Politikk, religion og samfunn Oslopolitikken - på rett spor, eller ville veier...?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • AndersR

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.05.2011
    Innlegg
    5.063
    Antall liker
    3.738
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Er det noen her inne som ferdes i byen på sykkel og som synes at de rødgrønne har fått omdisponeringen av veibredde og sykkeltilretteleggingen fint til? Altså at det har blitt bra for sykling, og med brukbar «bang for the buck» både når det gjelder kostnadene og redusert fremkommelighet for øvrig trafikk? Helt ærlig?
    Sykkelsatsingen under Stang-ledelsen var jo også ganske... spesiell. Ambisiøs, men fullstendig uten retning eller reell hensikt. Det som gjør det litt verre nå er at MDGerne gir utrykk for at det er DETTE de kan, og DETTE de brenner for. Men allikevel tråkker totalt i sin egen felle og beviser at de har null kompetanse innenfor sitt stjernefelt.
    Altså, MDG-Berg klarer jo ikke engang å feste en sykkelhjelm på sitt eget hode på korrekt måte. Hvor overbevisende er det? Og det er vel dette som er grunnen til at de faller hardere enn sine forgjengere. Ingen forventet at Høyreledelsen egentlig brydde seg om syklisme i Oslo, annet enn at det ser veldig fint på i en powerpointpresentasjon i valgkampen. Alle visste jo at de i beste fall håpet på å få et par biler mindre i køen foran seg når de kjørte bil til sentrum. Men MDG har satt seg så høyt at når de nå faller av akkurat de samme grunnene som Høyre gjorde, så synes det veldig mye bedre.

    Tyngdekraften er nådeløs.
     

    Ingeniøren

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.11.2007
    Innlegg
    4.255
    Antall liker
    1.158
    Sted
    Tranby
    Torget vurderinger
    7
    Kan man egentlig forvente at politikere får til noe annet enn skatter og avgifter ?
     
    Sist redigert:
    Z

    Zomby_Woof

    Gjest
    Er det noen her inne som ferdes i byen på sykkel og som synes at de rødgrønne har fått omdisponeringen av veibredde og sykkeltilretteleggingen fint til? Altså at det har blitt bra for sykling, og med brukbar «bang for the buck» både når det gjelder kostnadene og redusert fremkommelighet for øvrig trafikk? Helt ærlig?
    Sykkelsatsingen under Stang-ledelsen var jo også ganske... spesiell. Ambisiøs, men fullstendig uten retning eller reell hensikt. Det som gjør det litt verre nå er at MDGerne gir utrykk for at det er DETTE de kan, og DETTE de brenner for. Men allikevel tråkker totalt i sin egen felle og beviser at de har null kompetanse innenfor sitt stjernefelt.
    Altså, MDG-Berg klarer jo ikke engang å feste en sykkelhjelm på sitt eget hode på korrekt måte. Hvor overbevisende er det? Og det er vel dette som er grunnen til at de faller hardere enn sine forgjengere. Ingen forventet at Høyreledelsen egentlig brydde seg om syklisme i Oslo, annet enn at det ser veldig fint på i en powerpointpresentasjon i valgkampen. Alle visste jo at de i beste fall håpet på å få et par biler mindre i køen foran seg når de kjørte bil til sentrum. Men MDG har satt seg så høyt at når de nå faller av akkurat de samme grunnene som Høyre gjorde, så synes det veldig mye bedre.

    Tyngdekraften er nådeløs.
    Apropos:

    67501133.jpg

    Sykkelfolket har flira mye over gaffelen bak-fram (nei det er ikke en av de modellene som skal ha bremsekaliperne bak gaffelbeina), men jaggu er det litt å ønske seg mtp montering av hjelm også.
     

    totte

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.04.2007
    Innlegg
    7.296
    Antall liker
    2.499
    Torget vurderinger
    0
    Jeg bor ikke i den byen, og vil gjerne ha flere eksempler med billedillustrasjoner, totte. :)
    Jeg benyttet anledningen når jeg løp langs Ring 2 i sted. Rett ved der jeg bor er det dukket opp et sykkelfelt (feid fullt av grus og skitt som slike felt skal være) som erstatning for bilfeltet et stykke, men ser man over til andre side av krysset: borte!

