Oppgradering av EC4.5

ChrisX

Hi-Fi interessert
Ble medlem
09.04.2007
Innlegg
69
Antall liker
0
For en stund siden gikk jeg til anskaffelse av en EC 4.5 pre som jeg tenkte jeg skulle oppgradere. Søkefunksjonen fungerer ikke hos meg nå, men mente det var en tråd her tidligere ang. hva man kunne gjøre med denne forsterkeren for å få den til å bli en ordentlig bra sak.

Er ikke verdens stødigste på loddebolten, og aner rett og slett ikke hvilke komponenter jeg skal gå til anskaffelse av, eller hvor jeg gjør dette. Er det noen som har en veildning? evt. noen som tar på seg sånne jobber? Vet at den kan sendes til EC eller ECS Holding for enkle oppgraderinger, men har skjønt man kan gjøre voldsomt mye mer med forsterkeren enn det disse gjør med den. Ellers har diodene i volum/balanse velgeren sluttet å lyse, noen som vet hvordan en kan dytte disse?
 

goxboxlive

Hi-Fi interessert
Ble medlem
12.04.2008
Innlegg
60
Antall liker
1

GFE

Overivrig entusiast
Ble medlem
27.09.2003
Innlegg
830
Antall liker
3
goxboxlive skrev:
Hei du, jeg også lurer på hvordan dette utføres.
Jeg fant denne tråden ang.- moddingen, men det går ikke så klart frem hvordan man gjør det helt "idiot sikkert".

Hadde vært fint om noen la frem hvilke komponenter man trenger, samt ett bildet av hvor man skifter. Jeg aner heller ikke hva signal bøssinger er.

http://www.hifisentralen.no/cgi/yabb/YaBB.cgi/YaBB.cgi?board=hifi1;action=display;num=1040058873
Hei,

EC og også "Abrahamsen" som i sin tid introduserte denne oppgraderingen som hvis jeg ikke husker feil kostet ca 1800 kr kan vel gjøre dette fortsatt, i tidligere tråder så var "abrahamsen" noe billigere en "nye" EC på oppgraderinger.
Å kjøpe utstyr og lodde selv er vel ikke noe stort alternativ for de fleste, og jeg har heller ikke sett at det selges som et DIY kit, imidlertid for en 4.5 som nå er gammel og ikke så mye verdt vedrørende annenhåndssalg så er det vel uansett et vurderingsak hvis man må betale en del frakt i tillegg til pris for modifisering.

Vedrørende 4.8 så er den en helt annen forsterker en 4.5,4.6 og 4.7 (de to siste har jeg hatt selv), spesielt mye tyngre og solid i bassen men også på andre parametere, koster imidlertid mye mer og ikke sikkert at den er "bedre value for money", der er nok de gamle fortsatt bedre tror eg.

Mvh
Geir
 

ChrisX

Hi-Fi interessert
Ble medlem
09.04.2007
Innlegg
69
Antall liker
0
goxboxlive: det var akkurat den tråden jeg lette etter, og mistenker vi sitter på omtrent samme kompetansen ang. tweaking, hehe.

GFE: Takker for svar. EC 4.8 er ikke aktuell mtp. pris, men som du sier, det er såpass lav annenhåndsverdi på denne forsterkeren at om den skulle bli ødelagt er det ikke det enorme tapet. En mod. hos Abrahamsen vil idag koste 1000,-, dette mente Thomas Abrahamsen ville forbedre den en god del, men mente forforsterkeren de selger idag (v3.0) er langt bedre (sjokk?). Vil derimot ikke helt gi opp EC 4.5en da jeg synes det for det første er en mye penere sak enn den Abrahamsen produserer idag, men liker også volumpotet langt bedre enn den slarkete digitalstyringen de har idag. Må bare få liv i diodene, samt prøve å lese meg opp på mulige tweaks, så får vi se =). Tips mottaes med takk og lønn i himmelen
 

goxboxlive

Hi-Fi interessert
Ble medlem
12.04.2008
Innlegg
60
Antall liker
1
Selv så har jeg ikke en EC4.5, men jeg vurderer innkjøp av en som følge av at EC4.8 er så dyr. Har ikke helt pengene på plass, og da er 4.5 en grei erstatter inntil innkjøp av 4.8 er på plass.
Men jeg lurer på følgende, følger det med fjernkontroll til EC4.5? For uten er det helt uaktuelt.
 

ChrisX

Hi-Fi interessert
Ble medlem
09.04.2007
Innlegg
69
Antall liker
0
Følger med fjernkontroll ja, ble levert i to utgaver. En i akryl som ser ut som fronten på EC produktene med de umiskjennelige gullknappene, og en i billig plast. Forstod det sånn at den i billig plast var langt bedre å bruke, men den andre ser jo unektelig mye penere ut...
 

R.S.

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.03.2002
Innlegg
3.476
Antall liker
12
GFE skrev:
goxboxlive skrev:
Hei du, jeg også lurer på hvordan dette utføres.
Jeg fant denne tråden ang.- moddingen, men det går ikke så klart frem hvordan man gjør det helt "idiot sikkert".

Hadde vært fint om noen la frem hvilke komponenter man trenger, samt ett bildet av hvor man skifter. Jeg aner heller ikke hva signal bøssinger er.

http://www.hifisentralen.no/cgi/yabb/YaBB.cgi/YaBB.cgi?board=hifi1;action=display;num=1040058873
Hei,

EC og også "Abrahamsen" som i sin tid introduserte denne oppgraderingen som hvis jeg ikke husker feil kostet ca 1800 kr kan vel gjøre dette fortsatt, i tidligere tråder så var "abrahamsen" noe billigere en "nye" EC på oppgraderinger.
Å kjøpe utstyr og lodde selv er vel ikke noe stort alternativ for de fleste, og jeg har heller ikke sett at det selges som et DIY kit, imidlertid for en 4.5 som nå er gammel og ikke så mye verdt vedrørende annenhåndssalg så er det vel uansett et vurderingsak hvis man må betale en del frakt i tillegg til pris for modifisering.

Vedrørende 4.8 så er den en helt annen forsterker en 4.5,4.6 og 4.7 (de to siste har jeg hatt selv), spesielt mye tyngre og solid i bassen men også på andre parametere, koster imidlertid mye mer og ikke sikkert at den er "bedre value for money", der er nok de gamle fortsatt bedre tror eg.

Mvh
Geir

Denne oppgraderingen har ikke sin opprinnelse hverken hos EC eller Abe men kommer fra meg. Som så mye annet. De originale kondensatorene er rett og slett tragiske, uten at nevnte aktører ser ut til å ha lyttekompetanse til å fange opp problemet.
For dem som ikke gjør det sjøl går det av å handle inn kondensatorene sjøl og be om å få dem byttet i forbindelse med oppgradering. Kondensatorene som skal ut går det ellers ikke an å overse; de er store, grå og rektangulære, 4 stk.

1.klasses kondensatorer:

http://www.intertechnik.de/index.ht...t=&PHPSESSID=7691a45c5c180a22440a40c1aabd495f


Signalbøssinger er apparatdelen av div XLR- & RCA-(phono) kontakter. EC`en behøver forgylte XLR- og massive RCA-kontakter for å oppnå god signaloverføring.


Mvh. RS
 

ChrisX

Hi-Fi interessert
Ble medlem
09.04.2007
Innlegg
69
Antall liker
0
R.Solhaug skrev:
Denne oppgraderingen har ikke sin opprinnelse hverken hos EC eller Abe men kommer fra meg. Som så mye annet. De originale kondensatorene er rett og slett tragiske, uten at nevnte aktører ser ut til å ha lyttekompetanse til å fange opp problemet.
For dem som ikke gjør det sjøl går det av å handle inn kondensatorene sjøl og be om å få dem byttet i forbindelse med oppgradering. Kondensatorene som skal ut går det ellers ikke an å overse; de er store, grå og rektangulære, 4 stk.

1.klasses kondensatorer:

http://www.intertechnik.de/index.ht...t=&PHPSESSID=7691a45c5c180a22440a40c1aabd495f


Signalbøssinger er apparatdelen av div XLR- & RCA-(phono) kontakter. EC`en behøver forgylte XLR- og massive RCA-kontakter for å oppnå god signaloverføring.


Mvh. RS
Se der ja, den karen håpet jeg skulle dukke opp =). har du en link til forgylte xlr og massive RCA kontakter :)? Noe annet som burde byttes når man først feller ned taket? Hva er det egentlig Abe gjør med den under oppgradering? Noen formening om en slik oppgradering er verdt pengene, eller om det kan lønne seg og bare spare til en ny forforsterker? ser at bare kondensatorbyttet vil komme på +- 500,-, oppgraderingen på 1000,- +++.

Mvh,
Christian
 

G ok

Hi-Fi interessert
Ble medlem
18.08.2007
Innlegg
61
Antall liker
8
Litt OT men, noen som vet om 4R og 4,5 har samme innhold?
 

R.S.

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.03.2002
Innlegg
3.476
Antall liker
12
ChrisX skrev:
Se der ja, den karen håpet jeg skulle dukke opp =). har du en link til forgylte xlr og massive RCA kontakter :)? Noe annet som burde byttes når man først feller ned taket? Hva er det egentlig Abe gjør med den under oppgradering? Noen formening om en slik oppgradering er verdt pengene, eller om det kan lønne seg og bare spare til en ny forforsterker? ser at bare kondensatorbyttet vil komme på +- 500,-, oppgraderingen på 1000,- +++.

Mvh,
Christian

Definitivt verdt penger og arbeid, den lille blir en giant-killer med superkondiser. Du skal slite med noengang å finne noe som overgår den modifiserte 4,5`en, jfr Jadis-opplevelsen min. Ikke minst om du følger opp med EKKJ 3x2,5kv DIY nettkabel ;)

Ymse audiokontakter finner du hos ELFA, let under kontakter, audiokontaker.

https://www1.elfa.se/elfa~no_no/b2b/catalogstart.do?tab=catalog


Phono 42-257-51 Chassi RCA guld, med isolerbricka + jord 62,- pr.stk (x?)

eller:

XLR ut: 42-333-26 Chassistiftdon 3-pol svart löd Ag 47,70 pr.stk (x2)

XLR inn: 42-331-28 Chassihylsdon 3-pol svart löd Ag 47,70 pr.stk (x2)


Mvh. RS
 

ChrisX

Hi-Fi interessert
Ble medlem
09.04.2007
Innlegg
69
Antall liker
0
Ah, Solhaug, du er en engel! Deler skal herved bestilles. Noen formening om hva Abe gjør med forsterkeren ved oppgradering? Vil noen av de komponentene jeg bestiller selv og ber han installere egentlig være en del av "hans" oppgradering? Mente også at det skulle være dioder i volum/balansevelgeren, stemmer dette? hos meg ser det nesten ut som om det bare er to "hakk" i hjulene...
 

goxboxlive

Hi-Fi interessert
Ble medlem
12.04.2008
Innlegg
60
Antall liker
1
R.Solhaug skrev:
Definitivt verdt penger og arbeid, den lille blir en giant-killer med superkondiser. Du skal slite med noengang å finne noe som overgår den modifiserte 4,5`en, jfr Jadis-opplevelsen min. Ikke minst om du følger opp med EKKJ 3x2,5kv DIY nettkabel ;)
Mulig dette er ett dumt spørsmål, men jeg kjører på uansett :)...

Jeg er egentlig på utkikk etter en 4.8, men mangler spenn. Mener du at ved innkjøp av en 4.5 og med dine modifiseringer så vil jeg komme tett opptil en 4.8, ? Kanskje overgå (dynamikk, bredere lydbilde, strammere bass osv.) ?

Vil anta at både en modefisert 4.5 evt en 4.8 vil låte bra med mitt oppsett (ecd1 +aw180)...

Appropo du nevner EKKJ kabel. Mener du da tilførsel kanel, eller intern kabling fra apparatkontakt til trafo?
 

R.S.

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.03.2002
Innlegg
3.476
Antall liker
12
goxboxlive skrev:
R.Solhaug skrev:
Definitivt verdt penger og arbeid, den lille blir en giant-killer med superkondiser. Du skal slite med noengang å finne noe som overgår den modifiserte 4,5`en, jfr Jadis-opplevelsen min. Ikke minst om du følger opp med EKKJ 3x2,5kv DIY nettkabel ;)
Mulig dette er ett dumt spørsmål, men jeg kjører på uansett :)...

Jeg er egentlig på utkikk etter en 4.8, men mangler spenn. Mener du at ved innkjøp av en 4.5 og med dine modifiseringer så vil jeg komme tett opptil en 4.8, ? Kanskje overgå (dynamikk, bredere lydbilde, strammere bass osv.) ?

Vil anta at både en modefisert 4.5 evt en 4.8 vil låte bra med mitt oppsett (ecd1 +aw180)...

Appropo du nevner EKKJ kabel. Mener du da tilførsel kanel, eller intern kabling fra apparatkontakt til trafo?
Etter den her modden er den lille saken i referanseklasse hva lyd angår(er 4.8 det?), men man må leve med en fortsatt like primitiv betjening. EKKJ lager du nettkabel av, altså fra vegg til boks. Inni er trafo kobla rett på print uten behov av modding.


Mvh. RS
 

R.S.

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.03.2002
Innlegg
3.476
Antall liker
12
ChrisX skrev:
Ah, Solhaug, du er en engel! Deler skal herved bestilles. Noen formening om hva Abe gjør med forsterkeren ved oppgradering? Vil noen av de komponentene jeg bestiller selv og ber han installere egentlig være en del av "hans" oppgradering? Mente også at det skulle være dioder i volum/balansevelgeren, stemmer dette? hos meg ser det nesten ut som om det bare er to "hakk" i hjulene...

Oppgraderer dioder i likerettinga, mer vet jeg ikke. Har ikke gidda å prøve ::)


Mvh. RS
 

goxboxlive

Hi-Fi interessert
Ble medlem
12.04.2008
Innlegg
60
Antall liker
1
R.Solhaug skrev:
FAB skrev:
Dyrere men forsvinner ikke totalt som de andre ;)

Mvh. RS
Nå blir det en del spørsmål her, men det er jo slik man holder liv i ett forum.

Hva mener du med "forsvinner ikke totalt som de andre" ?

Jeg ser Eltek også har noen tilsvarende kondensatorer, men de jeg antar er nyttig fordette formålet koster fra 590,- til 840,-pr stk. Dette blir vel kanskje overkill.
http://www.mamut.net/controls/shop/shops/4/standardplist.asp?wwwalias=dynabel&subgid=64&gid=62


Hva eksakt skjer med lydbildet etter denne modifiseringen?
En her på forumet nevnte for meg at han fikk ett bedre "lydpanorama" ved å gå fra 4.5 til 4.7. Antar her at han mener ett større lydbildet, mer oppløst. Er det dette som skjer med dine modifikasjoner.
Kan du utdype litt mer i detalje hva man oppnår med dine modifikajsoner?
Hvorfor har du ikke selv foretatt den offisielle oppgraderingen (byttet diorder i likeretteren)? Hva vil vi oppnå i lydbildet ved å foreta dette? Blir det som å oppgradrere mine AW180 der jeg fikk en strammere bass, samt bedre dynamikk?
 

GFE

Overivrig entusiast
Ble medlem
27.09.2003
Innlegg
830
Antall liker
3
ChrisX skrev:
Følger med fjernkontroll ja, ble levert i to utgaver. En i akryl som ser ut som fronten på EC produktene med de umiskjennelige gullknappene, og en i billig plast. Forstod det sånn at den i billig plast var langt bedre å bruke, men den andre ser jo unektelig mye penere ut...
Hei,

Jeg har hatt begge fjernkontrollene, de medfølgte en 4.6 som jeg en gang hadde, den med gullknapper var jo pen og stort sett den jeg brukte, den styrer kun volum og balanse, når det er sagt så er det vel ikke så mye som kan styres på 4.5 og 4.6 uansett.
Den i akryl medfølgte nok ikke som standard for alle 4.5 og 4.6, det var vel "ekstra pris" i mange tilfeller.
Ellers for volum justering så var det ikke noen bruker forskjell for meg med den i akryl kontra den i plast.

Mvh
Geir
 

R.S.

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.03.2002
Innlegg
3.476
Antall liker
12
GFE skrev:
ChrisX skrev:
Følger med fjernkontroll ja, ble levert i to utgaver. En i akryl som ser ut som fronten på EC produktene med de umiskjennelige gullknappene, og en i billig plast. Forstod det sånn at den i billig plast var langt bedre å bruke, men den andre ser jo unektelig mye penere ut...
Hei,

Jeg har hatt begge fjernkontrollene, de medfølgte en 4.6 som jeg en gang hadde, den med gullknapper var jo pen og stort sett den jeg brukte, den styrer kun volum og balanse, når det er sagt så er det vel ikke så mye som kan styres på 4.5 og 4.6 uansett.
Den i akryl medfølgte nok ikke som standard for alle 4.5 og 4.6, det var vel "ekstra pris" i mange tilfeller.
Ellers for volum justering så var det ikke noen bruker forskjell for meg med den i akryl kontra den i plast.

