Omslag/plastomslag til vinylplater (outer sleeves)

lessismore

Medlem
Ble medlem
30.04.2015
Innlegg
44
Antall liker
8
Hei Dere!

Vinylsamlingen har etterhvert vokst seg tjukk og feit, og med begrenset areal til lagring og stereoanlegg har jeg behov for å krympe samlingen litt. Dog har jeg ingen album å avse! Jeg lagrer ikke dårlig musikk. :)

Jeg skal rett og slett bytte ut alt av plastomslag til en tynn og "klar" gjennomsiktig type. Ser at disse er populær i USA på diverse "vinylsamlervideoer" på Youtube, men etter en del nettsøk finner jeg ikke noe lignende til salgs i Norge. Er det noen som vet om steder hvor dette selges over disk, eller vet hvor "beste" sted å importere disse fra er?

Jeg har i dag en blanding av tykke omslag med søm som tar mye plass og gir relativt dårlig lesbarhet av tekst på baksiden av cover. Disse får jeg ofte med når jeg handler på BigDipper eller The Garden i Oslo. Ellers har jeg 1000+ Mobile Fidelity outer sleeves. Synes disse blir for romslige og de aller fleste platene ligger og slenger inni omslaget - spesielt eldre jazzplater fra 50/60-tallet. De er dessuten litt "tåkete".

I tillegg byttet jeg ut mine IKEA Kallax-hyller som jeg aldri ble fortrolig med. Har istedenfor kjøpt små hyller fra Jysk som jeg har skrudd sammen til én stor reol. Det har gitt mer lagringsplass og mindre arealbruk. Dog er disse hyllene litt lave, slik at eksisterende plastcover må bøyes i toppen for å få plass.

_20200908_135146.JPG
 

Auditor

Æresmedlem
Ble medlem
27.02.2006
Innlegg
12.091
Antall liker
4.345
Torget vurderinger
1
Lessismore: Nagaoka har...

www.elektroniskbureau.no

Ellers kan du se på Mobile Fidelitys utgave, tilgjengelig hos Big Dipper og Platekompaniet.
 

lessismore

Medlem
Ble medlem
30.04.2015
Innlegg
44
Antall liker
8
Lessismore: Nagaoka har...

www.elektroniskbureau.no

Ellers kan du se på Mobile Fidelitys utgave, tilgjengelig hos Big Dipper og Platekompaniet.
Som sagt, Mobile Fidelity sine cover er jeg ikke noe fan av - De er for store (passer best til store dobbeltalbum/gatefold) og er uklar/tåkete.

Skal sjekke ut Nagaoka. Det var nytt for meg!
 

bluesbreaker

Hundeeier
Ble medlem
05.03.2009
Innlegg
22.611
Antall liker
58.242
Sted
Blåskogen
Torget vurderinger
1
I linken til EB er det bare innercover fra Nagaoka.
Eller er jeg blind?
 

bluesbreaker

Hundeeier
Ble medlem
05.03.2009
Innlegg
22.611
Antall liker
58.242
Sted
Blåskogen
Torget vurderinger
1
Ser poenget, men det kan fort by på problemer.
Coverstørrelse og tykkelse på ulike album kan variere slik at ikke alle får plass.
 

lessismore

Medlem
Ble medlem
30.04.2015
Innlegg
44
Antall liker
8
Ser poenget, men det kan fort by på problemer.
Coverstørrelse og tykkelse på ulike album kan variere slik at ikke alle får plass.
Ser den, men vil heller ha noe som passer til 90% av samlingen, enn noe som passer alt. Har store og romslige omslag til nyere utgivelser som ofte kommer i store cover.
 

Auditor

Æresmedlem
Ble medlem
27.02.2006
Innlegg
12.091
Antall liker
4.345
Torget vurderinger
1
Lessismore: SÅ gatefold-covers har du? De Nagaokaene er til enkeltalbum og kommer i pakker på enten ti eller femti.
 

Trane

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.09.2003
Innlegg
8.163
Antall liker
6.829
Torget vurderinger
4
Har du sjekket disse ?

Her er en kar som prater varmt om dem.
 

lessismore

Medlem
Ble medlem
30.04.2015
Innlegg
44
Antall liker
8
Har du sjekket disse ?

Her er en kar som prater varmt om dem.
Har ikke testet. Dyrt med import, så jeg håpet å finne noe i Norge.
 

ptb

Æresmedlem
Ble medlem
27.11.2008
Innlegg
14.418
Antall liker
17.114
Sted
Oslo
Torget vurderinger
13
^ Jeg har en del slike, og det er pros & cons med de også.
Som det fremgår i video´n så oppbevares plate og innercover på utsiden av yttercover. En del plater har innercover som man kanskje ikke ønsker å ha platen i (stiv papp osv) og bruker da et annet innercover. Da kan det begynne å bli trangt i platelommen, samtidig som platen krever en del plass. Står de for trangt er det også noe risiko for "komprimering" og deformering av yttercover iom at platelommene er tomme.

Utover det - anbefales.
 

emotikon

Æresmedlem
Ble medlem
24.10.2004
Innlegg
12.505
Antall liker
2.944
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Når det gjelder hvordan en setter platene inn i yttercover, så gjør jeg som ptb her, men har også åpningen på yttercoverene ut og ditto ryggen på platecover. Da er det lett å se skriften.
Orginale innercover uten noe på, blir byttet ut med gode, myke antistatiske. Orginale innercover med skrift, bilde etc blir også byttet, men blir selvfølgelig med videre :)
 
Sist redigert:

Grumpy

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.06.2007
Innlegg
5.629
Antall liker
15.452
Sted
Oslo
Torget vurderinger
1
Skal man ha «resealable» ytter, er det tykkelsen 4,7 mil som gjelder.
De er best på både innvendig plass, styrke og har best låsemekanisme, uavhengig av enkle-, doble-, eller tripple covere og hvordan plata lagres.

Kjøpes disse på f.eks. e-bay, kan du finne selger(e) som sender fraktfritt inkl. merverdiavgift (moms). Derved unngår du andre avgifter som tollbehandling etc.

s-l1600.jpg
 

Trane

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.09.2003
Innlegg
8.163
Antall liker
6.829
Torget vurderinger
4
^ Jeg har en del slike, og det er pros & cons med de også.
Som det fremgår i video´n så oppbevares plate og innercover på utsiden av yttercover. En del plater har innercover som man kanskje ikke ønsker å ha platen i (stiv papp osv) og bruker da et annet innercover. Da kan det begynne å bli trangt i platelommen, samtidig som platen krever en del plass. Står de for trangt er det også noe risiko for "komprimering" og deformering av yttercover iom at platelommene er tomme.

Utover det - anbefales.
Jeg er også noe skeptisk til å lagre plate/innercover i egen lomme på utsiden av yttercover, men de samme ser ut til å finnes i vanlig utgave i samme tynne, klare materiale også. Har brukt noe lignende de siste par årene. Altså tynn, klar, krisp "plast" med vanlig åpning. Ikke perfekt for alle plater, men passer godt på sikkert 90%, de ser bra ut, men kan lese på ryggen av coveret, og det tar lite plass. Har kjøpt hos min lokale platesjappe på Lillestrøm, men de sliter med leveringen (av type "en fyr i Tyskland som egentlig driver med tegneserier") og tror de er tomme nå.
 

lessismore

Medlem
Ble medlem
30.04.2015
Innlegg
44
Antall liker
8
Takk for mange gode innspill.

Jeg lagrer alltid platen i Mo-Fi innercover på baksiden av platecover i plastomslaget. Originalt innercover legges tilbake i platecover. Synes dette er mest praktisk. Blir kanskje litt slitasje på cover, men tror dette er bedre enn å ta platen inn og ut av coveret til stadighet.
 

lessismore

Medlem
Ble medlem
30.04.2015
Innlegg
44
Antall liker
8
Skal man ha «resealable» ytter, er det tykkelsen 4,7 mil som gjelder.
De er best på både innvendig plass, styrke og har best låsemekanisme, uavhengig av enkle-, doble-, eller tripple covere og hvordan plata lagres.

Kjøpes disse på f.eks. e-bay, kan du finne selger(e) som sender fraktfritt inkl. merverdiavgift (moms). Derved unngår du andre avgifter som tollbehandling etc.

Mål ser perfekt ut. Har du prøvd å bestille selv, og eventuelt fra hvem/hvor?
 

Auditor

Æresmedlem
Ble medlem
27.02.2006
Innlegg
12.091
Antall liker
4.345
Torget vurderinger
1
PTB: Nagaoka produserer disse, markedsføres under Tonar-merke i Europa NÅ, ja. Fordi det nederlandske selskapet har kjøpt seg inn hos japanerne...Mine er så tidlige at det står Nagaoka på. Hvilket er mer riktig.Slik multibranding er mer vanlig enn su tror...
 

Grumpy

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.06.2007
Innlegg
5.629
Antall liker
15.452
Sted
Oslo
Torget vurderinger
1
Mål ser perfekt ut. Har du prøvd å bestille selv, og eventuelt fra hvem/hvor?
Du finner de på e-bay i pakker av 25 stk. Søk på »25PCS Resealable 4.7 Mil Plastic Vinyl Record Outer Sleeves for GATEFOLD 2LP 3LP»

Nå så jeg at de siste pakkene gikk tidligere i dag, men de dukker opp igjen. Og ja, jeg har prøvd flere varianter, men prøv først én pakke og se om du liker de.

ps! Lenke:
4,7mil Resealable
 
Sist redigert:

lessismore

Medlem
Ble medlem
30.04.2015
Innlegg
44
Antall liker
8
Har nå bestilt en prøve-pakke fra www.vinylstoragesolutions.ca.
Ser ut til at de leverer omslag av høy kvalitet med funksjonalitet som jeg trenger.

Inntil videre har jeg investert i en A3-papirkutter om "omskjærer" alle mine Mo-Fi outer sleeves med 2 cm.
 
Topp Bunn