Strøm relatert Ojsann...."Dårlig strømkvalitet har kostet ham 360.000 kroner"

tkr

Æresmedlem
Ble medlem
27.03.2007
Innlegg
20.571
Antall liker
27.624
Sted
Nede i fjæresteinene
Torget vurderinger
2
- Den mannen er da HFS- medlem, og har skrevet en del om det her?

-Nicket har jeg seff glemt......

mvh
 

DagT

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.05.2013
Innlegg
2.561
Antall liker
3.099
Sted
Oslo
Akkurat som lynnedslag og grums på nettet kan få datamaskiner til å knele kan det ødelegge steoanlegg, så det er ikke så dumt med litt beskyttelse for dyrt stereoanlegg. Spørsmålet er hvilke av strømrenserne som faktisk gir et slikt vern og ikke bare blir enda en dings som ryker.
 

Tommyna

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
25.11.2010
Innlegg
172
Antall liker
116
Sted
Oslo
Ja, det siste der var jo et poeng DagT...for disse strømrenserne markedsføres vel primært som et "renseverktøy" og ikke overspenningsvern....
 
T

Tittentei

Gjest
Man kjøper ikke kur før man vet at en er syk, så da er spørsmålet hvordan man kan kontrollere sin egen strømkvalitet?
 
J

Jim.I.Hendriksen

Gjest
I stede for å bruke en haug med penger på noe som andre sa ville være bra så kontaktet jeg strømleverandøren min. Etter litt om og men så kom de med måleutstyr som de monterte i huset og som stod der i 1 mnd. Etter at de sjekket dette og t.o.m. innrømmet svakhet i nettet så fikset de dette og nå har jeg ingen problemer lenger. :)
 
Sist redigert:

steinm

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
30.04.2006
Innlegg
192
Antall liker
25
Sted
Hordaland
Torget vurderinger
1
Hvor mye spenningsfall må til og hvor lenge må dette vare før utstyr tar skade?
 

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Innlegg
11.403
Antall liker
1.137
Torget vurderinger
4

steinm

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
30.04.2006
Innlegg
192
Antall liker
25
Sted
Hordaland
Torget vurderinger
1
Hvor mye spenningsfall må til og hvor lenge må dette vare før utstyr tar skade?
I det tilfellet her er det i hovedsak snakk om støy.
Ok, men når det gjelder spenningsfall så lurer jeg fortsatt. Må vel kanskje gå til innkjøp av en strømrenser etterhvert da.
En passiv strømrenser gjør ingenting med spenningen.
Ordla meg vel litt utydelig. Strømrenser er en ting, det vet jeg. Men spenningsfall er noe annet, derfor lurer jeg på hvor mye fall i spenning og hvor lenge det må vedvare før noe tar skade.
 
N

nysjerrigper

Gjest
spenningsfall? for lav spenning fører vel ingen skade med seg? apparatet virker mindre optimalt eller ikke i det hele tatt. for høy spenning over lengre tid tørker ut kondensatorer og lignende etter likeretteren.
 

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Innlegg
11.403
Antall liker
1.137
Torget vurderinger
4
Nettselskapene har gjerne en grense på 10 prosent spenningsfall til kunde.
 

JohnnyH

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.02.2013
Innlegg
3.004
Antall liker
1.305
Sted
Rogaland / Sandnes
Denne Karen bor i Sauda og der er et smelteverk som kan lage masse tull med ustabile nett spenninger og transienter.

Høyanger Har/hadde også slike problemer, mener Fidelity hadde en artikkel om en hifi kar der som måtte bruke generator for å unngå de verste støy fellene.
 

steinm

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
30.04.2006
Innlegg
192
Antall liker
25
Sted
Hordaland
Torget vurderinger
1
Nettselskapene har gjerne en grense på 10 prosent spenningsfall til kunde.
Dvs. ned mot 207 volt, men er dette forsvarlig? Tenker da på utstyr og lignende, fikk skiftet for ca. 5-8 år siden motor på vaskemaskin to ganger. Kan som sagt bare være tilfeldigheter, men en viss bekymring er jo der.
 

yosh81

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.04.2013
Innlegg
2.063
Antall liker
931
Sted
Flisa
Torget vurderinger
10
Nettselskapene har gjerne en grense på 10 prosent spenningsfall til kunde.

Nesten rett. De skal levere strøm med et spenningsnivå på 230 +/- 10%.
Altså er alt mellom 207 og 253 volt akseptabelt.
 
J

Jim.I.Hendriksen

Gjest
Nettselskapene har gjerne en grense på 10 prosent spenningsfall til kunde.
Stemmer. Hos meg målte de mellom 205 til ca. 220 og fikk beskjed at det var akkurat under akseptabelt. Det hører med at før de gjorde noe så satte de inn målere i hus både nærmere og lengre fra stasjonen for å sjekke. Det ble også registrert støy som ble det ble gjort noe med i samme slengen, vet ikke hva eller hvordan men jeg er fornøyd nå.:)

Det jeg ville frem til er at det kan være lurest å gå til kilden før man bruker en haug med penger på noe som sannsynligvis ikke gjør noe med problemet i det hele tatt. Det mest overraskende var likevel at det var ikke lange diskusjonen jeg hadde før de dukket opp og gjorde det de gjorde. Kostet meg heller ingen ting.
 

JohnnyH

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.02.2013
Innlegg
3.004
Antall liker
1.305
Sted
Rogaland / Sandnes
Nettselskapene har gjerne en grense på 10 prosent spenningsfall til kunde.
Stemmer. Hos meg målte de mellom 205 til ca. 220 og fikk beskjed at det var akkurat under akseptabelt. Det hører med at før de gjorde noe så satte de inn målere i hus både nærmere og lengre fra stasjonen for å sjekke. Det ble også registrert støy som ble det ble gjort noe med i samme slengen, vet ikke hva eller hvordan men jeg er fornøyd nå.:)

Det jeg ville frem til er at det kan være lurest å gå til kilden før man bruker en haug med penger på noe som sannsynligvis ikke gjør noe med problemet i det hele tatt. Det mest overraskende var likevel at det var ikke lange diskusjonen jeg hadde før de dukket opp og gjorde det de gjorde. Kostet meg heller ingen ting.
Mener de kan trinn justere trafoen som forsyner området, men må ta hensyn til den som er nærmest ikke får for høy spenning, og den som er sist i rekka ikke får for lav spenning.

Jeg har lokal trafo rett over gata og har normalt ca 238 volt, lyspærer har vært et problem hos meg, dårlig kvalitet så blir gass delen blåst ut av holderen.

For lav spenning kan ødelegge elektromotorer.
 

JohnnyH

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.02.2013
Innlegg
3.004
Antall liker
1.305
Sted
Rogaland / Sandnes

yosh81

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.04.2013
Innlegg
2.063
Antall liker
931
Sted
Flisa
Torget vurderinger
10
Nettselskapene har gjerne en grense på 10 prosent spenningsfall til kunde.

Nesten rett. De skal levere strøm med et spenningsnivå på 230 +/- 10%.
Altså er alt mellom 207 og 253 volt akseptabelt.
Strøm med spenningsnivå?
Ja, mener du at nettselskapene ikke leverer strøm med et spesifikt spenningsnivå?

Greit, jeg kunne kanskje heller ha skrevet at strømmen de skal levere skal ha den spenningen, eller det spenningsområdet.

Gratulerer med innlegg nr 7000. Ikke verst for å være Anonym.
 

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Innlegg
11.403
Antall liker
1.137
Torget vurderinger
4
Når en betaler for forbruket er det forbrukt effekt man blir fakturert for.

Han med problemene har hatt problemer med nettspenningen i form av harmonisk støy.

Jeg vil anta at problemene skyldes lokal industri.
 

Bjeff

Hi-Fi interessert
Ble medlem
22.11.2008
Innlegg
89
Antall liker
16
Sted
Bergen
Akkurat som lynnedslag og grums på nettet kan få datamaskiner til å knele kan det ødelegge steoanlegg, så det er ikke så dumt med litt beskyttelse for dyrt stereoanlegg. Spørsmålet er hvilke av strømrenserne som faktisk gir et slikt vern og ikke bare blir enda en dings som ryker.
Enkelt, når det lyner og tordner trekker man ut støppselet.
Mvh. Stig
 

Bjeff

Hi-Fi interessert
Ble medlem
22.11.2008
Innlegg
89
Antall liker
16
Sted
Bergen
Hvor mye spenningsfall må til og hvor lenge må dette vare før utstyr tar skade?
Nettlevrandøren skal levere 230/400v +-10%, hvis aviket er større kan man jo kanskje søke erstatning hos dem.
Mvh. Stig
 

Bartesam

Æresmedlem
Ble medlem
04.12.2002
Innlegg
11.974
Antall liker
11.821
Sted
Hus
Er vel ikke noe overspenningvern som er raskt nok til å kvele pulsen som kommer fra lynnedslag rett i forsyningen til bostedet :confused:
 

eiffel

Medlem
Ble medlem
29.08.2012
Innlegg
48
Antall liker
13
Sted
Buskerud
Nettselskapene har gjerne en grense på 10 prosent spenningsfall til kunde.

Nesten rett. De skal levere strøm med et spenningsnivå på 230 +/- 10%.
Altså er alt mellom 207 og 253 volt akseptabelt.
Har nok bare nesten rett du også. 220 +/- 10% Altså 198V til 242V er riktig.

Dog fra inntak til alle punkter i hus ikke overstige 4%.

Fortsatt blir dette en sannhet med modifikasjoner, huset til min far er "sist" på trafoen, på julaften når alle skal steike ribba samtidig er han akkurat under 200V. Dette ville ikke E-verket gjøre noe med da dette kun sjedde en gang i året og resten av året var godt innenfor toleransene.
 
Sist redigert:

yosh81

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.04.2013
Innlegg
2.063
Antall liker
931
Sted
Flisa
Torget vurderinger
10
Legger inn kopi av et skriv fra Energiselskapet jeg selv er energimontør i, da denne var enklest for meg å finne i farten, men der står det jo ganske enkelt hva kravene er i dag:
https://www.eidsivanett.no/Documents/krav_til_leveringskvalitet.pdf

Spenning:
For 230 V gir kravene et intervall på 207–253 V, tilsvarende 400 V, 360-440V
Forskriften beskriver at spenningen skal ligge innenfor +/- 10 prosent i 95 prosent av tiden,
målt over en tidsperiode på 1 uke med 1 min. måleintervall.
Hurtige spenningsvariasjoner innenfor +/- 5 prosent er normalt, innenfor +/- 10 prosent er
også definert som normalt i spesielle tilfeller noen ganger per dag.

Spenningsdipper:
Spenningsdipper >10 prosent fra noen titalls opp til 1000 per år er å forvente. I henhold til
FOL er spenningsdipper en spenningsreduksjon med varighet 10mS-1minutt av nominell
spenning.

Frekvens:
Nominell frekvens er 50 Hz

Transienter:
Transienter opp til 6 KV er å forvente. Høyfrekvent spenningsøkning kan skyldes lyn, dårlige
tilkoblingspunkter, likerettere i installasjoner og kobling av kondensatorbatterier.

Overharmoniske:
Kan oppstå på grunn av laster som trekker usymmetriske strømmer. Dette sammen med
impedansen i tilførselen kan forårsake at spenningen forvrenges.
 

EFP

Hi-Fi interessert
Ble medlem
10.05.2013
Innlegg
82
Antall liker
29
Legger inn kopi av et skriv fra Energiselskapet jeg selv er energimontør i, da denne var enklest for meg å finne i farten, men der står det jo ganske enkelt hva kravene er i dag:
https://www.eidsivanett.no/Documents/krav_til_leveringskvalitet.pdf

Spenning:
For 230 V gir kravene et intervall på 207–253 V, tilsvarende 400 V, 360-440V
Forskriften beskriver at spenningen skal ligge innenfor +/- 10 prosent i 95 prosent av tiden,
målt over en tidsperiode på 1 uke med 1 min. måleintervall.
Hurtige spenningsvariasjoner innenfor +/- 5 prosent er normalt, innenfor +/- 10 prosent er
også definert som normalt i spesielle tilfeller noen ganger per dag.

Spenningsdipper:
Spenningsdipper >10 prosent fra noen titalls opp til 1000 per år er å forvente. I henhold til
FOL er spenningsdipper en spenningsreduksjon med varighet 10mS-1minutt av nominell
spenning.

Frekvens:
Nominell frekvens er 50 Hz

Transienter:
Transienter opp til 6 KV er å forvente. Høyfrekvent spenningsøkning kan skyldes lyn, dårlige
tilkoblingspunkter, likerettere i installasjoner og kobling av kondensatorbatterier.

Overharmoniske:
Kan oppstå på grunn av laster som trekker usymmetriske strømmer. Dette sammen med
impedansen i tilførselen kan forårsake at spenningen forvrenges.



Hei

Det er denne som gjelder:

Lovdata - Forskrift om leveringskvalitet i kraftsystemet


Ser en som sier han er ingeniør og henviser til denne ved flere anledninger:

EN 50160

http://www.copperinfo.co.uk/power-q...ndard-en-50160-voltage-characteristics-in.pdf


Jeg hadde en gang problemer med spenningsusymetri.Nettselskapet mente forskriften var fulgt og henviste til EN 50160,
men NVE sa at den ikke gjelder i Norge,noe netteselskapet burde vite.

Ser videre at personen tråden omhandler fikk stoppet nettselskapets søknad om utsettelse.

STRØMKVALITET - El-havari-mysteriet: NVE forlenger ikke fristen - tu.no/kraft
 
Topp Bunn