Oppgradering... Hvordan la være?

e-h

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
30.04.2006
Innlegg
372
Antall liker
4
Torget vurderinger
2
Hei,

Jeg har som sikkert mange andre problemer med å la utstyret være i fred. Drømmer om både oppgradering hos EC, biampe ved å kjøpe enda en AW100, teste brokobling, og også kjøpe en EC DAC/cd-spiller. I tillegg har jeg lenge vurdert Sonus Faber Cremona Auditor, men funnet ut at det er vanskelig å bestemme seg for noe slikt uten AB testing.

Nå har det seg slik at jeg er meget fornøyd slik jeg har det nå. Dette merker jeg stort sett når jeg trøtt og sliten setter meg i sofaen med bare et gjøremål, lytte til musikk. Mangler forsåvidt å få min DAC til å virke før ting er 100% på stell, men jeg er ikke såå kresen (tror jeg).
Likevel føler jeg hele tiden en trang til å oppgradere både sideveis, opp, samt sikkert nedover i noen tilfeller.

Dette fører meg til spørsmålet: Hvordan kan jeg overbevise meg selv om at det jeg har er mer enn nok og at flere plater er løsningen på kjøpetrangen?

Gode tips mottas med takk :D


Mvh Eivinn
 
K

kbwh

Gjest
Uansett hva du gjør: Sonus faber Cremona Auditor kan ikke biampes. De har bare ett sett høyttalerterminaler.
 

e-h

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
30.04.2006
Innlegg
372
Antall liker
4
Torget vurderinger
2
Er klar over dette. Kunne gjerne vært en grei sak i seg selv så slipper jeg valgets kvaler på det området ;)
 
K

kbwh

Gjest
Oki. Hva er galt med DACen, hva slags dac er det, og hva er normal kilde nå som DACen ikke virker?
 

rama

biskopen av holmlia
Ble medlem
09.06.2003
Innlegg
15.783
Antall liker
21.295
Sted
oslo
Torget vurderinger
17
oppgradering... hvorfor la være? ;D

første skritt må være å skifte ut n805s med et par reference 3a mm-decapo i.

deretter.... you know the drill....
 

eliasen

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
29.07.2005
Innlegg
261
Antall liker
0
ta ut fem uker ferie, rask sammen kapitalen og stikk til f. eks. similian island i thailand og dykk! Enkelt og greit.... ;D
 

e-h

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
30.04.2006
Innlegg
372
Antall liker
4
Torget vurderinger
2
Har en Lite Audio DAC-60 som gikk død etter 12 timer. Ligger nå et nytt pcb og venter på posten, men pakken manglet proformafaktura så inntil jeg får en slik er det bare å vente tålmodig.

Bruker til vanlig min DVD89 som cd-spiller og forventer egentlig et veldig løft i romfølelse og luftighet i lydbilde når denne kun brukes som drivverk. Vanskelig å si siden jeg enda ikke har hatt en skikkelig cd-spiller. Synes forøvrig DVD89 er litt innesluttet.
 
K

kbwh

Gjest
Har lyttet på analogutgangene på min egen DVD89. Lukket den ja. RME ADI-2 som den forer til vanlig er andre saker.

Vi har fasit: Du får orden på kilden, dvs. DACen, forelsker deg i musikken din igjen og glemmer alt unntatt drømmen om de der Auditorene. ;D

Edit: Jeg har hørt mye godt om turer til Tau for EC-sluttrinn. De skal bli mer nøyaktige. Det liker jeg.
 

tweakMan

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Innlegg
6.222
Antall liker
124
Gode tips mottas med takk :D
Mvh Eivinn
Jeg tror det hele egentlig handler om å finne den korrekte høyttaler jeg.
I min lille verden, så tenker jeg slik.

Først finne ut hvilken amp jeg ønsker å satse på.
Så velge meg høyttaler, resten løser sej
:D
 

oddmund

Hi-Fi interessert
Ble medlem
29.11.2002
Innlegg
74
Antall liker
0
Hei,

Jeg har som sikkert mange andre problemer med å la utstyret være i fred. Drømmer om både oppgradering hos EC, biampe ved å kjøpe enda en AW100, teste brokobling, og også kjøpe en EC DAC/cd-spiller. I tillegg har jeg lenge vurdert Sonus Faber Cremona Auditor, men funnet ut at det er vanskelig å bestemme seg for noe slikt uten AB testing.

Nå har det seg slik at jeg er meget fornøyd slik jeg har det nå. Dette merker jeg stort sett når jeg trøtt og sliten setter meg i sofaen med bare et gjøremål, lytte til musikk. Mangler forsåvidt å få min DAC til å virke før ting er 100% på stell, men jeg er ikke såå kresen (tror jeg).
Likevel føler jeg hele tiden en trang til å oppgradere både sideveis, opp, samt sikkert nedover i noen tilfeller.

Dette fører meg til spørsmålet: Hvordan kan jeg overbevise meg selv om at det jeg har er mer enn nok og at flere plater er løsningen på kjøpetrangen?

Gode tips mottas med takk  :D


Mvh Eivinn
Du spør om tips ...

1. Slutte å lese hi-fi blader (vik fra meg satan !) . Så lenge du har slike i hus vil du alltid bli forledet til å tro at det finnes noe bedre der ute og at komponent X og Y vil være svarene på dine drømmer.
2. slutte å frekevntere bruktbørser, audioforum etc, av samme årsak som gitt i pkt 1
3. Rekne ut hvor mye du egentlig taper på hyppig bytte av komponenter, som i stor grad egentlig ikke fører til økt musikkglede.
4. Bruke beløp beregnet i pkt 3 på musikk.
 
K

kbwh

Gjest
Jeg har allerede valgt høyttaler for trådstarter ;D, men han må få orden på kilden først. Kan'ke vurdere vidunderhøttaler med en Cambridge DVD89. Nih!
 

e-h

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
30.04.2006
Innlegg
372
Antall liker
4
Torget vurderinger
2
Kan vel si så meget at jeg tror kjøpetrangen er proporsjonal med hyppigheten av besøkene på diverse bruktbørsforum...

Når det gjelder høyttaler nest eller først så sier jeg ja takk begge deler. Tror nok jeg beholder både forsterkere og høyttalere en god stund enda. Kan jo også hende jeg får plass til større gulvstående saker i fremtiden noe som hadde gjort kjøpeguden enda mer glad ;D

Nå prøver jeg bare å stikke fingen i jorda og se om det er et egnet sted jeg kan gjemme kjøpetrangen :)
Så får vi bare håpe DAC-en døyver den største smerten. Har jo allerede et sett Golden Dragon rør liggende. Disse blir nok første glede tror jeg.

Edit: og jeg er glad jeg ikke har "tapt" for mye på kjøp/salg på annet enn reale oppgraderinger lydmessig.
 

tweakMan

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Innlegg
6.222
Antall liker
124
Jeg har notert meg at folk som kjøper visse typer produkt ikke bytter på lang lang tid.
 

e-h

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
30.04.2006
Innlegg
372
Antall liker
4
Torget vurderinger
2
Spent på å høre hvilken bås dette er :p
 
O

om.s

Gjest
Jeg har notert meg at folk som kjøper visse typer produkt ikke bytter på lang lang tid.
En spennende observasjon, det flyter mye "mainstream" HiFi på bruktbørsene....

mvh
 

tweakMan

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Innlegg
6.222
Antall liker
124
Vel...
En god klar subwoofer...
Eller en bra toveis høyttaler.
Det ene kan følge det andre...
Men om begge er der... Da blir de ofte en stund.
 

e-h

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
30.04.2006
Innlegg
372
Antall liker
4
Torget vurderinger
2
Sjølvklart!

Er stygt redd for at jeg har trødd i salaten nå, men det får man vel tåle :D

Edit: svaret kom først og jeg har ikke trødd skikkelig i salaten. Om jeg har en bra toveis kan vel sikkert diskuteres i stykker, men er vel bra fornøyd i forhold til mine egne erfaringer (som ikke er forferdelig mange).
 

tweakMan

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Innlegg
6.222
Antall liker
124
Jeg vil og legge til...
Når man skal velge seg en subwoofer.
Så bør man ta veldig hardt i!

Jeg har hørt 805 spille alene.
Så augmentert av en bra sub.
Dette var i hifiklubbens kjellerdemorom i Trondheim, før de flytta lokaler til nedre elvehavn.

Det er noen år siden...
Jeg stror det var B&W sin da største sub, eller den nest største kanskje?
Tilsvarende idag vil bli en B&W ASW855 eller 825 Sub

Når subben ble slått på så kom lyden fremdeles ifra 805 høyttalerne, men for en lyd det nå ble!
805 elsker en bra sub som makter å holde følge.
Hva var det som ble spilt da den gangen?
Det var noe rock'n roll iallefall.

Tror detr var Gryphon 2-100 Tabu trinn som drev 805 høyttalerne og ellers Gryphon saker.

Det var bare rått!

Noe som kanskje kunne erstattet din EC-100 kunne jo vært en Gryphon Tabu 2/100.

Denne er meget bra synes jeg, til 805.


--------------------------------------------------------------------------
Jeg ville om Gryphon hadde villet hørt, oppfordret Gryphon Audio til å lage en Gryphon Tabu 2/100 i nyutgave.
En Gryphon Tabu 2/100 mk II ...
Jeg tror den ville ha solgt i bøtter å spann!

Gryphon! Nedskaler Encore til en 100-150watter og lag ett innstegstrinn til massene!
---------------------------------------------------------------------------
Det hadde blitt suksess!
 

Berg

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.02.2003
Innlegg
1.039
Antall liker
1
Har også hørt 805 med største B&W subben, slutten av nitti tallet 3000 noe kanskje ? Husker ikke, 15" iallefall tog sikkert 1m^2 gulvplass. Spilte som bare det !! Aldri helt hatt sansen for b&w men den der subben var det virkelig juice i.

Gryphon har også meget god synergi med b&w, en bekjent brukte/bruker tabu2/100 med 804 og det spiller meget godt.

Den beste lyden jeg har hørt av b&w på demo var 801 med et enormt gryphon oppsett, det også engang på slutten av 90 tallet om jeg ikke husker helt feil.
 

tweakMan

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Innlegg
6.222
Antall liker
124
Ja. Tabu 2/100 var en særs vellykket konstruksjon.
Ikke superklar eller dritstram, men en slags varm ekspansiv
transistor/Rør umulig å forklare det...
Eierene pleier å holde fast på de lenge lenge...

Det er jo ikke sikkert at Gryphon dk har i tankene å noensinne gå tilbake til å reprodusere dem...
Jeg holder denne for en tidløs klassiker jeg.
Kanskje man ikke skal gjenta seg selv...

Men en ny utgave, med kanskje 150watt denne gangen?
Hva skulle man kalt den da?

Gryphon Gargoyle ?
 

sclalars

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.05.2006
Innlegg
2.397
Antall liker
1.718
Sted
Skedsmokorset
Torget vurderinger
1
Dette fører meg til spørsmålet: Hvordan kan jeg overbevise meg selv om at det jeg har er mer enn nok og at flere plater er løsningen på kjøpetrangen?

Gode tips mottas med takk :D

Mvh Eivinn
E-H, du må nok desverre som de fleste andre av oss innse at HiFi er en kronisk sjukdom ;)
Uansett hvor bra oppsett du har, vil du alltids høre eller se noe som tiltaler deg mer.
Det eneste alternativet er å begynne med noe annet, og det klarer du ikke uansett, eller hur?

Beklager så mye ;D

mvh
Lars
 

tweakMan

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Innlegg
6.222
Antall liker
124
Jeg tror at om man er på jakt etter perfekt nøytalitet, så vil man bare drive å bytte.
Jeg hater nøtralitet som pesten selv.

Og deler av mitt annlegg er nå 8 år. Jeg kommer ikke til å bytte de delene ut!
Jeg er urtreig i det å oppgradere selv.

Jeg er primært en musikkelsker.
Annlegget kommer altså for meg, i annen rekke.
 

thomand

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.03.2006
Innlegg
4.634
Antall liker
1.148
Torget vurderinger
7
Tør jeg spørre hva slags anlegg du har tweakman?
Og en ting til. Hvis du skulle kjøpt nytt anlegg til 25-30k, hva hadde du valgt?
 

e-h

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
30.04.2006
Innlegg
372
Antall liker
4
Torget vurderinger
2
Hmm... Jeg får vel kanskje revurdere drømmen om gulvstående da. Kunne vært digg med en skikkelig sub også ja. Har tidligere hatt 12" av B/W og denne var mildt sagt slapp i fisken. Passet bra med Chris Isaak og film på den tiden. SVar en fjær i hatten da naboene klagde :)

Tror forøvrig også jeg var på HK og fikk hørt Gryphon sammen med N801 i sin tid. Det låt veldig kjipt på eget anlegg etterpå husker jeg, men må innrømme at på den tiden var det andre saker enn stereo som gjaldt.

Vel, vel folkens. Tror aldri jeg vil oppnå å la være, men misunner dem som faktisk klarer å slå seg litt til ro. Selv har jeg ikke den høyeste turnover-raten, men savner det å kunne sitte i ro og bare nyte. Liksom vite at jeg er fornøyd. Det hender iblant når jeg minst venter det (ofte etter at komponentene har fått stå på i noen dager, Gud forby), men ikke ofte nok.

Regner nesten med at de fleste egentlig søker etter det samme. Sitt eget lille nirvana. Synd man som oftest må inngå kompromisser.
 

tweakMan

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Innlegg
6.222
Antall liker
124
Det er billigere suber som ikke er så ille altså...
Dali har en 12 og 15 toms som er dritbra!
Suite 1.2 og slik.
 

tweakMan

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Innlegg
6.222
Antall liker
124
Tør jeg spørre hva slags anlegg du har tweakman?
Du kan spørre, men jeg gir ikke noe svar.
Du er ikke den første som spør, heller nermere nr 50 eller noe..
;D

Mitt annlegg er en frembringer av den musikk jeg nyter.
Ikke noe jeg forteller om å skryter.
Kall meg eksentrisk, rar og slikt, og du har nok rett.

:D
 

Igor_S

Medlem
Ble medlem
12.08.2006
Innlegg
40
Antall liker
0
Mitt tips for å kvele kjøpetrang (så sant du har et ok lydende anlegg):

Interesser deg for musikken du spiller!!!!!!!!

Bedre anlegg kan hjelpe deg nærmere musikken, men er du interessert nok glemmer du om du lytter til tven eller millionanlegget :-X
Dessuten mesteparten av dyr hifi (med unntak) et langt steg bort fra musikken dessverre.

Kos deg med anlegget du har, og som tweakman sier, kjøp deg en sub hvis du trenger mer bass.
 

thomand

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.03.2006
Innlegg
4.634
Antall liker
1.148
Torget vurderinger
7
Du kan spørre, men jeg gir ikke noe svar.
Du er ikke den første som spør, heller nermere nr 50 eller noe..
;D

Mitt annlegg er en frembringer av den musikk jeg nyter.
Ikke noe jeg forteller om å skryter.
Kall meg eksentrisk, rar og slikt, og du har nok rett.

:D
;D ;D
Respekteres
 

tweakMan

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Innlegg
6.222
Antall liker
124
Imperial skrev:
Ja. Tabu 2/100 var en særs vellykket konstruksjon.
Ikke superklar eller dritstram, men en slags varm ekspansiv
transistor/Rør umulig å forklare det...
Eierene pleier å holde fast på de lenge lenge...

Det er jo ikke sikkert at Gryphon dk har i tankene å noensinne gå tilbake til å reprodusere dem...
Jeg holder denne for en tidløs klassiker jeg.
Kanskje man ikke skal gjenta seg selv...

Men en ny utgave, med kanskje 150watt denne gangen?
Hva skulle man kalt den da?

Gryphon Gargoyle ?
Det ble Gryphon Attila!!!

mvh
 

R.S.

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.03.2002
Innlegg
3.476
Antall liker
12
sclalars skrev:
E-H, du må nok desverre som de fleste andre av oss innse at HiFi er en kronisk sjukdom ;)
Uansett hvor bra oppsett du har, vil du alltids høre eller se noe som tiltaler deg mer.
Det eneste alternativet er å begynne med noe annet, og det klarer du ikke uansett, eller hur?

Beklager så mye ;D

mvh
Lars

Mange tror det ;)



Mvh. RS
 

johsgj3rde

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
09.08.2006
Innlegg
116
Antall liker
3
Sted
Averøya
Jeg sliter med samme problem.
(Får ikke endra profilen min på dette forumet så derav ingen info om mitt anlegg)
Jeg har de siste ukene vert innom bruktbørsene flere ganger daglig selv om jeg ikke har penger til å kjøpe noe som helst innimellom. Har gjort noen endringer nå med høyttalere og signalkilde og bør si meg fornøyd for lang tid. Er det mulig? Da jeg hadde testet de nye stativerne mine (XTZ 99.26) i noen timer begynte jeg allerede å fantasere om kabler og ekstern DAC. Det er bare irriterende!

