengelig veibredde normalt er et knapt gode så da blir det litt såder. Bør være rimelig komfortabel med å sykle i trafikk før man begynner med sykkelpendling i Oslo i alle fall.

    Jeg kommer utenfra (Nordstrand) og skal kun inn til randsonen av sentrum så jeg sykler det aller meste av strekningen i adskilt felt uten å måtte dele veibanen med biltrafikk, men når man kommer inn i suppa så ser det fort ganske annerledes ut.

    Jeg er imidlertid stor tilhenger av ethvert tiltak som gjør det kukent å være bilist i Oslo sentrum og pendle med bil, men jeg har registrert at en del ikke deler den oppfatningen...
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.309
    Antall liker
    16.927
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Jeg er imidlertid stor tilhenger av ethvert tiltak som gjør det kukent å være bilist i Oslo sentrum og pendle med bil, men jeg har registrert at en del ikke deler den oppfatningen...
    Innenfor Ring 3 og m/unntak av riks- og europaveinettet (som i sine ulike traseer går igjennom byen) er jeg enig med deg i.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.561
    Antall liker
    13.022
    Om man blir sur hver gang man passerer en bomstasjon i Oslo så kan man kanskje finne en viss trøst i at det kunne vært verre. Kunne f.eks bodd på Haramsøya utenfor Ålesund


    I en annen sak om samme bompassering stod det om noen som måtte betale 1300 kroner for hvert lastebillass ifm husbygging. Var generelt krevende å få noen til å jobbe der ute.


    Bompengepriser Nordøyveien
    Vis mindre
    Takstgruppe 1 (kjøretøy inntil 3500 kg)
    Full pris:
    219 kroner
    Med autopass-avtale: 175,20 kroner
    Nullutslippskjøretøy: 87,60 kroner
    Takstgruppe 2 (kjøretøy fra 3501 kg)
    Full pris:
    657 kroner
    Med autopass-avtale: 657 kroner
    Nullutslipp: 0,00 kroner
     
    • Liker
    Reaksjoner: SAL

    torf

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    20.06.2003
    Innlegg
    175
    Antall liker
    185
    Et hus på 200m2 koster ca 3mill på Haramsøy.
    I Oslo koster et hus på 200m2 ca 16mill.
    Man får kjørt noen ganger i bommen for 13mill..
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn