Ønsker anbefaling Oppgradere stereoen.

Brightside

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
16.10.2012
Innlegg
297
Antall liker
112
Sted
Arendal
Jeg har i 2013 tenkt å oppgradere steroen min.
Pr i dag er det Arcam Solo Mini og Dali Mentor menuet.

Høytalere jeg vurderer er :
Kef R500
Gallo Reference 3.1
Avantgarde Duo
Dali Fazon F5 (lyden forhekser meg)
Dali Helicon

Noen fler jeg bør prøve?

Til Gallo ref 3.1 så så jeg på en annen tråd at "Cayin 252B" er en god match.
Noen som har testet?

Setter pris på alle tilbakemeldinger.

Og som ekstra info:
Jeg tenker å bruke hele 2013.
Jeg kjøper mer enn gjerne brukt. (Med tanke på prisklasse)
Jeg har (nesten) bestemt meg for å velge høytalere først jf. http://www.hifisentralen.no/forumet...mer-fa-rst-ha-ytalere-eller-forsterkeren.html
 
Sist redigert:

rumath

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.03.2004
Innlegg
1.653
Antall liker
228
Enig, lurt å kjøpe høyttalere først. Evnt. komplett anlegg. Noen selger komponenter løst her inne, noen selger komplette anlegg.

Jeg ville tenkt nøye og godt igjennom følgende:

Hvor store høyttalere har jeg rom til? Kan de ha bassrefleksport bakovervendt? Hvor langt fra vegg kan de stå? Vil jeg ha høyttalere som er fabelaktige i mellomtonen, eller er det hele spekteret som må dekkes? (Noen er godt fornøyd med at høyttaleren runder av ved 50-60 hz. Som f.eks mine stuehøyttalere, Klipsch Heresy III.)

Kommer du til å bruke cd? Jeg har sluttet å spille cd'er, ripper all musikk til harddisk i dag.

Kanskje en lydløs stilig pc kan være utgangspunkt for et anlegg? Pc - rett i integrert forsterker, med usb-dac? Få komponenter, men lite muligheter til å endre i oppsettet.
Jeg er selv på vei tilbake til et mindre anlegg, da jeg egentlig ikke har rom for de komponentene jeg har pr. i dag. (Får hverken utnyttet høyttalere eller effektforsterker noe særlig.)

Lykke til!!

Rune
 

Brightside

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
16.10.2012
Innlegg
297
Antall liker
112
Sted
Arendal
Rommet er vel 25-30 kvm tror jeg. (Ikke målt)
Høytalerene kan stå alt fra kloss i veggen til 30-40 cm ut fra vegg.
Diskant og mellomtone er det viktigste. Dersom bassen er ruller av tidlig, så kan jeg lett supplere med en sub.
Jeg oppdaget at det var noe som hette mellomtone da jeg gikk over til Dali.

Nå har jeg fått større lytterom og ønsker noe som spiller enda klarere/ mindre tilslørt.
Samtidig som det kan fylle rommet med god lyd. Fylle rommet er viktig her. Menuettene her det litt lite trykk i.
Spiller sjeldent særlig høyt. Men innimellom er det hærlig å lukke øynene, skru opp volumet og forsvinne i musikken.

Beskrivelsen av "Dali Epicon 6" i tester er vel følelsen jeg er ute etter, men det er over min prisklasse på en del år.
 

H.R

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.12.2008
Innlegg
8.081
Antall liker
6.496
Sted
Jessheim | Ullensaker
Torget vurderinger
5
Jeg ville sett på audionote kit 04e dersom du kan få noen brukt. Selv om det smerter en hornmann å si det, så fikk jeg mer godfølelse av dem en av alle duoene jeg har hørt tilsammen til tross for at dem er tøffe å se på.
 

rumath

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.03.2004
Innlegg
1.653
Antall liker
228
Jeg støtter følgende, kjør horn! Fyller rommet på en annerledes måte. :)
 
G

Gjestemedlem

Gjest
Alle bør eie AG Duo en eller annen gang! Dette virker som din anledning.
Det var klar tale ;) hva slags forstekere (integrert) bør man ha da? Er rør alfa og omega?
kan ingenting om rør... Vet egentlig fint lite om horn også ;)
Rør funker bra. Jeg brukte dem med en integrert V20 forsterker fra EAR Yoshino, men de er svært lettdrevne så det er mye bra å velge i. Viktigste er at de er tyst. Men rør er ikke nødvendig. Accuphase blir brukt med hell, og Nelson Pass er heller ikke noe dårlig valg av merke. Kunne vært moro å høre dem med Creek Destiny også, men den comboen har jeg ikke prøvd. Flere integrerte kl A som jeg mistenker kan spille stort på disse.

Det er uansett stor moro med skikkelige hornhøyttalere, og AGene kan også plasseres ganske nær bakveggen, slik at de ikke fyller så mye gulvplass selv om de ruver litt. Rommet ellers er stort nok til dem. Men det er en fordel med litt luft mellom dem og lytteren.

duo.JPG
 

Brightside

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
16.10.2012
Innlegg
297
Antall liker
112
Sted
Arendal
Rør funker bra. Jeg brukte dem med en integrert V20 forsterker fra EAR Yoshino, men de er svært lettdrevne så det er mye bra å velge i. Viktigste er at de er tyst. Men rør er ikke nødvendig. Accuphase blir brukt med hell, og Nelson Pass er heller ikke noe dårlig valg av merke. Kunne vært moro å høre dem med Creek Destiny også, men den comboen har jeg ikke prøvd. Flere integrerte kl A som jeg mistenker kan spille stort på disse.

Det er uansett stor moro med skikkelige hornhøyttalere, og AGene kan også plasseres ganske nær bakveggen, slik at de ikke fyller så mye gulvplass selv om de ruver litt. Rommet ellers er stort nok til dem. Men det er en fordel med litt luft mellom dem og lytteren.

Vis vedlegget 173039
Det var et pent oppsett! Ditt eget?
Ser på bildet at høytalerne ikke har mellomtonen i kabinett slik som de nyere modellene har.
Er det stor forskjell på lydsignaturen på disse og de nyere modellene?
For disse tar jeg meg ikke råd til å kjøpe nye.

Og selv om man trolig ikke kan si "horn er horn" så har jeg vokst opp med Jamo 255. ;)
 
G

Gjestemedlem

Gjest
Det var et pent oppsett! Ditt eget?
Ja det er fra stuen her. Har siden nedgradert og oppgradert igjen, og har et annet oppsett nå.

Ser på bildet at høytalerne ikke har mellomtonen i kabinett slik som de nyere modellene har.
Er det stor forskjell på lydsignaturen på disse og de nyere modellene?
For disse tar jeg meg ikke råd til å kjøpe nye.
Jeg har ikke fått hørt på G2 av disse, men det er liten forskjell på Duo G1 o G2 Duo etter hva jeg har lest meg til. Dette var en 2008 (eller 2009? husker ikke helt) -versjon med omegadrivere.

Kunne godt levd med disse nå også, eller enda bedre med Mezzo.

For en tid tilbake var det en god del AGer på brukten, tidvis til svært sympatiske priser, men nå ser det ut som om de fleste har blitt snappet opp. Men det dukker nå opp en og annen og muligheten for et godt kjøp er nok stadig der. Nyprisen på AG er i drøyeste laget og man får mer for pengene andre steder hvis man kan legge slike summer på bordet. Men noen av de beste kjøpene på brukten i fjor var AGer.
 

xerxes

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.01.2005
Innlegg
9.634
Antall liker
5.281
Sted
Holmestrand
Selv skal jeg helt klart se på Tannoy ved neste korsvei. Spesielt om man kan legge i noen kroner så far man spennende alternativer.
 

Brightside

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
16.10.2012
Innlegg
297
Antall liker
112
Sted
Arendal
Av alt. du lister opp , så spiller jo AVG.DUO ringer rundt de andre. Garantert!
Har begynt å se litt på disse ja. Skal bestille prøvelyttning i februar.

Selv skal jeg helt klart se på Tannoy ved neste korsvei. Spesielt om man kan legge i noen kroner så far man spennende alternativer.
Det er akkurat slike tips jeg trenger. Tannoy har jeg aldri hørt, men ser likevel litt ned på det kjenner jeg. Helt usaklig av meg.
Er det et vanlig merke eller er det bare noen få som selger disse?
 
C

Cyber

Gjest
Tannoy er verdens eldste høyttalerprodusent. Lager meget gode produkter.
 

JLmorten

Overivrig entusiast
Ble medlem
28.07.2006
Innlegg
776
Antall liker
142
Jeg har prøvd flere av TANNOY sine ht fra rimelige seriene nye og eldre. fantastisk ht, som spiller meget bra osv. men de klarte ikke og fylle rommet med musikk slik jeg ønsket, ikke noe trøkk osv. Men på lavt nivå så spillte de bra, spilte sikkert like dypt som mine nåværende ht, men det var ikke noe trøkk i mellombassen. Jeg ville ha mere live aktig ht med mere trøkk. Det ble klipsch, og nå Cornwall III. En gang i fremtiden vil jeg gjerne eige et par Tannoy ht fra noen av de bedre seriene, ikke bare de minste med 6,5 tommere osv.

Et ht merke jeg ikke har prøvd hjemme selv, men som jeg gjerne sko hørt mere til er Elac. De kan være verd og sjekke opp, skal ha en fantastisk diskant og mellomtone. Jeg har desverre bare hørt disse i butikk, men der låt de fantastisk..
var vel forøvrig FS 257 jeg hørte i butikk. Har vært medeiger på noen Elac stativ ht, vi hadde noen slike i en Buss for et par år siden, og gud hjelpe meg koss bra disse små tassene spilte..
 

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
20.682
Antall liker
7.922
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Det er ein relativt stor sprik i høgtalarutvalet du nemner, så det er her du må bruke tid på å bestemme deg. Resten er relativt enkelt....høgtalaren i rommet er bordet som fangar. Og rommet ditt verkar stort nok til at du kan få til alle fem. Men hugs på plassering. Det kan vere lurt å prøve på heimlån om det let seg gjere, men det er vanskeleg når det gjeld bruktmarknaden.
Dersom du har veldig lyst på noko du ikkje har råd til, er det veldig kjekt å kjøpe det likevel, er mi erfaring. Sjølv om ein må forsake noko anna. Epicon er flotte ting, og om du veit dette er di greie....
 

Brightside

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
16.10.2012
Innlegg
297
Antall liker
112
Sted
Arendal
Jeg har ikke hørt tannoy. Men må finne en plass som selger Tannoy, så jeg kan få hørt hva de har å by på.

Klipsch er det mange som bruker og de fleste er godt fornøyd. Så jeg skal se om jeg finner noe av dem. De billigere utgavene jeg har hørt fra klipsch har ikke vært min greie. Da ble jeg sittende å tenke hva annet jeg kunne kjøpe i stede.

Epicon har jeg ikke fått hørt. Men likte både mentor 6 og helicon 400 veldig godt. Men så er jeg Dali-frelst, og ønsker å se hva annet som er der ute. Ikke har jeg råd til de heller ;)

De fra system audio ser veldig interessante ut. De skal jeg forsøke å bestille en test av i uke 1.
 

TrompetN

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.03.2004
Innlegg
8.700
Antall liker
7.011
Jeg synes "Proac" bør være på høyttalerlista di.
Hører du mye akustisk musikk er "Respons" et must å sjekke ut.
Morel er litt ukjent kanskje, men meget gode.
Alle disse likner litt på Dali kanskje.

Focal lager også meget gode høyttalere i mange størrelser.
Elac er veldig gode og prisgunstige.

Pluss mange mange mange flere som jeg ikke har oversikt over.

Jeg spår et lærerikt 2013....

LYKKE TIL!!!
 
G

Gjestemedlem

Gjest
Tannoy har jeg aldri hørt, men ser likevel litt ned på det kjenner jeg. Helt usaklig av meg.
Er det et vanlig merke eller er det bare noen få som selger disse?
Tannoy lager alt fra de enkleste bokhyllehøyttalere til noe av det mest lekre man kan putte i en stue! Skulle ikke gått til angrep om noen ville forært meg et par av disse:

west.jpg
 

grammofon

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.02.2011
Innlegg
5.646
Antall liker
2.853
Sted
Bærum
Har du gitt opp Gallo???

Ta en tur til Oslo. Stikk først innom Stereofil i Grensen og hør på Tannoy, Klipsch mm.
Gå deretter innom Norsk Audio Teknikk i Ullevålsveien - 500 m unna, og lytt til Gallo. Du kan evt også ta en tur innom Soundgarden. NB! Ta med egne CDer som du kjenner godt, slik at du har noe å sammenlikne med.

Når du føler at du har fått litt peiling, kjøper du det du vil ha - gjerne brukt.
 

TrompetN

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.03.2004
Innlegg
8.700
Antall liker
7.011
^
Skriver under at Gallo må sjekkes ut nøye.
 

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Innlegg
11.400
Antall liker
1.135
Torget vurderinger
4
Gallo oppfatter jeg som lit lik Xtz i sin prisklasse, gode allround men mangler det siste i mellomtonen
 

Brightside

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
16.10.2012
Innlegg
297
Antall liker
112
Sted
Arendal
Jeg synes "Proac" bør være på høyttalerlista di.
Hører du mye akustisk musikk er "Respons" et must å sjekke ut.
Morel er litt ukjent kanskje, men meget gode.
Alle disse likner litt på Dali kanskje.

Focal lager også meget gode høyttalere i mange størrelser.
Elac er veldig gode og prisgunstige.

Pluss mange mange mange flere som jeg ikke har oversikt over.

Jeg spår et lærerikt 2013....

LYKKE TIL!!!
WOW!
Har ikke opplevd noen av disse. Tror faktisk ikke jeg har hørt om dem engang. Så det der er et flott tips jeg skal bruke litt tid på å sette meg inn i :)

Jeg har langt fra gitt opp gallo. Om jeg finner et par 3.1 til en god pris når vi nærmer oss sommeren, så kommer jeg trolig til å kjøpe et brukt par uansett. Det ble veldig mye fokus på Avantgarde duo fordi jeg ikke vet noen ting om horn og disse ser fryktelig stilige ut.
Tror det var et bilde av gallo ref. 3.1 som fikk meg til å bli bitt skikkelig av basillen. Det er i skrivende stund 3. Januar, og jeg skal rundt å lytte til ulike høyttalere i hele 2013. I april/ mai håper jeg å ha spart opp noen lapper til høyttalere. Så da kan jeg hoppe på om det kommer et godt tilbud på brukten. Passer ikke høyttalerne i min stue så kan jeg da selge de videre uten et altfor stort tap. Evt. låne de ut til min far som var veldig hifi-interessert for 30 år siden.


Men jeg har god tid, og skal bruke hele 2013 på å lete etter høyttalere. Kan godt være jeg kommer til å bruke deler av 2014 også.


Så fortsett å kom med tips om høyttalere og steder jeg kan høre på de. Bor i en liten by på Sørlandet. Men jeg er i Bergen rett som det er. Innimellom i Oslo. Kr.sand går det Ann å kjøre til og toget går til Stavanger.
 

Brightside

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
16.10.2012
Innlegg
297
Antall liker
112
Sted
Arendal
Artig uke!
Hørt:
Dali Epicon på Nad 390 DD,
Kef R 500 på T+A E-serie integrert forsterker
Gallo Ref. 3.5 på Bladelius Thor 2

Da tar vi der i kronologisk rekkefølge:
Labba innom norsk audio teknikk. For en flott butikk! Spurte om han hadde noen Gallo Ref jeg kunne få høre på. Etter noen minutter med finjustering fikk jeg ti fjernkontroller. En til Thor og en nydelig utformet, tung i hånda fjernkontroll til Gryphon cd-spiller.
Førsteinntrykket: de høytalerne var enda mindre enn jeg trodde.
Lytteinntrykk: Helt villt!
Høytalere til 60 og forsterker til 20. For en god match. De spilte troverdig og når jeg lukket øynene følte jeg at hele bandet stod rett foran meg. Måtte åpne øynene under en låt fordi det hørtes ut som vokalisten stod på tærne mine. Helt perfekt!

Deretter gikk jeg til kef som jeg hadde bestilt lytting på sammen med t+a. Hørt de før i et lite rom med en forsterker over min prisklasse.
Disse høytalerne er så smale og lekre. Jeg ba han som viste meg anlegget om å skru av subben som stod ved siden av. Han smilte lurt og viste meg at den var kl meg til en forsterker som det ikke var strømledning i. Han var heller ikke sø nøye med å dra for gardinene slik at det skulle bli mer likt en stue. Disse høytalerene overrasker meg nå som sist. Og jeg tror jeg er litt forelsket.

Så gikk jeg innom hifiklubben. Epicon koblet opp mot NAD 390DD og Sonos. "Brothers in arms" kommer på og dette var mektig lyd!
For mektig for meg som konkluderte med at jeg har for liten stue for Epicon 6.
 

Auditor

Æresmedlem
Ble medlem
27.02.2006
Innlegg
12.091
Antall liker
4.345
Torget vurderinger
1
Da går du for en mindre Dali, og setter opp med dobbelt Audiolab...evt begynn med Bladelius Thor III som hjerte, og jeg skal hjelpe deg med resten! THOR III HAR JEG KUN EN TING Å SI OM: Løp og Kjøp!!!!!!!!! Har du oppdaga noe som heter mellomtone, sier du???
Viser til svar i mottatt PM...Hvorfor skal egentlig alt være så stort, når all fornuft og tidsprøvd erfaring tilsier at mellomtonemesterne er små...???
 
Sist redigert:
Topp Bunn