Takk Rudi! Det du skriver om VTA i PU-lista di er jeg kjent med. Hadde dog lest at man med noen pickuper lettere hører forskjell selv etter små justeringer (0,5-1mm), mens andre høres nokså like ut inntil man endrer høyden ganske "mye". Prøvde da å finne ut av om Rondo Bronze hørte til den ene eller andre kategorien. Etter en del LPsider ble jeg i tvil og søkte da "bekreftelse" her på HFS...
En annen grunn til at jeg søkte andres erfaring med denne PUen går på at spilleren min ikke er den enkleste å endre VTA på. Rega med 3-punkts arm feste sliter man skruehullene på, de 3 skruene vil etter hvert miste festet i plinten når du har skrudd de inn og ut et par ganger. Derfor noe man helst unngår å gjøre så ofte. Har drøftet ad
3-punkts festet til Rega i en egen tråd tidligere. Som jeg sier der kan jeg ved behov sett inn gjennomgående maskinskruer med mutter, men har nå drøyd dette m.t.p et ønske om å bevare spilleren mest mulig i sin originale beskaffenhet, inntil videre....Anyway, en annen måte å juster VTA på er jo å øke høyden i andre enden, f.eks. ved bruk av mer enn en platematte under LPen. Har lekt litt med denne måten nå.
Om VTA skriver du i pu-lista at:
"Generelt bør armen ligge vannrett med platetallerkenen, MEN mange pickup'er låter best med ørlite negativ VTA altså at armen "henger" bitte litegranne i bak kant".
Blander du positiv og negativ her? Eller er det jeg som gjør? I mine bestrebelser nå hører jeg at det låter best med litt
positiv VTA (litt høyere i bakenden altså). Det åpner seg liksom litt mer i lydbildet, får litt mer rom og dybde, uten at jeg føler at jeg taper noe i bunn eller at jeg hører tendenser til kvasshet/kompresjon i topp.
Litt positiv VTA altså, men det er etter mitt øyemål, med linjal. (Gitt at Rega sine PU'er er 14mm høy, Rondoen 20mm, og jeg har lagt til 6mm, så skulle vel armen ligger nokså rett nå forutsatt at det slik en Rega arm med en Rega PU vil ligge med standard filtmatte og en vanlig 110g LP). Men gitt nå at det er litt positiv VTA, som øynene mine forteller meg, så rimer vel det jeg hører med hva
A.J. van den Hul sier i sin Phono Faq, som jeg siterer fra her?
112 Q: Arm manufacturers always advice to keep the arm parallel to the record during playing. Is this right ?
A: To my experience it's not right. What I learned was that in the playing position the arm must always be somewhat higher at its rear end (the counterweight end). A 9 to 9.5 inch arm around 7 - 9 mm higher. This improves the resolution a lot. Works with any arm and any cartridge. What you have to keep in mind is that each record is different. So fine-tuning the spatial resolution is slightly different per record. This can be fine-tuned by changing the distance between the arm bearing and the mounting board.One millimetre up or down can be enough. But the average of 7 - 9 mm up works always in your advantage.
Men mulig jeg er helt på jordet...? Får vel bare senke skuldrene å ta tiden til hjelp og finlytte etter hvert, slik som det sies her i en eldre
artikkel fra TAS, Turntable System Setup av Laura Dearborn, som jeg fant
på samme sted som A.J. van den Hul sin FAQ.
Final- most tuning will take days or weeks and is a matter of listening to the system in a relaxed way. Eventually little aspects of sound from one record to another will begin to annoy out of the overall good sound. This may range from too light tracking force to VTA. (Most good cartridges are temperature sensitive (*). When too warm, they get muddy, when too cold, they can get strident. Keep up with this as the seasons change.) Excluding people who adjust VTA with every record, most people will be very happy with a VTA position which is a good overall compromise for the records that are their favourites. So turn on the system, let it warm up, sit back and relax, and enjoy listening to the music even as you keep one ear peeled for further refinements.
PS: Underveis tok jeg hodetelefonene i bruk og lyttet en stund kun med disse. Lurte da på hva jeg hadde gjort galt med PU justeringene da det først låt nokså phyton. Det var da jeg kom på at hodetelefonforsterkeren min (rørbasert) gjerne låter litt sånn … inntil den har fått gått seg varm.
