Ortofon Rondo Bronze, erfaringer?

zimon

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.11.2002
Antall liker
85
Henger en Rondo Bronze på min Rega RB301 (P3-24) nå. Noen som har erfaringer med denne? Spesielt følsom i.f.h.t korrekt VTA? Hvor lang innspillingstid bør jeg regne med (hadde gått ca 20 timer før jeg fikk den)?

Førstinntrykket sier meg at den er kilen på VTA. M.a.o. at liten forskjell i høyde gir merkbar forskjell i lydbildet. Eller kan det være at ørene mine spiller meg et puss nå i de små grå timer etter intens nilytting og justeringer ... ?

PS: Hadde ikke tenkt å "stashe opp" min P3 (heller klatre litt opp i "gradene") men må nok bytte ut den originale P3-vekta med ei tyngre ei bare for å finne ut hva jeg går glipp av (bedre sporing med vekta nærmere armbasen vel?). Standard vekta henger nå så langt bak som det går, stifttrykket justeres v.h.a elektronisk vekt...og så var det lokket da som ikke går på når man hever armen så mye som jeg har gjort nå (6mm). Hmm, burde kanskje hatt en RB700 (eller noe annet bedre) å sette denne i(?).

zimon

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.11.2002
Antall liker
85
Ingen som har erfart Rondo Bronze innom her? Noen som i det minste kan si noe om innspillingstid (om noe) for Rondo serien generelt? Takk!

.

Rudi

Æresmedlem
Ble medlem
06.05.2004
Antall liker
16.373
Sted
Nær folkeskikken, men fremdeles ute i skauen.
Torget vurderinger
39
Jeg kopierte denne fra pickuplista mi:

Med for mye postiv VTA (armen står for høyt) så blir lyden spiss og skarp,
med en for lav posisjon, altså for mye negativ VTA (armen står for lavt) blir lyden diffus og uklar.
Tingen er og finne balansegangen mellom bra fokus og skarphet, men med fylde og rike klangfarger uten for spiss og skarp diskant
Generelt bør armen ligge vannrett med platetallerkenen, MEN mange pickup'er låter best med ørlite negativ VTA altså at armen "henger" bitte litegranne i bak kant. Dette er noe man absolut bør prøve seg frem med. Har man ikke mulighet for trinnløs VTA justering (f.eks på Rega spillere) er det lureste og forsøke og få til så vannrett innstilling som mulig. Husk på at så godt som ingen pickup låter bra med positiv VTA (altså at armen står for høyt i bakkant og armen heller nedover i forkant i forhold til platetallerkenen).

Rudi

Æresmedlem
Ble medlem
06.05.2004
Antall liker
16.373
Sted
Nær folkeskikken, men fremdeles ute i skauen.
Torget vurderinger
39
Vedr tilspillingstid, så syntes jeg Rondoen spillte meget bra rett ut av boksen............. jeg holder på med en Cadenza nå og den spiller ikke veldig bra rett ut av boksen og jeg holder nå på med finjusteringer og den møysommelige prosessen av og spille plate på plaaate på plate zzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzz.

zimon

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.11.2002
Antall liker
85
Takk Rudi! Det du skriver om VTA i PU-lista di er jeg kjent med. Hadde dog lest at man med noen pickuper lettere hører forskjell selv etter små justeringer (0,5-1mm), mens andre høres nokså like ut inntil man endrer høyden ganske "mye". Prøvde da å finne ut av om Rondo Bronze hørte til den ene eller andre kategorien. Etter en del LPsider ble jeg i tvil og søkte da "bekreftelse" her på HFS...

En annen grunn til at jeg søkte andres erfaring med denne PUen går på at spilleren min ikke er den enkleste å endre VTA på. Rega med 3-punkts arm feste sliter man skruehullene på, de 3 skruene vil etter hvert miste festet i plinten når du har skrudd de inn og ut et par ganger. Derfor noe man helst unngår å gjøre så ofte. Har drøftet ad 3-punkts festet til Rega i en egen tråd tidligere. Som jeg sier der kan jeg ved behov sett inn gjennomgående maskinskruer med mutter, men har nå drøyd dette m.t.p et ønske om å bevare spilleren mest mulig i sin originale beskaffenhet, inntil videre....Anyway, en annen måte å juster VTA på er jo å øke høyden i andre enden, f.eks. ved bruk av mer enn en platematte under LPen. Har lekt litt med denne måten nå.

Om VTA skriver du i pu-lista at:
"Generelt bør armen ligge vannrett med platetallerkenen, MEN mange pickup'er låter best med ørlite negativ VTA altså at armen "henger" bitte litegranne i bak kant".
Blander du positiv og negativ her? Eller er det jeg som gjør? I mine bestrebelser nå hører jeg at det låter best med litt positiv VTA (litt høyere i bakenden altså). Det åpner seg liksom litt mer i lydbildet, får litt mer rom og dybde, uten at jeg føler at jeg taper noe i bunn eller at jeg hører tendenser til kvasshet/kompresjon i topp.

Litt positiv VTA altså, men det er etter mitt øyemål, med linjal. (Gitt at Rega sine PU'er er 14mm høy, Rondoen 20mm, og jeg har lagt til 6mm, så skulle vel armen ligger nokså rett nå forutsatt at det slik en Rega arm med en Rega PU vil ligge med standard filtmatte og en vanlig 110g LP). Men gitt nå at det er litt positiv VTA, som øynene mine forteller meg, så rimer vel det jeg hører med hva A.J. van den Hul sier i sin Phono Faq, som jeg siterer fra her?

112 Q: Arm manufacturers always advice to keep the arm parallel to the record during playing. Is this right ?

A: To my experience it's not right. What I learned was that in the playing position the arm must always be somewhat higher at its rear end (the counterweight end). A 9 to 9.5 inch arm around 7 - 9 mm higher. This improves the resolution a lot. Works with any arm and any cartridge. What you have to keep in mind is that each record is different. So fine-tuning the spatial resolution is slightly different per record. This can be fine-tuned by changing the distance between the arm bearing and the mounting board.One millimetre up or down can be enough. But the average of 7 - 9 mm up works always in your advantage.
Men mulig jeg er helt på jordet...? Får vel bare senke skuldrene å ta tiden til hjelp og finlytte etter hvert, slik som det sies her i en eldre artikkel fra TAS, Turntable System Setup av Laura Dearborn, som jeg fant på samme sted som A.J. van den Hul sin FAQ.

Final- most tuning will take days or weeks and is a matter of listening to the system in a relaxed way. Eventually little aspects of sound from one record to another will begin to annoy out of the overall good sound. This may range from too light tracking force to VTA. (Most good cartridges are temperature sensitive (*). When too warm, they get muddy, when too cold, they can get strident. Keep up with this as the seasons change.) Excluding people who adjust VTA with every record, most people will be very happy with a VTA position which is a good overall compromise for the records that are their favourites. So turn on the system, let it warm up, sit back and relax, and enjoy listening to the music even as you keep one ear peeled for further refinements.
PS: Underveis tok jeg hodetelefonene i bruk og lyttet en stund kun med disse. Lurte da på hva jeg hadde gjort galt med PU justeringene da det først låt nokså phyton. Det var da jeg kom på at hodetelefonforsterkeren min (rørbasert) gjerne låter litt sånn … inntil den har fått gått seg varm. :p

Sist redigert:
Topp Bunn