OMF på reisefot!

totte

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.04.2007
Innlegg
7.296
Antall liker
2.499
Torget vurderinger
0
Fine bilder og fint utstyr og, ikke minst, men først og fremst, en fryd av en butikk. Butikken til Roald er virkelig en oase med mye forskjellig av både utsyr og, som denne helgen, folk. Sist jeg var innom hadde han koblet opp 300B-blokker foran von Schweickertene, bare for å teste hvordan det låt (selvsagt ikke en "match made in heaven", men faktisk overraskende vellykket helt til vi dro på litt for mye og alt ble bare slurv).

Jeg håper å få tid til å ta turen ned i morgen.
 

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Innlegg
23.920
Antall liker
8.206
Torget vurderinger
1
Mye snacks. Mye snacks, ja..!! :D
 

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Innlegg
15.855
Antall liker
8.841
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
Hei!

Tenkte jeg skulle skrive noen ord om en event hos Renaissance Audio her i Bergen i går!

Anledningen var at Mark Glazier og Frode Olsen hadde tatt med seg et billass med utstyr fra Wisdom Audio og skulle spille musikk i butikken til Roald! Dette må vi være med på!

Mark som nå er sjef i Wisdom er ikke hvem som helst – mest kjent er han nok for sine 22 år i Madrigal/Mark Levinson – 16 av dem som sjef. Med seg i Wisdom har han også fått herrene Bohlender og Graebner. Og her begynner det å bli interessant for min del....Jeg er nemlig veldig interessert i Bohlender & Graebner sine linjekilder/bånd om dagen, og her finner man da ut at utviklerne har gått videre og lansert nye produkter...spennende!

http://www.wisdomaudio.com/

En annen ting er at jeg for et par år siden befant meg bare et par steinkast unna Wisdom – da på jakt etter noe hifirelatert, uten å finne noe....mer om det her..:

http://www.hifisentralen.no/forum/index.php/topic,32547.0/all.html





Vel...seansen ble innledet med en presentasjon av Mark, hvor ham presentere sin bakgrunn og entusiasme for Wisdom, deretter litt skryt av Bergen (Som ikke bet på undertegnende som er innflytter) og litt om linjekilder hvor han trakk frem 2 store fordeler: 1) at lyden beveger seg parallellt med gulv og tak noe som gir mye mindre refleksjoner enn punkt kilder = mer direktelyd og mindre romlyd 2) At volumet kun faller med 3dB for hver dobling av distansen mot punktkildens 6dB – dette gjør at når man spiller musikk så er lydnivået mye jevnere i hele rommet.

Jeg tar for egen regning med et 3. punkt som jeg skal komme tilbake til senere, men som for meg er et betydelig pluss med disse store båndene. Jeg mener å ha lest at arealet av et slikt båndt omtrent tilsvarer arealet av et konvensjonelt 12 tommers element...når man tenker på å ha kapaisteten til en 12 tommer i distkanten – så sier det litt om headroom og kapasitet – og det mener jeg det er lett å høre!

Roald fikk også berettiget skryt av Mark pga sin kompetanse som forhandler!!

Det er første gangen jeg er i den nye butikken til Roald – flotte lokaler og en behagelig atmosfære..
Jeg legger like godt ut noen bilder av annet utstyr i butikken. Jeg er imponert over det mangfoldet og kvaliteten på utstyret Roald har tilgjengelig for demo! Kort fortalt – med Roalds kunnskap og utvalget i butikken så vil jeg tror at både de sære og de kresne, og de som tilsynelatende er begge deler skal kunne finne drømmen her inne...














Det ble spilt på en EMM LABS kombo (som krangle litt som vanlig – hvordan er det mulig å lage så dårlig fjernkontroll/styring...?) og AR (edit) Ref 3 Ref 5 front end. Så ble det brukt Wisdom Audio sitt eget aktive (Digitale) delefilter, også ble vel båndene drevet av Wisdom sin forsterker med Roald sine kabler, mens bassene ble drevet av Nuforce monoblokker og Nuforce kabler.










I tillegg var det en ikke ubetydelig subwoofer koblet inn....på størrelse med et kjøleskap, men dypere...




Så begynte moroa.....Slik så det ut fra sweet spot....


Vi hadde blitt plassert på noen usedvanlige ubehagelig stoler, så begynte musikken.....
Jeg tar sjansen på å si noen ord om musikken også – det var klassisk, det var rolig og det var for min del lite kjent. Jeg tror ikke det var noe ”forsterket” musikk i det hele tatt på første sett. I tillegg satt jeg litt ute på siden. Roald skulle sprite det litt opp etter pausen – da satt jeg omtrent midt i sweetspot i de beste setene i lokalet (Sofaen fremst!), men også da ble det mye akustisk/klassisk. Lyspunktet kom med en forespørsel fra salen om Paul Simon sin ”Graceland” – en plate jeg både kjenner og liker veldig godt...men her greide man fordundre meg å spille den eneste acapella låten på platen...jeg rakk en låt til før jeg skulle reise og det var Janis Ian – ”breaking silence” omsider litt el-bass og trøkk!

Man skal være veldig forsiktig med å si noe om lyden etter en slik seanse....veldig kort tid i sweet spot, ukjent musikk, ukjent oppsett osv osv osv. Jeg drister meg likefullt til å si litt...
Det spilte veldig uanstrengt, naturlig, lekende lett, luftig, stort, oppløst, homogent, thight, helstøpt, nakent....Dette er ord jeg har tenkt og tygd litt på...ikke bare noe jeg har ramset ned....

Tilbake med dette med kapasitet i diskanten...disse høytalerne spiller cymbaler, gitarstrenger og diskante på en så frigjort, uanstrengt, dynamisk, åpen og ”live” måte at tradisjonelle domediskanter fremstår som det litt tabloide utrykket ”bruskorker” i forhold. Og for de som liker å trekke referanser til virkeligheten – det Wisdom som låter ekte! Her ligger mye av forskjellen til live musikk i mange oppsett!
Jeg har også stor sans for bredbåndselementer – båndet her spiller ned til ca 225 Hz – og det kan man høre. Det låter utrolig homogent og ensartet hele veien nedover. En kuriositete er at mannsstemmer plasserer seg lavere lydbildet en kvinnestemmer – dette skyldes nok av bassene som fyller inn i bunnen er plassert nettopp i bunnen! Jeg har vært litt skeptisk til at mann skal få litt lite bryskasse med båndelementer, mne kan ikke si at jeg savnet noe her!

Jeg fikk ikke all verden inntrykk av dybden i lydbildet på de to-tre låtene jeg satt i sweetspot, men de setter opp en enormt lydbilde, men god plassering og holografi. Jeg synes kanskje det spilte litt i overkant grandiost – men det tror jeg man lett kan temme med mer demping i lyttterommet.

Vanskelig å si noe om bassen – da det knapt ble spilt musikk med elbass og skikkelig tromme. Jeg er nok skeptisk til at basselementene i tårnet er tilstrekkelig til å gjøre jobben – og subwooferen hørte vi lite til og det er vel i grunnen bra, men den ble vel ikke satt på de helt store prøvene mens jeg var der...

Kort oppsummert – jeg synes dette spilte utrolig godt, og var for meg en bekreftelse på veien jeg har tenkt å gå videre! Og til tider synes jeg at jeg så (hørte) lengre inn i innspillingene enn jeg noensinne har hørt før! Veldig veldig bra!

Lytting....lite jenter i forsamlingen...



Da gjenstår det vel bare å takke Roald for gjestfriheten, og Mark og Frode for muligheten!

Det er nye seanser i dag (lørdag) klokken 1100 og 1300.....her bør lydfolket kjenne sin besøkeslestid!

http://www.hifisentralen.no/forum/index.php/topic,58394.0.html

Mvh
OMF
 

BurntIsland

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.02.2006
Innlegg
8.346
Antall liker
10.969
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
2
Jeg takker for en flott rapport både når det gjelder tekst og bilder.

mvh

Burnt
 

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Innlegg
16.745
Antall liker
272
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Synes så tydelig jeg så et hjørne av Salvatore Accardos flotte boks med Paganini-konserter også.
 

BurntIsland

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.02.2006
Innlegg
8.346
Antall liker
10.969
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
2
... og det er boksen sin det! (jeg blir ikke lei av å spille den i alle fall)
 

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Innlegg
16.745
Antall liker
272
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Bør du gjøre; Accardo er i toppform og på hjemmebane med Paganini. Dutoit og LPO er også i toppslag på de fleste konsertene. Jeg er komplett motstander av å tjuvlaste ned prøvehøringer, og for de som har bittorrent installert så er slike linker som denne under på btjunkie helt forkastelige. Mye bedre å kjøpe platene.

http://btjunkie.org/search?q=paganini+accardo
 

mag

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
02.05.2004
Innlegg
432
Antall liker
44
Hei OMF!

Fine bilder og flott tekst, som alltid OMF.
Dette var virkelig en fin seanse med god lyd og musikk. Kunne nok også
ønsket meg litt mer rocka musikk.

Disse høyttalerne og den "lille" suben kan være noe for ditt fremtidige prosjekt.
Disse kan jo bygges inn i veggen hvis man ønsker, og med aktiv drift.

Jeg må jo korrigere deg litt når det gjelder oppsettet det ble spillt på. Forforsterkeren er jo Audio Research Ref 5, og ikke Ref 3 som du skrev :).

Mvh nag
 
M

musicus

Gjest
Hyggelig med slike event reportasjer, men som meget fornøyd AMR eier er man nysgjerrig på om den avbildede spilleren ble anvendt? og evnt kommentarer på det?...

mvh
 

GjeEsp

Overivrig entusiast
Ble medlem
15.09.2006
Innlegg
575
Antall liker
111
Sted
Arendal
Torget vurderinger
2
Flott billedreportasje.
Men, er ikke dette de samme bildene som ligger på forrige side ifra ditt besøk hos Renaissance i 2009?
Har vel sikkert ingen betydning men tenkte bare å nevne at det ligger dobbelt opp ;)
 

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Innlegg
15.855
Antall liker
8.841
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
GjeEsp skrev:
Flott billedreportasje.
Men, er ikke dette de samme bildene som ligger på forrige side ifra ditt besøk hos Renaissance i 2009?
Har vel sikkert ingen betydning men tenkte bare å nevne at det ligger dobbelt opp ;)
Hei!

Ser at noen bilder ligger dobbelt opp....

For å si det slik så er alle bildene som er vist i siste inlegg nye.

Men det kan se ut som at mitt gamle kamere lagret bildene med samme navn når jeg tok bilene hos Roald for 2 år siden, og at disse nå er blitt byttet ut med dagens bilder på den serverne jeg laster opp bilder....Altså Canon nummerer bilder opp 9999 så begynner de på nytt.

Mvh
OMF
 

GjeEsp

Overivrig entusiast
Ble medlem
15.09.2006
Innlegg
575
Antall liker
111
Sted
Arendal
Torget vurderinger
2
Den er god.
Forøvrig flott at du tar deg bryet med å fore oss andre med flotte bilder fra dine hifi besøk.
Mvh Gjert
 
Topp Bunn