Mvh
Geir
Den med gullknapper er grom til å jekke ølflasker med 8)



Mvh. RS
 

R.S.

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.03.2002
Innlegg
3.476
Antall liker
12
goxboxlive skrev:
R.Solhaug skrev:
FAB skrev:
Dyrere men forsvinner ikke totalt som de andre ;)

Mvh. RS
Nå blir det en del spørsmål her, men det er jo slik man holder liv i ett forum.

Hva mener du med "forsvinner ikke totalt som de andre" ?

Jeg ser Eltek også har noen tilsvarende kondensatorer, men de jeg antar er nyttig fordette formålet koster fra 590,- til 840,-pr stk. Dette blir vel kanskje overkill.
http://www.mamut.net/controls/shop/shops/4/standardplist.asp?wwwalias=dynabel&subgid=64&gid=62


Hva eksakt skjer med lydbildet etter denne modifiseringen?
En her på forumet nevnte for meg at han fikk ett bedre "lydpanorama" ved å gå fra 4.5 til 4.7. Antar her at han mener ett større lydbildet, mer oppløst. Er det dette som skjer med dine modifikasjoner.
Kan du utdype litt mer i detalje hva man oppnår med dine modifikajsoner?
Hvorfor har du ikke selv foretatt den offisielle oppgraderingen (byttet diorder i likeretteren)? Hva vil vi oppnå i lydbildet ved å foreta dette? Blir det som å oppgradrere mine AW180 der jeg fikk en strammere bass, samt bedre dynamikk?

Originalt låter 4.5 avdempa og tildels udynamisk. Lun lyd (lyn lud?) men den åpner ikke opp for ståpelsopplevelser. Hovedårsaken til dette er nevnte kondensatorer, de er grusomme.
Etter å ha konstruert en smart liten forforsterker med minimal signalpåvirkning har noen tydeligvis vagt å spare penger på såvel DC-kondensatorer som apparatkontakter.

Hos meg er kondensatorene rett & slett fjernet ettersom jeg har DC-fitrering på effekttrinn. Husker ikke helt hvorfor jeg ikke har gidda å bytte de diodene, men det låter jo sånn ca. perfekt allerede så..

De anbefalte tinnfoliekondensatorene er de som forvinner mest målt opp mot ingen kondensator. Mange dyre fine (overprisa) kondensatorer lyder desverre litt mykt og avdempa, uten samme dynamikk og oppløsning. Vær obs på lang innspillingstid på disse kondisene; et kvart år+

Det er også nødvendig å oppgradere XLR/phono-kontaktene, de siste er litt plundrete. Kjører du balansert inn kan du vurdere å kun bytte XLR, men når du likevel har åpna`n så..

Ellers; AW-180 kan også oppgraderes. Veldig, men av kvalifisert modder 8)


Mvh. RS
 

goxboxlive

Hi-Fi interessert
Ble medlem
12.04.2008
Innlegg
60
Antall liker
1
@R.Solhaug

Jeg har faktisk blitt overbevist. Jeg har lagt ut en annonse nå hvor jeg etterspør en EC4.5. Dette må testes. Da sparer jeg over 20K i forhold til å kjøpe en ny EC4.8.

Takk for tipset.

Jeg sender deg en PM ang mine AW180.
 

goxboxlive

Hi-Fi interessert
Ble medlem
12.04.2008
Innlegg
60
Antall liker
1
ChrisX skrev:
Ah, Solhaug, du er en engel! Deler skal herved bestilles. Noen formening om hva Abe gjør med forsterkeren ved oppgradering? Vil noen av de komponentene jeg bestiller selv og ber han installere egentlig være en del av "hans" oppgradering? Mente også at det skulle være dioder i volum/balansevelgeren, stemmer dette? hos meg ser det nesten ut som om det bare er to "hakk" i hjulene...
Hei du.

Fullførte du denne modifiseringen? I såfall hvordan ble resultatet?

@Solhaug: Kan den samme modifiseringen også utføres på EC 4.6?
 

ChrisX

Hi-Fi interessert
Ble medlem
09.04.2007
Innlegg
69
Antall liker
0
goxboxlive skrev:
ChrisX skrev:
Ah, Solhaug, du er en engel! Deler skal herved bestilles. Noen formening om hva Abe gjør med forsterkeren ved oppgradering? Vil noen av de komponentene jeg bestiller selv og ber han installere egentlig være en del av "hans" oppgradering? Mente også at det skulle være dioder i volum/balansevelgeren, stemmer dette? hos meg ser det nesten ut som om det bare er to "hakk" i hjulene...
Hei du.

