Og der røyk musikk HDen min...

Newton

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
23.05.2005
Antall liker
170
Har backup men sitter å lurer på om dette er tegnet på at man burde rippe i wav... HDer er jo store i disse dager og det slo meg : Min MacMini - vil den ha godt av å slippe å pakke ut Apple Lossless "on the fly" og heller kjøre nativ wave og på den måten ha mer igjen for min herjing i biblioteket med søk,browsing osv når musikke spiller?
N

weld77

Æresmedlem
Ble medlem
19.09.2014
Antall liker
16.072
Aldri rippe i wav. Bruk FLAC eller Apple Lossless, dvs fullkvalitetsformater som tar halvparten og plassen og støtter tagging. Om du er bekymret for diskaksess så er den mindre ved Apple Lossless/FLAC enn ved wav siden filene er sånn ca halvparten så store. I begge tilfeller er det ikke allverden det er snakk om. Harddisker ryker innimellom, slik er det bare. Å lagre musikkbiblioteket til noen arkiveres uansett under "svært lite load" for en harddisk. For at du skal kunne spille musikk i en time må harddisken din lese rundt 6-7 sekunder totalt (halvparten om du lagrer i lossless format). Enda mindre om du har SSD-disk, og SSD har uansett ikke bevegelige deler-

Newton

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
23.05.2005
Antall liker
170
All musikk var i Apple Lossless og naturlig vis backupen. Poenget mitt var att både A.Lossless og FLAC er tapsfrie codeker som krever at musikken "pakkes ut" før den sendes ut via lydkortet - og hvis man ripper i Wav (eller AIFF) så slipper maskina denne utpakkings jobben. Håpet var å kanskje få litt mer "ompf" til å kjøre management av biblioteket. Det var slik det hele stoppet opp - spilte musikk og så dreiv jeg å søkte, hoppet mellom låter... Men hva vet jeg, kanskje bare å fortsette med Lossless...

Brummund

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
19.11.2007
Antall liker
326
Sted
Fredrikstad
Nei, det er ikke relevant for problemstillingen her.

Harddisker slites ut av opp/ned-spinning (boot/shutdown), varme, generell aldring av platen og feil i kontroller-hardware. Videre kan du få fysisk feil ved at lesehodet skubber ned i magnetplaten. Fortsett med FLAC eller ALAC.

(antar det er snakk om vanlig HDD med magnetisk plate og ikke SSD osv)

Sist redigert:

OskarIII

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
20.12.2012
Antall liker
75
Sted
Nyköping
Det borde väl inte vara så smärtsamt ekonomiskt att skaffa en back-up disk som förvaras på en säker plats.
Den säkra platsen kan vara ett kökskåp eller skrivbordslåda.

Med tanke på det jobb som läggs ned på "ripping" och "tagging" av redan små musiksamlingar på 250-200 (som min CD-samling) CD-plattor så borde en back-up vara självskrivet redan innan man börjar konvertera sin första skiva...

seagate-momentusthin500gb5400rpm(180595)-Large.jpg
Deltaco-MAP-HL46U325USB3.0Silver(199443)-1.jpg

En 500GB 2,5" HDD och ett externt HD-kabinett finns för ca: 500kr
Hårddisk

HD-kabinett

Alternativt...
Har själv den rippade musiksamlingen spridd på flera enheter NAS, HTPC, Nettbrett och mobil...
På Nätverkslagringsdisken=NAS finns två kopior av musiksamlingen en äldre back-up och en nyare, en lärdom från Windows Media Player som strulade till musiktaggarna, genom att ändra genrer och skriva egen kod i musikfilerna. Dumt att spara filer med felaktiga taggar...

En 500GB HDD borde kunna rymma flera back-up kopior av musiksamlingen och säkert både i FLAC och WAV
Viktigast är att man använder en annan disk "till vardags".
Visst kan man använda speciella back-up program som ser till att man alltid har det senaste på säkerhetskopian men det funkar lika bra att kopiera musiksamlingen med drag-och-släpp med hjälp av filhanteraren.

Newton

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
23.05.2005
Antall liker
170
Det borde väl inte vara så smärtsamt ekonomiskt att skaffa en back-up disk som förvaras på en säker plats.
Den säkra platsen kan vara ett kökskåp eller skrivbordslåda.

Med tanke på det jobb som läggs ned på "ripping" och "tagging" av redan små musiksamlingar på 250-200 (som min CD-samling) CD-plattor så borde en back-up vara självskrivet redan innan man börjar konvertera sin första skiva...

Vis vedlegget 282934 Vis vedlegget 282936
En 500GB 2,5" HDD och ett externt HD-kabinett finns för ca: 500kr
Hårddisk

HD-kabinett

Alternativt...
Har själv den rippade musiksamlingen spridd på flera enheter NAS, HTPC, Nettbrett och mobil...
På Nätverkslagringsdisken=NAS finns två kopior av musiksamlingen en äldre back-up och en nyare, en lärdom från Windows Media Player som strulade till musiktaggarna, genom att ändra genrer och skriva egen kod i musikfilerna. Dumt att spara filer med felaktiga taggar...

En 500GB HDD borde kunna rymma flera back-up kopior av musiksamlingen och säkert både i FLAC och WAV
Viktigast är att man använder en annan disk "till vardags".
Visst kan man använda speciella back-up program som ser till att man alltid har det senaste på säkerhetskopian men det funkar lika bra att kopiera musiksamlingen med drag-och-släpp med hjälp av filhanteraren.

Vel, som nevnt HAR jeg backup.... Det å drag'n drop tar flere timer når du skal backe opp 1,3Tb med musikk, men skal naturlig vis sette den i gang. Har en mekanisk robot som kan rippe 50 plater i slengen og spørsmålet mitt var om det var på tide å rippe alt på nytt i Wav for bedre kvalitet, performance på den eldre Mac'en og kanskje lyd..

otare

Æresmedlem
Ble medlem
04.04.2007
Antall liker
12.516
Sted
Trondheim
Å pakke ut ALAC (eller FLAC) tar nesten ingen prosessorkraft. Du vil ikke merke noen ytelsesforskjell om maskinen spiller av ALAC eller WAV.

Topp Bunn