Oppgradering av spiller, eller nytt drivverk? Kenwood KD650

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • BangBang

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.03.2005
    Innlegg
    7.301
    Antall liker
    4.908
    Sted
    Okka by
    Torget vurderinger
    7
    Er i gang med et lite prosjekt. Det har seg slik at jeg har en overhalt og fin KD650 med original arm.
    Den er gått over og kalibrert slik at den funksjonsmessig er «bedre» enn ny.
    Jeg har en Jelco SA 750 D arm på vei for å sette på drivverket. Og har sågar skaffet meg et originalt uborret armbord slik at alt er lagt til rette for optimal integrering av ny arm.
    Men jeg har nå fått litt kalde føtter. Kanskje det bare dreier seg om nostalgi. Men tenker tanken på at drivverket med originalarm bør forbli i original stand. Og så hvor skal veien da gå videre?
    At drivverket i seg selv er mer enn godt nok til å oppgradere arm er helt sikkert, men det er nå slik at klassikere ofte er kjekkere å eie i original tilstand.

    Bør jeg rett og slett vurdere å selge drivverket med arm i original stand, og heller sikte meg videre oppover ved å spytte litt i og kjøpe et annet drivverk? Hvor langt må jeg for å finne noe som er bedre?
    Og i så tilfelle hva?

    Har en forkjærlighet for klassiske Garrard, men liker også godt lyden av et tungt Nottingham drivverk.
    Jelco armen er uansett såpass god at den kan plasseres på mye bra.

    Det er jo også et spørsmål om pris, men jeg har ikke satt den lista riktig enda, men kanskje rundt 10.000,- for et drivverk?

    Arm har jeg jo, og det hele skal spille sammen med en Decca Super Gold PU, alternativt en Transfiguration Spirit, samt et Rogue Stealth Riaa.

    Hva sier dere andre? Alle råd tas i mot med stor takk!

    906CACE7-8E06-4156-9209-C1DBFED5B710.jpg
     
    Sist redigert:

    Audiophile-Arve

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    20.682
    Antall liker
    7.922
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0
    Tja, vanskeleg sak, dette. Mykje godt kjenslemessig. Eg trur du skal jobbe litt for å finne eit drivverk som gjev lydleg utteljing i form av store forbetringar. Det finnest slike "superdrivverk" som har lydlege kvalitetar ut over ein spelar som din, men då er det oppussing/vedlikehaldsutfordringar, eller så kostar dei svært mykje.
    Spelarar som VPI HR-X med rimdrive (eller min endå sjeldnarae SSM Rimdrive og tung tallerk) gjev utteljing. Det same vil nok eldre, direktedrivne juvelar som Technics sl 1000, Kenwood KD-07 og flottare Micro-Seiki-variantar. Men dei er vanskelege å få tak i til skapeleg pris.

    Jelcoen vert ei oppgradering i høve standardarmen, men i kva grad du får utteljing er også eit spørsmål om pickupmatching. Det er mange pickupar som passar godt i Kenwoodarmen, om enn kanskje fleire til Jelcoen, som kan henge med langt oppover i ambisjonsnivå.
    Var eg deg, ville eg nok sett etter ein pickup som ligg heilt i maksimumsligaen, og med total riaamatch før eg gjekk etter nytt drivverk.
     

    BangBang

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.03.2005
    Innlegg
    7.301
    Antall liker
    4.908
    Sted
    Okka by
    Torget vurderinger
    7
    Takk for kommentarer.
    Nå er det slik at jeg har en helt ny Jelco på vei, jeg har også to gode PUer som jeg hadde håp om å beholde. Særlig kvalitetene og egenskapene til Decca SG med Deccapod liker jeg svært godt. Denne skal også være en god match i den nevnte Jelco armen.
    Planen er jo som sagt å sette denne på Kenwood drivverket, men jeg kvier meg litt til å bryte opp denne klassikeren.

    Men er det slik at jeg må lete lenge og i høye prisklasser for å finne et bedre drivverk, så vil nok Jelco/Kenwood kombinasjonen trekke det lengste strået.

    Hadde også forhåpninger om å beholde Rogue riaaen da jeg opplever den som både fleksibel og god.

    Det finnes selvfølgelig bedre, men da er jeg plutselig ute å leter etter ny PU og riaa. Og i motsatt ende av hva jeg hadde trodd skulle skiftes ut.

    Det hele skal jo også spille sammen med Pylon høyttalere, og LM216IA forsterker. Dette er jo en svært god match, med knall bra musikalske egenskaper. Om enn ikke i den «høyeste ende» :)

    Vanskelig dette!
     
