Bil, båt og motorsykkel Oppgradere til større bil?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • lovemusikk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2009
    Innlegg
    9.577
    Antall liker
    2.935
    Torget vurderinger
    8
    Renault Grand Espace.. har en slik selv.. en drøm og spes på langtur. Kjempe plass, selv med alle 7 seter montert.
     
    C

    Cyber

    Gjest
    Kjøper ikke fransk come what may...

    Har idag vært en liten tur og sett på Skoda Superb. Flott bil med meget god plass baki. Deilig kvalitet, men gir egentlig ikke så veldig mye mer enn Toyotaen. Bagasjerommet er noe større, men ikke nok til å være noen "knockout" eller stort trekkplaster. Eneste jeg hadde oppnådd med denne er å kunne bruke forsetet lettere. Superben utgår dermed da den blir svært så lik den jeg har i bruksområde. Innlastingen er også langt dårligere på Superben og alt må jo settes ned i et "hull" hvor Avensisen har innlasting i fin høye og lett tilgjengelig bagasjerom. Mye lettere å få inn saker som barnevogn uten å "dulte" borti bilen.

    Det ser ut til at jeg må opp på noe ala S-Max for å få plassen jeg ønsker.
     
    C

    Cyber

    Gjest
    Hei.

    Må bilen være ny, eller vurderer du også pent brukte biler? Med tanke på et budgett > 300kkr
    (helst > 250kkr) blir det få store alternativer på nybilmarkedet, og alle disse vil være utstyrt med
    en litt for liten motor og vil være veldig "skrapet" for ekstrautstyr.

    Gikk noen runder med samme problemstilling som deg i denne tråden: http://www.hifisentralen.no/forumet/off-topic-hja-rnet/65992-volvo-v70-generasjon-2-eller-3-a.html

    Endte som du ser opp med en pent brukt 2006 Volvo V70 (gen. 2). med under 60 kkm på klokka.
    Etter bruk i noen få måneder har jeg dog oppdaget noen små "problemer" med denne;
    - Mye større svingradius enn på min gamle Volvo 850.
    - Mindre bakseteplass enn min gamle Volvo 850.
    - Føles litt klaustrofobisk i forhold til eldre biler på grunn av mye mer vattering og "styling" av
    --interiøret. Dette vil du i mer eller mindre grader oppleve med alle nyere biler.
    Ellers er jeg strålende fornøyd med bilen. Fantastiske seter. Utmerket motor selv om jeg har den
    minste modellen med bare 126 hk. (Vet ikke om jeg gidder å "chippe" den opp engang). Alt føles
    og ser nytt ut. Og bakseteplassen vil ikke være et problem om du ikke er to meter som meg.

    Finner du en bruktbil med lav kilometerstand er ikke årsmodellen så avgjørende. Med tanke på
    sikkerheten var det aller meste på plass allerede for 5-10 år siden. Etter at bilen er "kjørt inn" av
    andre har du råd til en bil med en fornuftig motor og med et fornuftig nivå av ekstrautstyr.

    De beste alternativene med store stasjonsvogner du finner der ute er etter min mening;
    - Volvo V70 eller XC70 gen. 2 (2001-2006) - laget av Volvo.
    - Ford Mondeo, Volvo V70 eller XC70 - Ford Mondeo karosseri med Peugeot dieselmotor.
    - VW Passat, Audi A6 eller Skoda Superb - bygget på samme karosseri (men forlenget 15 cm på Skodaen).

    Alle disse har godt med plass og forhjulsdrift (eller firehjulsdrift) for bedre fremkomlighet på vinterføre.
    Solide, sikre og holdbare biler er det også. På bilene på de to nederste linjene bør du gå opp til modellene
    med rundt 140 hk i stedet for dem med bare rundt 110 hk, hvis ikke blir det mye "røring" i dieselen
    (mye giring). Vær også oppmerksom på dyre deler til Audien.

    Lykke til.
    Gunnar Brekke
    Ser også på brukt. S-Max fåes for rundt 250 K med kurant utstyr og motorer og som ikke har gått jorden rundt 20 ganger.

    Jeg kjøper ikke eldre enn 2008-09.

    Kjenner meg igjen i dette litt klaustrofobiske i noen modeller ja, men er utrolig mye flott innen biler nå for tiden.

    De du nevner er flotte, men det blir litt "det samme" som den jeg har og så ryker jeg unødig på bilmerker med mer problemer statistisk sett. Som nevnt har den jeg nå har vært helt problemfri siden jeg kjøpte den.
     

    BKaz

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    30.05.2007
    Innlegg
    426
    Antall liker
    298
    Sted
    Farsund
    Torget vurderinger
    1
    Pga familieforøkelse blir Avensisen et nummer for liten når hele gjengen skal på langtur med barnevogn og jeg kikker litt på alternativer. Har ikke lyst til å bruke store summer på bil, men kikker opp til 300 000, men helst et sted rundt 200-250 000.Tar gjerne imot gode tips på alternativer for har litt større plass og gjerne større plass i baksetet (mer avstand til forsete)
    Gratulerer. Når det kommer til bil - og stasjonsvogn er da det eneste som er virkelig praktisk, om man ikke kikker på biler a-la Chrysler Grand Voyager og den slags - og barnevogn, er det en ting som gjelder: Å få inn barnevogna på langs, for at den ikke skal spise for mye av plassen i bagasjerommet. Og uten å ha sjekket, skulle jeg tro at kanskje den nye Mondeoen kommer i den kategorien? Det er noen få 2012-modeller på finn under 250.000,- lokalisert på sør/Østlandet, og som ikke har gått så langt. Passaten tror (!) jeg blir ørlitegrann for liten, men det er verdt et forsøk. Mvh.
     

    lovemusikk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2009
    Innlegg
    9.577
    Antall liker
    2.935
    Torget vurderinger
    8
    jaja då så.. for du bare klare deg med trange biler :p
     
    C

    Cyber

    Gjest
    Litt over 2 måneder er gått siden forrige innlegg i tråden, Avensisen står enda i garasjen og unge nr 2 er kommet. Det går "helt greit" til daglig bruk, men jeg higer etter noe nyere, men jeg har justert budsjettet litt. Ønskene også, en smule. Jeg ønsker meg en såkalt flerbruksbil med gjerne tre hele seter baki, og stort bagasjerom.

    Jeg ser man får endel modeller til under 220 000 fra 2009 og 2010. Jeg har sett på VW Touran (Mye feil med forstilling og slikt?), Opel Zafira (Kjedelig, men relativt driftsikker?), Toyota Verso (Litt liten?), Ford S-Max (Må ned på 2007 - 2008) modeller til prisen?

    Det frister spesielt mye da jeg ser min 2005-modell sannsynligvis vil faller endel snart i pris og jeg tror jeg per i dag kan få igjen 120 000 for den og vi da sitte med kun 50 000 i tap på 4,5 år.

    Noen erfaringer, tips med overnevnte?
     
    C

    Cyber

    Gjest
    Tja, er jo fransk, men helt ok den - litt liten? Føler den ser mindre ut enn den jeg har...
     

    Griffenfeldt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.12.2008
    Innlegg
    8.013
    Antall liker
    4.128
    Sted
    I en kjeller
    Torget vurderinger
    17
    Jeg prøvekjørte for noen år siden 307sw, Opel Safira og Vectra stasjonsvogn. Franskmannen var pigg og praktisk. Ikke helt der oppe på opplevd kvalitet, men god å kjøre. Safira var som å sette 4 hjul på en melkekasse. Vectra ( 07 modell ) var meget praktisk. Fikk plass til tvillingvogn og matvarer for en hel uke i bagasjen. Gikk for Vectra til slutt. Nå har jeg Quashcai +2 som også er overraskende praktisk og god å kjøre. Den er like konservativ som en kneip i interiøret men.
     
    C

    Cyber

    Gjest
    Jeg ser at man f.eks. får Skoda Octavia som stasjonsvogn med 1.6 Diesel for ca 260 000 nå. Det frister jo litt med en ny bil og jeg ser den faktisk har 135 liter større bagasjerom enn Avensisen...
     

    Griffenfeldt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.12.2008
    Innlegg
    8.013
    Antall liker
    4.128
    Sted
    I en kjeller
    Torget vurderinger
    17
    Jeg har prøvekjørt den nye Skoda Octavia, men kun som Sedan. Den ligger i skrivende stund an til å bli min neste bil, men som stasjonsvogn. 1.8 tsi 4x4 og dsg kasse. Det ligger endel klipp på Youtube av omtaler o.l
     
    C

    Cyber

    Gjest
    Skjønner. Ser at jeg ville endt på 278000 med litt utstyr. Da får man jo fort ny Superb med diesel på 296000.

    Dog er det ganske overbevisende bagaseromsplass på Skodaene, Octaviaen har jo klart mer enn nyeste Avensis eksepelvis.
     

    pahf

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.12.2005
    Innlegg
    4.992
    Antall liker
    1.935
    Sted
    huttuheita
    Torget vurderinger
    8
    Den siste Octavia modellen har jeg litt erfaring med siden det er jobb bilen min. Vi har en 1.6 4x4 12mod jeg putrer rundt i. Den er stor og romslig, en sitter relativt greit og det er vel det som er positivt sånn sett.

    1.6l motoren blir i mine øyne for liten til en så stor bil, du har hele tiden følelsen av å tyne motoren mer enn hva den klarer, noe som medfører at langturer blir fort veldig slitsomme med mye giring for de minste bakkene.
    4x4 systemet gjør i grunn ting vondt verre i mine øyne, den slipper alt for lett på rumpa noe som skulle vært motsatt. Jeg hadde Avensis som arbeidsbil før og den var en betraktelig bedre bil å kjøre helhetlig sett. Hvis du syns Avensis er traust og standard så er Octavia 2-3 hakk verre om ikke mer...

    I mange år har Passat å Octavia vært nesten som tvillingsøsken å regne i mine øyne ettersom jeg har hatt erfaring med begge. Men den siste utgaven har medført at Octavia har blitt den hengerumpa, litt feite og nitriste søstra som ingen gidder å snakke med for selv personligheten er så vanvittig nitrist å tung at en er to hakk unna å få lykkepiller på blåresept i det en forlater bilbutikken.

    Dette er selvsagt kun min mening, og det er ikke sikkert alle er enige.
     

    pahf

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.12.2005
    Innlegg
    4.992
    Antall liker
    1.935
    Sted
    huttuheita
    Torget vurderinger
    8
    Ahh, okay. Da er det den neste siste modellen jeg suser rundt i 35t pr uke :)
     
    C

    Cyber

    Gjest
    Noen som har tanker om Peugeot 5008, jeg ser man kan få tak i 2010 modeller for rett over 200 000. Jeg er skeptisk til franske biler generelt, men det er kanskje noe fra "gammel av"?
     
    Sist redigert av en moderator:

    E. Largo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2007
    Innlegg
    8.784
    Antall liker
    15.782
    Sted
    Disco Volante
    Torget vurderinger
    2
    Jeg har hatt en Touran i over 4 år. Den er like spennende som en tørr kneip. Men er veldig praktisk med 3 unger i alderen 1-7. Velg en 2.0 Tdi med Dsg så trekker den som bare det. Min har vært rimelig problemfri.
     
    C

    Cyber

    Gjest
    Jo mer jeg kikker på nye biler får jeg lyst til å bare ha min gamle, er jo noe galt med det meste som ville være en oppgradering. Kommer fra 4 år uten andre feil enn tom spylervæsketank...

    Touran er kjedelig, og jeg har hørt at det er dyre servicer på de nye modellene, men jeg likte godt den nyeste modellen med 1.6 D. Overraskende kurant å kjøre, selv om den naturlig nok ikke er noen råkjøringsmaskin.
     
    C

    Cyber

    Gjest
    Har brukt mye tid til forskning og jeg ser dette:

    - Skal jeg kjøpe ny bil kan man nesten like godt kjøpe helt ny bil og heller ta litt mindre utstyr.
    - En typisk 2009-2010 modell som man får ny for 330 000 koster 230 000 tusen og jeg er nesten fristet til å kjøpe en helt ny en, selv om 330 000 i bil for meg er utrolig mye penger, men med små barn ønsker man jo en trygg bil...

    Jeg har faktisk sett på noe så snodig som en ny RAV4 med 2.0 Diesel og tohjulsdrift, liker å sitte litt høyt og plassen i den er like stor som Avensis bagasjemessig.

    Saker som Volvo V70 fåes jo også med liten Dieselmaskin fra ca 355 000 ny nå...
     
    Sist redigert av en moderator:

    roesok

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    04.12.2009
    Innlegg
    1.113
    Antall liker
    74
    Se på en 1-2 år gammel Ford Mondeo eller Volvo V70 med den 115 hk 1,6 diesel-motoren. Veldig fin motor, støysvark, bruker lite drivstoff og har tilstrekkelig med krefter til vanlig bruk. Dette er store, romslige biler med god plass til passasjerer og bagasje. Topp komfort. Vet ikke hvordan det er med garantiordninger på Volvo men Ford har idag 5 års garanti. Så da har du fort 3-4 år garanti og.

    Ford Mondeo 16d 115/5 6 Tr Econ Trend Navigasjo 2012, 2 500
    Volvo V70 1,6 2012, 37 158 km, kr 281 757,- -
     
    C

    Cyber

    Gjest
    Enig, men kjøper ikke vw. Bare plunder.

    V70 er nok beste alternativ, men mulig jeg bare beholder nåværende. Den har litt lite plass, men har jo 8 airbags og alt mulig til tross for åtte år på baken...
     

    roesok

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    04.12.2009
    Innlegg
    1.113
    Antall liker
    74
    Om du kjøper V70 med denne 1,6 motoren så være klar over at det ble litt mer hk + 6 gir f.o.m. 2011
     

    xerxes

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.01.2005
    Innlegg
    9.630
    Antall liker
    5.276
    Sted
    Holmestrand
    Noen som har tanker om Peugeot 5008, jeg ser man kan få tak i 2010 modeller for rett over 200 000. Jeg er skeptisk til franske biler generelt, men det er kanskje noe fra "gammel av"?
    Er nok også litt skeptisk til franske biler. Kjørte 240 tusen på en Renault Laguna for noen år siden. Ingen problemer. Neste bil ble en Passat. Denne har hatt diverse feil og mangler gjennom åra, både store og små. F eks har Møller aldri helt klart å fikse låsen på bakluka. Så ble det 2 x Ford. Kjører nå en Citroën C4Aircross 4x4, som både jeg og kona er svært fornøyd med.
    Så hvorfor skal jeg være skeptisk? Fordi min bilgale bror som kjører en MB E-klasse (tror det er en 320?) sier at det en klein bil? Hans Mercedes har minst like mye problemer som min gamle qPassat, sannsynligvis mer.
     

    torem

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.12.2007
    Innlegg
    2.933
    Antall liker
    747
    Enig, men kjøper ikke vw. Bare plunder.

    V70 er nok beste alternativ, men mulig jeg bare beholder nåværende. Den har litt lite plass, men har jo 8 airbags og alt mulig til tross for åtte år på baken...
    Et litt omskrevet ordtak kan her være "å selge bilen mens leken er god". Har inntrykk av at når en bil nærmer seg 10 år er det "ett eller annet" som bare dukker opp. Og dette "ett eller annet" koster fort minst 20k. å få reparert. Eksempler på "ett eller annet" er feil på svinghjul, bremser, bakaksling ("noe" må skiftes på begge siden for at det skal bli likt), stag, instrumentpanel(!), you name it. Når du får din første 20k-regning fra verkstedet vet du at du burde ha solgt bilen. Så selg nå før du før du kommer dit.

    Har du mulighet for å utvide huslånet tipper jeg har det beste totalt sett er å kjøpe ny bil, eller nesten ny, med 5 års garanti, og ha bilen ca. 7 år. Da har du kontroll over utgiftene.

    V70 er sikkert fint, men jeg tipper 1.6 diesel blir litt smått hvis du har familie og unger i den. Og skal du ha en kraftigere motor blir det fort dyrt.

    Hvis det er fornuften som teller er sikkert en Skoda Superb st.v. fin. Mazda får også mye skryt for tida, både Mazda 6 og CX 5. Nye RAV 4 kan være et alternativt som du sier hvis du har råd.

    Peugeot 5008 kan sikkert være en fin "outsider" hvis du vil ha noe litt spensdig. Kjøper du ny/nesten ny bør det ikke være noe problem.

    Vil du ha noe som er litt brukt kan Honda CR-V være et robust alternativ, gitt at du liker designet (ser kanskje litt ut som en brødeig som har hevet litt for mye, men).

    Men jeg understreker at jeg ikke har prøvekjørt disse bilene, men det må du selvsagt gjøre før et evt. kjøp.
     
    C

    Cyber

    Gjest
    Jeg utvider ikke huslånet, men spytter i det jeg får for bilen. Dog har jeg Toyota og det kan fort ta mange år før 20K-regningene tikker inn... Mazdaen ser flott ut, men lite plass baki, bare 30 liter mer enn den jeg har.

    978x.jpg
     
    Sist redigert av en moderator:

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.613
    Antall liker
    9.170
    Sted
    Trondheim
    Min SAAB 9000 har passert 19 år og jeg har enda ikke fått 20k regningen. Måtte riktignok skifte clutch (for første gang) i fjor. Det kostet 7500.
     
    C

    Cyber

    Gjest
    Tenker litt slik jeg også, de sier at det har skjedd mye med bilene siden 2005, men vet ikke hva det er uten at man kjøper ekstra for 100 000. Min har 8 airbag og gardinairbag så den er jo relativt up-to-date.

    Vi får se hva det koster å få noko nytt.
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.470
    Antall liker
    9.605
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    De siste 3-4 årene har det skjedd mer med bil enn på de 20-30 foregående. Biler og mobiltelefoner utvikler seg like raskt for tiden.
     

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    19.028
    Antall liker
    9.308
    De siste 3-4 årene har det skjedd mer med bil enn på de 20-30 foregående. Biler og mobiltelefoner utvikler seg like raskt for tiden.
    Det meste som har skjedd med bilene de siste 4-5- årene er at man får diverse iXXX duppeditter og annet elektronisk leketøy. Stakkars siste eier av en 2013-modell.
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.400
    Antall liker
    1.135
    Torget vurderinger
    4
    Jeg legger merke til at du skriver når og ikke hvis...
     

    torem

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.12.2007
    Innlegg
    2.933
    Antall liker
    747
    Nå er det vel slik at ikke all moderne elektronikk er like viktig for at bilen skal gå fremover. Mye kan skues av/deaktiveres om nødvendig, og jeg kan tippe meg til at det vokser opp noen verksteder litt utenfor hovedveiene som hjelper folk med å gjøre små inngrep for å ta bort unøvendige elektronikk og alarmer på gamle biler (alarmene er ofte et større problem enn at elektronikken ikke fungerer 100%!). Det viktigste for en gammel bil er at den er kjørbar OG at den kommer seg igjennom EU-kontrollen.

    Et eksempel er start/stopp-system. Jeg har forstått det slik at på min Citroen er dette systemet en egen "krets", som ikke har noe med den "vanlige" startmotoren å gjøre. M.a.o. bilen går like bra uten start/stopp-systemet.

    De eneste knappene som må fungere i min bil som jeg kan komme på i farta er start/stopp-knappen (det finnes ingen tenningslås, så knappen er den eneste måten å starte bilen på). Knappen som erstatter håndbrekket antar jeg også må fungere. Nåvel, finnes sikkert mere som må fungere også, men poenget mitt er at mye av det ekstra leketøyet kan man i verste fall klare seg uten etterhvert som bilen blir gammel.
     

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    19.028
    Antall liker
    9.308
    Alt som har med motorstyring, slik som tenning, drivstoffmengde, temperaturstyring o.s.v. er styrt av elektronikken. Hvis du kun har en start/stopp-knapp så har du en transponder i nøkkelen og mottager i bilen. Går denne fiseføyken så sitter du der.
    Datakraften i en moderne bil er større enn det man hadde i en litt heftig hjemme-pc for få år siden.
     
    C

    Cyber

    Gjest
    Vel, ny bil blir det ihvertfall ikke, men jeg vurderer plan B som er å legge bilen ut for salg til litt høy pris og se om jeg får en god slump igjen for den, og så legge på 50-60 000 og få en 4-5 år nyere en. Jeg tror det er mer fornuftig enn å legge på 250 000 for en ny en. Kanskje en tar feil, bil er jo dårlig butikk uansett.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn