Diverse Ord og uttrykk fra ditt hjemsted.

Ble medlem
12.03.2012
Antall liker
8.277
Sted
Laksevåg - Bergen
Har litt sansen for egne og sære ord og uttrykk fra rundt i landet. I Bergen har vi mange. F.eks disse :

Jigg - tråsykkel
Bek - fin jente
Undik - underbukse
Laibik - leppestift
Pottik - portemone /lommebok
Lote - hell/lykke
Moppe - moped
Påhenger - påhengsmotor

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
8.651
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Det trøndske verbet "skorskje" har alltid fasinert meg. Tyder visstnok å streke med hælane når du køyrer sparkstøtting i unnabakke.
Frå eigen dialekt har eg å "lonñje", som tyder å fiske utan å få noko som helst, og adjektivet barsteikjen, som er ei blanding av vrang, eigenrådig og aggresiv. Altså eit ord vi kunne ha bruk for her på Sentralen.

Valentino

Lustig im Tempo und keck im Ausdruck
Ble medlem
23.04.2008
Antall liker
30.059
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Egersund:

okke = oss
okka = vår/våre
dokke = dere
dokka/dokkas = deres (dere sin, ikke de sin. de sin = deiras)

Eks:
Komme dokke te okke? = Kommer dere til oss? (Tonen går ned på slutten av spørresetninger. Tricky for østlendinger, som ikke forstår at de blir spurt om noe.)
Okka by, okka jente! = Vår by, våre jenter!

Steinar_Lund

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.03.2002
Antall liker
2.739
Sted
Hvalstad, Asker
Torget vurderinger
3
Solørsk som slekta er i fra:

Skætte - se
Tæljokse - kjøttmeis
kute - løpe
mete - fiske
puken - djevelen
pukskap - fandenskap
Min mor var fra Solør. Jeg husker uttrykket "aillt menne" som visstnok betyr hele tiden.

I tillegg, når hun ikke visste hva ting het, ble de gjerne omtalt som "krokmeis" og "divildor". Om dette var noe hun hadde funnet på selv, eller om det er reelle solør-uttrykk, har jeg ikke klart å finne ut.

• Liker
Reaksjoner: TT.

Steinar_Lund

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.03.2002
Antall liker
2.739
Sted
Hvalstad, Asker
Torget vurderinger
3
Ord og uttrykk på dialekt er gøy! I barndommen tilbrakte jeg mang en sommer i Våler i Solør, og siden jeg nå nærmer meg den alderen der jeg begynner å gå i barndommen igjen, håper jeg at jeg kommer på en del ord og uttrykk.
Foreløpig husker jeg bare "kærs i rene" som er kortform av "kærs i rene aill væla" som vel er selvforklarende. :)

Elo

Overivrig entusiast
Ble medlem
13.04.2010
Antall liker
243
Sted
Innlandet
Torget vurderinger
2
gismo, sundkoien, yosh81. Hvor er dere? Ord å uttrykk frå bigda? :rolleyes:

Ell er dø ute å fliger?

Retep

Steine galen
Ble medlem
27.01.2005
Antall liker
20.646
Sted
Volda
Torget vurderinger
23
Pinade - jaggu
Krede - flott dame

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
8.651
Sted
Torget vurderinger
0
Pinade - jaggu
Krede - flott dame
Krede er i utgangspunktet ein ikkje heilt utvaksen ferskvassfisk i laksefamilien...så her er det vel overført tyding?
Har du høyrt uttrykket "kjekse" om damer? (Brukast av hipphopparane "Side brok" frå Hovdebygda). Trur det har utgangspunkt i fiskeslaget rognkjeks/rognkall.

Ser elles at det er ein del substantiv som er rimeleg landsdekkjande, men ikkje så mykje brukt lenger. Pinade, te pises, sydvest (vart mindre aktuelt etter at alle regnjakker vart ustyrt med hette, men er betre når du treng å snu på hovudet, slik ein gjerne gjer når ein skal ro)...

Eit spørsmål: alle brukar vel substantivet "undik", men kven kjenner "undebrok" eller "brok"? (Kjem frå hollandsk, men har sikkert vore brukt her i landet minst sidan vikingtida).

Sluket

Holistisk Hifi Helt
Ble medlem
11.08.2006
Antall liker
111.562
Torget vurderinger
24
Beste Solør utrykket er "smær" (smør) Det er UMULIG for en soløring å si smør mer enn to ganger etter hverandre, da glepper det tilbake til smær igjen!

yosh81

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.04.2013
Antall liker
931
Sted
Flisa
Torget vurderinger
10
gismo, sundkoien, yosh81. Hvor er dere? Ord å uttrykk frå bigda? :rolleyes:

Ell er dø ute å fliger?
Det får komma sea i kveill.
Er ute å fliger bærfæt åver høinnklaka pleksle nå. ;)
Skulle full ha tredd på mæ hembittne husur først, men dæm vart jaggu åvglæmt i farta.

Sist redigert:

yosh81

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.04.2013
Antall liker
931
Sted
Flisa
Torget vurderinger
10
Og tell opplysning, så heter det Solung og itte solørsk.
:)

Fenalaar

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.05.2002
Antall liker
7.590
Sted
Narvik
Torget vurderinger
3
Fra en bok en kjenning av meg har gitt ut. Jeg bor i Narvik - men er ikke herfra, for å si det sånn...

Et utvalg av forklarte ord

o Schnakkes, helt klart det mest kjente uttrykket i Narvik-dialekten. Brukes i betydningen farvel, med klar hentydning til at det kan bli anledning til en ny prat senere. Kombineres gjerne med et et avbalansert løft av den ene hånden for å underbygge hilsningen.
Armen må ikke under noen omstendighet løftes høyt, det er kun snakk om en diskrét håndleddsbevegelse.
Den mest erke-narvikske måten å utføre dette på, er nærmest å være fullstendig slapp i armen, holde hånda inn mot hoftekammen og så vidt bevege de fire lengste fingrene opp.
Det skal helst gjøres litt overlegent. «Schnakkes!»
Som en kuriositet kan det nevnes at tekstmelding forkortelsen er schnx for schnakkes.
o Samme, brukes for å melde at nettopp mottatte melding går tilbake i retur. Brukes gjerne som replikk til schnakkes. Synonymt med takk i like måte.
Samme kan også brukes for å beskrive at en gjenstand er identisk med en annen.

o Ankenes-pålegg, sukker på brødskiva. Neppe anbefalt av ernæringseksperter.

o A-laget, brukes for å gi ros. Når noen gjør noe bra, får de gjerne høre: «Glimrende! Du e på A-laget!»
A-laget kan også være de 11 beste spillerne i en fotballklubb, de som puttene, småguttene, juniorene og så videre ser opp til.

o Fotballskade, mange narvikinger hevder de har en fotballskade som skriver seg fra fartstid i enten Nor eller Mjølner. Det gir en form for selvoppofrende heltestatus, men den oppblåste lærkula har nok fått skylda for både gikt, leddslitasje, overvekt og alskens uhell i alkoholpåvirket tilstand. En god del «fotballskader» har utvilsomt oppstått i Malmen-trappa. Det er vanlig å erklære med hevet hode at; «Æ har en fottballskade i knæe». Det gir liksom legitimitet for å halte litt eller bli andpusten i sammenhenger det er betimelig.

o Helt kino, et severdig opptrinn som er verdt å se, mye som skjer på en gang. «Det va helt kino da han skulle prøve motorsykkelen».

o Kis, ord som både er substantiv om adjektiv. Substantivet er helt nøytralt og beskriver en mannsperson.
En jente som har innledet varige forbindelser med en av motsatt kjønn, vil kunne si: «Æ har funne mæ en kis!».
Som adjektiv er det noe mer betont i negativ retning, i betydningen rar eller merkelig. «Han va helt kis!»

o Knokkeldisco, fenomen som oppstår når tilårskomne mennesker beveger seg urytmisk til musikk som er spilt inn for deres barnebarn. Av en eller annen grunn har Grandkjelleren vært knyttet til dette ordet.

o Kela, annet ord for konfrontasjon, fortrinnsvis muntlig som etterhvert kan utvikles til et basketak. «Han havna i kela med naboen!»

o Lestadianer-Mercedes, annet ord for privateid kjøretøy med plass for mange passasjerer - helst Folkevognbuss. Uttrykket er tuftet på at tilhengerne av den læstadianske trosretningen er produktive og velger å få mange barn. De må derfor ha store biler med mange sitteplasser. Slike framkomstmidler har i spøkefulle øyeblikk blitt kalt himmelbusser.
I Narvik-dialekten er bokstaven æ i læstadianer erstattet med e - lestadianer.
Lestadianer-Mercedes har også av en eller annen grunn vært brukt om gamle Mazda 929 fra rundt 1980 på grunn av grillen foran og dens åpenbare tyske inspirasjonskilde.