Fullførte du denne modifiseringen? I såfall hvordan ble resultatet?

@Solhaug: Kan den samme modifiseringen også utføres på EC 4.6?
Hei sann!
Oppgraderingen er på vei kan man si. Har ikke fått gjort det enda, men deler er i bestilling i skrivende øyeblikk :)
 

ChrisX

Hi-Fi interessert
Ble medlem
09.04.2007
Innlegg
69
Antall liker
0
Okei, da har kondisene kommet inn døren. Må si jeg var overasket over hvor tunge disse var! Da gjenstår det bare å få abrahamsen til å installere disse, samt foreta sine egne oppgraderinger. Har ikke kjøpt noen bøssinger, er det noen som har en formening om Abe har bedre liggende og kan bytte ut de jeg har? Skal få han til å legge inn noen motstander pga. alt for høy gain fra før (etter å ha vridd 1/6s rundt er det skit-høyt i stuen). Er det noen begrenset levetid på noen komponenter i forsterkeren?
 

Retep

Steine galen
Ble medlem
27.01.2005
Innlegg
22.983
Antall liker
20.114
Sted
Volda
Torget vurderinger
23
Skriv hvordan dette går. Sitter på en 4.5 selv som jeg tror jeg skal gi nytt liv. Bor bare rett borti gata for Abrahamsen. Er det dioder på volumkontrollene alså, det kan ikke jeg huske å ha sett på min.

Mvh

Peter
 

goxboxlive

Hi-Fi interessert
Ble medlem
12.04.2008
Innlegg
60
Antall liker
1
ChrisX skrev:
Okei, da har kondisene kommet inn døren. Må si jeg var overasket over hvor tunge disse var! Da gjenstår det bare å få abrahamsen til å installere disse, samt foreta sine egne oppgraderinger. Har ikke kjøpt noen bøssinger, er det noen som har en formening om Abe har bedre liggende og kan bytte ut de jeg har? Skal få han til å legge inn noen motstander pga. alt for høy gain fra før (etter å ha vridd 1/6s rundt er det skit-høyt i stuen). Er det noen begrenset levetid på noen komponenter i forsterkeren?
Det er jo halve moroa.
Hvordan spiller 4.5 i dag u/mod. ER den fin og stram i bassen? Eller det den litt pløsete i forhold til nyere utgaver fra EC?
 

Retep

Steine galen
Ble medlem
27.01.2005
Innlegg
22.983
Antall liker
20.114
Sted
Volda
Torget vurderinger
23
Jeg har ivertfall ikke tenkt å oppgradere den, menheller få den inn til sjekk. Tror den er iferd med å ta kvelden. Har vert innestenkt i et skap i ca 3-4år. Har vert ute derfra 5 ganger årlig for sjekk. Liker den lyden den presangterer nå. Resten av anlegget er jo bygget med denne som pre. Så forandrer jeg noe der så forandrer jeg jo alt.

Feilsymptom:

*ikke lyd i volum diodene
* Ved bruk av fjernis, så får jeg lyd i høyre kanal "lenge" før venstre.
* Av og til ( 1 gang pr 3dager ) kommer det en sjikkeligg brum. Samme lyden som om når man kobler til/fra phonoplugg med strømmen på. Gør ikke det, men har opplevd det.

Husker en episode som skremte meg noe helt jæ.. Var på party med en kompis. Nad og CV på høyt volume. En eller annen hadde det lure trikset å koble til en laptop med phono i de sene nattetimer, tror det var blitt lyst ute. Innihelv... for en ulyd det kom. Vi måtte skifte det ene mellomtone elementet i etterkant. Nok OT.
 

Zed

Overivrig entusiast
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
642
Antall liker
3
Hei,....hvor mann skal bestile oppgraderinger da? Abrahamsen eller EC? Jeg vil gjarne prøve det. Foresten hvor mange kondensatorer skal mann kjøpe? :-\
 

Retep

Steine galen
Ble medlem
27.01.2005
Innlegg
22.983
Antall liker
20.114
Sted
Volda
Torget vurderinger
23
Etter det jeg kjenner til så er det samma hvor. Tau er jo det nye Skårer er det gamle. Har vel kunnskaper begge plasser... :p

Jeg kommer til å ta med min til Skårer siden det er rett i nærheten.
 

ChrisX

Hi-Fi interessert
Ble medlem
09.04.2007
Innlegg
69
Antall liker
0
zed skrev:
Hei,....hvor mann skal bestile oppgraderinger da? Abrahamsen eller EC? Jeg vil gjarne prøve det. Foresten hvor mange kondensatorer skal mann kjøpe? :-\
Jeg kommer til å levere den på Skårer da det er innen grei kjøreavstand. Mener også å huske at de er billigere. Antall og hvilke har Solhaug beskrevet tidligere i tråden...
 

ChrisX

Hi-Fi interessert
Ble medlem
09.04.2007
Innlegg
69
Antall liker
0
goxboxlive skrev:
ChrisX skrev:
Okei, da har kondisene kommet inn døren. Må si jeg var overasket over hvor tunge disse var! Da gjenstår det bare å få abrahamsen til å installere disse, samt foreta sine egne oppgraderinger. Har ikke kjøpt noen bøssinger, er det noen som har en formening om Abe har bedre liggende og kan bytte ut de jeg har? Skal få han til å legge inn noen motstander pga. alt for høy gain fra før (etter å ha vridd 1/6s rundt er det skit-høyt i stuen). Er det noen begrenset levetid på noen komponenter i forsterkeren?
Det er jo halve moroa.
Hvordan spiller 4.5 i dag u/mod. ER den fin og stram i bassen? Eller det den litt pløsete i forhold til nyere utgaver fra EC?
Synes den spiller helt greit egentlig, men savner litt luft og oppløsning. Det som er litt synd er at jeg ikke har noe effekttrinn i huset om dagen (venter på at Abrahamsen V5.0 skal entre butikkhyllene), så får ikke gjort noen direkte sammenligning dessverre. Hadde en V2.0 som jeg by-passet en periode for å sjekke at forsterkeren virket og danne meg et lite inntrykk av dette egentlig var for noe, så blir nødt til å ta dette på hukommelsen.

Ellers er det ikke noen lysdioder i bryterne, nei. Jeg trodde først det skulle være det, etter å ha sett en av de eldre integrerte EC forsterkerne bare antok jeg at denne også skulle ha det. Synes det var ganske fancy og litt fasinerende hvordan de hadde fått et så lite lys inn i messingknappene...
 

Retep

Steine galen
Ble medlem
27.01.2005
Innlegg
22.983
Antall liker
20.114
Sted
Volda
Torget vurderinger
23
Da er min 4.5 levert til sørvis og oppgradering hos Thomas Abrahamsen. Fikk litt omvisning også, vi har mye å se frem til derfra i den rimelige enden av hifi skalaen...
 

ChrisX

Hi-Fi interessert
Ble medlem
09.04.2007
Innlegg
69
Antall liker
0
Retep skrev:
Da er min 4.5 levert til sørvis og oppgradering hos Thomas Abrahamsen. Fikk litt omvisning også, vi har mye å se frem til derfra i den rimelige enden av hifi skalaen...
Hvordan gikk oppgradeingen? Ikke fått karret meg til å gjøre dette enda, men blir definitivt gjort i løpet av kort tid. Spent på disse kondisene altså
 

Retep

Steine galen
Ble medlem
27.01.2005
Innlegg
22.983
Antall liker
20.114
Sted
Volda
Torget vurderinger
23
Har fått den tilbake, men har ikke effekttrinn og høytalere. Effekt er på overhaling før salg, og høytalere solgt. Thomas oppgraderte med Kit 1 og renset potmetrene og loddet inngangene og skiftet rca inn og utgangene. 1750kr.

Han mente at bytte av kondiser ikke hadde så mye i si for lyden og at det var andre ting som var viktigere. Ikke vet jeg..... :p
 

R.S.

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.03.2002
Innlegg
3.476
Antall liker
12
Retep skrev:
Har fått den tilbake, men har ikke effekttrinn og høytalere. Effekt er på overhaling før salg, og høytalere solgt. Thomas oppgraderte med Kit 1 og renset potmetrene og loddet inngangene og skiftet rca inn og utgangene. 1750kr.

Han mente at bytte av kondiser ikke hadde så mye i si for lyden og at det var andre ting som var viktigere. Ikke vet jeg..... :p

Lot han være å oppgradere kondensatorene til tross for at du ba om det?

Om så er skal jeg ta en prat med Thomas.


Mvh. RS
 
Topp Bunn