    Sist redigert:

    toral1

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    01.06.2005
    Innlegg
    176
    Antall liker
    76
    Torget vurderinger
    13
    Behold spilleren

    Du må høyere opp i klassen for å få en som matcher

    Armen er heller ikke dårlig, like god som Jelco sin

    Har hatt spilleren selv, meget fornøyd

    Bare sjekk på nettet hva de skriver om den ute i den store verden
    Ble solgt fordi jeg har for mange og endte tilslutt opp med å beholde Luxmann PD441 spilleren
     

    Audiophile-Arve

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    20.682
    Antall liker
    7.922
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0
    Rogueriaa er bra saker. Eg prøvde Ares for ei tid sidan, og det var ei særs hyggjeleg oppleving. Dynamisk, og samstundes heilt svart bakgrunn. http://audiophile.no/nb-no/item/556-rogue-ares
    Elles har eg høyrt Deccapickupar nokre gongar, og det er vel ingenting som kan spele fortissimo og likevel nyansert på ein like god måte. Sist eg prøvde ut Decca, stod han i ein Electrocompanietplatespelar, og der er armen - Jelco.
    Så eg vil vel seie meg heilt einig i vurderinga.
     

    BangBang

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.03.2005
    Innlegg
    7.301
    Antall liker
    4.908
    Sted
    Okka by
    Torget vurderinger
    7
    Decca Super Gold med Deccapod leverer så til de grader. Men den er kresen på arm. Den skal ha solide lager alternativt en god unipivot, og helst med demping.
    Original armen til Kenwood oppleves som god, men den er nok laget for PUer i den myke enden, og gjerne en god MM. Hadde innom en Grado Reference "The Reference" og det spilte aldeles fantastisk. Men Decca leverer en dynamikk og et drag som jeg liker veldig godt. Original armen og Decca er ingen god match. På 90% av musikken. jeg spiller så går et bra, og høres flott ut, men så kommer det musikk med litt heftige piano transienter. Da sprekker det noe aldeles, og det høres ikke godt ut. Dette lar seg ikke korrigere hverken med å øke stift trykk, eller endre VTA. Det hjelper litt å dempe armen med bla bluetac, men det blir til gjengjeld litt "døll" lyd av det. Og ser jo heller ikke veldig bra ut.

    Derfor er jeg altså er litt i villrede på hvilken vei jeg skal gå. Jelco armen er kjøpt og betalt og på vei i min retning, så det er uansett en del av fremdriften å bruke den. Det vil jo heller ikke være noe særing problem å sette drivverket tilbake i original stand senere, men det må foretas en avlodding av armkabel da denne originalt er loddet på et kontaktpunkt under armen.

    Mitt dilemma er altså om jeg skal splitte det og sette på Jelco armen i god tro om at man må lete lenge etter et bedre drivverk uten å betale skyhøye mellomlegg. Alternativt å selge spilleren komplett, og spytte i litt ekstra i et annet drivverk. Om det er Nottingham, VPI, Garrard eller annet vites jo ikke.

    Jelco, Decca, og evt Rogue blir jo uansett med videre. (Hva ser jeg etter for å få en betydelig oppgradering fra Rogue forresten?) ;)
     
    Sist redigert:

    BangBang

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.03.2005
    Innlegg
    7.301
    Antall liker
    4.908
    Sted
    Okka by
    Torget vurderinger
    7
    Ja, men så er spørsmålet om jeg nå selger Kenwood komplett som den knall gode spilleren den er.
    Hvor langt opp i pris må jeg for å finne et drivverk som er vesentlig bedre?
    Og ikke minst hva skal jeg da se etter?

    Jeg opplever jo selve 650 drivverket som dønn stabilt, dynamisk og svært stillegående, så jeg er ikke i tvil om at det er bra.
    Dilemmaet er jo om jeg skal bryte det opp og montere Jelco armen og være fornøyd med det. Men som sagt jeg kvier meg for å "ødelegge" en klassiker :)
     
    Sist redigert:

    BangBang

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.03.2005
    Innlegg
    7.301
    Antall liker
    4.908
    Sted
    Okka by
    Torget vurderinger
    7
    Prøv evt sett tilbake kanskje da?
    Det kan nok bli et alternativ. Hadde den originalt hatt en plugg under armen til kabel hadde det vært litt enklere.
    Nå må jeg inn og lodde av kabel i kontaktpunkt når jeg evt fjerner original armen. Men det var det som var den opprinnelige planen.
     
    Sist redigert:

    Gunnar_Brekke

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    3.129
    Antall liker
    2.679
    Sted
    Kongsberg
    Hei.

    Jeg tror du vil klare å ta en KD-650 helt fra hverandre - for så senere - kunne sette den tilbake til originalstand.

    Om ikke - eller om du er i tvil om du klarer det - ville jeg unngått å erstatte tonearmen og heller beholdt spilleren helt original.

    Ikke så mye pga. verdi, da disse spillerne er produsert alt for store antall til det. Dessuten kan du selge spilleren, med Jelco-
    armen, med en annen arm, eller uten arm; som en "Kenwood KD-600" - for nesten like mye penger (for drivverket).

    Grunnen til at du bør beholde spilleren "samlet", er at KD-650 kanskje er den lydmessig beste spilleren Kenwood noensinne
    produserte (med unntak av L-07). Og det sier ikke rent lite, da Kenwood var meget dyktige på platespillere (og tunere)!
    Den original 10,5 tommers tonearmen var nok den beste Kenwood produserte (igjen med unntak for L-07) og er genial
    med sin VTA "on the fly" justering. Det er faktisk ikke helt sikkert at du vil oppleve at SA-750D som en bedre arm, selv om
    jeg ser fordelen av silekondempingen i samarbeid med vansklige pickuper - som Deccaen...

    Derfor syntes jeg du heller skal sette Jelcoarmen på "et hoppeslott - med strikkmotor", som en eldre Linn Sondek LP-12
    (helst m. Valhalla (eller Virgo) SF), en Thorens TD-160 (helst Super), TD-150 (helst modifisert) eller TD-125 (helst Mk. II).

    Behold Kenwooden så lenge - og bestem deg først hva du vil beholde - etter en grundig sammenligning av lyden.
    Prisen på et pent brukt "hoppeslott" - er såpass moderat - at du har råd til å vente...

    mvh
    Gunnar Brekke
     

    BangBang

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.03.2005
    Innlegg
    7.301
    Antall liker
    4.908
    Sted
    Okka by
    Torget vurderinger
    7
    Takk for en grunning gjennomgang nok en gang Gunnar :)
    Er litt sånn jeg tenker også. Originalt spiller den grasat bra som den er. Det er vel tanken på å få Decca til å spille optimalt som har fått meg til å kjøpe ny arm. Kanskje foregrep jeg begivenhetene en smule i den iveren der.
    Hadde bla en Grado Reference "The Reference" som jeg opplevde som en god match. Så kanskje er veien å gå med denne som også Arve var inne på å finne den mest optimale PUen i det oppsettet!? Hva kan det være?

    Ser du nevner noen Thorens spillere. Her her jeg absolutt ingen oversikt over hva som er bra eller ikke. Ser det bla ligger en Thorens 126 MK3 på finn.no. Er dette i den kategorien du nevner? Den er forøvrig utstyrt med en Dynavector 505 arm.

    Hva er topp og hva er "bunn" på disse fra Thorens?

    Ellers så har jeg ingen erfaring med "hoppeslott" spillere annet enn med en gammel LP12 for mange år siden som jeg aldri helt fikk sansen for.
     

    BangBang

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.03.2005
    Innlegg
    7.301
    Antall liker
    4.908
    Sted
    Okka by
    Torget vurderinger
    7
    Ellers så har jo Elektronisk Bureau en Thorens TD-150 custom EB7 til salgs ;)
    "Thorens TD-150 i kraftig ombygget og forbedret versjon"

    _1712034636.jpg
     

    BangBang

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.03.2005
    Innlegg
    7.301
    Antall liker
    4.908
    Sted
    Okka by
    Torget vurderinger
    7
    Men disse "hoppeslottene" du nevner..... Er de bedre drivverk enn Kenwooden? :confused:
     

    LESSisdox@

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    16.10.2006
    Innlegg
    706
    Antall liker
    242
    Sted
    Åkrehamn,karmøy
    Torget vurderinger
    1
    Takk for kommentarer.
    Nå er det slik at jeg har en helt ny Jelco på vei, jeg har også to gode PUer som jeg hadde håp om å beholde. Særlig kvalitetene og egenskapene til Decca SG med Deccapod liker jeg svært godt. Denne skal også være en god match i den nevnte Jelco armen.
    Planen er jo som sagt å sette denne på Kenwood drivverket, men jeg kvier meg litt til å bryte opp denne klassikeren.

    Men er det slik at jeg må lete lenge og i høye prisklasser for å finne et bedre drivverk, så vil nok Jelco/Kenwood kombinasjonen trekke det lengste strået.

    Hadde også forhåpninger om å beholde Rogue riaaen da jeg opplever den som både fleksibel og god.

    Det finnes selvfølgelig bedre, men da er jeg plutselig ute å leter etter ny PU og riaa. Og i motsatt ende av hva jeg hadde trodd skulle skiftes ut.

    Det hele skal jo også spille sammen med Pylon høyttalere, og LM216IA forsterker. Dette er jo en svært god match, med knall bra musikalske egenskaper. Om enn ikke i den «høyeste ende» :)

    Vanskelig dette!
    Hei
    Ikke ødelegge den flotte spilleren ,,sette denne eBay item number:331897883723 på din nye arm, å spille på 2 armer på KD 650 :cool: eller noen av de andre variantene der ute i metall,,,,,,,,,,,,,
    Mvh Roy
     

    Audiophile-Arve

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    20.682
    Antall liker
    7.922
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0
    Men disse "hoppeslottene" du nevner..... Er de bedre drivverk enn Kenwooden? :confused:
    Det kjem an på hoppeslottet, sjølvsagt. Men det viktigaste er trass alt pickupen, og kor godt denne samspelar med riaa og arm. Reint generelt vil eg vel seie at Kenwooden er god nok, om du ikkje endar på ein relativt dyr platespelar.
    Er det ikkje best med ein spelar utan flytande oppheng til kombinasjonen Jelco/Decca? Eller går du heller for ein annan pickup etter kvart?
     

    Lagga

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2005
    Innlegg
    8.926
    Antall liker
    27.628
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Du har allerede skaffet et ekstra armboard til Kenwood, så problemet er vel litt akademisk?
    Skru av, skru på - lytt.

    Dersom du liker hva 650 leverer i dag, vil jeg ikke anbefale en trampoline (hoppeslott).

    Selv har jeg Nottingham Analogue Dais (med bl.a. Jelco SA-750) og Nottingham Analogue 294 (med bl.a. Jelco SA-750) som førstespillere og Kenwood KD 500 og KD 600 som andrespillere.

    Ja, du må dit for å gjøre en ordentlig oppgradering på Kenwoodene.

    /Morten
     

    BangBang

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.03.2005
    Innlegg
    7.301
    Antall liker
    4.908
    Sted
    Okka by
    Torget vurderinger
    7
    Ok, så man må "dit" for å finne bedre ;)

    Litt "akademisk" er det kanskje. Hadde det bare vært en løs armkabel som måtte plugges ut når man fjernet original armen, hadde det vært svært enkelt. Men man må faktisk gjøre en liten loddeoperasjon og lodde av armens ledere i et kontaktpunkt under selve spilleren. Sikkert ikke noen stor ting, men allikevel.

    Jelco er jo som kjent underveis uansett, så jeg får gå noen runder å se hva som vurderes.

    @Arve. Hvem vet ang. pickup. Jeg vil vel ikke si at jeg er låst på noen måte, men har 2 gode PUer som jeg er fornøyd med og ønsker å beholde.
    Transfiguration Spirit spiller svært godt i original arm. Årskaken til hele denne operasjonen er jo at jeg ønsker å bruke Decca SG som jeg opplever som en helt fantastisk kreasjon. Den er ingen himmelsk match i original armen selv om den på 95% av alt jeg spiller låter svært godt. :)
     
    Sist redigert:

    BangBang

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.03.2005
    Innlegg
    7.301
    Antall liker
    4.908
    Sted
    Okka by
    Torget vurderinger
    7
    Hei
    Ikke ødelegge den flotte spilleren ,,sette denne eBay item number:331897883723 på din nye arm, å spille på 2 armer på KD 650 :cool: eller noen av de andre variantene der ute i metall,,,,,,,,,,,,,
    Mvh Roy
    Hadde jeg hatt litt bedre plass på hylla kunne det kanskje vært morro å prøve dette. Men på den annen side lurer jeg på om ikke arm basen vil komme litt for langt ut fra spindel for å kunne brukes med en 9" arm. (214mm monteringsavstand)
     

    BangBang

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.03.2005
    Innlegg
    7.301
    Antall liker
    4.908
    Sted
    Okka by
    Torget vurderinger
    7
    Dette tar jo en retning jeg ikke hadde beregnet :rolleyes:
    Kenwood vurderes solgt altså.....