o Døping av rallarhatt, en ekte rallarhatt må døpes. Det har ikke sjelden hendt at uvitende som har troppet opp med en nyinnkjøpt og strøken hatt, har blitt både forskrekket og sinte når de uforvarende har blitt utsatt for hattedåp.
I dag hender det at Rombaksmusikken har regien på hattedåp. Svettremmen inni røskes brutalt av, hatten fylles med øl som må drikkes /blir tømt over hodet på hatteeieren. Seansen avsluttes med at Rombaksmusikken spiller Rombaksvisa mens musikantene i samlet tropp marsjerer og tramper frem og tilbake over hatten.
En hatt ser ikke ut etter en dåp.
Innimellom hender det at det blir tatt hensyn til hatteeierens bekledning. Da blir øl erstattet med vann for å ikke skitne til snipp og snibel.
Private med noe VU-fartstid og sans for maktmisbruk og tvang kan også ta ansvaret for å få døpt hatten til en intetanende stakkar. Stikkord er at gjerningsmennene er flere enn ham - og til sammen er mye sterkere. Det spørres ikke om lov. Og det brukes kun øl. Hatten blir maltraktert etter overfallsmetoden - og gjerne uten relevant tilhørende musikk.
Tradisjonen oppsto trolig en eller annen gang på 1970-tallet i en mye snillere form. Da var det vann fra Søsterbekk hatteeieren måtte drikke - før Svarta Bjørn-kandidatene med nakne føtter tråkket hatten ned i snøen.

o Bædi, adjektiv som beskriver fyll. «Han va' helt bædi».
Ordet har også spøkefullt vært brukt om fiktive sauesykdommer.

o I gardinan, uttrykk som kan beskrive fyll i flere nivåer.
- Hørte at Dag Ove va i gardinan i helga!
- Ja, han va godt i gardinan, men du va jo enda fullere. Du va helt i gardinan!»
Det er ikke godt å si hvordan dette tekstil-relaterte uttrykket kan ha oppstått. Men man kan selvfølgelig forestille seg at noen med overstadig høy alkoholpromille i blodet har viklet seg inn i uskyldige gardiner og røsket ned både stuepynt og oppheng.
Johan-Kr

el_mariachi

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
397
Har søskenbarn på "Fæssa" og det var jo alltid gøy å få de til si "hæstefitte så fært" når det var byfolk til stede.

I Stange er det også noe å ta av:

Om drikke.
Bællskjulevattn - Dårlig drikke evt. med usmak
Sangerinnepiss - Tynn kaffe, lite sprit i te-knikten osv.

Om folk (ikke komplimenter)
Flasarank, Bællhara, Rognpåså, Skøllrøte.

Damer som skifter partner ofte:

Nålpute, Bygda rundt, Løs i strikken.

Flyg som n tæla gris = om folk som ikke legger skjela i å få ting gjort raskt.

Dækaræv = løper fram å tilbake uten å gjøre noe annet, spesielt gjennom dører.

Skæntiltråkar = Fjøsrøkter/sveitser (skæntil er renna bak kua i gamle fjøs)

Retep

Steine galen
Ble medlem
27.01.2005
Antall liker
20.646
Sted
Volda
Torget vurderinger
23
Klyse - Overlegen, soss, personer som sette seg selv høyere enn andre.

ottone

Nesten klassiker
Ble medlem
08.04.2008
Antall liker
12.649
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
3
Bergensere er veldig snare til å klassifisere uttrykk som bergenske, bare fordi Oslo-folk ikke forstår dem. Samme med Stavanger.
Mange av uttrykkene som nevnes er i bruk over store deler av Vestlandet, og har ofte opprinnelse ute i distriktene. Byfolk hører ikke etter når de reiser på landet.

Et (av mange, jada) ord jeg bare har truffet i Bergen er "naien". Et favorittord, nest etter "daier", selvfølgelig.
Litt mer kjedelig er min kone sin (svigermors) "løvang". Og "bekkalokk"

Der jeg kommer fra har vi et ord som er typisk for folkelynnet: "bale" , betyr tungt/slitsomt/kjedelig.

Aurora

Æresmedlem
Ble medlem
04.06.2004
Antall liker
14.033
Sted
Ytterst i havgapet...
Et aldri så lite utdrag fra NordNorsk Ordliste for søringer :)

Sett no hær som ett lass me møkker- slapper av, sliten
Gamlingan - eldre foreldre
Morsan, farsan, brorsan - mamma, pappa og bror
Strik / gluint - gutt
Vekje / pi - jente
Koffør - hvorfor
Katti - når tid
Kæm – hvem
Kor – hvor
Ka - hva
Shønna - skjønner
Schnakkes - farvel, hade
Schmukka / Schnuppa - ei snelle
Lamme - sammen med
Lægg inn åran - gi opp
Parkér tøfflan - også å gi opp
Pittelitn - bitteliten
På fetthåre - med liten margin
På et kløvvent fetthår – med svært liten margin
Fettnøye - ikke særlig viktig
Sprængt i haue - en ulur person
Peislæst / Hæstpeis – tulling / dust
Gomslorsk - lite flatterende (manns)person
Gårrhys – også lite flatterende person (dame)
Gidd ikkje - orker ikke
Ka du kuka me? - hva driver du med?
Sæme - bruke lang tid

noruego

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.06.2003
Antall liker
8.697
Her er noen jeg ofte har brukt selv:

Belite seg - godta
Brelebolette - bortskjemt
Dask - rumpe
Druse - slå til
Eitendes galen - skikkelig forbannet
Estimere - respektere
Flonkendes ny - skinnende ny
Gnitapong - gjerrig
Hinmanen - satan
Karnøfle - banke opp
Min mor og di - mamma og pappa
Månebedotten - forundret
Pailabber - store føtter
Pikyrendes - ubetydelig
Pjåte - putte
På an - full
Snek - vond lukt
Valleslette - sludd

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
6.882
Det trøndske verbet "skorskje" har alltid fasinert meg. Tyder visstnok å streke med hælane når du køyrer sparkstøtting i unnabakke.
Frå eigen dialekt har eg å "lonñje", som tyder å fiske utan å få noko som helst, og adjektivet barsteikjen, som er ei blanding av vrang, eigenrådig og aggresiv. Altså eit ord vi kunne ha bruk for her på Sentralen.
Tok en stund før jeg skjønte hva du mente. Problemet med trøndersk er at det er en del lyder som det ikke finnes bokstaver for. Hadde du skrevet skorschke så hadde jeg kanskje skjønt det.

Mine favoritter fra egen dialekt er:

pojnni/innjponnj = under/innunder

og den nesten umulig å skrive riktig:

thaihllat = lite til kar, som er det motsatte av
karravole = litt vel mye til kar (som mange trøndere er)

I gamle dager hadde de sistnevnte gjerne karravolannteinnj godt synliug på huset = parabolantenne

Sluket

Holistisk Hifi Helt
Ble medlem
11.08.2006
Antall liker
111.562
Torget vurderinger
24
"Det e messom stæære luggomt, da ma..."

berxter

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.01.2007
Antall liker
5.065
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Tok en stund før jeg skjønte hva du mente. Problemet med trøndersk er at det er en del lyder som det ikke finnes bokstaver for. Hadde du skrevet skorschke så hadde jeg kanskje skjønt det.

Mine favoritter fra egen dialekt er:

pojnni/innjponnj = under/innunder

og den nesten umulig å skrive riktig:

thaihllat = lite til kar, som er det motsatte av
karravole = litt vel mye til kar (som mange trøndere er)

I gamle dager hadde de sistnevnte gjerne karravolannteinnj godt synliug på huset = parabolantenne
Tatjllat, ville nå jeg ha skrevet.
I tillegg: Brojse = henge etter bussen/ en lastebil, eller Graakallbanen.

B

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Antall liker
11.402
Brettehyke = upålitelig kvinnemenneske, ofte riktig så hvitlevret.

G

Gjestemedlem

Gjest

B
Sjanke het det her.

Ellers:

drolt - unge
nevis - litt tilbakestående
slaur - slask, uteligger, narkis eller ungdom som kler seg i dongeri.
dilte - følge etter, henge seg på
slit an! - må denne gjenstanden bli brukt og følge deg med hell og lykke

G

Gjestemedlem

Gjest
Her er noen jeg ofte har brukt selv:

Belite seg - godta
Brelebolette - bortskjemt
Dask - rumpe
Druse - slå til
Eitendes galen - skikkelig forbannet
Estimere - respektere
Flonkendes ny - skinnende ny
Gnitapong - gjerrig
Hinmanen - satan
Karnøfle - banke opp
Min mor og di - mamma og pappa
Månebedotten - forundret
Pailabber - store føtter
Pikyrendes - ubetydelig
Pjåte - putte
På an - full
Snek - vond lukt
Valleslette - sludd
Steike, du kommer jo fra en møblert by!

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
8.651
Sted
Torget vurderinger
0

B
Sjanke het det her.

Ellers:

drolt - unge
nevis - litt tilbakestående
slaur - slask, uteligger, narkis eller ungdom som kler seg i dongeri.
dilte - følge etter, henge seg på
slit an! - må denne gjenstanden bli brukt og følge deg med hell og lykke
Vi har desse lengre nord på Vestlandet også, men ein drolt er noko heilt anna......

Midas

Bransjeaktør
Ble medlem
07.01.2015
Antall liker
772
Sted
Stavangerområdet
grævlig - voldsomt, ikke banneord
jillt - glad, moro
idle - sinte
annige - gira, pågående
vannari - gir blaffen (som forresten betyr blanke faen har jeg hørt)
patte - det samme som "deier" lengre oppe :D
taskå - dameveske, ikke det vanligvis betyr i øst/midt norge...

Topp Bunn