    4780E53B-72CC-4C6A-A9B2-D4CF14C3CD14.jpg 6E76B737-369D-46BA-A885-471EA0B1A3AC.jpg

    Her er det sikkert tenkt at man skal sykle i veien videre, eller på fortauet, eller snu og sykle hjem igjen. Tilrettelegging for flere muligheter altså - valgfrihet.
     

    totte

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.04.2007
    Innlegg
    7.296
    Antall liker
    2.499
    Torget vurderinger
    0
    Kommer man litt lenger opp, til krysset der man kan komme fra Kierschows gate til Kirkeveien, så ser man på sin høyre side en virkelig perle.

    A2C3CE3F-764E-4628-843E-8AB6965BE824.jpg

    Her skal både syklister og bilister få vise at fletting, mingling og kryss og tvers er noe vi behersker her i byen. Denne bør prøves med både 2 og 4 hjul. Ekstra artig er det at løsningen er eldre enn den nye Byregjæringa, og viser at det bedritne sykkelprosjektets kjerne og identitet lever uten Lan Marie. Det Lan Marie har bidratt med er å sette trykk bak dritten, og det skal det ikke kimses av.
     
    Sist redigert:

    totte

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.04.2007
    Innlegg
    7.296
    Antall liker
    2.499
    Torget vurderinger
    0
    Om man nå kommer fra Kierschows gate og via rett eller gal fil får tatt til høyre inn Kirkeveien: Hvor er sykkeltraseen blitt av?
    38790DB6-C098-4196-8935-D54D3BED70F9.jpg

    Heilt borte! Har de glemt oss?
    Noen vil sikkert holde seg i veibanen, andre tråkle gjennom fotgjengere og alle som står på samme fortau og venter på en av bussene. Men det finnes frelse der fremme, for plutselig:

    78CF1FB0-ECE5-4F34-B2D8-7D9B16936B6E.jpg
     
    Sist redigert:

    totte

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.04.2007
    Innlegg
    7.296
    Antall liker
    2.499
    Torget vurderinger
    0
    Og nå går det fint en stund, selvsagt sett bort fra at sykkelfeltet har et fint innslag av forgjengere og at den gjengse syklist ligger plassert midt i feltet, som for ikke å falle utenfor, hvilket gjør forbikjøringer problematiske, eller som det vel heller bør skrives, utfordrende.

    Men så kommer strekningens nøtt ved innkjørselen til sykehuset:

    C5E26515-6A0D-4CED-9AD0-5E79D4EDBD73.jpg

    Frem til noen få meter gjenstår er sykkelbanen helt klart på «gang- og sykkelvei» adskilt fra veibanen, der syklister har vikeplikt for biler som svinger til høyre, men i krysset er den nesten umerkelig gått over til å være sykkelfelt i veibanen med forkjørsrett for syklende som skal rett frem. Fiffig, og et flott utgangspunkt for den amerikanske kjøreleken «chicken». Hvem feiger ut først? Dessuten, om uhellet skulle være ute så er det veldig lett å skylde på andre.
     
    Sist redigert:

    totte

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.04.2007
    Innlegg
    7.296
    Antall liker
    2.499
    Torget vurderinger
    0
    På en skala fra 0 til 10, hva skal man gi Sykkelprosjektet? Jeg går for en sterk minus sju. Hvorfor ikke minus ti, spør du kanskje? Fordi prosjektet pågår fortsatt, har 18 fulltidsansatte, og da er det greit å ha noen minuspoeng å gå på. Jeg er egentlig redd for at tre er for lite. Husk at jeg bare har vist litt fra den ene siden av en vei. Her er noen bilder av work in progress i motsatt kjøreretning:

    E01846EF-C25C-4128-B063-2F394125DD90.jpg 89F88FFE-FFAC-4DFF-8797-D3AABD4F6ABA.jpg
     
    Sist redigert:
    Z

    Zomby_Woof

    Gjest
    Bildene dine har ramla ut, totte.

    Ellers synes jeg denne fra Haugerud er nydelig.

    3182397328 (1).jpg

    Sykkelfelt på fortauet. Legg merke til rekkefølgen: Leskur, fotgjengerfelt, sykkelfelt, sykkelfelt, busslomme.

    Man må ha tunga rett i munnen. Her er den farlige situasjonen at bussen stopper når syklisten passerer mellom leskuret og busslomma. En smule kontraintuitivt, men et par kollisjoner mellom syklist og fotgjenger så skjønner man det.
     

    totte

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.04.2007
    Innlegg
    7.296
    Antall liker
    2.499
    Torget vurderinger
    0
    Og merk: de 18 fast ansatte i Prosjektet bygger og graver ikke selv. De planlegger. Med de rødgrønnes handlingskraft og gjennomføringsevne har vi fortsatt mye å glede oss til.

    Totte, aspirerende hverdagsbilist.

    Edit: @Zomby: bildene ble lastet opp på vanlig vis og var synlige, med ble etter et par visninger konvertert til vedlegg, uvisst av hvilken grunn. Gir opp å ordne det. Kan bildene ses bed å klikke på linkene?
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.550
    Antall liker
    15.572
    Torget vurderinger
    2
    Ja. Jeg ser at flere gamle sykkelstier trekkes frem fra glemselen. Heldigvis skal det brukes 11 milliarder på å løse disse utfordringene. Ttt.
     
    Z

    Zomby_Woof

    Gjest
    Ljabru er ny.

    Åkebergveien er også ny. Den i Åkebergveien var forresten nyttig i vinter, eneste plassen man kunne ta seg trygt fram til fots i vinter.
     

    totte

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.04.2007
    Innlegg
    7.296
    Antall liker
    2.499
    Torget vurderinger
    0
    Nå virker bildene hos meg
     

    totte

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.04.2007
    Innlegg
    7.296
    Antall liker
    2.499
    Torget vurderinger
    0
    Ja. Jeg ser at flere gamle sykkelstier trekkes frem fra glemselen. Heldigvis skal det brukes 11 milliarder på å løse disse utfordringene. Ttt.
    Er du optimistisk eller sarkastisk?
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.550
    Antall liker
    15.572
    Torget vurderinger
    2
    Ja. Jeg ser at flere gamle sykkelstier trekkes frem fra glemselen. Heldigvis skal det brukes 11 milliarder på å løse disse utfordringene. Ttt.
    Er du optimistisk eller sarkastisk?
    Jeg har oppholdt meg lenge i både Amsterdam og København. I sistnevnte by har jeg bodd i flere år og deltok i sykkelkulturen der. Vi har ingen sykkelkultur i Norge og byplanleggere, syklister og bilister har mye å lære. Men, ulemper i Oslo med kupert terreng (sammenlignet med byene jeg nevner) oppveies av populariteten til elsykler og skaper noen spennende muligheter for å bli kvitt biler.

    Har selv kritisert noen stupide sykkelstiløsninger, både her inne og i andre sammenhenger. Bl.a. den tåpelige rødmalingen som anvendes. I utlandet freser man ut asfalten og legger hardtec bane i sykkelstiene, varig løsning som ikke slites vekk på en sesong.

    Byen kommer til å fortsette å bruke penger på sykkelstier og mobilitetsløsninger etter "traffic calming" prinsipper og når det hele står der, etter en del prøving og feiling, vil det bli langt triveligere å ferdes i byen. Etter tiår med stillstand når det gjelder nødvendige løsninger er det bra at det har løsnet.
    Er blitt fortalt at bruken av malte stier skyldes at man ønsker å vurdere flyt og annet, før man lager permanente baner. Det tror jeg er en etterrasjonalisering.

    (Forøvrig - jeg er ikke lenger medlem av MDG, men ville applaudert samme sykkelløsninger fra Frp, selv om sannsynligheten for sånt er lik 0 derfra. Vi får satse på at noen i Frp begynner å importere elsykler, kanskje samme som importerer snøscootere kan slå til? < eksempel på sarkasme.)
     

    totte

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.04.2007
    Innlegg
    7.296
    Antall liker
    2.499
    Torget vurderinger
    0
    Her er vi noe så innforjævlig uenige. Problemet er ikke «noen stupide løsninger» som kan ryddes unna etter litt «prøving og feiling». Problemet er at prosjektets kjerne er elendig. Jo mer tid og penger de bruker, desto verre blir det. Og det blir ikke triveligere å ferdes i byen, og jeg skal gi mitt solide bidrag til mistrivselen og den dårlige stemninga. Det er noe jeg faktisk kan.
     

    totte

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.04.2007
    Innlegg
    7.296
    Antall liker
    2.499
    Torget vurderinger
    0
    https://www.nettavisen.no/meninger/gunnarstavrum/parkerte-kritiske-tall-i-skuffen/3423477862.html

    Flere interessante ting med denne saken. At de rød-grønne ikke formidler den folkemeningen som ikke sammenfaller med deres egen agenda er vel bare som forventet fra den kanten, og sikkert en rekke andre kanter også. Men når man ser på hva folk har svart at er viktig for at de skal bruke sentrum, eventuelt bruke det mer enn i dag, så blir det litt komisk:

    svar.jpg

    Over halvparten synes det er viktig med "flere kulturtilbud". Folk som synes det er få få kulturtilbud i Oslo sentrum til at de er interessert i å dra dit kan avskrives. Hva sånne folk klarer å lire av seg av betraktninger kan ikke tillegges noen vekt. Det er nok de samme folka som sier at de ville syklet året rundt, i sludd og tåke, om det bare var mer tilrettelagt.

    Eller det kan være at de har tolket spørsmålet og svarene slik at de har ment at grunnen til at de drar til sentrum er alle tilbudene som allerede er der, og ikke at de trenger fler. Man kan jo spekulere i hva som er motivasjonen for å utforme spørreundersøkelser som er så lite egnet til å avdekke hva folk egentlig mener. Uansett så skal vi visst nå få "pop-up bibliotek, et gatekunstprogram og såkalt «samskaping» ved å arrangere pop-up verksteder i sentrum". Sentrum vil innvaderes av nye brukergrupper. Det var dette de savnet.
     

    totte

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.04.2007
    Innlegg
    7.296
    Antall liker
    2.499
    Torget vurderinger
    0
    https://www.nrk.no/norge/mdg-om-bilfritt-sentrum_-lov-a-kjore-til-eiendommene-1.14029078

    Hansson tror at det er innenfor Ring 1 at tjenestetransport og brannbiler står og stamper i kø. Fint om noen som kjenner ham kan ta ham med på bytur.

    – Næringslivet trives i gågater. Vi skal få all tjenestetransport til å gå smidig, og ikke i kø. Vi skal få brøytebiler og brannbiler til å komme frem istedenfor å krasje i parkerte biler, sa Hansson.
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Litt om Raymond, den forvirrede svenskifiserte evneveike nissen som noen har satt til å lede Oslo.


    ---

    Kjetil Rolness

    BEGREPET SOM IKKE KAN NEVNES.

    Ungdom ned til 13-14 årsalderen rekrutteres som løpegutter og redskaper til å spre frykt. Foreldre trues til å betale opp til en halv million til kriminelle gjenger etter trusler om ekstrem vold. Rektorer og borettslag varsler om "en dramatisk utvikling i sitt nærmiljø, der vold, trusler, narkolanging og gjengoppgjør skjer mye oftere enn noensinne og blant svært unge?"

    Dette skrev Jan Bøhler i en kronikk VG i går om situasjonen i enklete bydeler i Oslo. Ingen har fullt denne utviklingen tettere enn han. Men i dag, i samme avis, kan hans partifelle Raymond Johansen fortelle at bydelene er trygge, at det dreier seg om "enkelthendelser", og at bare én prosent av de unge er kriminelle gjengangere.

    Vart du mindre skremt no'?

    Det såvisst forståelig at byrådslederen tar avstand fra overdrivelser, krisemaksimering og urimelig kritikk av politiet. At man ikke kan sette likhetstegn mellom Sverige og Norge når det gjelder utenforskap, gettodannelser, og gjengkriminalitet. Heller ikke Bøhler sier at vi _har_ svenske tilstander i Groruddalen, men at det illevarlsende tegn på at vi går i samme retning. Og han foreslår en rekke konkrete, konstruktive mottiltak.

    Men Raymond Johansen er opptatt av retorikk. Han sier at svenske tilstander er "fullstendig tåpelig og fordummende begrep".

    Men det er ikke vanskelig å gi dette begrepet saklig og dokumentert innhold. De som følger de nesten daglig rapportene til Tino Sanandaji på Facebook, vet hvor ille tilstandene er.

    Så dette handler om noe annet. Alle skjønner hvorfor Johansen må ta avstand fra begrepet. "Svenske tilstander" er blitt et "FrP-begrep". På samme måte som "nærområdene." Sylo Taraku foralte i et intervju nylig - lattermildt - at han måtte styre unna dette begrepet og heller snakke om "regionale programmer", for ikke å bli misforstått og satt i båser han ikke føler seg hjemme i. Så da har jeg et forslag til Johansen og Ap. Bruk begrepet "nabolandsituasjonen". Sånn:

    "Det er viktig slik at politiet får mer ressurser så vi unngår nabolandsituasjonen."

    Intervjuet med Johansen:
    https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/6ngb38/raymond-johansen-oslo-er-trygt


    Kronikken til Bøhler i går:
    https://www.vg.no/nyheter/meninger/i/1k3Ene/de-unge-spoer-hvorfor-tas-ikke-gjenglederne
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.550
    Antall liker
    15.572
    Torget vurderinger
    2
    Mark Watts i C40 om Oslos fremtidsstrategier. Til gretne gamle gubber er å melde at inkubatorer og industri ser med veldig positive øyne på hva som foregår. Ikke minst Norge 203040, som ser Oslo som utviklingslaboratorium for løsninger som kan selges verden over.
    (Jeg har sett elektrisk gravemaskin ...)

    I artikkelen er det en link til Oslos Climate and Energy Strategy. Den bør man laste ned:

    C40

    Verdt å ha i bakhodet at klimagassutslipp fra Oslo steg med 25% fra 1990 til 2015, og at de nå er kjapt på vei ned. Allerede nå selges løsninger utviklet i Oslo i utlandet.
     

    totte

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.04.2007
    Innlegg
    7.296
    Antall liker
    2.499
    Torget vurderinger
    0
    Fra C40-linken:
    «As C40’s ‘Deadline 2020’ analysis makes clear, the world and each city within it has a finite carbon budget to use if we are genuinely attempting to stay within the ‘safe’ boundaries of climate change defined by climate scientists.»

    Within the safe boundaries. Defined by scientists. Så flott, da gitt.
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.309
    Antall liker
    16.927
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    (Jeg har sett elektrisk gravemaskin ...)
    Har vært i handelen lenge det - på Toys`r Us;)

    Fra spøk til "alvor". Det er helt flott at Oslo´s politikere har ambisjoner og målsettinger om å nå ulike klimamål - og budsjetterer deretter. Men - enkelte tidssatte mål mangler en helhetlig realisme i mulig gjennomføring, og er dermed i mitt hode mer å anse som visjoner. Mål om 100% elektrifisering av busser i Oslo (og regionstraffiken inn til Oslo) er ett av de.

    Ruters foreløpige rapport:
    http://mm.aftenposten.no/dokumenter/2018-03-05_Rapport%20Utslippsfri%20kollektivtransport%20i%20Oslo%20og%20Akershus%20.pdf
     

    totte

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.04.2007
    Innlegg
    7.296
    Antall liker
    2.499
    Torget vurderinger
    0
    Man kunne kanskje tenkt seg at Ring 2 fortsatt var work in progress, og at sykkelfelt som kommer og går, obskure kryssløsninger osv vil være ryddet opp i når prosjektet er ferdigstilt, men nei. Skiltingen viser at prosjektet ferdigstilles nå, så det blir ikke bedre enn det blir når de siste påbegynte strekkene er asfaltert. De kraftidiotiske løsningene blir som vist tidligere i tråden, trolig akkurat som planlagt. Som nevnt var det titalls meter veibredde til rådighet og det er gjort ganske omfattende endringer, og dette er hva de fikk til. Vi gratulerer og ønsker lykke til med resten av byen.

    Og det er ikke nødvendig å bygge etter prøve&feile-metoden. En på tegnebrettet åpenbart idiotisk løsning må ikke prøves for å høste erfaringer.
     

    Vebbis

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    13.03.2008
    Innlegg
    570
    Antall liker
    382
    Torget vurderinger
    1
    Man kunne kanskje tenkt seg at Ring 2 fortsatt var work in progress, og at sykkelfelt som kommer og går, obskure kryssløsninger osv vil være ryddet opp i når prosjektet er ferdigstilt, men nei. Skiltingen viser at prosjektet ferdigstilles nå, så det blir ikke bedre enn det blir når de siste påbegynte strekkene er asfaltert. De kraftidiotiske løsningene blir som vist tidligere i tråden, trolig akkurat som planlagt. Som nevnt var det titalls meter veibredde til rådighet og det er gjort ganske omfattende endringer, og dette er hva de fikk til. Vi gratulerer og ønsker lykke til med resten av byen.

    Og det er ikke nødvendig å bygge etter prøve&feile-metoden. En på tegnebrettet åpenbart idiotisk løsning må ikke prøves for å høste erfaringer.
    Leser side opp og side ned her på sentralen om at alt må prøves og har man ikke prøvd så vet man ikke om det fungerer eller ei. Kanskje de har rett, det er virkelig slik verden fungerer? ;)
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Krigen mot biler i Oslo begynte mange år tilbake. Fin gjennomgang her.

    Morsom gjennomgang også. Det var bilene som angrep først.

    https://www.vg.no/nyheter/meninger/i/OnJQQw/trafikkrigens-siste-slag
    Krigen mot biler er vel et godt eksempel på hvorfor dette kommer fra folk med skylapper og liten begavelse. Joda, eksosbiler, eksosbusser og eksoslastebiler er noe svineri i for stor konsentrasjon der mange bor, byer kaller vi slikt gjerne. Men i motsetning til å være i mot lokale utslipp som hadde forklart røykelovsreferansene så bikker det hele om i en sosialistisk tanke om at folk ikke skal ha lov til å disponere egne transportmidler som er mer avanserte enn en sykkel eller et akebrett. Det viktigste her er å frata individets selvråderett og underlegge seg det OFFENTLIGE, som selvsagt skal være kontrollert av dem. Det er mange land som har det slik.

    Jeg liker gågater, og parker og torg ... men dette hatet mot personlig transport kan de reise til Helvete med. Joda, kinesere og nordkoreanere må finne seg i slikt, men faen heller, ikke nordmenn som er verdt noe.
     

    Dr Dong

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Innlegg
    14.505
    Antall liker
    14.002
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1
    «sosialisme» og «kommunisme» - dine nye favorittutrykk - har null forklaringskraft i denne (og andre) sammenhenger, Deph. Ingen grunn til at tenkende mennesker - som deg - skal bedrive selvforskyldt fordummingstaktikk på seg selv.
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.309
    Antall liker
    16.927
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Krigen mot biler ...osv
    Jeg er vel ikke helt uenig med deg. Dette er jo helt i tråd med det grunnleggende i MDG´s (og deler av den øvrige venstresidens) politikk.
    Et privat eiet kjøretøy for å individuelt frakte seg og sine når- og hvor enn det måtte passe, er jo en uting som et bysamfunn ikke er tjent med må vite.
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    «sosialisme» og «kommunisme» - dine nye favorittutrykk - har null forklaringskraft i denne (og andre) sammenhenger, Deph. Ingen grunn til at tenkende mennesker - som deg - skal bedrive selvforskyldt fordummingstaktikk på seg selv.
    Det å ha et intenst hat mot privatbilismen og naiv glød for alt det kollektive, offentlige og statlige i stedet bør få alle varselllamper til å gløde. for dem er det ravende likegyldig om vi snakker om nullutslipp eller ikke, og det er renspikket rød ideologi enten du vil innse det eller ikke. Når et spyende dieseldyr av en buss er å foretrekke fremfor enkle lette nullutsipskjøretøy i privat hende så handler det ikke om miljø, ikke om luften noen puster i, men om at det skal være tvingende kollektivt eller så dyrt at kun de rikeste kan ignorere det.

    Hvorfor denne fornektelsen?
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Krigen mot biler ...osv
    Jeg er vel ikke helt uenig med deg. Dette er jo helt i tråd med det grunnleggende i MDG´s (og deler av den øvrige venstresidens) politikk.
    Et privat eiet kjøretøy for å individuelt frakte seg og sine når- og hvor enn det måtte passe, er jo en uting som et bysamfunn ikke er tjent med må vite.
    Bysamfunn er bare starten. Målet er å frata flest mulig mennesker retten til privat transport og tvinge dem over på offentlige løsninger, samme om det er aldri så skadelig for miljøet og kloden. grovt forurensende kollektivtransport vil alltid vinne over miljøvennlige løsniner så lenge slike folk kontrollerer partiet. Dette vannmelonpartiet seiler under falsk flagg.

    Tulingene klarer ikke en gang å velge en leder, men må først velge en person de vil ha .. og så innkvotere et kjønnsalibi som motvekt for å være identitetspolitisk korrekte. Inkonsekvent som de er har de dog latt være å kvotere inn en dverg, en multihandicappet, en same, en somalier, en transvestitt og en med et ekstra sett med tær i "ledergruppen" sin.
     
    Sist redigert av en moderator:

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.495
    Antall liker
    9.222
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Krigen mot biler ...osv
    Jeg er vel ikke helt uenig med deg. Dette er jo helt i tråd med det grunnleggende i MDG´s (og deler av den øvrige venstresidens) politikk.
    Et privat eiet kjøretøy for å individuelt frakte seg og sine når- og hvor enn det måtte passe, er jo en uting som et bysamfunn ikke er tjent med må vite.
    Bysamfunn er bare starten. Målet er å frata flest mulig mennesker retten til privat transport og tvinge dem over på offentlige løsninger, samme om det er aldri så skadelig for miljøet og kloden. grovt forurensende kollektivtransport vil alltid vinne over miljøvennlige løsniner så lenge slike folk kontrollerer partiet. Dette vannmelonpartiet seiler under falsk flagg.
    Tror du virkelig på dette her selv?
     

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    19.029
    Antall liker
    9.309
    ....Når et spyende dieseldyr av en buss er å foretrekke fremfor enkle lette nullutsipskjøretøy i privat hende så handler det ikke om miljø,.....
    Så du innrømmer at det lokomotivet du farter rundt i ikke egner seg til bybruk? Tesla er ganske langt fra et enkelt, lett nullutslippskjøretøy.
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    ....Når et spyende dieseldyr av en buss er å foretrekke fremfor enkle lette nullutsipskjøretøy i privat hende så handler det ikke om miljø,.....
    Så du innrømmer at det lokomotivet du farter rundt i ikke egner seg til bybruk? Tesla er ganske langt fra et enkelt, lett nullutslippskjøretøy.
    1000 Teslaer sliter mindre på veien og forurenser mindre luften i byene enn en eneste dieselbuss med piggdekk. Kurven på hvor mye et kjøretøy ødelegger veiene er eksponensiell. Så forskjellen på 1,5t og 2,4 t er minimal, mens 20t er helt sykt anderledes. Litt som om 1000 mus eller 700 katter går over gulvet i en gymsal eller om man slipper løs en elefant med gripeføtter for is og så ser hva skaden er etterpå.

    Selv om det ikke var det da jeg kjøpte bil, så er det i dag uansett mange flere alternativ til utslippsfri privatbil. I dag hadde jeg ikke kjøpt en Tesla, den er for stor til mitt bruk, men den får nå duge. Hadde kart med fint med en roadster om den kunne hurtigladet, eller noe lite og søtt med litt motor og grei rekkevidde. Peugeot 205 GT, Fiat Bravo type sprek, eller t.o.m. min gamle Austin Metro hadde holdt lenge. Men en Model S ble billigere i drift, så da ble en slik ved forrige korsvei.

    Og jeg hater å ta bussen. Det er tross alt for skolebarn, narkomane, pensjonister og innvandrere uten mulighet til å sørge for sin egen transport. Forurensende, bråkete influensamaskiner.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn