Alt til hus og bolig Oppussing i heimen, spørsmål, råd, tips og bilder

Ble medlem
12.03.2012
Innlegg
4.390
Antall liker
8.234
Sted
Laksevåg - Bergen
Kjøpte nytt trapperekkverk hos rekkverkbutikken.no. Fantastisk service fra en som heter Anita og supert produkt. Her lages alt på mål, og i pakken som ble levert på døren lå alt som trengtes . Rekkverk, skruer, lim, vaskemiddel for glass, silikon, fugemasse, div.borer, verktøy og god monteringsanvisning.Rekkverket passet som "hånd i hanske".



 

weld77

Æresmedlem
Ble medlem
19.09.2014
Innlegg
20.740
Antall liker
13.230
Bruk ordentlige håndtverkere. De tar sikkert dobbelt så mye i timen som Pjotr & co som "fix everything with hammer and nails" men jobber minst dobbelt så fort og gjør ca 1/10 så mye feil.
 
C

Cyber

Gjest
Bruk ordentlige håndtverkere. De tar sikkert dobbelt så mye i timen som Pjotr & co som "fix everything with hammer and nails" men jobber minst dobbelt så fort og gjør ca 1/10 så mye feil.
Min erfaring er motsatt. Har leid inn håndverkere på enkle saker som å sette i ny dør da jeg fikset badet. Måtte ha dem tilbake for å rette opp feil og selv da var det mye jeg måtte fikse selv. Hadde gjort det like kjapt selv og uten feilene. Mye bedre og billigere å ta sakene i egne hender så sant det ikke er bærende konstruksjon i huset. Dette var ikke Pjotr og gjengen, men seriøse norske tømrere - trodde jeg da.

Med dagens timepriser kan jo folk flest ta seg fri en dag fra jobb og gjøre det selv i stedet for å leie tømrer to timer.
 

pahf

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.12.2005
Innlegg
4.992
Antall liker
1.935
Sted
huttuheita
Torget vurderinger
8
Stilig rekkverk, noe slikt vi har sett på her hos oss, skal ta meg en telefon til rekkverkbutikken og høre om hva vi kan få til :)
 

weld77

Æresmedlem
Ble medlem
19.09.2014
Innlegg
20.740
Antall liker
13.230
Bruk ordentlige håndtverkere. De tar sikkert dobbelt så mye i timen som Pjotr & co som "fix everything with hammer and nails" men jobber minst dobbelt så fort og gjør ca 1/10 så mye feil.
Min erfaring er motsatt. Har leid inn håndverkere på enkle saker som å sette i ny dør da jeg fikset badet. Måtte ha dem tilbake for å rette opp feil og selv da var det mye jeg måtte fikse selv. Hadde gjort det like kjapt selv og uten feilene. Mye bedre og billigere å ta sakene i egne hender så sant det ikke er bærende konstruksjon i huset. Dette var ikke Pjotr og gjengen, men seriøse norske tømrere - trodde jeg da.

Med dagens timepriser kan jo folk flest ta seg fri en dag fra jobb og gjøre det selv i stedet for å leie tømrer to timer.
Det var litt det jeg mente med "ordentlige"... dvs folk som jobber effektivt og får det til på første forsøk. Og vet hva de skal gjøre slik at man selv slipper å være byggeleder og finne ut løsninger og prinsipper.

En del ting er det greit betalt for å gjøre selv - jeg la nesten 100 kvadratmeter terrassebord selv i fjor sommer - tviler på at en profesjonell hadde jobbet veldig mye fortere siden det er repetitivt arbeide som krever nær tull tankevirksomhet, men med en gang man må begynne å klø seg i hodet og tenke gjennom ting så går tiden ganske fort.
 

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Innlegg
15.856
Antall liker
8.845
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
Bruk ordentlige håndtverkere. De tar sikkert dobbelt så mye i timen som Pjotr & co som "fix everything with hammer and nails" men jobber minst dobbelt så fort og gjør ca 1/10 så mye feil.
Min erfaring er motsatt. Har leid inn håndverkere på enkle saker som å sette i ny dør da jeg fikset badet. Måtte ha dem tilbake for å rette opp feil og selv da var det mye jeg måtte fikse selv. Hadde gjort det like kjapt selv og uten feilene. Mye bedre og billigere å ta sakene i egne hender så sant det ikke er bærende konstruksjon i huset. Dette var ikke Pjotr og gjengen, men seriøse norske tømrere - trodde jeg da.

Med dagens timepriser kan jo folk flest ta seg fri en dag fra jobb og gjøre det selv i stedet for å leie tømrer to timer.
Det var litt det jeg mente med "ordentlige"... dvs folk som jobber effektivt og får det til på første forsøk. Og vet hva de skal gjøre slik at man selv slipper å være byggeleder og finne ut løsninger og prinsipper.
Hadde veldig mye håndtverkerke innom for 3-4 år siden da vi fullførte et tilbygg på huset.
De som virkelig utmerket seg som utrolig flinke og effektive var to stk snekkere fra Litauen innleid fra en norsk firma. Jeg har aldri sett noen jobbe så effektivt og presist. I motsatt ende var helnorsk rørleggerfirma som somlet, gjorde dårlig arbeid, glemte utstyr, feilfakturerte, overfakturert og ikke svarte på henvendelser i etterkant.

Mvh
OMF
 
Sist redigert:

weld77

Æresmedlem
Ble medlem
19.09.2014
Innlegg
20.740
Antall liker
13.230
Hadde veldig mye håndtverkerke innom for 3-4 år siden da vi fullførte et tilbygg på huset.
De som virkelig utmerket seg som utrolig flinke og effektive var to stk snekkere fra Litauen innleid fra en norsk firma. Jeg har aldri sett noen jobbe så effektivt og presist. I motsatt ende var helnorsk rørleggerfirma som somlet, gjorde dårlig arbeid, glemte utstyr, feilfakturerte, overfakturert og ikke svarte på henvendelser i etterkant.

Mvh
OMF
Har absolutt ingen ting i mot faglærte fra det store landet utlandet. Jeg bruker et midre norsk tømrerfirma - alle snekkerene hans er fra Polen. Rasende flinke og veldig effektive. Han som driver sjappa har mer eller mindre gitt opp å finne norske som er like produktive.... (dette er i Oslo).
 

authentic

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.07.2007
Innlegg
9.242
Antall liker
2.388
Torget vurderinger
13
Bruk ordentlige håndtverkere. De tar sikkert dobbelt så mye i timen som Pjotr & co som "fix everything with hammer and nails" men jobber minst dobbelt så fort og gjør ca 1/10 så mye feil.
Min erfaring er motsatt. Har leid inn håndverkere på enkle saker som å sette i ny dør da jeg fikset badet. Måtte ha dem tilbake for å rette opp feil og selv da var det mye jeg måtte fikse selv. Hadde gjort det like kjapt selv og uten feilene. Mye bedre og billigere å ta sakene i egne hender så sant det ikke er bærende konstruksjon i huset. Dette var ikke Pjotr og gjengen, men seriøse norske tømrere - trodde jeg da.

Med dagens timepriser kan jo folk flest ta seg fri en dag fra jobb og gjøre det selv i stedet for å leie tømrer to timer.
Fikk firma (Norsk) til å legge 155m2 beleggningsten + bygge en 23 meter lang granittmur hos meg i sommer og det var en begredelig opplevelse. Måtte gå daglig og rette på ting de gjorde. Sluket de hadde lagt ned var helt skevt lagt iforhold til resten og de måtte ta opp over 20m2 da fugene på stenen ikke traff i forbandt men 1/3 del inn ... frustrert er bare forbokstaven.

Skal dog sies at sluttresultatet ble bra men det krevde daglig oppfølging fra min side.

