Ortofon pickup-vekt

Z

Zomby_Woof

Gjest
Mnjah..

Den er ikke helt på viddene, den dumphuska. Forutsatt at du får et eksemplar som ikke subber. Noen er litt trange mellom inner- og ytterdelen, og da blir det litt friksjon som gjør den mildt sagt upresis. Smal sak å pusse bort litt gods i ytterdelen, og da funker den.

Men, en sånn er tross alt betraktelig bedre, og koster da ikke stort heller.

Professional LP Digital Turntable Stylus Force Scale Gauge | eBay
 

crosswind

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.11.2012
Innlegg
5.319
Antall liker
13.385
Sted
Svartskog
Torget vurderinger
13
Mnjah..

Den er ikke helt på viddene, den dumphuska. Forutsatt at du får et eksemplar som ikke subber. Noen er litt trange mellom inner- og ytterdelen, og da blir det litt friksjon som gjør den mildt sagt upresis. Smal sak å pusse bort litt gods i ytterdelen, og da funker den.

Men, en sånn er tross alt betraktelig bedre, og koster da ikke stort heller.

Professional LP Digital Turntable Stylus Force Scale Gauge | eBay
Jag har en lik Zomby, men mätplattan är vinklad oppover sånn att punktet där nålen skal placeras är ca 7 mm över platetallriken. Har du någon förmening om hur mycket det utgör på resultatet av korrekt vtf?
 

slowmotion

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.05.2009
Innlegg
6.388
Antall liker
3.123
Jeg har alltid brukt en sånn Ortofonvekt. Tror jeg fikk den gratis fra en eller annen forhandler?
Har aldri hatt noe problemer med den. Ikke trenger jeg bytte batterier heller. :)
 
Z

Zomby_Woof

Gjest
Litt OT, men skitt, la gå.

Det tror jeg varierer veldig mye avhengig av armen. På min SME har det ganske lite å si, antageligvis på din også. Det handler egentlig om hvor armens tyngde/balansepunkt ligger i høyden i forhold til lageret. På SME ligger lageret i underkant av armrøret, men motvekten ligger under lageret. Antageligvis balanserer de sånn omtrent i høyde med lageret, og gir ikke allverdens avvik. På VPI, derimot ligger lagerpunktet langt over senter av massen i armen (det er sånn mange unipivotarmer holder balansen og ikke vipper over sideveis). Når man da løfter pickupenden opp, så trekker man hele armens masse fremover, noe som kan gi veldig store avvik. Jeg husker ikke tallene i hodet, men det var mye.

Så. Litt avhengig av armen kan det være helt essensielt å måle VTF i samme høyde som pickupen har ved avspilling av plater. Forsåvidt også stille inn på nytt etter eventuell justering av VTA. Andre ganger er det nesten likegyldig.

For å sjekke om det er et problem med din arm er det bare å måle med og uten et 'mellomlegg' under vekta uten å justere. Får man forskjellig resultat, må man ta hensyn til det, ellers er det bare å gi gass.

Da jeg hadde VPI, laget jeg en kloss til å sette vekta på. Kloss på plint ved siden av tallerkenen, så vekta med målepunktet i samme høyde som en plate på tallerkenen.

Lurer forresten på om VPI's anbefaling om å gå 0,1 g over maks anbefalt av pickupprodusenten stammer fra denne særegenheten. De leverte en Shure dumphuske med sine spillere, og den er ganske høy, om noe lavere enn Ortofon sin.
 

crosswind

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.11.2012
Innlegg
5.319
Antall liker
13.385
Sted
Svartskog
Torget vurderinger
13
Litt OT, men tänker det är acceptabelt då vekten nämndes i tråden.

Tack för utförlig beskrivelse. Hade för mig att du lagt ut skisser/bilder i en eller annan tråd om ämnet tidigare så därav frågan. Irriterar mig litt att jag inte får mätt i riktig höjd, kanske mest ut av hifi-nevrosen, men ska kika litt på en diy-kloss. Inte allvärlden av plats på SME 20, men något ska jag nog kunna ordna helt själv. :D
 

Grumpy

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.06.2007
Innlegg
5.619
Antall liker
15.405
Sted
Oslo
Torget vurderinger
1
Jeg er helt enig med Zomby. Dumphuskevekta tilhører fortida (satt på spissen), men er selvsagt det billigste alternativet "for tilnærmet riktig avmåling". Vær allikevel klar over at den rimeligste digitale pickupvekten kan ha kort levetid (mange reklamasjoner). Det finnes en tilsvarende storebror til ca. kr. 690,- som er langt mer robust - også i elektronikken. Pass isåfall på å få siste versjon med aluminium i måleplata. -Den påvirkes ikke av magneten i pickupen.
 

Morty

Overivrig entusiast
Ble medlem
17.04.2002
Innlegg
529
Antall liker
88
Torget vurderinger
7
Mnjah..

Den er ikke helt på viddene, den dumphuska. Forutsatt at du får et eksemplar som ikke subber. Noen er litt trange mellom inner- og ytterdelen, og da blir det litt friksjon som gjør den mildt sagt upresis. Smal sak å pusse bort litt gods i ytterdelen, og da funker den.

Men, en sånn er tross alt betraktelig bedre, og koster da ikke stort heller.

Professional LP Digital Turntable Stylus Force Scale Gauge | eBay
Vær obs på at noen av disse digitale vektene ikke er egnet til mc pu.
Jeg har en lignende den som vises på linken og den funket dårlig på MC pu. Magnetfeltet påvirker avlest vekt. Hvis man følger nøye med, gir vekta utslag FØR nåla når vektbrettet. Antagelig fordi selve "brettet" er av magnetisk materiale.
Fikk tak i en annen, som jeg er meget godt fornøyd med.
Husker ikke merket i farta, men den har 4 knapper, ikke tre som den som det vises til.
 
Topp Bunn