Oppgradere Rega P25

haifi

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
06.10.2003
Innlegg
187
Antall liker
90
Sted
Ås
Jeg har en Rega P25 med RB301 arm (ikke den originale RB600) som jeg lurer på å "pimpe" litt. Har vurdert å kjøpe ny eller"bedre" spiller men jeg liker P25 og beholder den. Jeg bestilte i første omgang "white belt" uten å høre noen forskjell men det var godt å være i gang.

Det egentlige spørsmålet er om aluminium subtallerken og den trinsa som driver reima. Ser at Tangospinner har kit hvor begge deler følger med. Er det noen som har prøvd å bytte den drivtrinsa? Er det vanskelig? Er det lydmessig bare tull? Ser også at de leveres i en hastighet 33/33 med to reimer. Har det noe for seg?

Er det noen som faktisk har prøvd dette og som har lyst å skrive noen ord..

Trygve
 

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Innlegg
20.540
Antall liker
7.230
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
RoDa oppgraderte P5-en (?) sin med alskens greier, inkludert remskive og subplatter. Du kan jo sende han en PM og spørre litt.
 

Auditor

Æresmedlem
Ble medlem
27.02.2006
Innlegg
12.091
Antall liker
4.345
Torget vurderinger
1
Haifi: Vil du påstå oppgradering til Whitebelt ikke høres? Det gjør den- og det så det synger om det også!! Mye mer vital lyd. Hva slags pickup og RIAA har du? Det er nok der du har mest å hente hvis du da ikke setter tilbake RB600..
 

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Innlegg
20.540
Antall liker
7.230
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Hva er det med "whitebelt" som gjør at det låter bedre enn den originale remma? Hvordan oppleves det? Hvorfor?
 

haifi

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
06.10.2003
Innlegg
187
Antall liker
90
Sted
Ås
Haifi: Vil du påstå oppgradering til Whitebelt ikke høres? Det gjør den- og det så det synger om det også!! Mye mer vital lyd. Hva slags pickup og RIAA har du? Det er nok der du har mest å hente hvis du da ikke setter tilbake RB600..
Lyden ble hvert fall ikke dårligere med white belt. Mulig mer dynamisk som du sier.. Jeg kjøpte P25 brukt uten arm, og har ikke fått tak i RB600 armen enda.

Pickup er Dynavector 20x2 low og riaa er Rogue Ares. Føler at pickup og spesielt riaa er veldig bra.
 
A

ANM

Gjest
Haifi: Vil du påstå oppgradering til Whitebelt ikke høres? Det gjør den- og det så det synger om det også!! Mye mer vital lyd. Hva slags pickup og RIAA har du? Det er nok der du har mest å hente hvis du da ikke setter tilbake RB600..
Lyden ble hvert fall ikke dårligere med white belt. Mulig mer dynamisk som du sier..
Synes ikke du skal tvile på egne sanser, din mening er like valid som andres.
 

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Innlegg
16.382
Antall liker
12.325
Sted
Smurfeland
Haifi: Vil du påstå oppgradering til Whitebelt ikke høres? Det gjør den- og det så det synger om det også!! Mye mer vital lyd. Hva slags pickup og RIAA har du? Det er nok der du har mest å hente hvis du da ikke setter tilbake RB600..
Lyden ble hvert fall ikke dårligere med white belt. Mulig mer dynamisk som du sier..
Synes ikke du skal tvile på egne sanser, din mening er like valid som andres.
Enig. Syns det skurrer litt når man ærlig sier at man ikke opplever forskjell på et tweak, og andre kommer og allikevel skal overbevise om at forskjellene er der og er lett hørbare. Blir litt for sekterisk for meg.
 

haifi

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
06.10.2003
Innlegg
187
Antall liker
90
Sted
Ås
Jeg tviler på mine egne sanser hele tida. Det er tvil, usikkerhet og stirring i taket om natta som driver hifi bransjen videre.

Når det gjelder "white belt" så er det en sak jeg bare monterer og lar spinne i fred. Orker ikke å "teste". Det fungerer bra men fikk ikke bakoversveis.
 

forsell

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2012
Innlegg
1.450
Antall liker
593
på min p3-24 med groovetracer oppgraderinger ga white belt ingen forskjell, mulig det kan gi noe på en orginal utg.
 

Auditor

Æresmedlem
Ble medlem
27.02.2006
Innlegg
12.091
Antall liker
4.345
Torget vurderinger
1
Det gjør det, Forsell..og den er ikke lite hørbar heller..
Vel..det er individuelt, Haifi. Det kommer seg etterhvert. Prøv en A/B-test med den gamle reima. Med tanke på P25s alder var det nok ikke lenge før den gamle hadde røket heller. Så Whitebelt er nødvendig da. Bra!

Spør du, får du svar, Dazed: Et Rega Whitebelt har en annen gummiblanding enn den svarte Regareima. Strekker seg ikke like lett over tid. Reima ligger tettere om subplatter og pulley, det fører til mindre energitap og en mer direkte overføring. Friksjonen er forbedret, så reima griper bedre, motoren spinner ikke like lett. Resultatet er en mer vital lyd, mer stabil gange på motoren og færre hastighetsavvik (mindre wow/flutter også.). Sammenlign det gjerne med å skifte fra sommerdekk med 1,6mm mønster til fire nye av premiummerke. Hva skjer med bilens egenskaper?

