Okki Nokki eller Pro-ject Platevasker?

Atlerovik

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.08.2019
Innlegg
3.450
Antall liker
10.879
Sted
Oslo
Torget vurderinger
16
Som tittelen sier. Jeg vil oppgradere fra min Spin-Clean og vurderer en av disse pga prisnivået.

Hva anbefaler folket?
 

Dharmabum

Overivrig entusiast
Ble medlem
05.03.2010
Innlegg
1.169
Antall liker
1.382
Torget vurderinger
11
Jeg har vært veldig fornøyd med okki nokki, helt til den plutselig stoppet å virke for noen dager siden. Skulle starte den opp og motoren kom ikke i gang, helt dødt. Googlet det for å se om jeg kunne få noen indikasjoner på hva som er feil og det viser seg at det er flere tilfeller der ute hvor lignende har skjedd. Sikring virker å være ok, men har ikke voltmeter for å sjekke den, så skal se om jeg får kjøpt noen nye 5a 250v trege sikringer. Forhåpentligvis er det kun sikringen som har gått. Når den virker er den ihvertfall topp hos meg. Bråker en del og brukte faktisk hørselsvern når jeg vasket skiver .
 
Sist redigert:

HeyHo

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.10.2016
Innlegg
1.538
Antall liker
3.043
Torget vurderinger
2
Kjøp den billigste,har selv en Pro-ject.
Tror de er ganske like bortsett fra vaskebørsten, der er det klar seier til okki nokki.
 

Atlerovik

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.08.2019
Innlegg
3.450
Antall liker
10.879
Sted
Oslo
Torget vurderinger
16
Kjøp den billigste,har selv en Pro-ject.
Tror de er ganske like bortsett fra vaskebørsten, der er det klar seier til okki nokki.
Hva er det som er bedre med Okki Nokkis børster?
 

Atlerovik

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.08.2019
Innlegg
3.450
Antall liker
10.879
Sted
Oslo
Torget vurderinger
16
Jeg har vært veldig fornøyd med okki nokki, helt til den plutselig stoppet å virke for noen dager siden. Skulle starte den opp og motoren kom ikke i gang, helt dødt. Googlet det for å se om jeg kunne få noen indikasjoner på hva som er feil og det viser seg at det er flere tilfeller der ute hvor lignende har skjedd. Sikring virker å være ok, men har ikke voltmeter for å sjekke den, så skal se om jeg får kjøpt noen nye 5a 250v trege sikringer. Forhåpentligvis er det kun sikringen som har gått. Når den virker er den ihvertfall topp hos meg. Bråker en del og brukte faktisk hørselsvern når jeg vasket skiver .
Hold oss gjerne oppdatert.
 

birk88

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
24.01.2016
Innlegg
391
Antall liker
270
Sted
Oslo
Torget vurderinger
1

Ru-arnt

Overivrig entusiast
Ble medlem
26.11.2013
Innlegg
572
Antall liker
722
Sted
Mo I Rana
Torget vurderinger
4
Har pro-ject sin og syns den fungerer veldig bra, jeg har første utgave og eneste jeg har å utsette på den er børsten som fulgte med, ser dem har forbedret den på mk2. Jeg kjøpte en Okki nokki børste og den holder svært god kvalitet.
 

PederP

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.04.2019
Innlegg
4.191
Antall liker
12.705
Sted
Nordvest på Jæren
Torget vurderinger
2
Eg har hatt Project sin sidan litt etter påsken og har vaska 100+ plater så langt og er veldig nøgd. Mykje enklare enn SpinClean.

Peder
 

Atlerovik

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.08.2019
Innlegg
3.450
Antall liker
10.879
Sted
Oslo
Torget vurderinger
16
Eg har hatt Project sin sidan litt etter påsken og har vaska 100+ plater så langt og er veldig nøgd. Mykje enklare enn SpinClean.

Peder
Ja, det håper jeg virkelig! :) Ser ut som det blir en sånn på meg også i morgen.
 

_RoDa_

Ikke så veldig hifi-freak lengre
Ble medlem
06.02.2010
Innlegg
12.808
Antall liker
13.468
Sted
Østfold
Torget vurderinger
8
Liker min Okki Nokki, men ville sikkert likt ProJect også.
Okki Nokki er OG, ProJect kopien?
 

Trane

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.09.2003
Innlegg
8.151
Antall liker
6.731
Torget vurderinger
4
Har vasket ca. 1000 plater med min Pro-ject VCS og er godt fornøyd.
Virker mer solid bygget enn Okki med metallarm, uten at jeg vet hva det betyr i praksis.
For meg var det utslagsgivende at platetallerken bare dekker label'en, ikke hele platen slik som på Okki.
Virker jo litt meningsløst å rense første siden bare for å flippe den rundt og legge den rene platesiden på platetallerken hvor den møkkete og støvete platen nettopp har ligget.
 

_RoDa_

Ikke så veldig hifi-freak lengre
Ble medlem
06.02.2010
Innlegg
12.808
Antall liker
13.468
Sted
Østfold
Torget vurderinger
8
Godt argument, @Trane
Hvordan funker det i praksis med mindre enn 180g plater?
Er det noe svikt i platen når rensevæsken fordeles?
 

Trane

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.09.2003
Innlegg
8.151
Antall liker
6.731
Torget vurderinger
4
Ikkno problem.
Svikter platen så presser man for mye.
Det rensevæsken, ikke børsten som skal fjerne skitten.
 

espendo

Overivrig entusiast
Ble medlem
20.12.2016
Innlegg
505
Antall liker
603
Sted
Bærum
Fornøyd med min Okki Nokki. Bråker litt mye, så bruker ørepropper når jeg vasker mange plater i en sleng.

Klar over at det er kommet en oppdatering som ser ganske så bra ut? Tror Big Dipper får den inn i disse dager, vet ikke om andre norske som selger.
 

Atlerovik

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.08.2019
Innlegg
3.450
Antall liker
10.879
Sted
Oslo
Torget vurderinger
16
Da ble det denne for min del:

E8BFDBD8-21A9-4848-B98B-F3C7BDE052B4.jpeg


Fikk en ok pris på den. Og det er ingen som har den nye Okki Nokki på lager ennå. Bare synd at den er akkurat for stor for hylla 😊
 

Atlerovik

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.08.2019
Innlegg
3.450
Antall liker
10.879
Sted
Oslo
Torget vurderinger
16
Noen av dere som bruker destillert vann til vaskingen?
 

Atlerovik

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.08.2019
Innlegg
3.450
Antall liker
10.879
Sted
Oslo
Torget vurderinger
16
Jepp. Sjekk okkinokkitråden.
Står litt om vask der som er relevant for din vasker også.
Finnes en del okkinokkitråder... Mener du denne? https://www.hifisentralen.no/forumet/threads/okki-nokki-ok-nok.12051/

Har testet ut vask av en del bråkete plater i dag. Utseendemessig ser de nye ut. Men jeg må si at jeg ikke merker særlig forskjell i støy, selv etter flere runder i maskinen. Jeg støvsuger rundt to omdreininger hver vei, blandingsforhold 1-15 av medfølgende væske og ganske rikelig med væske på plata. Så mye at det har vært for mye noen ganger. Har også testet å la plata ligge med væske på en stund før støvsuging. Bruker børsten helt uten nå trykke ned. Er det meningen at man skal trykke litt for å «vaske»?

Hvordan bruker dere andre som har Pro-Ject denne for å få vellykket resultat?
 

_RoDa_

Ikke så veldig hifi-freak lengre
Ble medlem
06.02.2010
Innlegg
12.808
Antall liker
13.468
Sted
Østfold
Torget vurderinger
8
Finnes en del okkinokkitråder... Mener du denne? https://www.hifisentralen.no/forumet/threads/okki-nokki-ok-nok.12051/

Har testet ut vask av en del bråkete plater i dag. Utseendemessig ser de nye ut. Men jeg må si at jeg ikke merker særlig forskjell i støy, selv etter flere runder i maskinen. Jeg støvsuger rundt to omdreininger hver vei, blandingsforhold 1-15 av medfølgende væske og ganske rikelig med væske på plata. Så mye at det har vært for mye noen ganger. Har også testet å la plata ligge med væske på en stund før støvsuging. Bruker børsten helt uten nå trykke ned. Er det meningen at man skal trykke litt for å «vaske»?

Hvordan bruker dere andre som har Pro-Ject denne for å få vellykket resultat?
Den tråden, ja.
Vått er godt, tørrkjøring ikke bra. Så vått at det nesten renner over.
Jeg bruker lett press på børsten.
Fordele, så to-tre runder med klokka og to-tre runder mot klokka.
Støvsuging alltid med klokka, og aldri mer enn to runder.
Deretter vannrunden. Nå bruker jeg photo-flo i vannet, men synes det var like greit med en dråpe zalo.
Fordele vannet, to-tre runder med børste med klokka. Deretter støvsuging igjen, aldri mer enn to runder.

Flere videoer på youtube fra folk som deler.

Ikke alle plater blir bra, noen er ikke bare skitne. Er de slitte så fikser ikke en vask det.

mvh
 

HeyHo

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.10.2016
Innlegg
1.538
Antall liker
3.043
Torget vurderinger
2
Om du har plater som ikke ble "rene" med spin clean så tviler jeg på at de blir stort bedre med Pro-ject eller ultralyd for den del.
Når det gjelder bruk så er den lik taleren over bortsett fra støvsugingen,jeg lar den gå 3-4 runder hver vei i tillegg får platene tørke minst 15 min før de går i cover.
Nå bruker jeg pro-ject kun på vannrunden da jeg har kjøpt ultralydvasker.
 

Atlerovik

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.08.2019
Innlegg
3.450
Antall liker
10.879
Sted
Oslo
Torget vurderinger
16
Jeg har også kjørt støvsuger noen runder hver vei.

Det ser ut som at det er gjengs å kjøre to omganger, en med rensevæske og en med vann? Og da vanlig vann fra springen?
 

Atlerovik

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.08.2019
Innlegg
3.450
Antall liker
10.879
Sted
Oslo
Torget vurderinger
16
Hva er det vannrunden gjør, som ikke første runden gjør?
 

HeyHo

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.10.2016
Innlegg
1.538
Antall liker
3.043
Torget vurderinger
2
Hva er det vannrunden gjør, som ikke første runden gjør?
Fjerner rester etter vaskemiddel,og når det gjelder bruk i lag med ultralydvasker så reduserer det tørketiden og fjerner støv og skitt som kan bli med opp av karet.
Jeg bruke batterivann uten tilsetting på vannrunden.
 

Trane

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.09.2003
Innlegg
8.151
Antall liker
6.731
Torget vurderinger
4
Såfremt man ikke bruker annet enn standard Okki-rensemiddel (eller lignende) utblandet i renset vann ser jeg ikke poenget med en egen vannrunde til slutt.
Fx. Mofi har noen rensevæsker som er noe sterkere og skal rense dypere. Da anbefales det gjerne at man tar en runde med vanlig mild rensevæske etterpå. Bortsett fra det er det nok bortkastet tid.
 

_RoDa_

Ikke så veldig hifi-freak lengre
Ble medlem
06.02.2010
Innlegg
12.808
Antall liker
13.468
Sted
Østfold
Torget vurderinger
8
Angånde vannrunde, så er det bare å prøve selv.
Bruker renset vann fra Biltema.

Støvsuging mange runder, blir ikke det fryktelig statisk?
 

Roqer

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
31.01.2009
Innlegg
459
Antall liker
216
Ny Okki Nokki kommer med stor og liten tallerken om det er avgjørende for valget.
 

Dharmabum

Overivrig entusiast
Ble medlem
05.03.2010
Innlegg
1.169
Antall liker
1.382
Torget vurderinger
11
Er det noen som vet hvor man får kjøpt 5A 250V trege sikringer? Håpet jeg skulle finne de hos clas ohlson, men uten hell.
 

evhvis

Overivrig entusiast
Ble medlem
05.04.2009
Innlegg
780
Antall liker
641
Sted
Grimstad
Torget vurderinger
14
Finnes en del okkinokkitråder... Mener du denne? https://www.hifisentralen.no/forumet/threads/okki-nokki-ok-nok.12051/

Har testet ut vask av en del bråkete plater i dag. Utseendemessig ser de nye ut. Men jeg må si at jeg ikke merker særlig forskjell i støy, selv etter flere runder i maskinen. Jeg støvsuger rundt to omdreininger hver vei, blandingsforhold 1-15 av medfølgende væske og ganske rikelig med væske på plata. Så mye at det har vært for mye noen ganger. Har også testet å la plata ligge med væske på en stund før støvsuging. Bruker børsten helt uten nå trykke ned. Er det meningen at man skal trykke litt for å «vaske»?

Hvordan bruker dere andre som har Pro-Ject denne for å få vellykket resultat?
Har hatt min noen måneder, brukte spinclean før. Merker at platene blir reinere med VC-S2 Alu og låter bedre ved avspilling. Hvordan jeg vasker avhenger av hvor skitten plata er. Pleier alltid å lå væsken ligge i minst 30 sekunder, hvis jeg tror plata er forholdsvis rein, evt. et par minutter hvis jeg tror plata er skitten. Er den veldig skitten så tar jeg to runder med vasking. Har på vann så det dekker hele plata og såvidt ikke renner over. Støvsuger noen runder og lar plata lufttørke litt før jeg legger den i cover, i tilfelle det er noe fuktighet igjen som ikke er synlig. Bruker alltid renset vann, gjorde også det i spinclean.

Noen plater har støy som kommer fra (dårlig) pressing, det blir man ikke kvitt. Hvis man tror det er plata som er skitt så bør man bruke en sterkere blanding med vann og væske (1:10 er kraftigste som er anbefalt), samt la den stå lenge så væsken trekker inn i det man vil ha bort. Worst case så må man ta den med til noen som har en god ultralyd og håpe at det ikke er pressingen som det er noe galt med.

Ultralyd vil vaske litt dypere enn en støvsuger, men for min del så blir det for dyrt i forhold til hvor mange plater jeg har. Støvsuger blei kjøpt når summer brukt på plater passerte 30k NOK. Hvis jeg kommer over 100k NOK på plater så vil det muligens bli vurdert å kjøpe en ultralyd vasker. For min del så er jeg strålende fornøyd med VC-S2 Alu og har en kamerat som er veldig fornøyd med VC-S.
 
Topp Bunn