Ortofon 2M Blue, Første inntrykk

foo

Hi-Fi interessert
Ble medlem
28.06.2005
Innlegg
79
Antall liker
17
Det er early days enda for min Ortofon 2M Blue. Jeg kjøpte den for noen timer siden.

Første inntrykk er at det var vanskelig å få den stabil i min P3 med Rega rb300. Det var mye skipping og hopping før jeg fikk den til å spille stabilt.

Den ser ut til å passe perfekt inn i RB300 armen på Rega, så jeg falt for fristelsen å legge den "kant-i kant" under hodet på armen.

Men dette fungerer ikke. Den må peke noe ut fra sentrum for å spore godt. Skuffende, i og med at den så ut til å være meislet ut med tanke på RB300. Den må altså stå litt skjevt på armen. So what. Hvilke må ikke det?

Men så høres den ut som en skjelvende og prustende marsvinhunn mellom sporene, et slags snøvlende pust, som kanskje tyder på at jeg fortsatt ikke har fått stilt den inn riktig ennå...aiiighh!

Jeg har tidligere hatt Goldring, Rga, Sony, etc.

Men jeg vil uansett gjerne sammenligne denne med en gammel og velbrukt Ortofon TM7 (denne uglesette og billige fjerdekusinen) som jeg har brukt en del.

Første inntrykk var at 2m Blue vidreformidler mer overflatestøy. Det er ikke slik at det "hisser og popper", men det er en jevn, noe høyfrekvent, nesten statiskelektrisk "småfresing" som ikke var like fremtredende på TM7 (mulig den ikke dekker denne frekvensen...).

Men dette kun på velbrukte, nokså slitte plater, og bare i modus "kritisk lytting".

Ikke sjenerende ved vanlig bruk.

Deretter åpner 2M blue en katedral av lyd.

En storstue, til forskjell fra TM7's nokså umøblerte studenthybel.

Musikken vokser opp under taket og ut til sideveggene, den smyger seg langs parketten og bykser! Opp der du minst venter det. Det er Concær!

Lennart Cohens stemme fyller både tak, gulv og vegger, truer med sprekkdannelser i gipstaket. Kordamene rykker frem, de smyger seg på og inntil. En kan faktisk høre hva de synger, eller hvisker.

Lydbildet er komplett, det er balanse og skjønnhet, Dire straits blir et symfoniorkester,

Men det er likevel noe jeg savner fra studenthybelen.

Det er attack!

Den Knallharde synthbassen fra "I'm your man" skiva (Lennart C.), sleggebassen som treffer der det kjennes best (her må eventuelle kvinnelige lesere unnskylde meg).

Råskapen i stemmen til Dylan.

Men jeg savner absolutt ikke den råskapen i Dylans høyeste munnspilltoner som TM7 "vidreformidlet" så alt for godt!

For å summere et noe usammenhengende første inntrykk: jeg er fornøyd med 2M Blue, det er den beste pickupen jeg har hatt, men jeg begynner å lure på om det er andre deler av signalkjeden det er noe feil med, nemlig: meg selv, mine ører og mine preferanser.

Det er mulig jeg har et slags hørselstap eller en slags kulturskade som medfører en forkjærlighet for det mer krasse og skarpe, den korpulente bass og et generelt utagerende lydbilde..discolyd, med andre ord! :eek:

Men som sagt: Pickupen er ikke innspilt enda.

Mulig jeg prøver DL-103.... :(

Med tid og stunder.

Foo.

Edit:

Resten av anlegget: Snell a3i, Yamaha MX-1000, Rega p3, Tandberg 3002 (pre), Technics SL-PS900 (CD).

(Dette låter nydelig på CD, men får ikke helt til LP)
 

FZ

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.04.2002
Innlegg
3.798
Antall liker
352
Torget vurderinger
3
Har du brukt en protractor og fått overhenget riktig??
 

foo

Hi-Fi interessert
Ble medlem
28.06.2005
Innlegg
79
Antall liker
17
FZ skrev:
Har du brukt en protractor og fått overhenget riktig??
Godt spørsmål.

Protractor har jeg aldri hørt om..to protract..å trekke ut?

Overheng har jeg hellerikke hørt om i denne sammenhengen.

Jeg bare skrudde stiften på og eksperimenterte til den syntes å ha stabilisert seg.

Jeg setter pris alle tips jeg kan få i så måte.

Foo.
 

FZ

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.04.2002
Innlegg
3.798
Antall liker
352
Torget vurderinger
3
Protractor er en mal for å plassere PU'en riktig i armen. Overhenget er avstand mellom senter av senterspindelen og diamanten.
Protractorer får du fra ca. 30 spenn til et par tusen. ortofon's koster 30,- og er en ganske enkel sak i papp. Kan kjøpes hos f.eks. Kontrapunkt. Sjekk at hullet som spindelen skal plasseres i er riktig stanset ut. Har vært borti 2 stykker, begge hadde hullet stanset ut noe feil.
Linn har en til ca. 100,-. Den er mye bedre enn Ortofons. Fås på Kontrapunkt.
Protractorer kan du også finne på nettet og printe ut.
Dette må du få riktig ellers sporer PU'en din feil. Skal ikke vris utover som du skriver. Det må i tilfelle være for at nåla er skjev, og da bør du bytte PU'en der du kjøpte den....
Hva med stifttrykk, antiscating, VTA osv. Har du peiling på dette??
 

foo

Hi-Fi interessert
Ble medlem
28.06.2005
Innlegg
79
Antall liker
17
FZ skrev:
Protractor er en mal for å plassere PU'en riktig i armen. Overhenget er avstand mellom senter av senterspindelen og diamanten.
Protractorer får du fra ca. 30 spenn til et par tusen. ortofon's koster 30,- og er en ganske enkel sak i papp. Kan kjøpes hos f.eks. Kontrapunkt. Sjekk at hullet som spindelen er riktig stanset ut. har vært borti 2 stykker. begge hadde hullet stanset ut noe feil.
Protractorer kan du ogsp finne gratis på nettet og printe ut. Linn har en til ca. 100,-. Den er mye bedre enn Ortofon's. Fås også på Kontrapunkt.
Dette må du få riktig eller sporer PU'en din feil. Skal ikke vris utover som du skriver. Det må i tilfelle være for at nåla er skjev, og da bør du bytte PU'en der du kjøpte den....
Hva med stifttrykk, antiscating, VTA osv. Har du peiling på dette??
Takk for tipset, FZ.

Det er åpenbart for meg nå at jeg behøver en protractor. Ortofon, kanskje, i og med at den ikke er så kostbar, og at jeg har stift av samme merke.

(Passer alle protractore til alle platespillere / armer?)

Stifttrykk og antiscating er det justeringer for på RB300 armen.

Disse to vektene ble nok justert med svært ukyndige fingre inntil stiften sluttet å seile over plata.

Vi fant til slutt en belanse.

Om den er ideell, er jeg svært usikker på.

Mvh
Foo
 

niels

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.10.2002
Innlegg
3.951
Antall liker
1.286
Sted
Nadadouro, Portugal
Du må nok sette den opp skikkelig. En pickup er et meget delikat instrument der krever meget presis justering for å yte maksimalt. At pickuppen ikke skal sitte 100 % rett i en Rega arm er normalt, egentlig. Det er vist bare Rega sine egne picupper der har 3 hul for skruer.
En Protractor garanterer at pickuppen sporer som spesifisert, hvis armen passer da. Nåletrykk må være innenfor de anbefalt av pickup fabrikanten. Dine første kommentarer fik meg til å tenke på for lavt nåletrykk. Hellere litt for høyt enn for lavt trykk, lett trykk sliter veldig på platene, og sammen med feil anti skating skaber dette skipping. Når pickuppen er helt 100 % montert kan du utbalansere tonearmen og innstille nåletrykket. Etter en eventuell finjustering må armen utbalanseres igjen på nytt.....anti skating settes til samme verdi som nåletrykket normalt.
All justering beregnes ut fra nålefanen der holder selve stiften. Noen protractorer har et lite speil pickuppen går ned på slik man kan se om alt er 100 % korrekt.
Flere gode tips her : http://www.svalander.se/tips/spelarjusteringstips.htm og flere til venstre på siden.
 

foo

Hi-Fi interessert
Ble medlem
28.06.2005
Innlegg
79
Antall liker
17
niels skrev:
Du må nok sette den opp skikkelig. En pickup er et meget delikat instrument der krever meget presis justering for å yte maksimalt. At pickuppen ikke skal sitte 100 % rett i en Rega arm er normalt, egentlig. Det er vist bare Rega sine egne picupper der har 3 hul for skruer.
En Protractor garanterer at pickuppen sporer som spesifisert, hvis armen passer da. Nåletrykk må være innenfor de anbefalt av pickup fabrikanten. Dine første kommentarer fik meg til å tenke på for lavt nåletrykk. Hellere litt for høyt enn for lavt trykk, lett trykk sliter veldig på platene, og sammen med feil anti skating skaber dette skipping. Når pickuppen er helt 100 % montert kan du utbalansere tonearmen og innstille nåletrykket. Etter en eventuell finjustering må armen utbalanseres igjen på nytt.....anti skating settes til samme verdi som nåletrykket normalt.
All justering beregnes ut fra nålefanen der holder selve stiften. Noen protractorer har et lite speil pickuppen går ned på slik man kan se om alt er 100 % korrekt.
Flere gode tips her : http://www.svalander.se/tips/spelarjusteringstips.htm og flere til venstre på siden.
Takk for det, Niels.

Jeg har nå fått justert pickupen slik at den ikke skipper.

Jeg har ingen instrumenter i kveld, men jeg har prøvd mange ulike varianter med horisontal justering av pickupen i forhold til armen, og har kommet til at den fortsatt må peke litt ut fra sentrum for å spore godt.

Det er snakk om kanskje en knapp millimeter i forhold til hodet på armen, så det er ikke påtrengende, rent estetisk sett.

Jeg har også justert nåletrykket noe opp, og funnet en balanse i forhold til skating.

Det er ingen problemer med sporing nå.

Den er null skipping.

Det var nytt for meg at lavt trykk på stiften kunne skade platene, men det høres også fornuftig ut, da "slingring" i sporet nødvendigvis skaper mer slitasje enn enn et tyngre og stødigere avtrykk.

Denne effekten kjenner en også igjen fra skisporet ;D

Uansett..så sporer min Ortofon 2M nå etter alle retningslinjer, savner fortsatt noe ATTACK, men som sagt..

Det er early days.

Foo.
 

FZ

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.04.2002
Innlegg
3.798
Antall liker
352
Torget vurderinger
3
niels skrev:
At pickuppen ikke skal sitte 100 % rett i en Rega arm er normalt, egentlig.
Er det normalt? Hvordan forklarer du det? Mener du virkelig at PU'en skal sitte noe skjevt i armen??

Eneste grunn jeg kan se til å sette en PU skjevt i armen må være for å korrigere for en skjev cantilever.....
 

foo

Hi-Fi interessert
Ble medlem
28.06.2005
Innlegg
79
Antall liker
17
FZ skrev:
niels skrev:
At pickuppen ikke skal sitte 100 % rett i en Rega arm er normalt, egentlig.
Er det normalt? Hvordan forklarer du det? Mener du virkelig at PU'en skal sitte noe skjevt i armen??

Eneste grunn jeg kan se til å sette en PU skjevt i armen må være for å korrigere for en skjev cantilever.....
For å korrigere:

Ortofon 2M Blue ser ut til å være skapt til å sitte i an RB300 arm, alle vinklene stemmer, det ser ut som om det bare er å feste skruene, så er du der.

Men Det fungerer ikke. Cartridgen må stilles noe "skjevt" i forhold til det som umiddelbart synes naturlig.

Den må peke ut.

Det burde kanskje ikke være overraskende, men i dette tilfellet, hvor cartridge ser ut til å være som støpt til hodet på RB300 i alle vinkler, var det noe overraskende at en må bruke minst like mye tid på justering som på en hvilken som helst annen cartridge.

Foo
 

Cobra2

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.02.2003
Innlegg
4.980
Antall liker
1.055
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
75
Svært få armer har shell(pick-up-feste) som har 100% (90º) rett vinkling eller "kant", da det er flere parametere som skal være i orden for at slik skal passe, som f.eks. armens monteringspunkt på spilleren.
Det var kanskje perfekt for ikkeniøren som først tegnet den, til en virtuell prototype-spiller...men som kjent, teori og praksis... 8)

Arne K

Edit; og jeg tviler på at Ortofon ser på Rega som noensomhelst referanse...
 

niels

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.10.2002
Innlegg
3.951
Antall liker
1.286
Sted
Nadadouro, Portugal
Ja, som sagt, se linken om justering. Med en platespiller er der masse justeringer der må gjøres, i rekke og orden, for at man skal komme til et 100 % optimalt resultat. Har du endret på ét parameter påvirker det rekken av andre. Pickuppen, og spesielt nålens vinkling i rillen betyderer alt, og selvom en pickup ser ut til å "være skapt" for en arm designmessig betyder det ikke at du er sikker, medmindre det er en Rega pickup.
Ting som avstann fra monteringshul til nålespiss, høyde på selve pickup hus osv. spiller inn.
Invester i en skabelon, det er vel investerte penger der gir deg ro i sjelen.
 

foo

Hi-Fi interessert
Ble medlem
28.06.2005
Innlegg
79
Antall liker
17
Cobra2 skrev:
Svært få armer har shell(pick-up-feste) som har 100% (90º) rett vinkling eller "kant", da det er flere parametere som skal være i orden for at slik skal passe, som f.eks. armens monteringspunkt på spilleren.
Det var kanskje perfekt for ikkeniøren som først tegnet den, til en virtuell prototype-spiller...men som kjent, teori og praksis... 8)

Arne K

Edit; og jeg tviler på at Ortofon ser på Rega som noensomhelst referanse...
Tja, Cobra..

For kjøpere av 2M Blue, sånn medium-(hi)end, er vel RB300 den armen som skiller seg ut.

Kanskje verdens mest solgte arm blant de mer eller mindre hifi-interresserte.

Så helt tilfeldig er det vel ikke at alle de ytre vinklene på pickupen passer til RB300.

Desto merkeligere at de stilte stiften for langt inn mot sentrum i forhold til det som ville være den perfekte fysiske matchen.

Foo
 

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Innlegg
13.111
Antall liker
4.964
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
28
Jeg har en 2m Black. Monterte den så godt jeg klarte og fikk hjelp til resten. Doktor Fosse kom på besøk med alle sine PU og arm instrumenter. Jeg tror han var rimelig fornøyd med det han fikk til. Min Thorens / SME er i en litt annen klasse enn hva han er vandt med. Nå spiller det i hvert fall flott. Det kan vel dra seg mot 50 timer siden den ble montert.
 

Cobra2

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.02.2003
Innlegg
4.980
Antall liker
1.055
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
75
Linjal/protraktor/...eller tilsvarende instrument er et must, uansett pickup+arm kombinasjon (med unntak av den utgåtte "plug-in" TP-4 standarden).
Dette gjelder også for de fabrikanter som har 100% kontroll på produksjonen av spiller/arm/pick-up - kombo.
Kjøp/lån/inviter en venn...og få oppsettet riktig justert. Det gir bedre lyd, mindre slitasje på nål og plate, og ro i sjela.

Arne K
 

foo

Hi-Fi interessert
Ble medlem
28.06.2005
Innlegg
79
Antall liker
17
Audiomix skrev:
Jeg har en 2m Black. Monterte den så godt jeg klarte og fikk hjelp til resten. Doktor Fosse kom på besøk med alle sine PU og arm instrumenter. Jeg tror han var rimelig fornøyd med det han fikk til. Min Thorens / SME er i en litt annen klasse enn hva han er vandt med. Nå spiller det i hvert fall flott. Det kan vel dra seg mot 50 timer siden den ble montert.
Innspillingstid, Audiomix?

Har du noen formening?

Foo
 

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Innlegg
13.111
Antall liker
4.964
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
28
Jeg vil tippe at det meste er gjort i løpet av 50 timer. Vanskelig å finne noe konkret om dette. De stedene som jeg har sett referert har ikke vært lesbare. Ikke har jeg funnet HiFi blader lokalt med omtale heller. Du kan jo spørre importøren..................... Eller produsenten. Vi snakker vel omtrent samme språk ;)
 
K

kbwh

Gjest
På en Rega må man bruke Regageometri. Da blir 2m-en seende riktig ut.

Foo, les i de faststiftede trådene øverst på Vinylavd. Der finner du også link til en utskrivbar Stevensonprotraktor. Den er praktisk talt prikklik Rega.
 

impulse

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2006
Innlegg
13.199
Antall liker
7.674
Sted
Hølen
Hvor holder du til i landet, Foo? Om du bor i hovedstaden eller i nærheten, kan jeg hjelpe deg med oppjustering, slik at du får alle parametere på plass. Når det så sitter, må du nok regne med 50 timer eller mer før den nyye pickupen virkelig viser hva den kan. Gi den tid. Og for all del, kjøp ikke en Denon Dl 103. Det er slett ingen lykkelig match til en RB 300!
 

MaKi

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2005
Innlegg
3.989
Antall liker
229
Torget vurderinger
4
Enig med impulse her, gi den litt tid. Kanskje det savnede attacket kommer sakte, men sikkert ;)
 
Topp Bunn