Optimal frontvegg i kino/lytterom?

MML

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.02.2010
Innlegg
2.044
Antall liker
1.452
Torget vurderinger
1
Jeg endrer litt i kinoen/lytterommet og lurer på om noen har noen råd om optimalisere akustikken på frontveggen. Jeg leser litt forskjellig, så det er ikke så lett å finne en konsensus.

Veggen blir helt dekket av høyttalerstoff og lydtransparent lerret og det blir derfor plass til å gjøre akustiske tiltak som ikke trenger å ta hensyn til estetikken da det uansett blir skjult. Legger ved konseptskisse. Bør jeg satse på maks demping? I så fall hva?

Skjermbilde 2019-03-29 kl. 11.22.52.jpg
 

MML

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.02.2010
Innlegg
2.044
Antall liker
1.452
Torget vurderinger
1
OK. Jeg har lest kapittelet om lytterom i "Master handbook of acoustics" og kommet frem til at lett demping på hele frontveggen er veien å gå. Det er også anbefalt bassfeller i hjørnene. Jeg har allerede basskasser i hjørnene, 3 stk i et lite tårn på ca 150cm i begge hjørner. Vil det ha noen effekt å fylle tomrommet rundt kassene og lage hjørneabsorbenter så stor som volumet tillater?
 
Sist redigert:

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
Ble medlem
03.11.2008
Innlegg
11.296
Antall liker
2.903
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Man må se på helheten og ta med områder som spredningen til høyttalerne, hvordan bakvegg og resten av rommet skal behandles, hvilke akustisk prinsipp/lyd ønsker man å oppnå osv.
Men generelt vil det være ønskelig med mest mulig bassdemping på frontvegg og helst ikke dempe for mye øvre frekvensområdet når bakvegg behandles.
 
  • Liker
Reaksjoner: MML

Retep

Steine galen
Ble medlem
27.01.2005
Innlegg
22.985
Antall liker
20.115
Sted
Volda
Torget vurderinger
23
Det er bare å klaske til med demping på hele frontveggen. Er frontvegg mot yttervegg så må du ha luft rundt. For å unngå at du får mugg ol i veggen. Dybden bør være minst 40cm gjerne mer. Husk at jo tykkere felle dess mindre luftgjennomstrømning motstand må du ha. Rockwool fkexi A er feks fin til 40cm dybde.
 
  • Liker
Reaksjoner: MML

Sonic_

Hi-Fi interessert
Ble medlem
28.09.2008
Innlegg
73
Antall liker
29
Noen som har tanker rundt full demping i front kontra baffelvegg? Fordeler og ulemper?
 

Sven_Palvig

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Innlegg
3.765
Antall liker
1.621
Sted
Sjælland. Danmark.
"Optimal frontvegg i kino/lytterom?
Jeg endrer litt i kinoen/lytterommet og lurer på om noen har noen råd om optimalisere akustikken på frontveggen. Jeg leser litt forskjellig, så det er ikke så lett å finne en konsensus.
Veggen blir helt dekket av høyttalerstoff og lydtransparent lerret og det blir derfor plass til å gjøre akustiske tiltak som ikke trenger å ta hensyn til estetikken da det uansett blir skjult. Legger ved konseptskisse. Bør jeg satse på maks demping? I så fall hva?"

Den optimale Frontvæg er for mig brug af Svanø SMT V-Wings. Jeg synes at de er fantastiske. Jeg finder det helt forkert at bruge dæmpe materiale, hvis det ikke er nødvendigt. Absorbenter tager livet ud af musikken, men kan da være nødvendigt. Men når du spørger til det optimale, så er det for mig kun V-Wings.

Jeg har lige fjernet et lyd transparent lærred med sort filt på bagsiden. Det dæmper lyden meget, og hvilke løft i dybdeperspektiv, at det kom væk. Mit lærredet skal gøres mindre, så det kun har den størrelse, der skal bruges. Når det så ikke bruges, skal det hænge et andet sted, fordi det ødelægger mit meget fine dybdeperspektiv.

Hvis du placerer dine Front højttalere imellem 1 meter og 2,2 meter, fra Frontvæggen, vil du få udfasninger ved 70 eller 80 hertz f.eks. Det er svært at absorbere det problem væk, og hvis du har højttalerne tættere på, vil udfasning ske højere oppe i frekvens, hvor det er nemmere at løse problemet.

SBIR refleksioner er vældig forudsigelige. Højttaleren vil nærmest altid ha en udfasning fra frontvæggen på ca. 1/4 bølgelængde fra Bass elementet. Samme udfasning fra bagvæg til lytte position på 1/4 bølgelængde. Begge disse kommer i direkte modfase og vil derfor være større en udfasninger fra en skrå vinkel. I tillæg kommer refleksionen fra gulv, tak og sidevægge. Fælles for disse er at udfasningen kommer vældig "tidlig" efter direkte lyden og vil derfor ha stor påvirkning på, hvordan højttalerens signatur høres ud.

Jeg har i mange år arbejdet med absorbenter og diffusere og afprøvet mange ting. Jeg måler ikke meget, men bruger mine ører. Jeg mener ikke, at man skal absorbere andet end for bassen. Hvis man absorbere mister man lyd, der skal bruges i stedet for, hvis man ønsker det optimale. I mit lytterum forsvinder vægge og tag. Højttalerne står der bare i lydbilledet, og fylder, og lyden er bred og dyb. Rummet opfattes som et betydeligt større rum end det egentlig er, samtidig som diffuserne ud klinkningen er an passet for hjernens procestid.

Mit rum er levende og der er ingen voldsomme refleksioner derfra, der stikker ud.

Når man dæmper loft og gulv, mister man på dybdeperspektiv, som du kan læse om på Atles fine tråd. En gulv refleksion er naturlig og hjælper til at vise afstanden til en person man snakker med som eks.

Et gulvtæppe giver gulvtæppe lyd, fordi det dæmper det forkerte sted, og det dæmper diskanten mest, fordi det er tyndt.

Jeg har været der med en live/dead end, og jeg bruger det ikke mere. Det er ikke nødvendigt med gode duffusere.

Noget dæmpe materiale vil jeg bruge for bassen i hjørnerne og lige bag højttalerne, hvis de står længere væk end 1 meter fra frontvæggen eller måske alligevel.
 
Sist redigert:

Purehifi

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
18.02.2015
Innlegg
279
Antall liker
229
den optimale frontveggen vil bli baffelkonstruksjon så fremt en har egnede høyttalere for dette.
Bakdelen er fremtidig oppgraderinger vil kreve en må bygge om baffelen.
 

Sven_Palvig

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Innlegg
3.765
Antall liker
1.621
Sted
Sjælland. Danmark.
Du bør ikke satse på max dæmpning!

Først placerer du dig i den bedste lytteposition og dine fronthøjttalere for optimal perfekt lyd. Det er det vigtigste at gøre, og er det ikke gjort til perfektisme bliver det aldrig super godt.

Så finder du ud af, ved at afspille forskelige frekvenser, hvor problemerne er med f.eks. 30, 35 0g 40 hertz toner.

Jeg gjorde det for år tilbage, og havde en voldsom 40 hertz i venstre fronthjørne. 30 eller 35 hertz i højre fronthjørne. Fronthjørnerne er ofte vigtigere end de bagerste hjørner, men ikke alle har problemer i hjørnerne. Du kan have et problem på frontvægen imellem højtalerne, men det er ikke nødvendigt sikkert hos dig.

Så gå efter at bruge basabsorbering, de steder hvor bas problemerne er. (Det vil sige, at noget af bassen omformes til varme). Problemerne kunne være lige ud for venstre og højre højttaler på sidevæggen. I venstre og højre hjørne fronthjørne. Det samme bagtil. Midt på gulvet flere steder. Frontvæggen måske højt eller lavt.

Jeg har ikke erfaring i en baffel væg hos mig. Jeg har dog naturligvis lyttet til forsøg hos mig med Rockwool og diffusere. Diffusere giveren klar meget bedre lyd opad Frontvæggen end absorbering. Jeg brugte Rockwool Silk, der er pakket ind. Pas på mikrofiber, der er lettere end luft, og sætter sig i dine lunger!
 
Sist redigert:

BEF.

Bransjeaktør
Ble medlem
26.04.2008
Innlegg
782
Antall liker
1.395
Sted
Asker
Torget vurderinger
1
Spørsmålet er om du skal ha fokus på kino eller på stereo... Det er to forskjellige måter å bygge det opp på iforhold til hva som er hoved målet.
 

MML

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.02.2010
Innlegg
2.044
Antall liker
1.452
Torget vurderinger
1
Jeg har alltid hatt fokus på stereo og liker å tenke på at jeg først og fremst bruker dette til musikklytting. Allikevel er realiteten at rommet i praksis blir brukt til film, serier, fotball og Playstation i 90% av tiden.
 

steinost

Æresmedlem
Ble medlem
22.01.2004
Innlegg
11.240
Antall liker
8.199
Sted
Lillestrøm
Torget vurderinger
2
"Optimal frontvegg i kino/lytterom?
Jeg endrer litt i kinoen/lytterommet og lurer på om noen har noen råd om optimalisere akustikken på frontveggen. Jeg leser litt forskjellig, så det er ikke så lett å finne en konsensus.
Veggen blir helt dekket av høyttalerstoff og lydtransparent lerret og det blir derfor plass til å gjøre akustiske tiltak som ikke trenger å ta hensyn til estetikken da det uansett blir skjult. Legger ved konseptskisse. Bør jeg satse på maks demping? I så fall hva?"

Den optimale Frontvæg er for mig brug af Svanø SMT V-Wings. Jeg synes at de er fantastiske. Jeg finder det helt forkert at bruge dæmpe materiale, hvis det ikke er nødvendigt. Absorbenter tager livet ud af musikken, men kan da være nødvendigt. Men når du spørger til det optimale, så er det for mig kun V-Wings.

Jeg har lige fjernet et lyd transparent lærred med sort filt på bagsiden. Det dæmper lyden meget, og hvilke løft i dybdeperspektiv, at det kom væk. Mit lærredet skal gøres mindre, så det kun har den størrelse, der skal bruges. Når det så ikke bruges, skal det hænge et andet sted, fordi det ødelægger mit meget fine dybdeperspektiv.

Hvis du placerer dine Front højttalere imellem 1 meter og 2,2 meter, fra Frontvæggen, vil du få udfasninger ved 70 eller 80 hertz f.eks. Det er svært at absorbere det problem væk, og hvis du har højttalerne tættere på, vil udfasning ske højere oppe i frekvens, hvor det er nemmere at løse problemet.

SBIR refleksioner er vældig forudsigelige. Højttaleren vil nærmest altid ha en udfasning fra frontvæggen på ca. 1/4 bølgelængde fra Bass elementet. Samme udfasning fra bagvæg til lytte position på 1/4 bølgelængde. Begge disse kommer i direkte modfase og vil derfor være større en udfasninger fra en skrå vinkel. I tillæg kommer refleksionen fra gulv, tak og sidevægge. Fælles for disse er at udfasningen kommer vældig "tidlig" efter direkte lyden og vil derfor ha stor påvirkning på, hvordan højttalerens signatur høres ud.

Jeg har i mange år arbejdet med absorbenter og diffusere og afprøvet mange ting. Jeg måler ikke meget, men bruger mine ører. Jeg mener ikke, at man skal absorbere andet end for bassen. Hvis man absorbere mister man lyd, der skal bruges i stedet for, hvis man ønsker det optimale. I mit lytterum forsvinder vægge og tag. Højttalerne står der bare i lydbilledet, og fylder, og lyden er bred og dyb. Rummet opfattes som et betydeligt større rum end det egentlig er, samtidig som diffuserne ud klinkningen er an passet for hjernens procestid.

Mit rum er levende og der er ingen voldsomme refleksioner derfra, der stikker ud.

Når man dæmper loft og gulv, mister man på dybdeperspektiv, som du kan læse om på Atles fine tråd. En gulv refleksion er naturlig og hjælper til at vise afstanden til en person man snakker med som eks.

Et gulvtæppe giver gulvtæppe lyd, fordi det dæmper det forkerte sted, og det dæmper diskanten mest, fordi det er tyndt.

Jeg har været der med en live/dead end, og jeg bruger det ikke mere. Det er ikke nødvendigt med gode duffusere.

Noget dæmpe materiale vil jeg bruge for bassen i hjørnerne og lige bag højttalerne, hvis de står længere væk end 1 meter fra frontvæggen eller måske alligevel.
Dette rommet er dempet med ca 9,0m3 Space
Her er det et stort lydbildet med bredde dybde og høyde.
Så dine påstander henger ikke helt sammen med mine erfaringer.
Har jo prøvd uten også, ingen tvil om hva JEG synes låter best.

Hele systemet med begge tårn innjustert, 4 eqpunkter lagt på og low shelf for tonal justering .jpg
 

Sven_Palvig

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Innlegg
3.765
Antall liker
1.621
Sted
Sjælland. Danmark.
Man skal vurdere hvad rummet skal bruges til og jeg taler ud fra stereo gengivelse mest, for det skal bare være i orden.

Man skal også have styr på basgengivelsen, og lyttet sig frem til hvor problemerne er. Eller endnu bedre måle. Hvor er der voldsomt bas peak ved 40 hertz f.eks, og er det ved Frontvæggen, må man dæmpe det der, mindske det. Men at gøre en væg død i stedet for at udnytte den med diffusion, er ikke optimalt, synes jeg.

For den perfekte lyd skal alle flader bearbejdes.

Jeg gjorde sjovt nok et forsøg med det lørdag aften, hvor jeg prøvede mange ting af med diffusere på et stort stykke af Frontvæggen. Der var et par Svanø SMT Pap-wings og i selve vinduesåbningerne satte jeg Hofa diffusere på, og det giver så meget at gøre det foran glas. Glas er en bas absorbent, men er ellers et stort problem. Jeg lyttede til et kendt Elvis nummer, og der er en "knipse ting ". Den skal lyde hårdt. Det gør den alle steder, dog lyden er bedst hos mig. :D Ved udskiftning af en Hofa diffusere med en Hofa 50 cm x 50 x 11 absorbent, mistede diskanten sin energi. Så det er ikke en god ting at gå væk fra diffusion, hvis man ønsker den naturlige levende lyd.

Noget andet er, at sætte absorbenter op bag selve højttalerne, for at mindske SBIR. Højttalerne må helst ikke stå imellem 1 meter og til 2 2 meter.

Jeg vil gerne kombinere stereo lytning og det skal være til perfektion og surround. En svær cocktail. Men hvorfor skal det være nemt.

Det er rigtigt, at man får rumgengivelsen fra surround, og derfor kan man i højere grad bruge dæmpe materiale i kinoen. Jeg synes bare, at det nemt kan blive for meget.

Flot måling synes jeg steinost. Men du har ikke prøvet med diffusion til forskel.

Jeg er ikke akustiker og jeg har ikke den endelige løsning. Jeg arbejder selv med mit eget rum stadigvæk, og jeg har rykket mine Fronterne tættere på Frontvæggen, på grund af SBIR.
 

Sven_Palvig

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Innlegg
3.765
Antall liker
1.621
Sted
Sjælland. Danmark.
Pas på med at højttalerstof ikke dæmper for meget. Der findes meget pæne diffusere, der gør rummet spændende, men det er en dyr løsning.

Jeg har købt en del Molton. og det dæmper voldsomt. Så det bliver reduceret.

Pas på med at bruge Rockwool, Glasuld og hvad det mere hedder, fordi de fibre er lettere end luft og il sætte sig i dine lunger. Så længe du er ung, så det betyder ikke noget, men efterhånden som alderen skrider frem, så vil lungefunktionen blive reduceret, og du vil mærke det som måske KOL. Så brug maske, eller vælg andre produkter.
 

steinost

Æresmedlem
Ble medlem
22.01.2004
Innlegg
11.240
Antall liker
8.199
Sted
Lillestrøm
Torget vurderinger
2
Man skal vurdere hvad rummet skal bruges til og jeg taler ud fra stereo gengivelse mest, for det skal bare være i orden.

Man skal også have styr på basgengivelsen, og lyttet sig frem til hvor problemerne er. Eller endnu bedre måle. Hvor er der voldsomt bas peak ved 40 hertz f.eks, og er det ved Frontvæggen, må man dæmpe det der, mindske det. Men at gøre en væg død i stedet for at udnytte den med diffusion, er ikke optimalt, synes jeg.

For den perfekte lyd skal alle flader bearbejdes.

Jeg gjorde sjovt nok et forsøg med det lørdag aften, hvor jeg prøvede mange ting af med diffusere på et stort stykke af Frontvæggen. Der var et par Svanø SMT Pap-wings og i selve vinduesåbningerne satte jeg Hofa diffusere på, og det giver så meget at gøre det foran glas. Glas er en bas absorbent, men er ellers et stort problem. Jeg lyttede til et kendt Elvis nummer, og der er en "knipse ting ". Den skal lyde hårdt. Det gør den alle steder, dog lyden er bedst hos mig. :D Ved udskiftning af en Hofa diffusere med en Hofa 50 cm x 50 x 11 absorbent, mistede diskanten sin energi. Så det er ikke en god ting at gå væk fra diffusion, hvis man ønsker den naturlige levende lyd.

Noget andet er, at sætte absorbenter op bag selve højttalerne, for at mindske SBIR. Højttalerne må helst ikke stå imellem 1 meter og til 2 2 meter.

Jeg vil gerne kombinere stereo lytning og det skal være til perfektion og surround. En svær cocktail. Men hvorfor skal det være nemt.

Det er rigtigt, at man får rumgengivelsen fra surround, og derfor kan man i højere grad bruge dæmpe materiale i kinoen. Jeg synes bare, at det nemt kan blive for meget.

Flot måling synes jeg steinost. Men du har ikke prøvet med diffusion til forskel.


Jeg er ikke akustiker og jeg har ikke den endelige løsning. Jeg arbejder selv med mit eget rum stadigvæk, og jeg har rykket mine Fronterne tættere på Frontvæggen, på grund af SBIR.
En diffusjon hadde ALDRI klart dette, dette handler om fysikk så enkelt er det.
Får ikke diffusjon til å rydde opp i etterklang i så lave frekvenser.
 
  • Liker
Reaksjoner: MML

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
Ble medlem
03.11.2008
Innlegg
11.296
Antall liker
2.903
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Nei, men det går ann å kombinere bassdemping med diffusjon. Forøvrig går det i teorien, men i praksis blir en slik diffusor for stor.
 

Sven_Palvig

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Innlegg
3.765
Antall liker
1.621
Sted
Sjælland. Danmark.
Jeg har brugt lang tid i dag på at arbejde med højttalerplacering og placering af diffusere og absorbenter i mindre målestok. Hos mig diffusere. Så klart.

Mit tip til tråd starter er:

1. Først placeres lyttestolen for ham.

2. Derefter venstre og højre højttaler og der lyttes for den bedste placering af lyttestolen og højttalernes afstand til Frontvæggen og sidevæggen. Hvis man ikke gør det, bliver det aldrig rigtig godt og derefter kun lappeløsninger.

3. Så finder man med målinger eller lytning af 40 Hz. f. eks. hvor problemerne er.

4. Så dæmpes de dybe frekvenser, hvor det er nødvendigt. Er hele Frontvæggen et problem, giver det mening, at dæmpe med måske bygning af en baffel-væg. Hvordan er det med dybdeperspektiv og en baffel-væg?

5. Har man dæmpet bassen, så kan man evt. flytte højttaleren mere væg fra Frontvæggen, når problemet er løst og få bedre dybdeperspektiv og mere direkte lyd.

Det er sådan jeg ville have gjort.
 

na_X

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.09.2013
Innlegg
4.204
Antall liker
3.549
Torget vurderinger
1
For å slippe refleksjoner i en hjemmekino så er det klart best med absorbasjon i front-veggen, diffusjon gjør man gjerne bakover. Man vil gjerne ha en vegg som ikke reflekterer for å slippe et slitsomt rom over tid. Se hvordan de gjør det på kinoer, her er det masse absorbasjon og diffusjon. Men i front er det nok bare absorbasjon, dermed også gardiner som er med å roe ned rommet. Et kaldt rom med bare diffusjon kan fungere det også, men da snakker man konsert-sal med akustisk musikk der det trengs hjelp av rommet for å bære lyden utover. Med høyttalere så trenger man ikke like mye hjelp av rommet, og ihvertfall ikke når man snakker om surround der man havner i en boble og vil helst kontrollere den boblen mest mulig. For mye klang av for mange høyttalere kan bli fort slitsomt, og det blir heller ikke samme pinpointingen av lyden som man får med å få lyden mer direkte.
 
