Forsterkere Onkyo P-3000R og Onkyo M-5000R

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Whiplash

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2013
    Innlegg
    1.870
    Antall liker
    2.086
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    4
    Onkyo P-3000R og Onkyo M-5000R

    Noen som har disse og evt kan dele erfaring ? Leser mye positivt og vurderer kjøp.

    M5000black_1.jpg

    onkyo113000-5000-7000300md.jpg
     

    Evo III

    Hertugen av Langhus
    Ble medlem
    25.12.2009
    Innlegg
    25.832
    Antall liker
    50.821
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    78
    Utrolig bra sett,en som bruker det på Palladium P 39 og det sier litt :)
    O
     

    hifi4everdude

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.12.2004
    Innlegg
    391
    Antall liker
    86
    Torget vurderinger
    8
    Fei her inne bruker 2 x M5000R og P3000R og det låter storveis på hans sine P-39F. Har lyttet på systemet hans mange ganger.
    Han testet mange forsterkere før han slo seg til ro med dette settet. Det er muligens litt undervurdert av merkesnobberi, men det er ingen tvil om Onkyo vet hva de driver med. Den innebygde DACen i 3000R holder også typisk 10k DAC klasse.

    Finnes vel endel svært gode tester av denne på nettet også.
     

    Fei

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    07.06.2008
    Innlegg
    207
    Antall liker
    138
    Torget vurderinger
    2
    Ja dette er bang for buck. Har prøvd mye i forskjellige prisklasser og dette låter veldig bra. Utrolig oppløst og digg koselyd. Ikke hypernøytral som man kanskje kan forvente av onkyo, men ganske feit i lyden. Man gjør også en STOR oppgradering om man kjøper 2x 5000r. Enda mørkere bakgrunn og roligere lydbilde.

    Dac var mye bedre enn rega dac som jeg også eier og som jeg har sammenlignet med.

    De er bygd som tankser som ser fete ut.
    Drit i spech om du føler 80w høres lite ut. De driver p39f langt mye bedre enn parasound, vincent Krell og masse annet jeg har hatt.
     

    Whiplash

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2013
    Innlegg
    1.870
    Antall liker
    2.086
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    4
    Takker for svar, positivt å høre de leverer. Merkesnobberi er ikke meg nei. Jeg kjøper kun det jeg selv synes låter best til min musikksmak. Musikken er viktig for meg, ikke hva andre mener. Litt derfor jeg har holdt meg til Cerwin Vega, Klipsch og JBL høyttalere, det funker for min musikksmak som er mye blues og rock. Men har og eid endel Sonus Faber og B&W som passer endel annet jeg liker.

    Desverre liker jeg McIntosh også angående forsterkere - som vel heller mot luksus/snobbe klassen om man skal ha fra midthylla og oppover.. Har kun eid NAD ( 218 etc ), diverse Harman Kardon, Rotel - lengst i eie var RB1080 het de power vel (2x200watt'ene) og Onkyo noe rimelig ca 2x75w om jeg ikke husker feil.

    Men dette virker veldig lovende. Hadde Onkyo stereo forsterker på begynnelsen av 90 tallet som jeg likte veldig godt. Har senere avskrevet dem helt pga trodde de kun drev med surround nå. Skal ta en tur til Oslo og prøvelytte.
     
    Sist redigert:

    Whiplash

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2013
    Innlegg
    1.870
    Antall liker
    2.086
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    4
    Litt artig lesing fra test :

    Here's a hint for you Onkyo, if you want us pay any attention to the rest of the gear you are announcing, make sure you you don't put out a great big amp with big analogue power meters on the front at the same time. Literally, Elle McPherson could walk in the room and we'd tell her to get out of the way so we could better see the amp. That's how passionate we are on the subject.
    Og :
    Do we need the M-5000R amplifier? Probably not. Do we want one? Oh yeah, you bet

    Fra denne testen, virker som den har krefter nok i massevis også, en bør holde til mine Klipsch Heresy vil jeg tro :
    Onkyo M-5000R Power Amplifier First Look | Audioholics

    Om jeg liker det jeg hører er det store spørsmålet sort eller metall finish ?
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.382
    Antall liker
    12.325
    Sted
    Smurfeland
    Metallfinnish på hifi ser jalla ut. I min høyst ydmyke, subjektive mening. Blank metallfinnish på hifi er like kult som å ta bussen.
     

    Whiplash

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2013
    Innlegg
    1.870
    Antall liker
    2.086
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    4
    Synes metall / sølvfinish kan funke bra. Men heller nok som deg mot sort finish ja. Uansett, viktigste er lyden.
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.382
    Antall liker
    12.325
    Sted
    Smurfeland
    For all del, det er mange som liker blank finnish, og jeg har ikke noe problem med det. Jeg ville bare ikke valgt det selv hvis nå først skulle handlet nytt og faktisk hadde et valg om finnish. Svart blir vanskelig feil.

    Hadde man derimot kunne velge i metall som var eloksert i kule farger så hadde kanskje jeg også valgt noe annet enn svart. Hvis ikke man kunne valgt svart-eloksert, da. Da hadde jeg sannsynligvis valgt det.

    En annen ting er at jeg rett og slett ikke liker hvordan børstet aluminium føles å ta på.
     
    N

    nysjerrigper

    Gjest
    over 40k på forsterkere til Heresy er en blindvei.
    jeg ville ikke brukt en brøkdel av det på mine egne CS. selv en t-amp til noen få hundrelapper spiller helt ok. nyanseforskjeller med de andre forsterkerene, klang, volum og bass. kobler jeg derimot på en beyma cp25 diskant er forskjellen slående.

    "The loudspeaker is by far the weakest link in the reproduction chain. Unless you have really poorly designed associated equipment you cannot get significant improvement in accuracy by going to very expensive equipment. Marketing departments like to tell you otherwise. Hearing a change is not an indication of greater accuracy. Some products are designed to make an audible change so the customer will notice it. Other products rely on the power of suggestion which works the better, the higher the price tag."
    Conclusions
     

    Whiplash

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2013
    Innlegg
    1.870
    Antall liker
    2.086
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    4
    @ nysjerrigper : tjaaa.. hører nå en god del forskjell på HK ampen jeg har og en Dayens Menuetto jeg har på hjemlån. Så den teorien stemmer ikke. Selv om det hadde spart meg for penger om det var så enkelt.

    Skal også ha ett par høyttalere til med tiden, Sonus Faber stativhøyttalere. De jeg hadde før var tungdrevne og jeg hørte klar forskjell på forsterkere på de også. Har ofte hatt to par høyttalere og bytter etter musikk og humør. Hva er CS ?
     
    N

    nysjerrigper

    Gjest
    cornscala.
    tviler ikke på at du hører forskjell på forsterkere, men med tanke på hvor store kompromisser det er i slike små hornhøyttalere blir elektronikk småplukk i forhold etter min mening. for 40k kunne man fått en ganske omfattende konstruksjon.. greia er å finne den.
    men man gjør da som man vil med egne penger :)
     

    Whiplash

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2013
    Innlegg
    1.870
    Antall liker
    2.086
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    4
    Er på budsjett angående stereo så om jeg finner noe bedre enn HK ampen til en langt billigere penge er det ett stort pluss. Men uansett hvordan Onkyo settet låter vil jeg beholde Heresy'ene, de er jeg kjempefornøyd med. Ett par Cornwall er vel eneste som kan få meg til å skilles fra de :).
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.382
    Antall liker
    12.325
    Sted
    Smurfeland
    over 40k på forsterkere til Heresy er en blindvei.
    jeg ville ikke brukt en brøkdel av det på mine egne CS. selv en t-amp til noen få hundrelapper spiller helt ok. nyanseforskjeller med de andre forsterkerene, klang, volum og bass. kobler jeg derimot på en beyma cp25 diskant er forskjellen slående.

    "The loudspeaker is by far the weakest link in the reproduction chain. Unless you have really poorly designed associated equipment you cannot get significant improvement in accuracy by going to very expensive equipment. Marketing departments like to tell you otherwise. Hearing a change is not an indication of greater accuracy. Some products are designed to make an audible change so the customer will notice it. Other products rely on the power of suggestion which works the better, the higher the price tag."
    Conclusions
    Det er vanskelig å ta slike påstander seriøst, hvis du i fullt alvor mener at man ikke trenger å bruke penger på gode forsterkere til lettdrevne høyttalere.

    Hvis man allerede har funnet en høyttaler man liker godt, så er det absolutt ikke noe i veien for å kjøpe en god forsterker for å få det beste ut av den.
     

    Bob_Marleys

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    25.09.2012
    Innlegg
    217
    Antall liker
    60
    Torget vurderinger
    10
    Jeg bruker P-3000R og M5000R på Klipsch Palladuim P-17b i mannehulen min. Kan trygt anbefales. Førsteklasses byggekvalitet og låter i mine ører svært svært bra. Hurtig og presis som få, men samtidig et snev av "high-end" oppløsning, men ganske så rafinert. Stål kontroll kan man si.
    Jeg hadde endel forsterkere innom før jeg slo meg til ro med dette settet for en drøy år siden. At DACen i den holder høy kvalitet er også en bonus i form av mindre bokser.

    Hvis du historisk sett ser hva Onkyo (Integra) har fått til når de var store innen 2 kanal lyd bekrefter det at det sitter svært mye kompetanse hos de innen Hi-Fi også.

    Før Onkyo settet hadde jeg Krell S-300i, KAV-400x, Hegel H300 og Bladeius Thor II innom på minie P-17b.
    Onkyo er hakket bedre i mine ører og har stål kontroll på Palladium sine ekle impedans og fasevinkler i bassområdet.
     
    N

    nysjerrigper

    Gjest
    Det er vanskelig å ta slike påstander seriøst, hvis du i fullt alvor mener at man ikke trenger å bruke penger på gode forsterkere til lettdrevne høyttalere.

    Hvis man allerede har funnet en høyttaler man liker godt, så er det absolutt ikke noe i veien for å kjøpe en god forsterker for å få det beste ut av den.
    vel hva legger du i en god forsterker, prisen? man skal slite med å finne et transistortrinn som gjør oppgaven dårligere enn høyttalerene. en ok preamp er nok lurt (Menuetto har ingen). påkostede utgangstrinn på høyttalere som allerede har åpenbare fysiske utfordringer ser ikke jeg på som noe stort poeng, ingen forsterker kan trylle.

    blindtest av forsterkere, nivåmatchet på klipsch rf-63:
    Starting to have second thoughts on Class D amps - Page 2
    "None of us could reliably tell the difference in any of these amps. Even the $20 t-amp was inaudibly different from the most expensive amps at say -10dB volume listening."
    men er nok like endeløs denne debatten som kabeldiskusjoner..
     

    eddie1

    Banned
    Ble medlem
    02.10.2006
    Innlegg
    3.361
    Antall liker
    726
    Torget vurderinger
    8
    Er på budsjett angående stereo så om jeg finner noe bedre enn HK ampen til en langt billigere penge er det ett stort pluss. Men uansett hvordan Onkyo settet låter vil jeg beholde Heresy'ene, de er jeg kjempefornøyd med. Ett par Cornwall er vel eneste som kan få meg til å skilles fra de :).
    Har selv HK990 som spiller helt utrolig bra på RF5 men av en eller annen grunn ikke matcher RF63. Clones Audio er jo også en super match på Klipsch...
     

    Whiplash

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2013
    Innlegg
    1.870
    Antall liker
    2.086
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    4
    Skal bli spennende å høre Onkyo igjen, etter hva jeg har lest på nett nå om P-3000R og M-5000R har jeg store forhåpninger.

    Om jeg synes de er verdt penga så blir det handel - men prøvelyting/deponering først. Allerede fått høre morsomheter av kamerat med Mc om japse-plastikk-McIntoshwannabe hehe så blir vel å få høre det fremover ved eventuell handel. :rolleyes:
     
    Sist redigert:

    mariusaa

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.01.2012
    Innlegg
    1.363
    Antall liker
    509
    Torget vurderinger
    9
    Hvem er det som er forhandler for onkyo egentlig? Ser mono er importør, men så sant jeg ikke er blind så er den siden så håpløs at det finnes ikke en oversikt over forhandlere der engang..?
     

    7th-hifi

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    09.07.2008
    Innlegg
    986
    Antall liker
    746
    Torget vurderinger
    8
    Når det kommer til å bedømme lydkvalitet på transistorbaserte forsterkere vs høyttalerkvalitet så er jeg veldig tilbøyelig til å være enig med Nysjerrigper, men allikevel det er NOE med det settet til Onkyo som frister, kall det smykkefaktor, i tillegg så er preampen utstyrt med en dac som visstnok er veldig ok.. forstår godt at en kan la seg friste. Det oser eierglede lang vei (nesten) uavhengig av lydkvalitet ;)
     

    Whiplash

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2013
    Innlegg
    1.870
    Antall liker
    2.086
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    4
    Eierglede er viktig. Men kan for min del like gjerne få det av noe gammel McIntosh langt rimeligere også, så det må låte BRA ( i mine ører ) for kjøp. Bra DAC er en viktig grunn pga har mest FLAC / MP3 og ingen DAC nå.

    @Mariusaa : Er fler som skaffer Onkyo P-3000R og Onkyo M-5000R , men på bestilling. Hør med din lokale /favoritt hifibutikk om de skaffer. Er nok ikke mange av disse settene som selges hvert år virker det som. Jeg ringte og mailet litt rundt.
     

    7th-hifi

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    09.07.2008
    Innlegg
    986
    Antall liker
    746
    Torget vurderinger
    8
    Det låter helt sikkert bra, det meste som er konstruert noenlunde riktig gjør det (innenfor sine effektbegrensninger) poenget her er vel at du kan ta ut potensialet i de HT med langt billigere forsterkeri. Det er en feil de fleste av oss (alle?) gjør, å tro at vi kjøper oss bedre lyd når vi i realiteten kjøper oss en "better feeling". Det samme som en Rolex kjøper kontra en som kjøper billigklokke. I siste tilfelle er det bare mer åpenbart at det er smykkefaktoren som gir lykken.. tiden er sånn stort sett den samme:) Om noen gir ett tilbud som er for godt til å avslå på ett slikt forsterkersett så er jeg i "markedet", det samme vil forsåvidt gjelde for Rolex..
     

    RojohII

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2011
    Innlegg
    4.423
    Antall liker
    1.850
    Sted
    Karmøy - Rogaland
    Det låter helt sikkert bra, det meste som er konstruert noenlunde riktig gjør det (innenfor sine effektbegrensninger) poenget her er vel at du kan ta ut potensialet i de HT med langt billigere forsterkeri. Det er en feil de fleste av oss (alle?) gjør, å tro at vi kjøper oss bedre lyd når vi i realiteten kjøper oss en "better feeling". Det samme som en Rolex kjøper kontra en som kjøper billigklokke. I siste tilfelle er det bare mer åpenbart at det er smykkefaktoren som gir lykken.. tiden er sånn stort sett den samme:) Om noen gir ett tilbud som er for godt til å avslå på ett slikt forsterkersett så er jeg i "markedet", det samme vil forsåvidt gjelde for Rolex..
    Tull og vas. Har aldri hørt noe som har kvelt lyttelysten like mye som et billig PA-trinn av samme merke/serie som du tidligere anbefalte. Nå er det solgt og sendt bort - takk og lov.
     

    7th-hifi

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    09.07.2008
    Innlegg
    986
    Antall liker
    746
    Torget vurderinger
    8
    Prøv litt Q-tips i ørene og deretter blindtesting Rojoh2, kanskje du blir overrasket .. sry til trådstarter, jeg har virkelig tro på gleden ett slikt forsterkersett fra Onkyo kan gi, faktisk om noen vet om noen som gir en god pris på dette forsterkersettet er jeg takknemlig for tips på pm :)
     

    RojohII

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2011
    Innlegg
    4.423
    Antall liker
    1.850
    Sted
    Karmøy - Rogaland
    Prøv litt Q-tips i ørene og deretter blindtesting Rojoh2, kanskje du blir overrasket .. sry til trådstarter, jeg har virkelig tro på gleden ett slikt forsterkersett fra Onkyo kan gi, faktisk om noen vet om noen som gir en god pris på dette forsterkersettet er jeg takknemlig for tips på pm :)
    Bullshit. Blåserekka på Sharon Jones & Dap Kings ble bare vag lapskaus med QSC. Tegn på liten oppløsning/transparens - aka forvrengning. Uengasjerende. Livløst og blast. Grått og trist.
     
    Sist redigert:

    7th-hifi

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    09.07.2008
    Innlegg
    986
    Antall liker
    746
    Torget vurderinger
    8
    Vet du hva, du skryter av å ha prøvd denne i ti minutt (var det ikke det?) og om du på de minuttene ikke fant oppløsning og transparens så synes ikke jeg synd i deg! Her savnes lite, ihvertfall ikke oppløsning og transparens, kanskje du må lete andre steder i kjeden, evt. klage på produktet om det er feilvare..
     

    RojohII

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2011
    Innlegg
    4.423
    Antall liker
    1.850
    Sted
    Karmøy - Rogaland
    Vet du hva, du skryter av å ha prøvd denne i ti minutt (var det ikke det?) og om du på de minuttene ikke fant oppløsning og transparens så synes ikke jeg synd i deg! Her savnes lite, ihvertfall ikke oppløsning og transparens, kanskje du må lete andre steder i kjeden, evt. klage på produktet om det er feilvare..
    Bullshit. Second try. Like ille.
     

    7th-hifi

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    09.07.2008
    Innlegg
    986
    Antall liker
    746
    Torget vurderinger
    8
    Hvis noen får det klippet til Rojoh fra tuben til å høres noe annet enn livløst og blast ut så fortell gjerne hvilken forsterker dere bruker, her skylder jeg uhemmet på mixen i opptaket anytime ;-)
     

    RojohII

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2011
    Innlegg
    4.423
    Antall liker
    1.850
    Sted
    Karmøy - Rogaland
    Nå har jeg vært opptatt med å besvare deg på PMene du har sendt, men poenget er selvsagt at Sharon Jones & Dap Kings på losslessformat (CD for min del) swinger hvis anlegget tillater det. Med QSC som effekt mistet jeg interessen. Og det er jo ikke meningen med et stereoanlegg.
     
    T

    Tittentei

    Gjest
    Har fråtset om munnen når jeg har sett på dette settet tidligere. Siklefaktoren på dette settet, og spesielt power ampen, er skyhøy. Spesielt i sort. Once you go black you never go back.
     
    T

    Tittentei

    Gjest
    Men dette virker veldig lovende. Hadde Onkyo stereo forsterker på begynnelsen av 90 tallet som jeg likte veldig godt. Har senere avskrevet dem helt pga trodde de kun drev med surround nå. Skal ta en tur til Oslo og prøvelytte.
    Er det lov å spørre hvilken forhandler i Oslo du får prøvelytte hos, eller? Håper du oppdaterer oss på hva du synes.

    Om jeg liker det jeg hører er det store spørsmålet sort eller metall finish ?
    Sort! Tidløst. klassisk. Passer til det meste. :) Skulle like å se litt gul-orange lys over de VU-meterne! Det hadde vært så sexy at det er helt ulekkert.
     

    Høvdingen

    The big chief
    Administrator
    Ble medlem
    01.01.2001
    Innlegg
    6.876
    Antall liker
    5.718
    Torget vurderinger
    1
    Debatten om PA-forsterkere har ingenting i denne tråden å gjøre, og ta det et annet sted.

    Mvh
    Høvdingen
     

    Fei

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    07.06.2008
    Innlegg
    207
    Antall liker
    138
    Torget vurderinger
    2
    Allerede fått høre morsomheter av kamerat med Mc om japse-plastikk-McIntoshwannabe hehe så blir vel å få høre det fremover ved eventuell handel. :rolleyes:
    Tipper kompisen din forandrer mening etter han hører onkyo settet. Det gjorde jeg. Mot ma 7900 på cornwall var den klart bedre. Den er friskere og mye raskere uten å bli slitsom. Den virker også skrudd sammen bedre(uten at jeg vet det egentlig). Det oser kvalitet til ok pris av dette settet, det finnes ikke plastikkfølelse i hele tatt. Lysene på mc ma7900 er tøffere, men det er alt.

    Ang 1 eller 2 sluttforsterkere tenkte jeg ikke på effektøkning. 1 stk hadde stålkontroll på mine klipsch, men lyden ble enda roligere samt "sortere" med 2. Du trenger ikke 2 stk fra dag 1, men greit å vite at man kam oppgradere mye med å kjøpe et trinn til å biampe i ettertid.
     

    Whiplash

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2013
    Innlegg
    1.870
    Antall liker
    2.086
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    4
    @ Fei : Ja greit å vite man har muligheten til å bygge på med en poweramp til ved kjøp av mer krevende høyttalere senere. Bryr meg overhodet ikke om kameratslig 'mobbing' :).

    @ Cobra2 : noe feil med oppbygging av preampen mener du ?
     

    Whiplash

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2013
    Innlegg
    1.870
    Antall liker
    2.086
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    4
    Chipfobia lider jeg ikke av...så da går det vel greit ;)

    Har heller ikke stor peiling på oppbygging av forsterkere for å være ærlig. Men regner med det er ett minus.
     

    raptor

    Medlem
    Ble medlem
    11.07.2014
    Innlegg
    48
    Antall liker
    28
    Sted
    O' Vestland vestland...
    God aften godtfolk!

    Det er ikke tilfeldig at jeg rotet meg bort i denne "gamle" med gode tråden: ....
    Jeg har gått til anskaffelse av 1 sett med P-3000R og M-5000R, og jeg er fornøyd med lyden fra mine B&W PM1.

    Jeg spiller mest musikk på lavt eller middels volum, hvor stor nytte ville jeg da hatt av en ekstra M-5000R?
     

    Einstein

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.12.2014
    Innlegg
    1.610
    Antall liker
    3.728
    Sted
    Tromsø
    Torget vurderinger
    3
    Tar opp igjen denne gamle tråden, da jeg selv vurderer å kjøpe japansk hifi og dette settet er en meget aktuell kandidat. Er ute etter den litt feite lyden med trøkk, som man også kan høre på "medium" innspillinger på uten å bli sliten. Har jo dessverre ikke mulighet til å få prøvd noe særlig her jeg bor, så må stole litt på "gefühlen".... Ser fra tilbakemeldinger her at settet oppleves ganske "feit" i lyden, mens den i andre tester kritiseres for å være nådeløst avslørende ovenfor dårlige innspillinger. Siste ønsker jeg ikke. Får ikke dette til å henge helt på greip og fint om noen kan hjelpe med input.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn