Oppgradere høyttalere ???

Hb 52

Overivrig entusiast
Ble medlem
13.03.2014
Innlegg
940
Antall liker
704
Torget vurderinger
10
Leser stadig om at det gjøres 'oppgraderinger' av høyttalere I form av å bytte interne kabler . Hva mener folket om dette ? Jeg går ut I fra at produsentene benytter ( etter helt sikkert å ha testet,og foretatt målinger ) de kablene som gir best resultat I sine høyttalere . Er det noen som mener de har fått noe igjen for å bytte interne kabler ????
 

tore_v1

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.09.2007
Innlegg
2.181
Antall liker
102
Torget vurderinger
2
Mer å hente på delefilter, somregel, eksempelvis fjerning og bruk av DSP.

B&W brukte vdH på innsiden av sine høyttalere, jeg brukte en blanding av Tara Labs og vdH. Det fungerte veldig fint. Jeg hadde aldri brukt tid på oppgradering av internkablene i en høyttaler uten svært gode grunner (eksempelvis om det er nødvendig for å sikre tilstrekkelig kontakt med korrosjon eller andre mekaniske årsaker).

Jeg kommer dog ikke til å se stygt på de som gjør det, da folk gjerne må disponere penger og ressurser etter eget forgodtbefinnende.
 

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Innlegg
11.143
Antall liker
4.299
Torget vurderinger
1
Utover at de interne kablene er en del av designet av HT, så er det ingen grunn til å tro at de gjør så mye forskjellig fra eksterne kabler, dvs:
1) Dersom du tror utvendige HT-kabler kan gjøre en signifikant forskjell og utrette lydmagi, så kan du tro det samme om interne kabler.
2) Dersom du tror at Utvendige HT-kabler oppfører seg i pakt med ohms lov og det er lite annet fra eller til, så gjør internkabler det samme.

Pick Your poison som det heter på framandnorsk.

Min egen erfaring er helt i pakt med konvensjonell teori på området, dvs. det er lite og ingen ting med HT-kabler utover ohms lov - RCL og hvordan dette samspiller rent elektrisk med hhv forsterkeri og HT.

mvh
KJ
 

W.Sand

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.05.2012
Innlegg
3.013
Antall liker
4.358
Sted
moelv
Torget vurderinger
2
Det er dine penger og din tid...og jeg skal (kanskje) slutte å disse kabler :rolleyes:
Fremfor å skifte kabler bør du legge disse ressursene i kvalitetsoppdatering av delefilteret og eventuelt bedre kabinettdemping.
Alle nye komponenter må ha samme verdi som originaldelene dersom du ikke har erfaring med tweak av delefilter.
Du må gjerne gå opp i watt-verdi på motstander og spenningstoleranse på kondensatorene.
Spoler bør du være mer forsiktig med dersom du ikke kjenner utfallet av å endre motstanden i disse.
Dynabel v/ Øyvind eller menigheten her kan garantert hjelpe med råd og tips.
 
Topp Bunn