lovemusikk
Hi-Fi freak
Renault Grand Espace.. har en slik selv.. en drøm og spes på langtur. Kjempe plass, selv med alle 7 seter montert.
Ser også på brukt. S-Max fåes for rundt 250 K med kurant utstyr og motorer og som ikke har gått jorden rundt 20 ganger.Hei.
Må bilen være ny, eller vurderer du også pent brukte biler? Med tanke på et budgett > 300kkr
(helst > 250kkr) blir det få store alternativer på nybilmarkedet, og alle disse vil være utstyrt med
en litt for liten motor og vil være veldig "skrapet" for ekstrautstyr.
Gikk noen runder med samme problemstilling som deg i denne tråden: http://www.hifisentralen.no/forumet/off-topic-hja-rnet/65992-volvo-v70-generasjon-2-eller-3-a.html
Endte som du ser opp med en pent brukt 2006 Volvo V70 (gen. 2). med under 60 kkm på klokka.
Etter bruk i noen få måneder har jeg dog oppdaget noen små "problemer" med denne;
- Mye større svingradius enn på min gamle Volvo 850.
- Mindre bakseteplass enn min gamle Volvo 850.
- Føles litt klaustrofobisk i forhold til eldre biler på grunn av mye mer vattering og "styling" av
--interiøret. Dette vil du i mer eller mindre grader oppleve med alle nyere biler.
Ellers er jeg strålende fornøyd med bilen. Fantastiske seter. Utmerket motor selv om jeg har den
minste modellen med bare 126 hk. (Vet ikke om jeg gidder å "chippe" den opp engang). Alt føles
og ser nytt ut. Og bakseteplassen vil ikke være et problem om du ikke er to meter som meg.
Finner du en bruktbil med lav kilometerstand er ikke årsmodellen så avgjørende. Med tanke på
sikkerheten var det aller meste på plass allerede for 5-10 år siden. Etter at bilen er "kjørt inn" av
andre har du råd til en bil med en fornuftig motor og med et fornuftig nivå av ekstrautstyr.
De beste alternativene med store stasjonsvogner du finner der ute er etter min mening;
- Volvo V70 eller XC70 gen. 2 (2001-2006) - laget av Volvo.
- Ford Mondeo, Volvo V70 eller XC70 - Ford Mondeo karosseri med Peugeot dieselmotor.
- VW Passat, Audi A6 eller Skoda Superb - bygget på samme karosseri (men forlenget 15 cm på Skodaen).
Alle disse har godt med plass og forhjulsdrift (eller firehjulsdrift) for bedre fremkomlighet på vinterføre.
Solide, sikre og holdbare biler er det også. På bilene på de to nederste linjene bør du gå opp til modellene
med rundt 140 hk i stedet for dem med bare rundt 110 hk, hvis ikke blir det mye "røring" i dieselen
(mye giring). Vær også oppmerksom på dyre deler til Audien.
Lykke til.
Gunnar Brekke
Gratulerer. Når det kommer til bil - og stasjonsvogn er da det eneste som er virkelig praktisk, om man ikke kikker på biler a-la Chrysler Grand Voyager og den slags - og barnevogn, er det en ting som gjelder: Å få inn barnevogna på langs, for at den ikke skal spise for mye av plassen i bagasjerommet. Og uten å ha sjekket, skulle jeg tro at kanskje den nye Mondeoen kommer i den kategorien? Det er noen få 2012-modeller på finn under 250.000,- lokalisert på sør/Østlandet, og som ikke har gått så langt. Passaten tror (!) jeg blir ørlitegrann for liten, men det er verdt et forsøk. Mvh.Pga familieforøkelse blir Avensisen et nummer for liten når hele gjengen skal på langtur med barnevogn og jeg kikker litt på alternativer. Har ikke lyst til å bruke store summer på bil, men kikker opp til 300 000, men helst et sted rundt 200-250 000.Tar gjerne imot gode tips på alternativer for har litt større plass og gjerne større plass i baksetet (mer avstand til forsete)
Er nok også litt skeptisk til franske biler. Kjørte 240 tusen på en Renault Laguna for noen år siden. Ingen problemer. Neste bil ble en Passat. Denne har hatt diverse feil og mangler gjennom åra, både store og små. F eks har Møller aldri helt klart å fikse låsen på bakluka. Så ble det 2 x Ford. Kjører nå en Citroën C4Aircross 4x4, som både jeg og kona er svært fornøyd med.Noen som har tanker om Peugeot 5008, jeg ser man kan få tak i 2010 modeller for rett over 200 000. Jeg er skeptisk til franske biler generelt, men det er kanskje noe fra "gammel av"?
Et litt omskrevet ordtak kan her være "å selge bilen mens leken er god". Har inntrykk av at når en bil nærmer seg 10 år er det "ett eller annet" som bare dukker opp. Og dette "ett eller annet" koster fort minst 20k. å få reparert. Eksempler på "ett eller annet" er feil på svinghjul, bremser, bakaksling ("noe" må skiftes på begge siden for at det skal bli likt), stag, instrumentpanel(!), you name it. Når du får din første 20k-regning fra verkstedet vet du at du burde ha solgt bilen. Så selg nå før du før du kommer dit.Enig, men kjøper ikke vw. Bare plunder.
V70 er nok beste alternativ, men mulig jeg bare beholder nåværende. Den har litt lite plass, men har jo 8 airbags og alt mulig til tross for åtte år på baken...
Det meste som har skjedd med bilene de siste 4-5- årene er at man får diverse iXXX duppeditter og annet elektronisk leketøy. Stakkars siste eier av en 2013-modell.De siste 3-4 årene har det skjedd mer med bil enn på de 20-30 foregående. Biler og mobiltelefoner utvikler seg like raskt for tiden.