Ole Brum og valg av type signalkabel fra VPI til RIAA

Billa

Overivrig entusiast
Ble medlem
05.06.2007
Innlegg
1.134
Antall liker
464
Torget vurderinger
2
Hei
Har kjøpt meg ny VPI Classic og pent brukt RIAA. Dette spiller selvsagt glimrende og jeg tenkte jeg skulle legge inn en tråd senere om inntrykk og erfaringer, men jeg har et midlertidig problem; det brummer.
Vi har prøvd alle tenkelige løsninger anbefalt fra nært og fjernt, montering av jordkabler her og der og fullstendig fjerning av jord fra RIAA og VPI. Uansett hva jeg gjør brummer det. RIAA er prøvet i et annet hjem hvor den også brummer, men mye lavere og ikke sjenerende. Hos meg er brummet påtagende i lytteposisjon mellom sporene og faktisk hørbart i lave lydpartier.

Jeg har prøvd alle mine 4 RCA kabler fra VPI til RIAA og alle gir brum men ikke helt lik brumming. Det eneste som har hjulpet er bruk av TerjeTyns WW Gold 6. Vi anslo at brummet ble halvert og vel så det. Jeg er ikke sikker på hvorvidt denne er mer eller mindre skjermet enn de andre kablene.

Kan problemet forebygges med tvinnet kabel eller annen skjermet kabel mellom VPI og RIAA?
NB! VPI Classic har fastmontert armkabel med kontakter i bakkant.

Jeg takker hjertelig for alle gode innspill her siden jeg ikke ønsker å returnere RIAA til selger.

Mvh
Geir
 

Billa

Overivrig entusiast
Ble medlem
05.06.2007
Innlegg
1.134
Antall liker
464
Torget vurderinger
2
Ikke et strømploblem. Har slått av alle automatsikringer i skapet foruten den dedikerte hifi kursen. Kun anlegget står på og platespiller er trekt ut. Mao kun forsterker og RIAA er tilkoblet nettet i huset.
Brummer like mye.

G
 

Griffenfeldt

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.12.2008
Innlegg
8.013
Antall liker
4.128
Sted
I en kjeller
Torget vurderinger
17
Står riia'en på Høyre side av platespilleren? Ganske nærme p.u?
I såfall bør det hjelpe å flytte riaa'en lenger vekk.
 

Billa

Overivrig entusiast
Ble medlem
05.06.2007
Innlegg
1.134
Antall liker
464
Torget vurderinger
2
Vedlagt ser du et bilde av plasseringen. Har flyttet litt på stømforsyningen og kommer den for nære ramma i stål så brummer det litt mere.
 

Vedlegg

Barbaresco

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.03.2006
Innlegg
2.934
Antall liker
587
Det skal være skille mellom signaljord og chassisjord på de fleste RIAA. Sammenkopling av disse er en vanlig kilde til brum. Hvordan er din? Har den en jord-skrue på chassis?
 

Billa

Overivrig entusiast
Ble medlem
05.06.2007
Innlegg
1.134
Antall liker
464
Torget vurderinger
2
Ja Whest har skrue i bakkant. Jeg har trekt jordkabel fra denne skruen til:
- platespiller jorduttak
- chassis til alle andre komponenter

Har prøvd jordkabel fra VPI til de samme punktene. Har prøvd å koble anlegget komponent for komponent i ikke jordete nettkabler.

Har prøvd 5 ulike pick uper og masse annet som kun fantasien kan begrense som TV antenne kabel til kabelsameiet.

Har prøvd 3 ulike RIAA:

Whest: Brummer mye
Holfi Eclipse batteri RIAA: Brummer men mindre (legger til at denne forsterker mindre så med matchende volum til Whest så er det likt). Også denne er ubalansert.
Aer 423 RIAA: Ved bruk av balanserte utganger var denne helt tyst........ (denne ble ikke prøvd ubalansert)

Har prøvd 5 ulike signalkabler fra VPI til Whest. Kun en reduserte brummet.

Mvh
Ghostbuster.
 

Billa

Overivrig entusiast
Ble medlem
05.06.2007
Innlegg
1.134
Antall liker
464
Torget vurderinger
2
Legger til at min gamle platespiller Systemdek 2 også brummet så jeg tror ikke problemet ligger hos VPI. Brummet forsvinner så snart jeg kobler ut armkabelkontakten i kontaktboksen oppå spilleren.

Det virker som at brummet genereres via pick up og armkabel men forsterkes av RIAA avhengig av type RIAA og eller balansert / ubalansert kobling derfra til forsterker.

G
 

terryboy

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.06.2003
Innlegg
1.254
Antall liker
878
Torget vurderinger
1
Faktorenes orden er ikke alltid likegyldig, så for å rette på en liten faktafeildetalj var det en EAR 324 som ble prøvd ut med balansert drift og da låt helt tyst ::). Gi meg beskjed om du vil teste ut den samme ubalansert.

Da jeg ikke aner noe om hva som kan være årsak til dine konkrete problemer med Whest (og delvis Holfi), kan jeg nok ikke komme med de beste tips til å finne årsak og tiltak til dine (Ole) Brum problemer. Legger likevel med noen linker som tar opp tilsvarende problemstilling, og det kan jo være at du finner noe der dom kan brukes??!!

http://www.hifiwigwam.com/archive/index.php/t-13865.html

http://www.padrick.net/Hi-Fi/PhonoHum.htm

http://www.stevehoffman.tv/forums/archive/index.php/t-91351.html
 

Nightpuma

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.01.2005
Innlegg
2.432
Antall liker
496
Sted
Agder
Torget vurderinger
2
Hei,

Nå har du jo prøvd litt av hvert, og det ser ut som det som så langt har effekt er kabler fra spiller til riaa. Jeg tenker ihvertfall at godt skjermede kabler er et must og så må du passe på at strømledninger ligger langt vekk fra uttaket bak på spilleren og fra kabelen til riaa.
Er det forskjell i brummet når armen hviler på armstøtten i forhold til når det spiller? Ser ut som det kan være et issue for noen med Classic. Har du prøvd å trekke ut kontakten til spilleren?

Google vpi classisc hum.

Ellers ser jeg på http://www.kabusa.com/setup.htm at de foreslår en elimineringsmetode:

The Phono Preamp
This will require one accessory, a shorting plug. You need to get a couple of standard RCA plugs from Radio Shack for instance, and you need to short the center pin to the outside ground. Now, in place of the turntable, plug the shorting plugs into the phono input. Now, set the stereo to phono and turn the volume up to your normal listening position. If there is no hum now, then we can eliminate the phono preamp or phono stage. If there is a hum, phono stage service is indicated.

The Turntable Wiring
This will require one accessory. a pair of alligator clips. You can also get these at RS. You need to clip together, I.E. short out the left and right cartridge pins. Do this on the back of the cartridge. You needn't remove the cartridge connections. Just connect one pair of clips between the red and green pins and another between the white and blue pins. Now, set the stereo to phono and turn the volume up to your normal listening position. If the hum is gone now, then we can eliminate the turntable wiring. If there is a hum, something is amiss with the turntable wiring. either a bad connection. or perhaps someone has changed the factory wires for some "fancy" wires that do not give sufficient shielding.


The Phono Cartridge
If you've come this far, then the problem must be the phono cartridge.
Most cartridges use hi permeability steel shells to protect the coils from electrical fields that can cause hum. However, not all companies use this system. As such , there are some cartridge brands that are sensitive to external electric fields and will hum. The only solution you have is to replace the offending cartridge. Or, if you love the sound and want to keep it, you will have to play with the location of the turntable and try to minimize hum. Sources of hum fields are power transformers in equipment, wiring in the walls, certain turntable drive motors. Experiment by listening to the hum while you move the tonearm through its arc(cued up!!) and see if you can find a null location that will give you the best results.


Puma
 

Billa

Overivrig entusiast
Ble medlem
05.06.2007
Innlegg
1.134
Antall liker
464
Torget vurderinger
2
Saken avsluttet:
Vi har identifisert problem i å ligge delvis i RIAA og delvis i signalkabel.

Takk for alle innspill.
Mvh
 

Barbaresco

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.03.2006
Innlegg
2.934
Antall liker
587
Det er bra at du har løst saken. Jeg skulle til å skrive, og gjør det likevel: Min foretrukne løsning har alltid vært en tynn, dobbel (en til L og en til R) koaksial armkabel til RIAA, der hver skjerm går til sin kappe på Phonopluggen. Utenpå denne doble koaks er det en ytre skjermstrømpe, og denne er terminert bare i RIAA-chassis i jordskruen. Åpent i andre enden.
 

Billa

Overivrig entusiast
Ble medlem
05.06.2007
Innlegg
1.134
Antall liker
464
Torget vurderinger
2
Barbaresco, har du et eksempel på en slik kabel? Link eller bilde eller noe?

Burde vi ha en egen tråd for armkabler da denne skal håndtere annen last enn vanlige signalkabler samt ser ut til å være svært sensetiv?
 

Skink_123

Bransjeaktør
Ble medlem
08.10.2008
Innlegg
4.644
Antall liker
1.376
Sted
Oslo
Torget vurderinger
4
Hvor tyst ble det til slutt? Og hvilket utstyr endte du opp med og hvilken plassering ble det til slutt?
 

Billa

Overivrig entusiast
Ble medlem
05.06.2007
Innlegg
1.134
Antall liker
464
Torget vurderinger
2
Det blir ikke tyst da RIAA har et problem. Mao er det en feil på RIAA. Jeg prøvde metoden som er beskrevet av NightPuma hvor jeg lagde to kortsluttede plugger og stappet inn i RIAA i phonoinngangen. Det brummet fortsatt noe som betyr at brummet kommer fra RIAA, sannynligvis fra strømforsyningen. I tillegg observerte vi at ulike signalkabler påvirket problemstillingen.
 

Skink_123

Bransjeaktør
Ble medlem
08.10.2008
Innlegg
4.644
Antall liker
1.376
Sted
Oslo
Torget vurderinger
4
Billa skrev:
Det blir ikke tyst da RIAA har et problem. Mao er det en feil på RIAA. Jeg prøvde metoden som er beskrevet av NightPuma hvor jeg lagde to kortsluttede plugger og stappet inn i RIAA i phonoinngangen. Det brummet fortsatt noe som betyr at brummet kommer fra RIAA, sannynligvis fra strømforsyningen. I tillegg observerte vi at ulike signalkabler påvirket problemstillingen.
Ah, takk for innput
 

Barbaresco

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.03.2006
Innlegg
2.934
Antall liker
587
Ja da er det galt. Det skal være helt stille, i alle fall ved 50 Hz, bare ørlite sus kan aksepteres.
 
Topp Bunn