    21F90D48-E854-49C8-B11E-920A4E80AD12.jpeg
     

    Bartesam

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2002
    Innlegg
    11.957
    Antall liker
    11.765
    Sted
    Hus
    Ville ikke solgt Kenwooden. Kommer til å koste ganske så mye mere å skaffe noe annet, og DD spillere er kule de i forhold til strikkspillere :)
     

    BangBang

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.03.2005
    Innlegg
    7.301
    Antall liker
    4.908
    Sted
    Okka by
    Torget vurderinger
    7
    Kan se ut som jeg har en noe svak sjel. >:D

    Planen nå ser ut som det kan komme en 12’ Jelco, custom overhalt Lenco L75 i en custom 35kg tung plinth.
    Det er jo ikke «strikk» Da ;) så får jeg se om jeg selger Kenwooden eller hva jeg gjør.
     

    BangBang

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.03.2005
    Innlegg
    7.301
    Antall liker
    4.908
    Sted
    Okka by
    Torget vurderinger
    7
    Takker for alle innspill så langt.
    Ny spiller på innadgående, og salg av Kenwood vurderes da pga plassproblemer. :rolleyes:
     

    Lagga

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2005
    Innlegg
    8.926
    Antall liker
    27.628
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Fra direktedrift til mellomhjul, det er et stort skifte i lydsignatur BangBang, håper du blir fornøyd med den type lyd.

    ShineySmileysSmile.jpg


    / Morten
     

    BangBang

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.03.2005
    Innlegg
    7.301
    Antall liker
    4.908
    Sted
    Okka by
    Torget vurderinger
    7
    Fra direktedrift til mellomhjul, det er et stort skifte i lydsignatur BangBang, håper du blir fornøyd med den type lyd.

    Vis vedlegget 468941

    / Morten
    Det er jo noen kompetente mellomhjul rigger her i Egersund, så jeg tror nok at jeg aner hva dette er.
    Synergi med Decca?! :D

    Men hvem vet. Er jo ikke sikkert at Kenwood forsvinner uansett.
    Funderer på hvor jeg kan plassere den og om det er et alternativ til å selge.

    Analoghifi.no forsyner meg med både Lenco, Plinth og 12’ Jelco.

    Er veldig spent på hvordan dette blir.

    47A61827-4E8D-477B-835C-C0292B6CB521.jpg


    0D330F5B-9D3F-4CCF-839D-6C76634864C6.jpg
     

    Medlem-

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    02.09.2012
    Innlegg
    922
    Antall liker
    803
    Sted
    Bergen
    Flott med knalltøffe mellomhjulspillere.Det finnes ingen regel på hva som er beste lydsignatur i de forskjelliger spillertypene.Kombinasjonen utseende(eierglede)og måten spilleren engasjerer på er det som betyr mest imo.Det finnes vel knapt to spillere som låter likt her i landet når alle parametre er tatt med.
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    10.994
    Antall liker
    8.165
    Torget vurderinger
    1
    Ville ikke solgt Kenwooden. Kommer til å koste ganske så mye mere å skaffe noe annet, og DD spillere er kule de i forhold til strikkspillere :)

    Kenwood 550 kurerte meg for DD spillere forever.....
     

    BangBang

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.03.2005
    Innlegg
    7.301
    Antall liker
    4.908
    Sted
    Okka by
    Torget vurderinger
    7
    Tro om ikke bare snurra får lagres i stedet. Gjerne greit å ha den for å sammenligne lyd etterhvert som mellomhjul spiller kommer i hus. (Grubler)

    Noen av dere som kan fortelle hva jeg kan forvente meg med "ny" kombinasjon?

    Valget falt på en modell 2 plint fra Analoghifi.no, samt en modifisert Lenco L75. Armen ble jo Jelcos 12".

    Vet jo at lyd signaturen på dette blir helt annerledes enn en DD spiller.
     

    BangBang

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.03.2005
    Innlegg
    7.301
    Antall liker
    4.908
    Sted
    Okka by
    Torget vurderinger
    7
    Det ble noen endringer underveis.... liker godt de gamle klassiske Lenco spillerne og har blitt gitt et tilbud jeg ikke kunne si nei til. Så da er det ikke L75 som kommer hit rett før jul allikevel. Isteden vil jeg gå for den litt mer sjeldne utgaven Goldring Lenco, GL59 i original lys grå farge og offwhite pulverlakkert tallerken. Ble griselekker når jeg ser de oversendte bildene fra Stig hos Analoghifi.

    Sendes om ikke lenge i retning av Egersund. Satser på at jeg får leke meg litt med dette i jula :)

    0B85A9D6-B6BF-4076-A055-9A501F6BD332.jpg


    42740148-86F7-4FC8-A574-02A01D2DA6E8.jpg


    B037FAAD-2F5F-4F46-8E4C-1514F3BA612A.jpeg
     
    Sist redigert:
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn