Oppdatering eller gis bort? Esoteric X-03 SACD.

heepaholic

Medlem
Ble medlem
13.04.2006
Innlegg
15
Antall liker
3
Torget vurderinger
1
Hei. Jeg har hatt en Esoteric X-03 Cd-SACD spiller i mange år. Den har blitt treigere å få åpnet, mens lukkingen går fortsatt bra. I forrige uke så sviktet laseren, så det jeg trenger råd om er som følgende: Bør jeg prøve å finne utstyr (Laser og inn-ut funksjonen), eller har utviklingen vært så stor at den bør dumpes? Den ble laget ca 1999 og kostet ca 100knok. På forhånd takk for svar.
 

Vedlegg

HAREPUSEN

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.11.2009
Innlegg
3.183
Antall liker
2.648
Sted
telemark
Torget vurderinger
2
Ja disse Teak dreva varer noen 20 år +- selv byttet jeg skuffe drev pluss opp smøring og rensing .Når den slutter å telle spora på CD ,,,er det vanlivis den lille bevegelige stippen " som forbinder laser og Pcb
Det bare lønnsomt om du kan gjøre det selv , hele drivverket må ut ,,,, Sjekk med ett verksted hva de tar for jobben evt
Om dacen der bruker bb1704 er det enda en grunn for å gi den ett forsøk
Uansett ett det ett super drev , og det beste jeg ever hadde ,,, og da kan en oppgradering være en ny dac ,,,, alt til sin pris selvfølgelig
 

Terje-A

Æresmedlem
Ble medlem
16.05.2013
Innlegg
13.507
Antall liker
9.253
Sted
Østfold
Torget vurderinger
19
Og den inneholder helt sikkert en god DAC som du eller andre kan bruke.
 

Auditor

Æresmedlem
Ble medlem
27.02.2006
Innlegg
12.091
Antall liker
4.345
Torget vurderinger
1
Heepaholic: Den der fikser du på. Hvis du da ikke vil gjøre samme feil som halve landet, og fjerne CD-formatet..Alternativt kobler du en Audiolab 6000 CDT eller Roksan ATTESSA transport på eventuell DAC du måtte ha i hovedsettet..Vil nok ende ut i at nytt drev blir billigere enn servicen…dessverre..Og du vil nok få bedre lyd med nytt drev også, avhengig av DACen..
 
Sist redigert:

Voff

Æresmedlem
Ble medlem
03.11.2006
Innlegg
11.015
Antall liker
8.202
Torget vurderinger
1
Google og se om ny laser er å oppdrive for denne. Dette er et problem for eldre CD-spillere....
 

motoren

Æresmedlem
Ble medlem
13.01.2007
Innlegg
23.816
Antall liker
38.471
Sted
Flekkefjord
Torget vurderinger
30
Tror nok jeg hadde gitt den en tur hos doktoren nesten uansett kostnad, selv om den er gammel følger den nok godt med den dag i dag :)
Flott spiller som er verd å ta vare på.

mvh
 

BritFi

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.11.2012
Innlegg
2.915
Antall liker
1.953
Sted
Tilbake i Oslo, igjen.
Torget vurderinger
3
Hei. Jeg har hatt en Esoteric X-03 Cd-SACD spiller i mange år. Den har blitt treigere å få åpnet, mens lukkingen går fortsatt bra. I forrige uke så sviktet laseren, så det jeg trenger råd om er som følgende: Bør jeg prøve å finne utstyr (Laser og inn-ut funksjonen), eller har utviklingen vært så stor at den bør dumpes? Den ble laget ca 1999 og kostet ca 100knok. På forhånd takk for svar.
Den der må du bare ta vare på ja, og ikke gi bort ihvertfall. Skikkelig maskin det der. Vet ikke om det er tannhjul, strikk eller micro pro.som trøbler med åpne/lukke. Er det en strikk/reim bør det ikke bli dyrt. Og laser er heller ingen høy kost normalt.
 

lille hiawata

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.03.2008
Innlegg
4.319
Antall liker
2.557
Sted
Harstad
Torget vurderinger
1
Om jeg kjøpte så dyr spiller ville jeg kjøpt ny laser og andre slitedeler samtidig, da er man sikret mange års spilling.
 

heepaholic

Medlem
Ble medlem
13.04.2006
Innlegg
15
Antall liker
3
Torget vurderinger
1
Heepaholic: Den der fikser du på. Hvis du da ikke vil gjøre samme feil som halve landet, og fjerne CD-formatet..Alternativt kobler du en Audiolab 6000 CDT eller Roksan ATTESSA transport på eventuell DAC du måtte ha i hovedsettet..Vil nok ende ut i at nytt drev blir billigere enn servicen…dessverre..Og du vil nok få bedre lyd med nytt drev også, avhengig av DACen..
Mange takk for svar.
 

Auditor

Æresmedlem
Ble medlem
27.02.2006
Innlegg
12.091
Antall liker
4.345
Torget vurderinger
1
Bare hyggelig. Disse transportene er direkte BILLIGE ift resultatet. Mellom fem- og ti tusen kroner har sjelden og aldri vært bedre anvendt i det vi driver med, Heeps.. Den Audiolaben holder i et millionanlegg, den😎 Og det er ikke kødd engang..Regn med at også Roksan gjør det.
 
Topp Bunn