Reimer blir sprø og morkne og er det første du skal bytte ved overhaling av reimdrevne spinnere. Når skifta du på Pro-Jecten din sist? Min Whitebelt er et halvt år gammel.
 
Sist redigert:

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Innlegg
20.540
Antall liker
7.230
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Det gjør det, Forsell..og den er ikke lite hørbar heller..
Vel..det er individuelt, Haifi. Det kommer seg etterhvert. Prøv en A/B-test med den gamle reima. Med tanke på P25s alder var det nok ikke lenge før den gamle hadde røket heller. Så Whitebelt er nødvendig da. Bra!

Spør du, får du svar, Dazed: Et Rega Whitebelt har en annen gummiblanding enn den svarte Regareima. Strekker seg ikke like lett over tid. Reima ligger tettere om subplatter og pulley, det fører til mindre energitap og en mer direkte overføring. Friksjonen er forbedret, så reima griper bedre, motoren spinner ikke like lett. Resultatet er en mer vital lyd, mer stabil gange på motoren og færre hastighetsavvik (mindre wow/flutter også.). Reimer blir sprø og morkne og er det første du skal se på ved overhaling av reimdrevne spinnere. Når skifta du på Pro-Jecten din sist? Min Whitebelt er et halvt år gammel.
Slappe eller sprukne, gamle reimer må byttes. Det er klart, men at det er en lett hørbar forskjell på ny original og ny hvit rem, er jeg temmelig skeptisk til.

At økte sideveis belastninger på lagre og motor skal være en fordel, er bare tull. Remma må være stram nok til å ikke glippe. That's it. At en rem kan ha annerledes elastisitet enn en annen, og dermed sammen med en gitt tallerkenmasse gi forbedrede wow/flutter-verdier kan høres plausibelt ut. ...Men ganske uforutsigbart.

Når jeg byttet rem på Pro-Ject sist? Tja... Jeg byttet til rund rem og remskive et år eller to før jeg solgte den, tenker jeg. Nottingham Space 294-en har jeg ikke byttet på, men har tørket av den en gang eller to, slik Tom Fletcher forordnet. ;)
 

haifi

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
06.10.2003
Innlegg
187
Antall liker
90
Sted
Ås
Drivreim av silikon eller butyl best?
 

Auditor

Æresmedlem
Ble medlem
27.02.2006
Innlegg
12.091
Antall liker
4.345
Torget vurderinger
1
Dazed: Du får ikke økte sideveis belastninger av en reim som den nye Whitebelt. Men den strekkes altså ikke like mye over tid og har beskrevet effekt. Du bør prøve å leve med en Rega. Er man usikker på reim, bytt!
 

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Innlegg
20.540
Antall liker
7.230
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Dazed: Du får ikke økte sideveis belastninger av en reim som den nye Whitebelt. Men den strekkes altså ikke like mye over tid og har beskrevet effekt. Du bør prøve å leve med en Rega. Er man usikker på reim, bytt!
Jeg misforsto hva du mente med at motoren ikke spinner så lett, og at remma ligger tettere på subplatteren.

Er remma passe stram, er den eneste betydelige forskjellen jeg kan se for meg gummiens egendemping og elastisitet. Hvis den strekkes mindre er det jo flott.

Jeg kunne sikkert fint levd med Rega, men nå ser jeg ikke helt at jeg kommer til å bytte ut NAS med det første, og jeg må innrømme at jeg personlig lar meg ikke begeistre av Rega. Det var vel iofs. ikke poenget med diskusjonen heller. Finfine spillere, for all del.
 
Z

Zomby_Woof

Gjest
Man kan knapt ta ordet Rega i sin munn før det det ender med en skittstorm av en diskusjon.

Pussing nok betyr rega vent på hebraisk om jeg ikke tar feil....

Les gjerne tråden til RoDA som jeg linket til. Det er god lesing.

Jeg tror jeg også delte noen av mine erfaringer der inne, men gjentar et par highlights fra mine 10 år med P25:

- Endestykke på armrøret ('endstub') og motvektslodd (counterweight) er potensielt en meget god oppgradering. Jeg hadde en som het Express Machining. Suveren oppgradering av kontroll og transientrespons i bassen. Lyden ble tydeligere og mer artikulert. Instrumenter bedre adskilt, med bedre innsyn i arangementer som resultat. Jeg syntes også dynamikken ble både større og mer uanstrengt.

- Akryltallerken og platematte. Jeg hadde en tallerken som het Shearaudio eller noe i den retningen, og en Acromat. Begge deler, hver for seg og sammen, tok bort noe uro i øvre mellomtone. Dette ga en renere og mer uanstrengt gjengivelse av spesielt stemmer. Vel verdt pengene.

Begge de to firmaene jeg handlet fra er borte for lengst. Men lignende produkter er lette å finne fra andre. Jeg anbefaler å sjekke ut hva som tilbys.

Hvis du skal bytte endestykket på armen, pass på: Det er absolutt 'nei nei og fy skam' å skru endestykke av eller på armen mens armen er montert på spilleren. Da risikerer man at lagrene til armen settes i spenn og skades. Disse er tandre, tåler lite, og er i utgangspunktet en av de egenskapene Rega er gode på. Ikke ødelegg dem. Armen monteres av spilleren, og man bruker selve armrøret som mothold mens man skrur, ikke armbasen.

I tillegg er det godt brukt tid å eksperimentere med underlaget på disse spillerne.

Rettelser og tillegg: Funk Acromat er fortsatt å få tak i.
 
Sist redigert av en moderator:
Topp Bunn