Mye elendige håndtverkere der ute og dette er en av grunnene for at jeg bruker heller gjøre det meste selv om tiden strekker til.. :)
 

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Innlegg
15.856
Antall liker
8.845
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
Fikk firma (Norsk) til å legge 155m2 beleggningsten + bygge en 23 meter lang granittmur hos meg i sommer og det var en begredelig opplevelse. Måtte gå daglig og rette på ting de gjorde. Sluket de hadde lagt ned var helt skevt lagt iforhold til resten og de måtte ta opp over 20m2 da fugene på stenen ikke traff i forbandt men 1/3 del inn ... frustrert er bare forbokstaven.

Skal dog sies at sluttresultatet ble bra men det krevde daglig oppfølging fra min side.

Mye elendige håndtverkere der ute og dette er en av grunnene for at jeg bruker heller gjøre det meste selv om tiden strekker til.. :)
Er det lov å spørre hva totalprisen på den jobben ble...?

Mvh
OMF
 

authentic

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.07.2007
Innlegg
9.242
Antall liker
2.388
Torget vurderinger
13
Fikk firma (Norsk) til å legge 155m2 beleggningsten + bygge en 23 meter lang granittmur hos meg i sommer og det var en begredelig opplevelse. Måtte gå daglig og rette på ting de gjorde. Sluket de hadde lagt ned var helt skevt lagt iforhold til resten og de måtte ta opp over 20m2 da fugene på stenen ikke traff i forbandt men 1/3 del inn ... frustrert er bare forbokstaven.

Skal dog sies at sluttresultatet ble bra men det krevde daglig oppfølging fra min side.

Mye elendige håndtverkere der ute og dette er en av grunnene for at jeg bruker heller gjøre det meste selv om tiden strekker til.. :)
Er det lov å spørre hva totalprisen på den jobben ble...?

Mvh
OMF

Selvfølgelig, opprinnelig skulle de ha 180K men vi fikk det for 165 etter litt forhandlinger - det skal sies at med i prisen var utpigging av betong på 25m2 som var 20cm tykk og armert. Jeg la ved en detaljert arbeidsbeskrivelse der de skulle grave minimum 35cm og bygge grunnen ifht ASAK sine beskrivelser, grunnen ble også bygget opp med fall fra huset og drenerende masser. Etter nattens regnvær der det regnet MYE ligger det ikke så mye som en vannpytt igjen på belegget så fornøyd med det :)
Skal få tatt ett bilde og lagt ut.


Alt med kvittering og garanti!
 
  • Liker
Reaksjoner: OMF

weld77

Æresmedlem
Ble medlem
19.09.2014
Innlegg
20.740
Antall liker
13.230
Opprett konto hos en trelasthandler. Får en del rabatter kastet etter seg knapt uten å spørre. Jeg bruker stort sett Thaugland i Oslo - de er neppe billigst i byen, men de har stort utvalg og ansatte som faktisk kan svare på spørsmål. Minus for åpeningstidene som er rettet mot proffmarkedet og ikke privatpersoner (stenger kl 17, men åpner til gjengled 0630 eller hva det nå er...) Etter rabattavtalen jeg fikk tilbud om ligger prisene stort sett likt med andre steder. De har også hjemkjøring i Oslo for 500 kroner uansett hvor mye det er - noe som er en særdeles god deal når det skal storhandles. Da plukker og laster de også opp varene for deg og løfter på plass så langt det lar seg gjøre med kranbil.
 

noruego

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.06.2003
Innlegg
6.560
Antall liker
7.087
De har også hjemkjøring i Oslo for 500 kroner uansett hvor mye det er - noe som er en særdeles god deal når det skal storhandles. Da plukker og laster de også opp varene for deg og løfter på plass så langt det lar seg gjøre med kranbil.
Det hørtes ut som en usedvanlig god deal ja.
 
Topp Bunn