Er langt på vei enig i at det beste botemiddelet er å kjøpe ny musikk. Da erstatter man trangen til å høre nye ting i gamle plater (vi har vel alle noen "testplater" vi hører etter ting på...) med nye opplevelser som kommer fra musikken i seg selv. For meg som er klassisk-elsker er det jo så ekstremt mye å velge mellom, til og med forskjellige tolkninger av samme stykke. Det samme gjelder jo andre musikkgenrer også.

Men det er kanskje et poeng å ha et anlegg som ligger på samme nivå, slik at ting samsvarer i kvalitet. Hvis man har en komponent med dårligere kvalitet så blir det lett å finne unnskyldning for å bytte ut den. Må lønne seg å ikke gå for høyt i high-end-sjiktet når man bytter en del, for da må man jo bytte alle de andre delene også... :)
 

oyvjorge

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.05.2002
Innlegg
2.804
Antall liker
563
Sted
Akershus,Vestby
Torget vurderinger
13
johnsentorsk skrev:
Jeg sliter med samme problem.
(Får ikke endra profilen min på dette forumet så derav ingen info om mitt anlegg)
Jeg har de siste ukene vert innom bruktbørsene flere ganger daglig selv om jeg ikke har penger til å kjøpe noe som helst innimellom. Har gjort noen endringer nå med høyttalere og signalkilde og bør si meg fornøyd for lang tid. Er det mulig? Da jeg hadde testet de nye stativerne mine (XTZ 99.26) i noen timer begynte jeg allerede å fantasere om kabler og ekstern DAC. Det er bare irriterende!

Er langt på vei enig i at det beste botemiddelet er å kjøpe ny musikk. Da erstatter man trangen til å høre nye ting i gamle plater (vi har vel alle noen "testplater" vi hører etter ting på...) med nye opplevelser som kommer fra musikken i seg selv. For meg som er klassisk-elsker er det jo så ekstremt mye å velge mellom, til og med forskjellige tolkninger av samme stykke. Det samme gjelder jo andre musikkgenrer også.

Men det er kanskje et poeng å ha et anlegg som ligger på samme nivå, slik at ting samsvarer i kvalitet. Hvis man har en komponent med dårligere kvalitet så blir det lett å finne unnskyldning for å bytte ut den. Må lønne seg å ikke gå for høyt i high-end-sjiktet når man bytter en del, for da må man jo bytte alle de andre delene også... :)

Helt enig med det siste, kjøp ikke for gode(dyre) komp ifh til resten. Da vet man at man ikke får utnyttet potensialet og "må" forbedre andre ting.

Men én ting kan kurere kjøpetrang: når du er på et slikt nivå kvalitets/prismessig at ved å bytte ut komp ikke har mulighet til å bytte annet enn klangen uten å legge vannvittig mye mer penger inn i det. Og som du bare kan se langt etter. Men da burde man vel egentlig latt vært for lenge siden...........

Nei dette var ikke lett. ::) :)
 

DIY_dude

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.01.2007
Innlegg
1.313
Antall liker
66
Sted
OSLO
Torget vurderinger
8
Jeg blir sjelden godt mottatt når jeg foreslår meditasjon og andre åndelige verktøy. :) Uten ro i sjela er det helt vanlig å søke lykke i stadig større og flottere og bedre eiendeler. Det gjelder ikke bare hifi. Det kan være snakk om bil eller sykkelutstyr eller klær eller hvasomhelst.

Det kan jo også være at du bare må få deg et bedre anlegg. Nytter ikke å drive med småpirk som en kabel her og en dac der. Selg huset og kjøp noe stort og flott. ;D
 

hagr

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
03.07.2008
Innlegg
343
Antall liker
1
Skummelt tilfelle... Her er det bare en ting å gjøre! Meld deg på et 8 ukers foxtrotkurs.

Et "nest beste alternativ" er å kjøpe et par nye høyttalere, men det har du vel ikke noe lyst til?
 
Topp Bunn