Diverse Oppgradere til dyrere abonnement uten samtykke, er det lov?

Wishmaster

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.10.2002
Innlegg
4.077
Antall liker
3.143
Torget vurderinger
1
For noen måneder siden oppgraderte min internettleverandør meg til et dyrere abonnement med høyere hastighet uten noen som helst varsel eller krevde samtykke. Oppdaget det nesten tilfeldig da jeg så at faktura på mail var høyere enn vanlig, faktura blir trukket automatisk så det er ikke så ofte jeg ser på den som kommer på mail. Den gang var dette noe jeg tenkte på å gjøre selv, altså oppgradere til høyere hastighet, så jeg lot saken ligge, men nå er det kommet til en ny sak.

I dag fikk jeg mail om at mitt abonnement på mobiltelefon vil bli oppgradert til en dyrere pakke med mere data, ikke noe spørsmål om samtykke, bare at fra en gitt dato blir dette gjort. Jeg bruker mobildata veldig lite, og har absolutt intet behov for mere data og dermed heller ikke behov for et dyrere abonnement.

Er dette lov? Kan de bare endre til et dyrere abonnement uten mitt samtykke? Skal det i såfall varsles som i mitt andre tilfellet eller kan de bare gjøre det når det måtte passe dem uten varsel som i mitt første tilfelle?
 

PeriodeLytter

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.02.2013
Innlegg
3.037
Antall liker
2.485
Helt vanlig praksis hos Telenor. Men har opplevd det også hos annet selskap, men da behold jeg gamle avtalen som du nok har krav på i en periode.
 

Wishmaster

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.10.2002
Innlegg
4.077
Antall liker
3.143
Torget vurderinger
1
Om det er vanlig praksis sier ingenting om det er lov eller ikke. At de kan endre innholdet/tjenester i abonnementet uten samtykke kan jeg forstå, men å endre til et dyrere abonnement synes jeg er litt drøyt uten samtykke.
 

PeriodeLytter

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.02.2013
Innlegg
3.037
Antall liker
2.485
Jammen, direktører og mange av dem skal jo ha bonuser. Slik kommer ikke av seg selv. :)

Reglene er nok bunnet i kontrakten hvor begge parter har anledning til å si opp om vilkårene endres. Men nettleverandørene spekulerer nok i monopolet de har sikret seg med å legge kabler fram til hustandene. Ikke helt billig for en enkelt hustand alene å bestille fiber fra konkurent om kabelen mangler.
 

AndersR

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.05.2011
Innlegg
5.063
Antall liker
3.738
Sted
Oslo
Torget vurderinger
1
Prisøkning er lov.
Endring i tjenestene er lov.

Men å flytte deg fra tjeneste A til tjeneste B som krever at du betaler mer, uten at du har bedt om det... not so much. Det blir som om Komplett.no bare begynner å sende meg ting de mener jeg bør ha, og sender regning etterpå.

Dersom det ikke er endring fra avtale A til avtale B, men at du fremdeles er på avtale A, bare at den har blitt dyrere og har fått bedre datapakke, så er det dessverre helt lovlig. Det dekkes som en vanlig prisøkning på tjenesten, også anses det som en bonus at du får litt mer igjen for penga samtidig. Så her er det viktig å se forskjellen.

Om du ikke ser noen nytte av endringen, eller bare synes det er dårlig stil å gjøre det uten å spørre, så får du bytte til en billigere pakke dersom det finnes (normalt sett om de bare har endret vilkårene for den billigste pakka så går ikke dette), alternativt bytte til en annen leverandør som kan tilby deg noe du heller ønsker å ha. Enten fordi det er bedre for deg, eller bare som en ren protest.
 

PeriodeLytter

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.02.2013
Innlegg
3.037
Antall liker
2.485
Telenor bruker ta bort det gamle tilbud A slik at det ikke fremstår som en oppgradering fra tilbud A til B. Men får det til å fremstå som A ikke lenger eksisterer.
 

Hønndjevelen

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.04.2010
Innlegg
7.032
Antall liker
7.631
Sted
Oslo
Og hvor mange av oss leser hele smørbrødlisten av vilkår og forbehold før vi trykker ja og aksepterer?
 

PeriodeLytter

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.02.2013
Innlegg
3.037
Antall liker
2.485
Eller får bredbånd som lovet? Siste halvannet året betaler vi for 500/500 til Telenor. På det absolut beste har vi tippet litt over 300 på nedlasting. Vanligivs er vi under 200 når vi tar stikkprøver.
 

Balle Clorin

Æresmedlem
Ble medlem
19.06.2012
Innlegg
10.133
Antall liker
9.290
Torget vurderinger
2
Mange tror det trenger flere 100 Mbit/s eller hva det er,men det det er bare tull, som oftest er det routeren og nette i boligen,som er flaskehalsen og holder med 10-50Mb/s.
Jeg har det lavest eg får og det er 250
 

PeriodeLytter

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.02.2013
Innlegg
3.037
Antall liker
2.485
Sant. 500/500 er bare tull for vanlig husholdning. Men når Teletull byr på til samme som pris om deres rimeligste + installsjon av gratis fiber hvem sier nei?

Det sagt, man sitter daglig og banner til fjernkontrollen og TV portalen deres som de ikke får til fungere selv når de forsøker kopiere NF. Resultatet er en smertelig lite intuetivt brukerflate basert på nøsted objektprogramering av folk som ser ut som de gir blanke f..
 

Terje-A

Æresmedlem
Ble medlem
16.05.2013
Innlegg
13.496
Antall liker
9.228
Sted
Østfold
Torget vurderinger
19
Telenor er ikke bra, de spiser sine ansatte til frokost, er dyrest på alle tjenester, pakker det bare inn i en masse fjas.
Og det var Telenor som startet Wimp, om ledelsen allerede den gang planla noe ala MQA er uvisst, men det skulle ikke forundre meg om de så for seg noe slikt.
 

soundscape

Æresmedlem
Ble medlem
21.09.2005
Innlegg
10.940
Antall liker
32.923
Sted
Nordre Follo
Torget vurderinger
17
Vanlig praksis hos flere er jeg redd. De øker den laveste/minste hastigheten, og unnskylder prisøkningen med at du har fått en bedre tjeneste - på tross av at du ikke trenger det/har bedt om det.
 

Wishmaster

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.10.2002
Innlegg
4.077
Antall liker
3.143
Torget vurderinger
1
Takk for svar, blir nok til at jeg endrer leverandør i protest.
 

Aurora

Æresmedlem
Ble medlem
04.06.2004
Innlegg
14.795
Antall liker
11.191
Sted
Ytterst i havgapet...
Telenor drives etter samme filosofi som DNB.....hvis du er stor nok får du svære rabatter og fordeler, også hos Telenor..
 

weld77

Æresmedlem
Ble medlem
19.09.2014
Innlegg
20.561
Antall liker
13.025
Takk for svar, blir nok til at jeg endrer leverandør i protest.
Ikke alltid like enkelt - det er noen som eier kabelen som går inn i boligen din og ikke gitt at det finnes umiddelbare alternativer. Om det finnes andre tilkoblingsmuligheter så fint for deg, men det er langtfra sikkert. Jeg fikk en gang besøk fra Get. Om jeg ville ha deres tjeneste så måtte i praksis naboen gå med på å få gravd opp hagen sin. En kompis av meg flyttet og der var det ingen som leverte noesomhelst. Å få nett involverte å grave over naboens innkjørsel og reasfaltere den.
 

JENO

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.07.2003
Innlegg
2.599
Antall liker
1.377
Sted
Saksvik - Trøndelag
Telenor/Canal Digital er jeg heldig vis ferdig med. Sistnevnte svindlet meg for et par tusen kroner i tjenester jeg ikke hadde bedt om, og trukket via autogiro, noe jeg ikke oppdaget før i ettertid. Da jeg krevde pengene mine tilbake var de først utilgjengelige, så frekke nok til å kreve meg for penger, da jeg sluttet å betale for tjenesten. Da jeg truet med å gå til media fikk jeg noen av pengene tilbake, og jeg godtok det da jeg ikke orket å bruke mer energi på å krangle med dem. Jeg har lovt meg selv at jeg aldri skal ha noe mer med dem å gjøre. Jeg har med gru sett at Canal Digital og Viasat skal slå seg sammen, og jeg ser Fighting på Viasat. Blir jeg tvunget til å bruke en tjeneste fra Telenor for å se Fighting sier jeg heller opp avtalen, og ser det ulovlig. Jeg vemmes ved tanken på å ha noe med dem å gjøre igjen.
 

Sluket

Sivilaudiofil og Master Baiter
Ble medlem
11.08.2006
Innlegg
55.204
Antall liker
101.688
Torget vurderinger
23
Noe forbannet dritt. Nettopp fått oppgraderingsbeskjed - på 3 abonnementer jeg ikke er i nærheten av å utnytte 10% av en gang :mad: :mad: :mad:
Telenor selvsagt. Og som om dette ikke er nok, har også et 500/50 internett abo, hvor jeg over en periode på tre mndr.har gjort over 200 målinger av reell hastighet, ALDRI raskere enn 130!!! Og da har jeg vært snill og målt til tider på døgnet med minimal trafikk. Brukt fem speedometere konsekvent, og kopiert målingene. Kontaktet Telenor og fikk en masse svada. Vi snakker noen tusen kr. betalt for mye for en tjeneste de ikke leverer
 

Larson

Æresmedlem
Ble medlem
25.01.2014
Innlegg
11.476
Antall liker
4.214
disse speedometerne du har brukt. Er dette over kablet nettverk eller wifi?
 

weld77

Æresmedlem
Ble medlem
19.09.2014
Innlegg
20.561
Antall liker
13.025
Det er faktisk ikke helt trivielt å teste så høye hastigheter. Man trenger noe som kan sende og motta data raskt nok og det er langtfra sikkert at jalla consumer-grade utstyr kan.
 

Hornlyd

Musikkglad
Ble medlem
01.04.2005
Innlegg
19.762
Antall liker
10.569
Torget vurderinger
10
Jeg har Viken Fiber og bor i Vestby

500/500
2 dekodere (en av dem kostnadsfri

kr 1200 mnd

hvilke muligheter finnes hvis jeg dropper TV?

(appletv og pc holder)
 

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Innlegg
19.030
Antall liker
9.311
Telenor bruker ta bort det gamle tilbud A slik at det ikke fremstår som en oppgradering fra tilbud A til B. Men får det til å fremstå som A ikke lenger eksisterer.
Det har jeg aldri opplevd. Har hatt Telenor i 25 år, kona og guttungen også. Jeg hadde i mange år abonnement som egentlig ikke eksisterte lenger, inntil jeg selv oppgraderte.
 

AndersR

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.05.2011
Innlegg
5.063
Antall liker
3.738
Sted
Oslo
Torget vurderinger
1
Det som er greia når du oppgraderer "helt uten binding" og innser at det egentlig funka like greit med det du hadde som knapt nok kosta penger, så får du beskjed om at nei, det abonnementet finnes ikke, så det laveste du kan velge er det du allerede har.
Så du kan videreføre et gammelt abonnement, men du kan ikke velge det igjen dersom du har gått vekk fra det.
Naturlig nok, ihvertfall fra Telenors perspektiv. Men allikevel noe man ikke tenker over når man får beskjed om at man kan prøve en høyere hastighet i tre måneder og si i fra om man ikke vil ha det lenger.
 

alipax

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.03.2003
Innlegg
1.235
Antall liker
285
Sted
Herja
Torget vurderinger
2
Det er faktisk ikke helt trivielt å teste så høye hastigheter. Man trenger noe som kan sende og motta data raskt nok og det er langtfra sikkert at jalla consumer-grade utstyr kan.
Har også Viken 500/500 og måler aldri høyere enn 350/200 kablet direkte til Altibox router. Det snodige er at når hastighet testes med WIFI fra Iphone 30 cm fra router så har vi 500/500 ca. Tekniker forklarte det med at utstyr vi ellers har ikke er designet for slike hastigheter !??
 

PeriodeLytter

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.02.2013
Innlegg
3.037
Antall liker
2.485
Teletull gjorde kunstykket å oppgradere med prisøkning nå hos oss. Vi takket for oss da vi er så heldig ha fiber fra Altibox på husveggene også.

Hos forelderne mine leverte Teletull først 100/100 men måtte oppgradere uten prisøkning til 150/150 pga TWe løsningen 'hakket'. Vilket mulig kan tolkes som at båndbredde for en tjeneste hos Telenor må deles på en faktor for å finne abonnement som passer nødvendig båndbredde.
 

BeetleBug

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.06.2009
Innlegg
6.371
Antall liker
12.375
Sted
Sørlandet
Istedenfor å klage deres arme råd her inne så burde dere heller ta aksjon. Si opp, bytt, vis dem ryggen. Kundeflukt er eneste hjelpemiddel.

Vi betaler grisedyrt for data i Norge sammenliknet med våre naboland hvor konkurransen er langt tøffere. Prisnivået her i landet er ENESTE grunn for at selskap som ICE kan etablere seg her og faktisk bygge ut sitt eget (dog elendige) 4G nett med hjelp fra en amerikansk gigant.

Men siden vi Nordmenn er så jævlig tilfredse så skjer det ingenting… prisene forblir høye. Når som helst kan duopolistene halvere prisene og fullstendig ødelegge alt for ICE. Men gjør dem det? Neida… Ola Dunk betaler jo uansett og driter i FUP politikken til begge to.

-BB-
 

morbid

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.08.2018
Innlegg
4.056
Antall liker
2.521
Ubegrenset data koster omtrent det samme i Norge som i Sverige hos både telia og teleh0r
 

BeetleBug

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.06.2009
Innlegg
6.371
Antall liker
12.375
Sted
Sørlandet
Ubegrenset data koster omtrent det samme i Norge som i Sverige hos både telia og teleh0r
Hvor får du det i fra? Ubegrenset i Sverige kostet sist jeg sjekket 599 SEK og i Danmark 299,- mot 799 i Norge. Da med tilsvarende FUP på hastighet og mengde. (Maks 1000gb og hastighetsthrottle)

-BB-
 

morbid

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.08.2018
Innlegg
4.056
Antall liker
2.521
Hvor får du det i fra? Ubegrenset i Sverige kostet sist jeg sjekket 599 SEK og i Danmark 299,- mot 799 i Norge. Da med tilsvarende FUP på hastighet og mengde. (Maks 1000gb og hastighetsthrottle)

-BB-
Det billigste "ubegrensa" abonnementet" hos telia i Sverige koster 609 sek, mot 599 nok her. Screenshot_20210621-175507_Firefox.jpg

Sammenligning med Danmark blir litt anderledes når man kan hele Jylland med 1 mast i Herning.
 

BeetleBug

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.06.2009
Innlegg
6.371
Antall liker
12.375
Sted
Sørlandet
Det er ingenting å diskutere. Sammenligner man eple mot eple så finner man at priser i naboland er langt rimeligere. Å skylde på at infrastruktur er SÅ dyrt i Norge er en unnskyldning vi har hørt en del år nå.

For 599 i Norge får man ”ubegrenset“ mengde og lav hastighet.

129 for det samme i DK

599 for det samme i Sverige men uten begrensninger på hastighet og mengde = STOR forskjell.

-BB-
 
Topp Bunn