Om subjektivitet og vinsmaking (... og HiFi?)

O

OivindJ

Gjest
La meg være den første til å si at jeg faktisk liker Coronas ;D
 
K

knutinh

Gjest
Min smak innen vin er nok ganske enkel.

Jeg tror at jeg kan kjenne en god cognac fra en lite god en - selv med bind for øya, men jeg garanterer ingenting ;-)

-k
 

Rhesus

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.11.2006
Innlegg
2.466
Antall liker
11
knutinh skrev:
Min smak innen vin er nok ganske enkel.

Jeg tror at jeg kan kjenne en god cognac fra en lite god en - selv med bind for øya, men jeg garanterer ingenting ;-)

-k
Jeg er kanskje enda enklere. Jeg liker cognac. Punktum.
 

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Innlegg
19.105
Antall liker
9.408
knutinh skrev:
Jeg tror at jeg kan kjenne en god cognac fra en lite god en - selv med bind for øya, men jeg garanterer ingenting ;-)

-k
Og hva er så en god konjakk?
Med bind for øynene kjenner de fleste ikke forskjell på konjakk og whisky engang.


Tror jeg......... ;D
 
K

knutinh

Gjest
Pink_Panther skrev:
knutinh skrev:
Jeg tror at jeg kan kjenne en god cognac fra en lite god en - selv med bind for øya, men jeg garanterer ingenting ;-)

-k
Og hva er så en god konjakk?
Med bind for øynene kjenner de fleste ikke forskjell på konjakk og whisky engang.


Tror jeg......... ;D
Hehe. Gitt mine tidligere uttalelser om menneskets generelt sviktende selvinnsikt i sanselige prestasjoner så avstår jeg fra å motsi deg ;-)

-k
 

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Innlegg
19.515
Antall liker
7.849
Torget vurderinger
0
Både vin/brennevin og HiFi baseres på pesonlig smak og preferanse. Det finnes faktisk ikke noen objektiv sannhet i retning av hva som er "best". Det anlegget som for en person lyder surt, er for en annen HiFi nirvana. Slik er det bare.

Når det gjelder drikke er det ganske enkelt, jo dyrere jo bedre. Når det blir dyrt nok har man ikke råd til å smake men man går selvsagt ut fra at det stemmer! Hvis jeg kjøper en flaske til 1500,- vil jeg jo aldri innrømme at det var dårlig brennevin, og de få som får lov å smake vet ennå mindre enn meg om dette så de vil i frykt for aldri å få smake igjen være helt enige i at dette var fantastiske saker. Deved vil det feste seg to "sannheter" i miljøet: Pkt 1 " Dette merket er jævlig bra saker!" Pkt 2 " Spiralis har god greie på brennevin,-og HiFi. " Har jeg interesse i å rette opp i disse misforståelsene? NEI! ;D

Til slutt vil jeg, fordi vi er venner her, få lov å gi det rådet at man ikke bruker penga sine på Larsen Vikingeskip. Og hvis man alerede har gjort det, så bør det få lov å stå i bokhylla i påvente av den helt spesielle anledningen, - den som aldri kommer! Det smaker ikke godt, det som er på de flaskene der. Flaska er fin men inholdet er ikke noe å rope hjem om. Selvsagt hvis du blir budt det av en kjenning er man jo høflig nok til å ikke si annet enn at det er bra greier, og da er vi inne på det jeg skrev i forrige avsnitt. :D Selv var jeg ærlig da en kollega spanderte Vikingeskip, jeg skrøt også veldig av Royal Saluten han hadde. Men aldri er jeg blitt invitert tilbake :-[ og det er synd da han etter mange år på Svalbard har mye snadder i skapet. :'(

Nå er dere advart. :-\
 

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Innlegg
19.515
Antall liker
7.849
Torget vurderinger
0
Audiophile-Arve skrev:
Tek de skilnaden på ein brandy og ein konjakk utan at de har smakt nokon av dei tidlegare?
Hehe....
Ja selvsagt, er fortsatt i stand til å lesepå etiketten. ;)

Når prøvesmaking av brennevin går over i "blindtesting" vet man jo at det er tresprit. ;D ;D
 
N

nb

Gjest
Audiophile-Arve skrev:
Tek de skilnaden på ein brandy og ein konjakk utan at de har smakt nokon av dei tidlegare?
Hehe....
Jeg mener å huske at fyren som vant en eller annen norsk whiskyforenings "smaksmesterskap" tok noe slikt som 10 av 14 merker whisky i blindsmaking - lenge siden jeg las dette, så huske ikke når, hvor eller hvem, men ble såpass imponert at akkurat den detaljen festet seg.
 
