Optimale høyttalerkabler for bra anlegg - uten "snake-oil" faktor

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • sundkoien

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.01.2007
    Innlegg
    2.618
    Antall liker
    4.248
    Sted
    Kirkenær
    Torget vurderinger
    2
    Har en del erfaring med kabler i den rimelige enden av skalaen..
    Mine 2 tips er begge nevnt før;
    1) Sound String. Varme, glød, oppløsning, fylde og naturlig klang. Jeg har ikke funnet noe som slår disse til prisen.
    2) Van Damme. Låter litt strammere og tørrere enn Soundstring her hos meg. Fantastisk balanse og nøytral klang. Kontante og oppløste. Beste som finns til 2000kr..

    Har også testet Kimber Kwik og TC. Låter litt mer inneklemt enn de to over. Uansett en balansert og naurlig tone. Blue Jeans når ikke opp, i mine ører.
    Rimelige Wireworld låter fint, men ikke så oppløst og naturlig.. Jeg byttet ut 15k Wireworld med brukte Soundstring til 3k...

    M
     
    M

    MusicBear

    Gjest
    Har en del erfaring med kabler i den rimelige enden av skalaen..
    Mine 2 tips er begge nevnt før;
    1) Sound String. Varme, glød, oppløsning, fylde og naturlig klang. Jeg har ikke funnet noe som slår disse til prisen.
    2) Van Damme. Låter litt strammere og tørrere enn Soundstring her hos meg. Fantastisk balanse og nøytral klang. Kontante og oppløste. Beste som finns til 2000kr..

    Har også testet Kimber Kwik og TC. Låter litt mer inneklemt enn de to over. Uansett en balansert og naurlig tone. Blue Jeans når ikke opp, i mine ører.
    Rimelige Wireworld låter fint, men ikke så oppløst og naturlig.. Jeg byttet ut 15k Wireworld med brukte Soundstring til 3k...
    Takk for tips - aldri hørt om Soundstring - samtidig som det du her sier om disse gir tillit. Takk, for bra kabler til vettuge priser er en vanskelig øvelse.
     

    Trondmeg

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Innlegg
    13.062
    Antall liker
    7.913
    Torget vurderinger
    12
    Bare som en liten referanse på hva slike egentlig koster:
    https://www.elfadistrelec.no/search...er_Tverrsnitt~~mm²=4&filter_Tverrsnitt~~mm²=6

    Endehylser holder kordellene samlet i en skrueforbindelse, slik at man slipper at noen løse tråder skaper kortslutning eller at trådene glir unna etter at man har skrudd til med dårlig kontakt og mulig varmgang som konsekvens. De er ment å brukes bare en gang. Jeg ser ikke helt poenget med gullbelagte endehylser, siden man uansett skrur til såpass at kontaktflaten blir lufttett.
    Obligatorisk (krav) på fintrådet kabel som RK. Har slike i bøtter og spann i kjelleren. Endehylser er nesten gratis. Det som koster er tanga du presser de med. I følge en supernerdekollega så er det visst de oktogonale pressingene som gir minst overgangsmotstand (å ja, han har testet og målt). Jeg hadde 4-kant presstang men måtte selvfølgelig kjøpe en 8-kantet etter slike breaking news. Eller var det fordi jeg ikke fant igjen 4-kant tanga?
     

    Eirik84

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2011
    Innlegg
    5.687
    Antall liker
    7.773
    Sted
    Drammen
    Torget vurderinger
    13
    Bare som en liten referanse på hva slike egentlig koster:
    https://www.elfadistrelec.no/search...er_Tverrsnitt~~mm²=4&filter_Tverrsnitt~~mm²=6

    Endehylser holder kordellene samlet i en skrueforbindelse, slik at man slipper at noen løse tråder skaper kortslutning eller at trådene glir unna etter at man har skrudd til med dårlig kontakt og mulig varmgang som konsekvens. De er ment å brukes bare en gang. Jeg ser ikke helt poenget med gullbelagte endehylser, siden man uansett skrur til såpass at kontaktflaten blir lufttett.
    Ser det faktisk blir dyrere fra Elfa (60kr + frakt) enn å kjøpe Viablue (40kr + frakt) sine dersom man trenger endehylser til ett sett høyttalerkabler med 4mm2-ledere. Så prisforskjeller er ikke av betydning i dette tilfellet.

    Jeg tenkte uansett mest på fordelen av å kunne koble om flere ganger uten å miste kordeller og samtidig ha så lite gods som mulig mellom ledere og terminal. I tillegg er det lett å putte endehylsene inn i terminalene uten å måtte sikte for å unngå at det fliser seg opp før man får skrudd til.
     

    Dharmabum

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.03.2010
    Innlegg
    1.169
    Antall liker
    1.385
    Torget vurderinger
    11
    Bluejeans er nevnt og en meget bra sak.

    DhLabs silversonic Q10 signatur er også verdt å nevne.
    En av veldig få label produsenter som i mine øyne og ører i er lite snakeoil å no bullshit.

    Har et sett fra både Bluejeans og Q10 signatur.. Begge låter bra. Q10 favoritten da den er nøytral og luftig.

    Bluejeans opplever jeg som litt mørkere og "tyngre"..
    Jeg benytter samme DH Labs som deg og din beskrivelse er spot on, likedan angående blue jeans som jeg hadde på et tidspunkt,men byttet de ut av samme grunner som du nevner. Jeg har også hatt Van Damme a la HB52 her på sentralen,med spader. sånn som jeg minnes de spiller de på linje med DH Labs faktisk,oppløst og homogent, til en rimeligere penge.De ser ut som en million dollar også,for de som bryr seg om sånt. Har lyst å prøve Lilleeng kabler neste gang.
     

    Hb 52

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    13.03.2014
    Innlegg
    940
    Antall liker
    704
    Torget vurderinger
    10
    Bluejeans er nevnt og en meget bra sak.

    DhLabs silversonic Q10 signatur er også verdt å nevne.
    En av veldig få label produsenter som i mine øyne og ører i er lite snakeoil å no bullshit.

    Har et sett fra både Bluejeans og Q10 signatur.. Begge låter bra. Q10 favoritten da den er nøytral og luftig.

    Bluejeans opplever jeg som litt mørkere og "tyngre"..
    Jeg benytter samme DH Labs som deg og din beskrivelse er spot on, likedan angående blue jeans som jeg hadde på et tidspunkt,men byttet de ut av samme grunner som du nevner. Jeg har også hatt Van Damme a la HB52 her på sentralen,med spader. sånn som jeg minnes de spiller de på linje med DH Labs faktisk,oppløst og homogent, til en rimeligere penge.De ser ut som en million dollar også,for de som bryr seg om sånt. Har lyst å prøve Lilleeng kabler neste gang.
    Takk for hyggelig innlegg :)
     

    TomVen

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    21.01.2008
    Innlegg
    484
    Antall liker
    458
    Sted
    Jar
    Takk for suverent gode innlegg og svar i denne tråden!

    Gode forbindelser mellom komponentene er en viktig faktor, og det er trist at temaet kabel ofte drukner i kvasivitenskapelig surr i markedsføring og salg. Kanskje ikke så rart når man vet hvor gode fortjenestemarginer det er på akkurat dette feltet, og hvor tungt det er å drive lønnsomt i hifi-bransjen. Men tillitvekkende er det ikke.

    I denne tråden dokumenterer dere kunnskap i bøtter og spann, og all humbugen blir skrellet av. Inspirerende og lærerikt å lese!
     

    Distinctive

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Innlegg
    11.063
    Antall liker
    3.589
    Sted
    Stavanger
    Bare som en liten referanse på hva slike egentlig koster:
    https://www.elfadistrelec.no/search...er_Tverrsnitt~~mm²=4&filter_Tverrsnitt~~mm²=6

    Endehylser holder kordellene samlet i en skrueforbindelse, slik at man slipper at noen løse tråder skaper kortslutning eller at trådene glir unna etter at man har skrudd til med dårlig kontakt og mulig varmgang som konsekvens. De er ment å brukes bare en gang. Jeg ser ikke helt poenget med gullbelagte endehylser, siden man uansett skrur til såpass at kontaktflaten blir lufttett.
    Obligatorisk (krav) på fintrådet kabel som RK. Har slike i bøtter og spann i kjelleren. Endehylser er nesten gratis. Det som koster er tanga du presser de med. I følge en supernerdekollega så er det visst de oktogonale pressingene som gir minst overgangsmotstand (å ja, han har testet og målt). Jeg hadde 4-kant presstang men måtte selvfølgelig kjøpe en 8-kantet etter slike breaking news. Eller var det fordi jeg ikke fant igjen 4-kant tanga?
    Husk også at fargen på nitene indikerer kabeltverrsnitt-område (les; bruk korrekt nite sammen med tang).
     

    WayAhead

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.12.2017
    Innlegg
    14.625
    Antall liker
    3.439
    Sted
    Sky No Limit....
    Torget vurderinger
    0
    Det kan godt hende den funker men den er jo helt lik ledningene som ble bendslet til porselensisolatorer for husinstallasjon for 100+ år siden, forniklede ledere - naturligvis og flettet (silke?) isolasjon...

    Det er vel et par her på forumet som har disse installert i kjelleren fortsatt om eg lyt truga....






     
    Sist redigert:

    cbarth1

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2012
    Innlegg
    2.197
    Antall liker
    2.444
    Sted
    Arendal
    Torget vurderinger
    2
    Stemmer nok det ja, de er laget som en kopi av gamle Western Electric kabler.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn