Oppdrag: Kasseberegning/-design

skogseth

Fersking
Ble medlem
14.10.2008
Innlegg
4
Antall liker
0
Jeg har fått inn ett oppdrag om å bygge en sub. Element er kjøpt inn og levert av oppdragsgiver så jeg skal "bare" ta meg av kasse.

Jeg har WinSpeakerz installert, men kjenner jeg er rusten da det er lenge siden jeg har drevet med slikt! Og er ikke vant til å bruke WS.

Har i første omgang to spørsmål, men flere kommer.

-Er 4th ordrer vented box en helt vanlig/standard bassreflekskasse?

-Hva skal føres inn for P(t)? Max effekt, kontinuerlig effekt?


Mvh
 

permorten

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.10.2005
Innlegg
3.615
Antall liker
1.749
Torget vurderinger
5
Ja , til 4 ordens, men du bør jo lage en løsning slik at du kan leke deg med andre, gjerne lengre portlengder.

Max effekt, er etter mitt syn litt uinteressant i hjemme hifi verden, lydkvalitet er allt . Hvis du må legge inn noe , for programmet sin del, bruk hvilken som helst verdi.

Mvh
 

AAaF

Overivrig entusiast
Ble medlem
12.01.2007
Innlegg
1.034
Antall liker
147
No kjenner ikkje eg dette programmet du bruker, men 4. orden kasse er normalt ikkje vanleg bassrefleks, det er ei trykkammerkasse som spiller inn i eit tuna(bassrefleks) hulrom. Om du googler det du skreiv, så ser du kva det er.

Kva er applikasjonen? Og kva element skal du bruke?
 

skogseth

Fersking
Ble medlem
14.10.2008
Innlegg
4
Antall liker
0
Ja, må få simulert forskjellige brf portlengder.

Om ikke 4.ordens er vanlig, noe som jeg ser det ikke ser ut til å være når jeg googler så vet jeg ikke om programmet kan kalkulere med dette..? I så fall stemmer ikke illustrasjonstegningene.

Skal i hovedsak brukes til musikk sub. Element er det ikke jeg som har valgt og jeg blander meg heller ikke i valget da jeg bare skal lage en best mulig kasse til dette. Link: Dragon 21500 med 5-tums talspole | Billebro Eventure Ljud Ljus DJ PA Karaoke Uthyrning
 

AAaF

Overivrig entusiast
Ble medlem
12.01.2007
Innlegg
1.034
Antall liker
147
Eg synast Unibox er eit greit berekningsprogram. Her har du trykkammer, bassrefleks, slave og 4. ordens. Dette er rett og slett eit Excel ark som du laster ned, pass på å enable makroar.

Du får ikkje særleg djup bass, men den spiller høgt. Du må ha veldig stor kasse dog, rundt 700liter(!), 440 + 230 liter. Då speler du til gjengjeld 120dB med ein 100W forsterkar. -3dB på 36Hz.
 

Frode

Overivrig entusiast
Ble medlem
09.12.2002
Innlegg
1.089
Antall liker
173
Torget vurderinger
2
men 4. orden kasse er normalt ikkje vanleg bassrefleks
Det snakkes også om "orden" når det gjelder bassrefleks. Med dagen hjelpemidler for simulering, er det ikke veldig aktuelt lenger.

Can "alignments" be specified in BassBox Lite? No. The concept of speaker "alignments" such as B4, B5, B6, QB3, C4, C5 and C6 goes back to the days of slide rules—long before the invention of powerful "personal" computers. They provided a "shorthand" way of describing the response of a box design. With today's computers and high-performance box modeling software, like BassBox Lite, you can now view the predicted response directly in a graph and no longer need to be bound by the artificial boundaries of each alignment. For example, whether or not a design happens to be a B4 or QB3 is irrelevant because you can view the response directly and determine if it satisfies the goals of your design.
What "alignment" is used for an "optimum" vented box? When the "Suggest" button is used, BassBox Lite attempts to design a box with a maximally flat amplitude response. Its ability to do this will depend on the driver parameters. It does not try to achieve a particular speaker alignment. However, if the Qts of the driver happens to equal 0.4, the optimum vented box will resemble a B4 (4th-order Butterworth) alignment. As the value of the driver Qts drops below 0.4 the optimum vented box will begin to resemble a QB3 (quasi 3rd-order Butterworth) alignment. As the value of the driver Qts rises above 0.4, the optimum vented box will begin to resemble a C4 (4th-order Chebychev) alignment.
Frode
 

ePi

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.04.2003
Innlegg
1.454
Antall liker
955
Billebro ja... tror jeg ville ha målt på det aktuelle elementet for å finne T/S-parametre, kvalitetskontrollen er ikke akkurat kjent for å være... tilstedeværende.
 

norcad

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.02.2006
Innlegg
1.262
Antall liker
22
No kjenner ikkje eg dette programmet du bruker, men 4. orden kasse er normalt ikkje vanleg bassrefleks, det er ei trykkammerkasse som spiller inn i eit tuna(bassrefleks) hulrom. Om du googler det du skreiv, så ser du kva det er.

Kva er applikasjonen? Og kva element skal du bruke?
4.ordens er da absolutt bassrefleks!
Det du snakker om er 4.ordens bandpass, som for oss gamlekara også er kjent som 5.ordens. Noe jeg etterhvert har lært ikke er helt korrekt betegnelse.
 

AAaF

Overivrig entusiast
Ble medlem
12.01.2007
Innlegg
1.034
Antall liker
147
Det snakkes også om "orden" når det gjelder bassrefleks. Med dagen hjelpemidler for simulering, er det ikke veldig aktuelt lenger.

Can "alignments" be specified in BassBox Lite? No. The concept of speaker "alignments" such as B4, B5, B6, QB3, C4, C5 and C6 goes back to the days of slide rules—long before the invention of powerful "personal" computers. They provided a "shorthand" way of describing the response of a box design. With today's computers and high-performance box modeling software, like BassBox Lite, you can now view the predicted response directly in a graph and no longer need to be bound by the artificial boundaries of each alignment. For example, whether or not a design happens to be a B4 or QB3 is irrelevant because you can view the response directly and determine if it satisfies the goals of your design.
What "alignment" is used for an "optimum" vented box? When the "Suggest" button is used, BassBox Lite attempts to design a box with a maximally flat amplitude response. Its ability to do this will depend on the driver parameters. It does not try to achieve a particular speaker alignment. However, if the Qts of the driver happens to equal 0.4, the optimum vented box will resemble a B4 (4th-order Butterworth) alignment. As the value of the driver Qts drops below 0.4 the optimum vented box will begin to resemble a QB3 (quasi 3rd-order Butterworth) alignment. As the value of the driver Qts rises above 0.4, the optimum vented box will begin to resemble a C4 (4th-order Chebychev) alignment.
Frode
Då har vi lært noko i dag og.

4.ordens er da absolutt bassrefleks!
Det du snakker om er 4.ordens bandpass, som for oss gamlekara også er kjent som 5.ordens. Noe jeg etterhvert har lært ikke er helt korrekt betegnelse.
Litt forvirring ute og går, ja, ja. Men det er som du seier; eg snakker om 4.ordens bandpasskasse, noko som gjerne kan være feil ut frå det Frode skriv. Om ein googler 4th order bandpass, så er det som regel den eg tenker på som kjem opp.
 
Topp Bunn