Ortofon SPU AE med død kanal, hva gjør jeg?

virak

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
16.06.2005
Innlegg
178
Antall liker
60
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
Sitter her med en SPU AE som ikke gir lyd på ene kanalen. Jeg mistenker at det er ett innvendig brudd der wire møter kontakten til headshellet, da den ene var ganske løs når jeg tok selve pick-up'en for å rense de innvendige kontaktpunkene til headshellet (etter at jeg hdde testet den, altså). Opphenget er OK, og diamanten høres også ut til å være i god stand.

Så, spørsmålet er hvorvidt dette lar seg reparere, og om det i det hele tatt er verdt det når Ortofon gjør den ny for ca. 4000Kr?

En annen ting er at jeg må ty til ett APJ-1 adapter, da jeg ikke har en arm beregnet for Type A SPU'er. Hvor mye vil det evt. påvirke lyden negativt?
 

pekaill

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.10.2011
Innlegg
1.672
Antall liker
1.091
Sted
Averøy
Torget vurderinger
5
Jeg hadde samme problem på en gammel SPU, men der var det bare dårlig kontakt mot headshell.
Hvis pinnen er løs kan dette kanskje være nok til at det ikke blir riktig press mot kontakt i headshell.

Dette firmaet reparerer SPU: Build your own retip – CalaMightySound , men det er ikke billig.

Du kan se mulige reparasjoner/modifikasjoner på denne siden: http://www.lencoheaven.net/forum/index.php?topic=543.225
Dette er gjort av Cala Mighty Sound. (Bruker Stickmaker = Thomas Schick)

Er du tøff så fikser du det selv!
 
Sist redigert:

virak

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
16.06.2005
Innlegg
178
Antall liker
60
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
Men for pokker! Åpnet opp pick-up, og det var ikke noe brudd å se. Renset litt til og justerte pinnene, og... DET ER LYD :D
Takk for råd Pekaill!

Siden jeg nå allerede har laget en tråd, hvilken arm kan passe best?

Kandidatene er:
Micro Seiki MA-505 med ekstravekter
Fidelity Research FR-54
SME 3009 og 3012, begge Serie II "unimproved" (tviler litt på at de er optimale, selv om jeg ser mange bruke de med SPU'er)
 
Sist redigert:

stianG

Overivrig entusiast
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
628
Antall liker
663
Sted
Bergen
Torget vurderinger
27
Jeg har brukt en Thomas Schick arm med mine SPU. Låter fantastisk, og er vel verdt pengene og ventetiden. 3012 funker også bra. MA-505 har jeg mange gode minner fra men da er det nok best å ta av huset, og bruke lettere headshell og adapter.
 

pekaill

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.10.2011
Innlegg
1.672
Antall liker
1.091
Sted
Averøy
Torget vurderinger
5
Jeg ville absolutt benyttet 3012 for pickupen din. Den er ikke ideell med hensyn til armmasse, men pickupen er jo veldig tung i seg selv.
Utseendemessig er det 100% korrekt. Jeg lurer på om du kan bruke pickupen som den er uten adapter hvis du monterer armen nærmere spindel enn normalt?
jeg har sett bilder på nettet med standard 3012 arm og SPU-A pickup.
 

virak

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
16.06.2005
Innlegg
178
Antall liker
60
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
Ja, er enig i at 3012 definitivt vil se best ut rent estetisk, men vil den holde tistrekkelig styr på SPU'en? Armen er vel tiltenkt høykompliente 70-talls MM a la Shure.

Ett adapter (allerede bestilt) vil legge til 6.5gr ekstra masse, så det vil kanskje veie opp for en litt dårligere mekanisk kobling mellom arm og pick-up?
 

Gunnar_Brekke

Bransjeaktør
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
3.149
Antall liker
2.703
Sted
Kongsberg
Hei.

SME 3009 Series II og 3012 Series II - er ikke bygget for høycompliante 70-talls pickuper.
(Det er derimot SME 3009 Improved (særlig den med fast headshell) og SME 3009 Series III).

De bygger direkte på på de originale (Series I) versjonene av 3009 og 3012, tonearmer som
er bygget nettopp for stive pickuper som Ortofon SPU, EMT og Denon DL-103 som alle har en
compliance rundt 10 µm/Nm (dynamisk ved 10 Hz).

En god oversikt over 3000-serien finner du her: SME 3009 / 3012


En Ortofon SPU med A-huset (rundt 23 gram(?)) og APJ-1 adapteret (6,9 gram) har vel omtrent
samme lengde og masse som en vanlig SPU i (det lange) standard G-huset; rundt 30 gram. Legg
til effektiv masse på SME 3012; 14 gram og du ender opp med en total effektiv masse = 44 gram.
Dette gir en kurrant resonansfrekvens = 7,6 Hz.

Å øke massen ytterligere vil flytte resonansfrekvensen i feil retning - nedover. Så, om SPU AE-en
din er lettere enn 23 gram, så er dette en fordel som vil flytte resonansfrekvensen oppover - mot
ideelle 10 Hz. Sleng den på vekta.
(Snakker vi her om en original (gammel) SPU-AE, eller en "nyprodusert" (etter 1980))?

Så, en SME 3012 Series II er både visuelt, teknisk og lydmessig en bortimot ideell partner for SPU.

mvh
Gunnar Brekke
 

virak

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
16.06.2005
Innlegg
178
Antall liker
60
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
Takk for input!

Vi snakker om en original AE. Den effektive massen på 3012/II er vel 14gr inkludert headshellet som veier 5.5gr, om jeg ikke husker feil?
I så fall blir det 8.16Hz med APJ-1, og 8.96Hz uten, i følge Resonance Frequency.

Det er flott om AE'en vil fungere i 3012'en. Jeg fikk den sammen med en TD-124/II, så det vil jo kunne bli en ganske heftig vintage-spiller etter restaurering :)

Jeg ser at det er kan være fordelaktig å ikke bruke adapteret, men ett FD-200 silikondempekar kan kanskje veie opp for en litt lavere resonansfrekvens? Da har jeg også fremdeles en 12" arm istedet for en 11", og slipper å modifisere armboard...
 

Gunnar_Brekke

Bransjeaktør
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
3.149
Antall liker
2.703
Sted
Kongsberg
Den effektive massen på 3012/II er vel 14gr inkludert headshellet som veier 5.5gr, om jeg ikke husker feil?
I så fall blir det 8.16Hz med APJ-1, og 8.96Hz uten, i følge Resonance Frequency.
Yeah. My bad. Glemte å trekke fra originalshellet...

En fordel med SME armen, er at du ved hjelp av forskyvningen i basen, kan montere armen så
du kan prøve med og uten overgangen. Uten overgangen vil du få marginalt større vinkelfeil,
men lavere (og mer optimal) masse.

Er det mulig å kjøpe Ortofon G-hus og overføre selve pickupen?

mvh
Gunnar Brekke
 

pekaill

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.10.2011
Innlegg
1.672
Antall liker
1.091
Sted
Averøy
Torget vurderinger
5
SPU G hus kan benyttes på denne. Det er bare å flytte over hvis en vil det.
 

virak

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
16.06.2005
Innlegg
178
Antall liker
60
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
Nei, G-hus er ikke aktuelt. Jeg vil helst at den skal være original. Og om en SPU G veier 31gr, tjener jeg jo bare 1.5gr modifiseringen i forhold til A-shell med adapter.
 
Topp Bunn