  • Liker
Reaksjoner: MML

Sven_Palvig

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Innlegg
3.765
Antall liker
1.621
Sted
Sjælland. Danmark.
For å slippe refleksjoner i en hjemmekino så er det klart best med absorbasjon i front-veggen, diffusjon gjør man gjerne bakover. Man vil gjerne ha en vegg som ikke reflekterer for å slippe et slitsomt rom over tid. Se hvordan de gjør det på kinoer, her er det masse absorbasjon og diffusjon. Men i front er det nok bare absorbasjon, dermed også gardiner som er med å roe ned rommet. Et kaldt rom med bare diffusjon kan fungere det også, men da snakker man konsert-sal med akustisk musikk der det trengs hjelp av rommet for å bære lyden utover. Med høyttalere så trenger man ikke like mye hjelp av rommet, og ihvertfall ikke når man snakker om surround der man havner i en boble og vil helst kontrollere den boblen mest mulig. For mye klang av for mange høyttalere kan bli fort slitsomt, og det blir heller ikke samme pinpointingen av lyden som man får med å få lyden mer direkte.
Jeg er meget uenig med dig på grund af mine egne erfaringer. Jeg har arbejdet meget med diffusion og jeg har en lyd, hvor der er stor bredde, højde og dybde. Jeg har mandag igen gjort et lille forsøg med en absorbent placeret på frontvæggen. Det var så klart ikke godt. Diffusion er så fantastisk, og det skal naturligvis være i god kvalitet.
Der er fornuft i at dæmpe bassen, hvor den er voldsom, og er den det imellem fronterne, vil det være fint at gøre det. Man kan jo sætte diffusere foran, for at bevare den gode lyd.
Det jeg opponere imod er, at man bygger en væg, og man så bagefter er låst fast i placeringen. jeg mener, placer først lytte pladsen for en person, og derefter Fronterne. Ellers bliver det aldrig optimalt.
 

na_X

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.09.2013
Innlegg
4.204
Antall liker
3.549
Torget vurderinger
1
Jeg er meget uenig med dig på grund af mine egne erfaringer. Jeg har arbejdet meget med diffusion og jeg har en lyd, hvor der er stor bredde, højde og dybde. Jeg har mandag igen gjort et lille forsøg med en absorbent placeret på frontvæggen. Det var så klart ikke godt. Diffusion er så fantastisk, og det skal naturligvis være i god kvalitet.
Der er fornuft i at dæmpe bassen, hvor den er voldsom, og er den det imellem fronterne, vil det være fint at gøre det. Man kan jo sætte diffusere foran, for at bevare den gode lyd.
Det jeg opponere imod er, at man bygger en væg, og man så bagefter er låst fast i placeringen. jeg mener, placer først lytte pladsen for en person, og derefter Fronterne. Ellers bliver det aldrig optimalt.
Det er jo det diffusere gjør, lager større "rom" med å bryte av frekvensene til å reflektere i andre retninger. Men jeg synes allikevel det er viktig å avbalansere rommet slik at det ikke blir så nakent og mye gjenklang. Det skal være et behagelig rom å være i også, derfor absorbasjon i en hjemmekino. Var på kino idag, den nye på Storo i Oslo (Odeon). Her var det meget dempet og behagelige rom med masse absorbasjon, men så ikke så veldig mye diffusorer akkurat å se og jeg kan ikke si at jeg klagde på lyden (lurer på om de hadde 128 kanalers atmos, telte ihvertfall kjapt flere enn 64 kanaler). Et meget behagelig rom spør du meg.. Det som er like slitsomt som bass som flyr veggimellom er diskant og mellomtone, derfor er jeg stor fan av å minimum dempe førsterefleksjon med veggplater. Bare det tar unna "klappetesten" så er mye gjort.
Til diffusorer så trenger man også noe avstand fra diffusor til sitteplass, blir den for tett på så klarer den ikke å gjøre jobben sin.

Bygger man en vegg så får man en baffle, så plasseringen ikke er like nøye som med uten en vegg da men slipper å ta like mye hensyn til hva som står her og der i rommet i forhold til plassering. Baffle forsterker også lyden noe.
 

steinost

Æresmedlem
Ble medlem
22.01.2004
Innlegg
11.240
Antall liker
8.199
Sted
Lillestrøm
Torget vurderinger
2
Ja det er stor forskjell på en konsertsal/opera og en Kino.
Sven sitt rom ser ut til å være tenkt som førstnevnte.
 

Flageborg

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.02.2005
Innlegg
6.532
Antall liker
3.076
Torget vurderinger
0
Jeg har allerede basskasser i hjørnene, 3 stk i et lite tårn på ca 150cm i begge hjørner.
Kan du poste et bilde av venstre/høyre tårn med synlige elementer?
 

steinost

Æresmedlem
Ble medlem
22.01.2004
Innlegg
11.240
Antall liker
8.199
Sted
Lillestrøm
Torget vurderinger
2
Slike diskanter har Osten lyst til å prøve:=)
Koster vel en en liten formue.
 

MML

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.02.2010
Innlegg
2.044
Antall liker
1.452
Torget vurderinger
1
Disse diskantbåndene har dessverre gått ut av produksjon. Husker ikke lenger hva jeg betalte, men kunne det være ca 25 000 inkludert frakt og MVA for 3 stk?
 

steinost

Æresmedlem
Ble medlem
22.01.2004
Innlegg
11.240
Antall liker
8.199
Sted
Lillestrøm
Torget vurderinger
2
Disse diskantbåndene har dessverre gått ut av produksjon. Husker ikke lenger hva jeg betalte, men kunne det være ca 25 000 inkludert frakt og MVA for 3 stk?
Veit du om noen andre gode av samme type?
Annet fabrikat altså.
 

MML

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.02.2010
Innlegg
2.044
Antall liker
1.452
Torget vurderinger
1
Steinost: Det har jeg ingen oversikt over.

Flageborg: Dybden bak lerretet er 10 cm. Dette er imidlertid inn til den gamle baffelveggen og bak der igjen er det ca 15. Slik det står nå er hele volumet bak baffelveggen fylt med isolasjon, samtidig som den er åpen i begge ender (den slutter ca 1m fra hjørnet - rett bak båndene på bildet). Dette var et tips jeg fikk under konstruksjon for et par år siden da dette også ville fungere som en bassfelle. Ettersom jeg nå har plukket ut frontkanalene, blir baffelveggen kun bruk til å huse senterkanalen.

Jeg har sett for meg å bruke litt demping i hjørnene der rommet altså er litt dypere som en start.
 

Sven_Palvig

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Innlegg
3.765
Antall liker
1.621
Sted
Sjælland. Danmark.
Jeg fandt dette fra Dennis Foley, som jeg er ved at gennemlæse, som nok er interessant:


Angående bygning af baffel væg, så advarer Dennis Foley fra Acousticcs Fields mod nogle størrelser:

Han skriver: 2" x 4" Wood Frame is the worst depth.
Don`t turn room into speakers.
Stay away from 2 x 4" and 2 x 6".


2 x 8", 2 x 10" and 2 x 12" is rigidity without movement.
2 x 12" Diaphragment.
 

Sven_Palvig

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Innlegg
3.765
Antall liker
1.621
Sted
Sjælland. Danmark.
Det er bare å klaske til med demping på hele frontveggen. Er frontvegg mot yttervegg så må du ha luft rundt. For å unngå at du får mugg ol i veggen. Dybden bør være minst 40cm gjerne mer. Husk at jo tykkere felle dess mindre luftgjennomstrømning motstand må du ha. Rockwool fkexi A er feks fin til 40cm dybde.
De 40 cm Rockwool Fleksi A batts, hvad dæmper de ved 40 hertz?30 hertz? 70 hert?
 

The Shy

Æresmedlem
Ble medlem
10.04.2017
Innlegg
10.506
Antall liker
14.206
Sted
Langesund
Det er bare å klaske til med demping på hele frontveggen. Er frontvegg mot yttervegg så må du ha luft rundt. For å unngå at du får mugg ol i veggen. Dybden bør være minst 40cm gjerne mer. Husk at jo tykkere felle dess mindre luftgjennomstrømning motstand må du ha. Rockwool fkexi A er feks fin til 40cm dybde.
De 40 cm Rockwool Fleksi A batts, hvad dæmper de ved 40 hertz?30 hertz? 70 hert?
Demper litt rundt 70 Hz men nesten ingenting ved 30-40 Hz
 

Sven_Palvig

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Innlegg
3.765
Antall liker
1.621
Sted
Sjælland. Danmark.
Det er bare å klaske til med demping på hele frontveggen. Er frontvegg mot yttervegg så må du ha luft rundt. For å unngå at du får mugg ol i veggen. Dybden bør være minst 40cm gjerne mer. Husk at jo tykkere felle dess mindre luftgjennomstrømning motstand må du ha. Rockwool fkexi A er feks fin til 40cm dybde.
Tak the shy. Jeg mente det også. Det er meget svært at dæmpe de lave frekvenser. Jeg har tiltro til Dennis Foleys system.
 
Topp Bunn