G

Gjestemedlem

Gjest
At det er mye pretensiøst humbug når det gjelder vin, og spesielt de opphausede og dyre variantene er vil ikke usannsynlig. Jeg vil nok tro at mange lider av litt prestasjonsangs blandet med sterke forventinger også. Man kan jo bli sett på som litt enkel hvis man foretrekker de enkleste vinene og ikke de prestigefylte. Og der er jo ikke alltid smakssansen oppfører seg likt heller. Da er det greit å kunne høste av tidligere erfaring og smakinger. Lett å ta en snarvei her. Og lett å bli lurt hvis man ikke er av dønn ærlig disposisjon og til enhver til stoler mer på sine sanser enn sin erfaring. Og når sansene er så lett å lure er dette ofte en svingete vei å kjøre i beste fall.

Men hvis man ønsker å drikke god vin har man jo også bare to valg. Man kan smake seg gjennom alt mulig sølevann for å finne frem til godbitene, med den ulempen at man da ender opp med å måtte drikke masse sølevann og et par godbiter. Eller man kan følge anbefalinger fra dem som har gjort dette for deg. Finn noen man stoler på som har kommet med gode tips før og som har litt samme smak som deg. Man blir nok litt skuffet av og til her, men man sklipper unna med noen skuffelser og mange godbiter.

Samme gjelder vel litt for hifi også. At mange har forskjellig hørsel tviler jeg ikke et sekund på. Hvilke frekvenser man hører og hvilke som blir fremhevet i hodet når man lytter er jeg helt sikker på er svært individuelt. Hjernen legger også til og trekker fra informasjon for å fylle ut der forventningene er tilstede, om enn underbevist. Så å trekke noen konklusjon fra en persons omtale av et produkt uten å kjenne hans andre preferanser er svært vanskelig.
 

Soundproof

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.07.2007
Innlegg
1.639
Antall liker
0
Verdt å lese, om hvordan en tysk "vinkjenner" (som viste seg å være vinblander) har lurt fremtredende vineksperter (som viste seg å være lettlurte) i flere tiår.

Flere referanseverk om vin må skrives om etter at mannen nå er avslørt siden mange smaksbedømmelser av sjeldne viner bygger på flasker som denne mannen stilte til disposisjon.

http://www.newyorker.com/reporting/2007/09/03/070903fa_fact_keefe

Typisk supergrundig og ultrapresis New Yorker feature som går over mange sider.

 

JEJ

Overivrig entusiast
Ble medlem
17.09.2006
Innlegg
511
Antall liker
42
-k
[/quote]
Og hva er så en god konjakk?
Med bind for øynene kjenner de fleste ikke forskjell på konjakk og whisky engang.


Tror jeg......... ;D
[/quote]

Jobbet et sted på begynnelsen av nitti tallet hvor skjenke brennevinet var på dispenser!
Her hadde en byttet på whisky og conac tønnene!

Fikk ingen klager fra gjestene!
 

Bach_Man

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.04.2005
Innlegg
4.390
Antall liker
316
Torget vurderinger
3
HVis det ble levert på tønner og kom ut av en dispenser kan det vel knapt ha vært snakk om brennevin av god kvalitet, og på det nivået kan man like gjerne blande ut whiskyessens i hjemmebrent.
 

JEJ

Overivrig entusiast
Ble medlem
17.09.2006
Innlegg
511
Antall liker
42
Bach_Man skrev:
HVis det ble levert på tønner og kom ut av en dispenser kan det vel knapt ha vært snakk om brennevin av god kvalitet, og på det nivået kan man like gjerne blande ut whiskyessens i hjemmebrent.
Vel bastant!! Dette var Theachers Whiskey og Larsen VS!
 

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Innlegg
19.515
Antall liker
7.849
Torget vurderinger
0
Åhhh.... munnskyllevann altså. ;)
 

Bach_Man

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.04.2005
Innlegg
4.390
Antall liker
316
Torget vurderinger
3
JEJ skrev:
Bach_Man skrev:
HVis det ble levert på tønner og kom ut av en dispenser kan det vel knapt ha vært snakk om brennevin av god kvalitet, og på det nivået kan man like gjerne blande ut whiskyessens i hjemmebrent.
Vel bastant!! Dette var Theachers Whiskey og Larsen VS!
Det understreker vel bare poenget mitt.
 

JEJ

Overivrig entusiast
Ble medlem
17.09.2006
Innlegg
511
Antall liker
42
Enig der, men det er jo merker for folket flest!

Ikke alle har så god smak på edel drikke som oss ;)
 
Topp Bunn