Oppgradere delefilter eller la være?

indianeren

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
08.05.2012
Innlegg
112
Antall liker
24
Sted
Melbu
Jeg kjøpte et par Tandberg TL3520 i 1977. Jeg vurderer nå å bytte elektrolyttkondensatorene. Jeg fant de vedlagte sidene på sportsbil.com. Nå lurer jeg på hva den foreslåtte filterendringen vil gjøre med lyden. Jeg ser at det gjelder mellomtonen, men om den endrer karakter i noen reting kan jeg ikke vurdere. Er det noen som har kunnskaper om dette?
20210529_220839.jpg
20210529_220750.jpg
 

Kjell_Kranzberg

Hi-Fi freak
Moderator
Ble medlem
08.03.2005
Innlegg
3.344
Antall liker
3.309
Torget vurderinger
0
TL 3520 är långt ifrån världens bästa högtalare. I diskanten sitter redan en ERO polyester. Den finns ingen anledning att byta. Om det var jag som ägde dessa TL 3520, skulle jag byta de två bipolära elektrolyterna till nya bipolära elektrolyter. Det är ingen mening med att köpa polyester- eller polypropylenkondensatorer. Det är viktigare att byta skumkanten på basarna. Kanterna är dåliga efter ca 45 år.
Diskanten i TL 3520 är Philips AD 0160. På flera websidor anses den vara ”one of the worst dome tweeters ever”. Jag har haft flera högtalare med just denne diskant. Mitt personliga intryck är att det finns billiga diskanter som låter mycket bättre. Men det är nog inte bara att byta till någon annan, vilken som helst. Frekvenskurva, känslighet, etc på den diskant du byter till, måste passa till delningsfiltret. Klarar du att mäta och göra simuleringar, så har du stor chans att hitta en diskant som låter betydligt bättre.

244A0081-995D-44B2-B60C-CD50D8C077B2.jpeg
 
Sist redigert:

indianeren

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
08.05.2012
Innlegg
112
Antall liker
24
Sted
Melbu
Jeg har skiftet kantringer på bassene for noen år siden, se spiller flott nå. Bytting av elektrolyttene trengs nok å gjøres nå, men det jeg egentlig spør om er om det har noen hensikt å å bygge om delefilteret til den versjonen som Thor Johnsen hos Tandberg viser til i sitt brev av 1981. På bildet av delefilteret som du la ut kan jeg se at det er tre spoler - ikke to som i det gamle skjemaet (bilde øverst). Jeg ser også at begge motstandene til høyre på delefilteret du har lagt ut bilde av har verdien 3.3 ohm - i henhold til brevet fra 1981 så skulle den ene være på 2.2 ohm. Kapasitansen på elektrolyttene er på bildet som på det øverste skjemaet. På brevet fra 1981 står det at det skal være andre verdier... Hva gjør disse forandringene med lyden mon tro?
En annen ting: Printkortet til TL3520 er nok det samme som brukes i TL5020. Jeg ser at det plass til beskyttelseskretsen for diskantene, den er bygget likedan som på Studio monitor.
 
Topp Bunn